AHDISTUSKOHTAUKSIA, ei syytä!

sekopää

Mistä on kyse? Olen nyt 2 kertaa 2 kuukauden sisällä saanut kamalan, monia päiviä kestävän ahdistuskohtauksen. Ainoa vaan että oireet tulevat tyhjästä, eivät liity mihinkään pelkoon eivätkä mihinkään tilanteeseen!

Ensin tulee vitutus, sitten ahdistus. Tähän liittyy ripuli, käsien puutuminen ja lihasheikkous, iho on kosketusarka, mahassa on käsittämätön ahdistusmöykky, jolle ei ole selitystä, hengitys on ahdistunutta ja oksettaa, yöhikoilu ja leposyke nousee yli 100 ja verenpaine taivaissa. Myös ruumiinlämpö nousee yli 37C

Tähän EI liity mitään pakkoajatuksia, pelkoja eikä todellisuudentajun hämärtymistä. Ekalla kerralla tietty säikähdin ja olin aika paniikissa, koska luulin tulevani hulluks. Toisella kerralla mieli oli jo ihan hallinnassa ja rauhallinen.

Ajattelin että syyt löytyy muualta kuin psyykestä, mutta nyt haluan vaan selvittää asian ja olen valmis myös tähän vaihtoehtoon. Ainoa mikä tulee mieleen on jotkut torjutut ajatukset, jotka TÄYSIN TIEDOSTAMATTA aiheuttaisivat kohtauksia. En ole siis ollut ahdistunut tai ajatellut ahdistavia asioita ollenkaan. Elämä on mennyt hyvin.

Osaisitteko linkittää tätä mihinkään? Huom. kohtaukset kestää päiviä kerrallaan, kun esim. paniikkikohtaukset max n. 1h.

22

2810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

No tarkista nyt ainakin mitä syöt ja juot. Kofeiini, kaakako(suklaa), alkoholi, ym. ainekset voi aiheuttaa. Kofeiinia voi olla energiajuomissa, cokiksessakin ym. Joilleki kirkas valo voi tehdä ongelmia, jos on herkät silmät jopa. Lepoa ja lämpöäkin tarpeeksi. Entä katsotko jotain välkkyvää tai kirkasta, on sisävalojakin eri tajuuksilla, tietokonekin välkkyy jollain taajudella, tai kuuntletko vauhdikasta musiikkia... se voi vaikuttaa jollain tapaa toisiin ihmisiin eli kiihdyttää sympaattista hermostoa tai silmien kautta vaan liian kirkasta joku valo. Stressi pois ja rennompi asenne.

Voi olla muitakin juttuja. Mutta nuo syömiset ja juomiset tarkista. Sokerikin voi tehdä ongelmia joskus koska se voi tietyssä muodossa kohottaa sokeria ja yhtäkkiä laskea, eli pidenmpikestoisia hiilihydraatteja. Nykyään kannattaa valita tv ohjelmatkin mitä katsoo, mielummin jotain kivaa, eli ei tuijota mitään väkivalta mättöjä.

Kuulosti ehkä älyttömälle osa näistä, ja itse voi katsoa asiaa kohdallaan, mutta jotain itua noissa voi olla. :) Mikä toimii kullekin. Elämä kannattaa rauhoittaa ja suunnitella mikä tuntuu itsestä hyvälle.

• ......

Tarkoitin että hiilihydraatteja kannattaa pidempikestoisena, eli leipä yms. Ettei vetele yhtäkkisiä suurensuuria sokeriannoksia kilokaupalla. Sokeria voi muuten kyllä nauttia.

Tietysti joku tapahtuma elämässä voi aiheuttaa. Mutta paniikista voi päästä eroon, ja jos tulee kohtaus niin ajattelee että tämä on paniikkihäiriö ja voin rauhoittua.

• ......
        ...... kirjoitti:

Tarkoitin että hiilihydraatteja kannattaa pidempikestoisena, eli leipä yms. Ettei vetele yhtäkkisiä suurensuuria sokeriannoksia kilokaupalla. Sokeria voi muuten kyllä nauttia.

Tietysti joku tapahtuma elämässä voi aiheuttaa. Mutta paniikista voi päästä eroon, ja jos tulee kohtaus niin ajattelee että tämä on paniikkihäiriö ja voin rauhoittua.

Jos meinaa tulla, kannattaa miettiä mitä söi tai joi aiemmin, onko joku lisäaine tai aine joka ei sovi elimistölle. Tai mitä muuta juuri ennen teki tai aiemmin, silloin voi päästä jäljille. Voi joku ilmassa oleva kemikaali tai hajukin olla joillekin sopimaton, vaikka tää oli jo kaukaa haettu.

Positiivinen mielikuvaharjoittelu voi rauhoittaa ja positiivisuus.

• sekopää
        ...... kirjoitti:

Joo, no mitä kahviin tulee, niin sillä ekalla kerrallahan opin hyvin nopeasti et kahvia en saa juoda, vaikuttaa sykkeeseen hulluna. Sen viikon kestäneen kohtauksen jälkeen aloitin kahvin juonnin kuitenkin pikkuhiljaa uudestaan.

Mitä sanoit tosta paniikista ja rauhoittumisesta, niin ongelma piilee nimenomaan siinä, että mun mieli on täysin rauhallinen. Siinä sitten ihmettelen oireitani, kunnes pitkittyessä saavat mut hermostumaan, koska ovat niin henkisesti kuin fyysisestikin kestämättömiä.

Mutta käytännössä seuraan tätä näytöstä ulkopuolisena, eikä siihen mielen hallinta auta muuten, kun että kun saa lopetettua olonsa ajattelemisen ja keskityttyä johonkin muuhun (lähtee esim. kävelylle tai kuuntelee musaa) niin olo helpottuu.

Pelkään vaan, että tää kulminoituu vielä siihen, että alan pelkäämään tota olotilaa niin paljon, että siitä tulee se todellinen ongelma. Mäkun olin jo ehtinyt uskoa, ettei se tule koskaan takaisin.

Nää kestää siis päiväkausia, nyt tokalla kerralla sain jopa nukuttua, mutta aamulla oli taas yhtä kamala olo. Heräilin myös yöllä näihin vatsan jännityskouristuksiin.

• .....
        sekopää kirjoitti:

Joo, no mitä kahviin tulee, niin sillä ekalla kerrallahan opin hyvin nopeasti et kahvia en saa juoda, vaikuttaa sykkeeseen hulluna. Sen viikon kestäneen kohtauksen jälkeen aloitin kahvin juonnin kuitenkin pikkuhiljaa uudestaan.

Mitä sanoit tosta paniikista ja rauhoittumisesta, niin ongelma piilee nimenomaan siinä, että mun mieli on täysin rauhallinen. Siinä sitten ihmettelen oireitani, kunnes pitkittyessä saavat mut hermostumaan, koska ovat niin henkisesti kuin fyysisestikin kestämättömiä.

Mutta käytännössä seuraan tätä näytöstä ulkopuolisena, eikä siihen mielen hallinta auta muuten, kun että kun saa lopetettua olonsa ajattelemisen ja keskityttyä johonkin muuhun (lähtee esim. kävelylle tai kuuntelee musaa) niin olo helpottuu.

Pelkään vaan, että tää kulminoituu vielä siihen, että alan pelkäämään tota olotilaa niin paljon, että siitä tulee se todellinen ongelma. Mäkun olin jo ehtinyt uskoa, ettei se tule koskaan takaisin.

Nää kestää siis päiväkausia, nyt tokalla kerralla sain jopa nukuttua, mutta aamulla oli taas yhtä kamala olo. Heräilin myös yöllä näihin vatsan jännityskouristuksiin.

Koitin vastata lisää mutta viestini taisi kadota.

• .....
        ..... kirjoitti:

Koitin vastata lisää mutta viestini taisi kadota.

Teessä on kofeiinia, kannattaa välttää myös. Ja makeutusaineet ei hyvä kaikille.

Varmista ettei sulla ole stressiä, ettet koita olla paras asioissa. Stressi voi tehdä ahdistusta tai masennusta tai paniikkia ym. Olet ihan hyvä tuollaisena kuin olet, liikaa ei kannata yrittää koulussa tai työssa ja muualla. Nuku tarpeeksi, syö ja juo myös. :)

Puhu asioista jos tuntuu että joku ikävä asia vois tehdä sen. Jos ei niin ehkä joillekin nuorille(?) vaan tulee tuota, onhan paljon uusia asioita. Mutta ikä auttaa ja ihan hyvin asiat menee. Aikansa kestää niin pääsee noiden oireiden kanssa tasapainoon ja eroonkin niistä. Tietää ehkä mistä tulikin. Lääkkeitä on kanssa niihin jos tuntuu ettei jaksa taistella koko aikaa, mutta se on jokaisen oma valinta.

Keskity muuhun positiiviseen jos suinkin, älä tarkkaile sitä liikaa. Älä pelkää kohtausta, sen voi jollain keinolla taltuttaa kun sen keksii.

• ....
        ..... kirjoitti:

Teessä on kofeiinia, kannattaa välttää myös. Ja makeutusaineet ei hyvä kaikille.

Varmista ettei sulla ole stressiä, ettet koita olla paras asioissa. Stressi voi tehdä ahdistusta tai masennusta tai paniikkia ym. Olet ihan hyvä tuollaisena kuin olet, liikaa ei kannata yrittää koulussa tai työssa ja muualla. Nuku tarpeeksi, syö ja juo myös. :)

Puhu asioista jos tuntuu että joku ikävä asia vois tehdä sen. Jos ei niin ehkä joillekin nuorille(?) vaan tulee tuota, onhan paljon uusia asioita. Mutta ikä auttaa ja ihan hyvin asiat menee. Aikansa kestää niin pääsee noiden oireiden kanssa tasapainoon ja eroonkin niistä. Tietää ehkä mistä tulikin. Lääkkeitä on kanssa niihin jos tuntuu ettei jaksa taistella koko aikaa, mutta se on jokaisen oma valinta.

Keskity muuhun positiiviseen jos suinkin, älä tarkkaile sitä liikaa. Älä pelkää kohtausta, sen voi jollain keinolla taltuttaa kun sen keksii.

Kaava saattaa mennä joskus näinkin. Siis en tiedä mutta mun teoria

Stressiä tai piilostressiä > ahdistus > paniikkihäiriö/paniikki (hermosto voi kiihtyä kun stressiä tms)

Tai stressi > paniikkihäiriö > joka ahdistaa taasen

Tai stressi > ahdistus > masennusta > paniikkihäiriö

Siis en ole asiantuntija, mutta lueskellut ja lähipiiriä seurannut.

Eli stressi pois. Jos tapaa päivässä liikaa ihmisiä, on melua, menoa ja liikaa töitä. Niin voisi ehkä keksiä jotain rauhallisempaa tai rauhoittua jossain luonnon äärellä. :)

• siis...
        .... kirjoitti:

Stressiä tai piilostressiä > ahdistus > paniikkihäiriö/paniikki (hermosto voi kiihtyä kun stressiä tms)

Eli stressi pois. Jos tapaa päivässä liikaa ihmisiä, on melua, menoa ja liikaa töitä. Niin voisi ehkä keksiä jotain rauhallisempaa tai rauhoittua jossain luonnon äärellä. :)

Noilla kaavoilla tarkoitin hetkellisiäkin tuntemuksia, mikä voi laukaista kohtauksen. Koska esim. migreeniä sairastavilla nuo ilmenee herkästi, eli jos ajattelee ikävää asiaa liikaa, tai pelkää kohtausta tai ahdistaa voi kohtaus tulla. Niin miksei myös paniikkikohtaus ihmisillä. Vaikka onkin eri asia tietyllä tapaa, migreenin kun voi moni muukin asia laukaista puolestaan.

Eli positiiviset asiat mielessä. Kyllä se elämä hyvin menee vielä. Puhuminen voi joskus auttaa, vaikka höpöttelisi niitä näitä. :)

• sekopää
        .... kirjoitti:

Pakko myöntää, meikäläinen on melkoinen stressaaja! Ja se on vaan pahentunut tässä vuosien myötä, kun aloitin korkeakouluopinnot. Olen siis nuori nainen ja nytkin olis tiukka syksy tiedossa. En siksi yhdistä tätä stressiin, että eka tuli kesällä - mulla oli maailman leppoisin kesäduuni, ja kaiken lisäks kesäloma-aikaan...

Nyt kyllä tänään ajattelin suosiolla jättää ainakin yhden kirjatentin pois. Kaks jos on pakko. Sinänsä ikävä tilanne että alemman tutkinnon lopputyö pitää tehdä jouluksi.

Olen kuitenkin tähän asti pärjännyt hyvin, stressannut kylläkin. Ja päänsärkyjä ollut paljon. Mutta niitä nyt on ollut aina.

• ahaa.
        sekopää kirjoitti:

Pakko myöntää, meikäläinen on melkoinen stressaaja! Ja se on vaan pahentunut tässä vuosien myötä, kun aloitin korkeakouluopinnot. Olen siis nuori nainen ja nytkin olis tiukka syksy tiedossa. En siksi yhdistä tätä stressiin, että eka tuli kesällä - mulla oli maailman leppoisin kesäduuni, ja kaiken lisäks kesäloma-aikaan...

Nyt kyllä tänään ajattelin suosiolla jättää ainakin yhden kirjatentin pois. Kaks jos on pakko. Sinänsä ikävä tilanne että alemman tutkinnon lopputyö pitää tehdä jouluksi.

Olen kuitenkin tähän asti pärjännyt hyvin, stressannut kylläkin. Ja päänsärkyjä ollut paljon. Mutta niitä nyt on ollut aina.

Joo ehkä kannattaa relata ja vähentää stressin määrää. Kyllä ne opinnot menee eteenpäin ilman ressiäkin ja sitä, että pitäisi olla paras joka aineessa. Siitä voi tulla paniikkikohtauksia. -Lepo-, -lämpö-, huumori, (ravinto)ruoka ja juoma, kiva mielekäs tekeminen, positiiviset ajatuksetkin voi auttaa elämässä vähentämään lisäksi stressiä.

Lihaksetkin pysyy rennompana, lihaskireys voi vaan lisätä stressiä. Kotona lämpöä jostain, ulkona vaatetus, koulussa vaikka kaulaliina auttaa jo kummasti, huomasin aikoinaan sekin. :) Pieniä suuria asioita.

• se.
        ahaa. kirjoitti:

Joo ehkä kannattaa relata ja vähentää stressin määrää. Kyllä ne opinnot menee eteenpäin ilman ressiäkin ja sitä, että pitäisi olla paras joka aineessa. Siitä voi tulla paniikkikohtauksia. -Lepo-, -lämpö-, huumori, (ravinto)ruoka ja juoma, kiva mielekäs tekeminen, positiiviset ajatuksetkin voi auttaa elämässä vähentämään lisäksi stressiä.

Lihaksetkin pysyy rennompana, lihaskireys voi vaan lisätä stressiä. Kotona lämpöä jostain, ulkona vaatetus, koulussa vaikka kaulaliina auttaa jo kummasti, huomasin aikoinaan sekin. :) Pieniä suuria asioita.

Eli uskot vaan että elämässä sujuu asiat ilman stressiäkin eteenpäin.

• ....
        se. kirjoitti:

Eli uskot vaan että elämässä sujuu asiat ilman stressiäkin eteenpäin.

Stressi siis voi aiheuttaa. Mutta jos susta ei tunnu siltä, niin kokeile tekeekö joku aines esim suklaa tai alkoholi ym. eli jos niitä välttää.

• kysyjä n

Mitä ne torjutut ajatukset vois olla? Ootko tyytyväinen kaikkeeen elämässä?

• sekopää

on ollut parisuhteessa sellaisia pitkäaikaisia kysymyksiä, joita olen sysännyt eteenpäin ja halunnut olla ajattelematta.

• hyvä pointti
        sekopää kirjoitti:

on ollut parisuhteessa sellaisia pitkäaikaisia kysymyksiä, joita olen sysännyt eteenpäin ja halunnut olla ajattelematta.

Auttaisko se, jos niitä itsekseen (tai toisen kanssa) käsittelisi positiivisesti ja rakentavasti. Silleen että sinun olosi alkaa parantua, sä olet tärkein.

• myös se
        hyvä pointti kirjoitti:

Auttaisko se, jos niitä itsekseen (tai toisen kanssa) käsittelisi positiivisesti ja rakentavasti. Silleen että sinun olosi alkaa parantua, sä olet tärkein.

Jos menee liian nuorena väärän kanssa yhteen tai sitten ei muuten kohtaa asiat aina, tai liian yhtäkkiä yhteen, voi tehdä paniikkia. Tai toisen käytöksessä joku. Ottaako se toinen huomioon sinut?

Sitten sekin että haluaako vielä selvittää toisen kanssa jotain, vai tuntuisiko se pahalta. Eli mikä tuntuu itsestä parhaalta.

• sekopää
        myös se kirjoitti:

Jos menee liian nuorena väärän kanssa yhteen tai sitten ei muuten kohtaa asiat aina, tai liian yhtäkkiä yhteen, voi tehdä paniikkia. Tai toisen käytöksessä joku. Ottaako se toinen huomioon sinut?

Sitten sekin että haluaako vielä selvittää toisen kanssa jotain, vai tuntuisiko se pahalta. Eli mikä tuntuu itsestä parhaalta.

Kauan ollaan seukattu, vuosia, ei asuta yhdessä. Välimatkaa on. Puolisko maailman kiltein ja huomioonottavin. Mulla ehkä lähinnä syyllisyydentuntoja ja tulevaisuuteen kohdistuvia huolia. Rakastetaan silti toisiamme, ja hän mun elämän tärkein henkilö.

Ehkä se selvittäminen just ahdistaisi.

• ehdotus ko
        sekopää kirjoitti:

Kauan ollaan seukattu, vuosia, ei asuta yhdessä. Välimatkaa on. Puolisko maailman kiltein ja huomioonottavin. Mulla ehkä lähinnä syyllisyydentuntoja ja tulevaisuuteen kohdistuvia huolia. Rakastetaan silti toisiamme, ja hän mun elämän tärkein henkilö.

Ehkä se selvittäminen just ahdistaisi.

Voiskos ajatella myönteisesti, että lopputulos on just hyvä suhteessa?

Mistä on syyllisyyttä? Turhaan varmaan. Tulevaisuus on mikä on, mutta mehän eletään päivä kerrallaan. Ja se voi olla hyvä tulevaisuus. Jokatapauksessa.

Kenenkään ei kannata syyllisyyden taakkaa kantaa, oot varmaan hyvä.

• nillla

Toi on ihan selkee paniikkihäiriö. Mee lääkäriin, yleensä paniikkihäiriö menee nimittäin vaan pahemmaks, jos sitä ei hoida (alkaa just mainitsemas pelkokierre, joka taas lisää kohtauksia jne). Paniikkiahdistukselle on luonteenomaista juuri se, ettei voi selittää, mistä se tulee, eli kotipsykologisoinnit tällä palstalla ei varmastikaan auta. YTHS:llä on tosi hyvä hoitoketju, ainakin Turussa. Maailmanloppuhan paniikkihäiriö ei oo, kun sen hyväksyy. Mun opintomenestys alkoi hipoa taivaita kun mun paniikkihäiriöni meni semmoseks, etten jaksanut tehdä juuri mitään muuta kuin istua sohvalla (ja lukea). Mulle YTHS:llä sanoi lääkäri, että asian voi nähdä muutenkin positiivisesti: paniikkihäiriö signaleeraa, että jotain on vialla, muttei liian vialla, koska ahdistusta uskaltaa kuitenkin tuntee. Itse oon ottanut tosi rauhallisesti tän syksyn, kun tosiaan mun paniikkihäiriöni ylty kovin kovaks. Mutta oon antanut itseni levätä, ja se tuntuu hyvältä. Jos haluat muuten kirjoitella sähköpostia tai jotain niin kirjottelen mielelläni.

• sekopää

Mulla ei kyllä tällä menolla tule opintomenestys paranemaan. Olotila on siis sellainen että haluan tehdä ja mennä - niin kauan kun on puuhaa, kaikki on hyvin. Kun taas joudun istuu - enkä vois ees kuvitella keskittyväni lukemiseen - ja olee paikallani ni olo pahenee. Alan ajattelee oloani. Tää olotila on todella vaihteleva. Tää on kohta kestänyt viikon ja joka päivä on hetkiä kun ajattelen että se meni jo ohi ja hetkiä jolloin ajattelen etten ikinä elä normaalia elämää.

Tuntus ihanalta seistä bussipysäkillä tavallisesti odotellen eikä tällainen kamala olo päällä. Mä en ole jumittunut siis kotisohvalle, kävin tänään luennollakin, joka oli kyl vähän ikävää, ku alkoi ajatukset harhailee. Duunissa sen sijaan oon ollut tosi ONNELLINEN. Siellä olen siis parempivointinen kun duunissa olen eläessäni ollut, koska siellä tunnen olevani normaali oma itteni ja piristyn siitä hirveästi. Duunin jälkeen menee illatkin mukavasti. Tänä aamuna sen sijaan oli jo herätessä mahassa kamala jännitysmöykky. Eihän siitä tullut mitään, ja jouduin ottaa puolikkaan pamin jo aamupäivällä. Kokonaisesta saan päänsäryn, mutta puolikkaassa tuntui olevan huödyt yhtä hyvät mutta haitat pienet. Mua ei pami edes väsytä eikä mitään. Ihme.

En siis ole itseäni niillä lääkinnyt kun n. 5 krt elämässäni, 2krt silloin kun toi "kohtaus" tuli kesän lopulla ekaa kertaa ja nyt 3 kertaa.

Onko sulla joku lääkitys? Mä en haluisi mitään vakkarilääkitystä vaan ehkä oireenmukaisen. Lääkäriin olen hakeutunut sillo eka kerralla polille, mistä sain ne pamit ja beetasalpaajaa ja sit YTHS:lle sisätautilekurille jossa kilpirauhasselvittelyt vielä kesken. Mutta se laittaa mua sitten eteenpäin, haluan ennen mitää psyykelääkitystä selvittää nää fysiologiset vaihtoehdot, koska mun veriarvot oli ihan rajoilla viimeks.

• sekopää

Jos sulla on sp-osoite, jonka voit julkisesti antaa niin vastaan. En jaksais luoda jotain feikkitiliä tätä varten. Paitsi ehkä jos säkään et jaksa eikä sulla oo :)

• nilla2
        sekopää kirjoitti:

Jos sulla on sp-osoite, jonka voit julkisesti antaa niin vastaan. En jaksais luoda jotain feikkitiliä tätä varten. Paitsi ehkä jos säkään et jaksa eikä sulla oo :)

toi mun aiempi nimimerkki on poissa käytöstä tässä palvelussa näköjään. mun sposti on nilla(piste)pan@ hotmail.com. Ihan tätä varten loin. Kirjottele ihmeessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe