Jos johdon poikkipinta-ala on esim. 1.5 mm2, niin onko silloin siis kuparijohtimen halkaisija 1.5 mm?
kaapelin merkintä
11
7828
Vastaukset
- ala ja halkaisija
on eriasia, eikö koulussa niitä opetettu???
- opittu
ympyrän ala = pii kertaa säde toiseen potenssiin.
- seppä31
sanoohan tuo termi hyvin selvästi,että sen poikki pinta-ala on 1,5mm2
eli siis johdon ympyrä pinta-ala. - ........
Aloittaja ansaitsee nimimerkkinsä.
A = ympyrän (johtimen poikkileikkauksen) pinta-ala
r = ympyrän säde
A = pii*r^2
A/pii = r^2
neliöjuuri(A/pii) = r
neliöjuuri(A/pii)x2 = johtimen halkaisija.
Tällaisia laskettiin jo yläasteella..- Valopää
Meillä laskettiin jo ala-asteella, olisko ollut neljännellä tai viidennellä luokalla. :D
- pii
Valopää kirjoitti:
Meillä laskettiin jo ala-asteella, olisko ollut neljännellä tai viidennellä luokalla. :D
Pii kertaa d toiseen potenssiin jaettuna 4:llä
(d on halkaisija) eli saadaan johtimen poikkipinta-ala mm2 - laskettu
pii kirjoitti:
Pii kertaa d toiseen potenssiin jaettuna 4:llä
(d on halkaisija) eli saadaan johtimen poikkipinta-ala mm2Tarkistappas noita matikantietojasi.
Noin saat tuppapoikkipinnan. - Valopää
laskettu kirjoitti:
Tarkistappas noita matikantietojasi.
Noin saat tuppapoikkipinnan.Taidat olla itse unenpöppörössä....
- ympyrän
Valopää kirjoitti:
Taidat olla itse unenpöppörössä....
ympyrän ala on: pii kertaa r (=säde) ^toiseen
- tämä on
ympyrän kirjoitti:
ympyrän ala on: pii kertaa r (=säde) ^toiseen
myöskin tämä kaivapa laskutikkusi naftaliinista.
"Pii kertaa d toiseen potenssiin jaettuna 4:llä"
- KaapeliAapeli
Näyttääpä kysyjä saaneen monenlaista matikanopetusta. Mutta vastaus kysymykseen kerran vielä.
Sähkökaapeleiden merkinnöissä, esim yleinen vahvavirtakaapeli MMJ 3x1,5S tuo 1,5 tarkoittaa vaipan sisällä olevan yksittäisen kuparijohtimen kohtisuoran poikkileikkauksen pinta-alaa neliömillimetreinä mm2 (siis ei halkaisijaa) Nro kolmonen tarkoittaa vaipan sisällä olevien johtimien lukumäärää ja kirjain S sitä, että yksi johtimista on se keltavihreä suojajohdin, jota ei muuhun käyttöön saa kytkeä. Tuohon pinta-alaan lasketaan tietysti vain se johtava osa eli kupari, ei eristeitä.
Kyllä joissain, lähinnä telekaapelimerkinnöissä, käytetään myös johtimen halkaisijaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987663- 1055532
- 2664738
- 494683
- 663405
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244