Herpeksen tarttuvuus

fifti-sixti

Sellaista lähdin tiedustelemaan, että löytyykö täältä ihmisiä joiden kumppanilla on ollu genitaaliherpes ja on otettu yksissä tuumin riski, että paljaalla mennään?

Miten on käynyt? Onko tarttunut laakista ja kumppani kärvistellyt hirmuisista oireista vai onko mennyt niin ettei ole ollut toisella laisinkaan mitään oireita, saati sitten edes tarttunut?

Te varmaan voitte jälkiviisaana sanoa, että kannattiko? Kun miettii kuitenkin että viidesosalla suomalaisilla tauti on kuitenkin. Ilmeisesti suurin osa ei oireile näkyvästi tai liiemmin elämää haittaavasti?

23

2951

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei omaa kokemusta

Tässä hieman lisätietoa (lainaus nuorille tarkoitetusta seksivalistuksesta) Ei omia kokemuksia, mutta herpeksen kerran saanut
      kantaa sitä loppuelämänsä kuten ainakin toistaiseksi vielä hi-virustakin, joka on kuitenkin herpes-virusta patogeenisempi.
      (Molempia voidaan "hillitä" (rajoittaa kasvua ym.), mutta ei varmuudella tappaa eli tuhota "isännän" elimistöstä kokonaan.

TÄSSÄ LAINAUS:
      Herpeksen aiheuttaa herpes simplex -virus. Ensimmäisen tulehduksen jälkeen se asettuu hermojuuriin. Sieltä se ajoittain siirtyy hermoja pitkin limakalvolle tai iholle, huuliin ja sukupuolielimiin.

Herpeksen yleisyydestä ei ole saatavilla tarkkoja tietoja, mutta arviolta yli viidesosa suomalaisista sairastaa tietäen tai tietämättään sukupuolielinten herpestä.

Ainoa tapa suojautua herpekseltä ja muilta seksitaudeilta on käyttää aina ja koko yhdynnän ajan kondomia! Muista käyttää kondomia myös suuseksissä!

Tartunta
      Herpes tarttuu limakalvokontaktissa

• laboraattori

Kuten tuossa sanotaan "limakalvolle tai iholle, huuliin ja sukupuolielimiin", eli herpes voi tarttua myös iholle ja virusta voi erittyä iholle, esim reisien sisäpintaan. Tällöin kortsukaan ei suojaa tartunnalta, koska eihän sitä kortsua sinne reisiin saakka vedetä. Herpes voi siis tarttua kortsun käytöstä huolimatta esim. häpyhuulista miehen reisiin, häpyhuulista kiveksiin, miehen kiveksistä naisen reisiin jne. Ikävä totuus...

• fifti-sixti
        laboraattori kirjoitti:

Kuten tuossa sanotaan "limakalvolle tai iholle, huuliin ja sukupuolielimiin", eli herpes voi tarttua myös iholle ja virusta voi erittyä iholle, esim reisien sisäpintaan. Tällöin kortsukaan ei suojaa tartunnalta, koska eihän sitä kortsua sinne reisiin saakka vedetä. Herpes voi siis tarttua kortsun käytöstä huolimatta esim. häpyhuulista miehen reisiin, häpyhuulista kiveksiin, miehen kiveksistä naisen reisiin jne. Ikävä totuus...

Tiedän kyllä että tarttuu juu ja miten... mutta miten on käynyt kun tietoinen riski on otettu?

Eli on tiedetty että toisella sellainen on mutta silti vedetty paljaalla. Onko se kumppanikin saanut sen sitten aina kovine oireineen?

Tästä haluisin kokemuksia...

• Perehtynyt
        fifti-sixti kirjoitti:

Tiedän kyllä että tarttuu juu ja miten... mutta miten on käynyt kun tietoinen riski on otettu?

Eli on tiedetty että toisella sellainen on mutta silti vedetty paljaalla. Onko se kumppanikin saanut sen sitten aina kovine oireineen?

Tästä haluisin kokemuksia...

Ei, joillakin oikeastaan kaiketi useimmilla, herpes on piilevenä elimistössä, nk. opportunistina ja immuniteetin eli vastustuskyvyn laskiessa vasta aiheuttaa oireita.
        Itse asiassa herpes on juuri siinä suhteessa, eli piilevyydessään hi-viruksen kaltainen, mutta hi-virusta säyseämpi, herpes ei yksinään "tapa". Hi-positiivisella herpes tulee viimeistään esiin hieman ennen aids-vaihetta ja voi olla hankala hoidettava, jos herpes on joskus hankittu. Herpes siis on enimmäkseen piilossa (latentti), mutta aktivoituu esim. vilustumisen tai jonkin muun taudin yhteydessä.

• nappeli

Mulla on herpes ollut 4 vuotta, sinä aikana olen seurustellut kahden miehen kanssa, ja paljaalla siis rakasteltu jossain vaiheessa. Miehet eivät ole ko. tartuntaa saaneet, tai ehkä jo ovat aiemmin saaneet joltain muulta tai minulta, mutta eivät siis oirehtineet. Ainakaan tämä viimeisin. Edellisestä en osaa sanoa, muutamaan vuoteen ei ole oltu yhteyksissä.

Mulla on 3 kpl ystävättäriä. Yhdellä herpes on ollut jo 22 vuotta, yhdellä 13 vuotta ja yhdellä 10 vuotta. Heillä kaikilla on ollut muutama pitkä suhde/avioliitto, ovat aina olleet ko. kumppaneiden kans paljaana, eikä ko. naisten miehet ole koskaan oirehtineet. Ehkä ovat kantajia? Ei tiedetä.

Miesten on vaikeampi saada tauti kuin tauti. Herpes voi tarttua aina, mutta todennäköisempää se on rakkulavaiheessa, mutta kuka hullu silloin seksiä haluaa?

Itse sain tuo silloiselta poikaystävältä, ja koska suhde oli melko tuore, käytimme vielä kortsua. Mutta hänen huuliherpeksensä tarttui minulle tuonne alas... paska tuuri, ei voi mitään.

• jo aikaisemmin

eri aloituksessa,kerroin että tietojeni mukaan olen sairastanut Herpestä yli 23v.Tänä aikana syntynyt yksi lapsi.Miehelläni ei ole kertaakaan ollut mitään oireita tahi muutakaan Herpekseen liittyvää,eikä siis liion lapsellakaan.Minulla tuntuma,että varma ei voi koskaan olla,kun tapauksia joissa on tarttunut.Omassani taas ei.Tietty varovaisuus aina paikallaan.

• vaikka yhdessä oltu

Yhdessä jo vuosia, mutta eipä ole tullut oireita toiselle osapuolelle.

Olen kuullut että aiemmin sairastettu HSV1 (huuliherpes) antaa jonkinlaista vastutuskykyä.

• hrps

Mä luultavasti sain herpekseni nykyiseltä poikaystävältäni, hän tosin on oireeton..hänellä ei siis koskaan ole ollut herpestä. Ilman kondoomia ollaan harrastettu reilu vuosi, eikä hänellä ole mitään merkkejä edelleenkään herpeksestä ollut.
      Tietenkään rakkula vaiheessa ei harrasteta, sen verran inhottava tää tauti on, ei tulisi mieleenkään!

• Minulla myös

Minulla on myös genitaaliherpes mutta miehelläni sitä ei ole (mahdollisesti hän on saanut minulta tartunnan mutta herpes ei ole vain koskaan hänellä oireillut). Ja paljaallahan me (tai siis ehkäisylaastaria käytän vielä hetken, sitten aletaan yrittämään vauvaa).

Mieheni sanoi, että ei ala kortsua käyttämään vaan on valmis saamaan vaikka herpestartunnan koska rakastaa minua. Itse en haluaisi häntä tartuttaa ja hyvin on ainakin tähän saakka mennyt. Ja juuri eilen mieheltäni taas kysäisin, että onko edelleen sitä mieltä, että on valmis saamaan herpestartunnan minulta. Vastaus oli edelleen se sama. Eli on valmis saamaan tartunnan jos herpes on tarttuakseen.

Raskausaika/synnytys tässä pelottaa.. Jos herpekseni oireilee pahasti niin sitten on pakko synnyttää keisarinleikkauksella vaikka haluaisin synnyttää normaalisti alakautta. :( Onko täällä ketään joka vois kertoa kokemuksia herpeksestä ja raskaudesta/synnytyksestä?

• apua
        Minulla myös kirjoitti:

Minulla on myös genitaaliherpes mutta miehelläni sitä ei ole (mahdollisesti hän on saanut minulta tartunnan mutta herpes ei ole vain koskaan hänellä oireillut). Ja paljaallahan me (tai siis ehkäisylaastaria käytän vielä hetken, sitten aletaan yrittämään vauvaa).

Mieheni sanoi, että ei ala kortsua käyttämään vaan on valmis saamaan vaikka herpestartunnan koska rakastaa minua. Itse en haluaisi häntä tartuttaa ja hyvin on ainakin tähän saakka mennyt. Ja juuri eilen mieheltäni taas kysäisin, että onko edelleen sitä mieltä, että on valmis saamaan herpestartunnan minulta. Vastaus oli edelleen se sama. Eli on valmis saamaan tartunnan jos herpes on tarttuakseen.

Raskausaika/synnytys tässä pelottaa.. Jos herpekseni oireilee pahasti niin sitten on pakko synnyttää keisarinleikkauksella vaikka haluaisin synnyttää normaalisti alakautta. :( Onko täällä ketään joka vois kertoa kokemuksia herpeksestä ja raskaudesta/synnytyksestä?

Siis jotkut puhunut tuosta HI viruksesta tässä keskustelussa, niin miten se ja herpes liittyvät toisiinsa? jos on herpes, niin on myös saanu HI ? o.O

• hrps
        apua kirjoitti:

Siis jotkut puhunut tuosta HI viruksesta tässä keskustelussa, niin miten se ja herpes liittyvät toisiinsa? jos on herpes, niin on myös saanu HI ? o.O

Luultavastikin tarkoitettu sitä että sekä HIV että herpes eivät häviä elimistöstä koskaan..kun taas esim.klamydia, kuppa on hoidettavissa pois ja sen jälkeen niistä ei tarvitse kärsiä..

• Epäilyksen siemen
        apua kirjoitti:

Mua kans huvitti tuo hi vertaus. Että kehon puoluskyky laskee niin herpes alkaa nousemaan valtaan.... Sama kun säikähti ensimäisestä flunssasta, että nyt on hivi päällä.

• laboraattori
        Epäilyksen siemen kirjoitti:

Mua kans huvitti tuo hi vertaus. Että kehon puoluskyky laskee niin herpes alkaa nousemaan valtaan.... Sama kun säikähti ensimäisestä flunssasta, että nyt on hivi päällä.

Kyllä on kuule ihan totta, että jos on HIV niin se voi laukaista herpeksen. Herpes on siis tällöin piilevänä ja oireettomana (eli ei tule ihan itsestään "ilmasta"). HIV:n tai no AIDS:in aikana elimistön puolustuskyky laskee ja ihminen on todella altis muille bakteereille ja viruksille. Ja vaikkei HI-virusta olisikaan, niin herpeksellä on tapana puhjeta "ulkoisten vaikutusten" ansiosta. Näitä ovat mm. stressi, aurinkon paiste, kuukautiset, seksi (raju seksi), lääkekuuri, muut sairaudet (esim. flunssa tai juuri AIDS) jne.

• pyydä estolääkitys
        Minulla myös kirjoitti:

Voit välttyä keisarinleikkaukselta, kun aloitat estolääkityksen (esim. Aclovir) hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Herpes pysyy lääkkeen avulla hyvin poissa, ja kätilö varmasti tarkistaa vielä asian huolellisesti, ennen kuin valmistelee sinua alatiesynnytykseen.

Itselläni on erittäin ärhäkkä ja usein uusiva herpes, mutta raskaus ja synnytys sujuivat mainiosti. Neuvolassa ja sairaalassa sain myös oikein asiallista kohtelua.

Onnellista ja huoletonta odotusta sinulle - sitten kun se alkaa :)

• on yleinen tauti

Huuli- ja genitaaliherpes ovat niin yleisiä, että ei sen vuoksi kannata miestä tai naista vaihtaa. Tarttuukin oikeastaan vaan silloin, kun on rakkula ja rakkulan puhjettua. Rakkulan kuivamistakin voi odottaa, ennen kuin aloittaa seksin uudestaan. Ilman rakkulaakin herpes voi ilmeisesti tarttua, mutta on kovin harvinaista. Useimmat sairastavat herpeksen elämänsä aikana kerran tai kaksi. On harvinaista, että herpesinfektiosta kehittyisi hankalampi vaiva. Siitäkään ei sen kummempaa haittaa ole, mutta jotkut kokevat kutinan ja kuumotuksen hankalaksi oireeksi.

• hrps

Kyllä kyllä, oikeassa olet laboraatti..mutta aina ei automaattisesti ole niin että jos herpes niin on myöskin HIV...

Ja ne kellä herpes on niin tietävät että se on niin yksilöllinen tauti että kaikki eivät voi samaistua edelliseen kirjoittajaan.. itselläni se sattuu olemaan sieltä inhottavimmasta päästä. Ja ko. tauti kyllä tarttuu oireettomanakin..nimim.kokemusta on.

Mutta se kuinka ison asian herpeksestä itselleen tekee, on kyllä omasta pääkopasta kiinni. Taudin kanssa oppii onneksi ajan myötä elämään!

• aikaisemmin vastannut
        hrps kirjoitti:

Kyllä kyllä, oikeassa olet laboraatti..mutta aina ei automaattisesti ole niin että jos herpes niin on myöskin HIV...

Ja ne kellä herpes on niin tietävät että se on niin yksilöllinen tauti että kaikki eivät voi samaistua edelliseen kirjoittajaan.. itselläni se sattuu olemaan sieltä inhottavimmasta päästä. Ja ko. tauti kyllä tarttuu oireettomanakin..nimim.kokemusta on.

Mutta se kuinka ison asian herpeksestä itselleen tekee, on kyllä omasta pääkopasta kiinni. Taudin kanssa oppii onneksi ajan myötä elämään!

Tuossa joku sanoi että sairastaa Herpestä muutaman kerran???Minulla ainakin kun aikoinaan se todettiin 23 vuotta sitten,nostanut "päätään" näinä vuosina useaan kertaan.Väliä voi olla monta vuotta,sitten taas tulee kipeät rakkulat.Olen käyttänyt myös alapäähän näitä Aciclovir emulssio voiteita ja huomannut että oireet katoavat nopeammin.Olen myös huomannut tämän stressin ja muiden elämään suuresti vaikuttavien seikkojen lisäävän riskia uusintoihin.Eli aika yksilöllistä taitaa olla.

• voi ei
        hrps kirjoitti:

nyt tuli hirveet epäilyt et onkos mulla nyt sit Hiv, jos mulla ehkä on herpes?
        Tässä oli just kuumetta ja kurkku kipee yms, et nehän on hivin oireita. ja nuo imusolmukkeet kaulalla on ehkä suurentuneet (en ole varma ku en tiedä onko nuo kolme ennenkin ollut tuollaisia)

• ....
        voi ei kirjoitti:

Tässä oli just kuumetta ja kurkku kipee yms, et nehän on hivin oireita. ja nuo imusolmukkeet kaulalla on ehkä suurentuneet (en ole varma ku en tiedä onko nuo kolme ennenkin ollut tuollaisia)

Minulla on genitaaliherpes mutta ei todellakaan mitään hiviä (testissä olen ollut, joten asiasta 100% varma)! Eli jos sulla on herpes niin se EI TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sitten sulla on myös hivkin. Herpeksen ensioireitahan on myös kuume ja kurkkukipu (imusolmukkeet kaulalla turpoavat liiallisesta koskettelusta ja mielikuvituksesta).

Mahdollisuus hiviin toki voi olla jos olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Hiv ei kuitenkaan tartu kovin helposti kuten herpes tarttuu (herpes kun voi tarttua ilman yhdytääkin käsien välityksellä).

Käy hiv-testissä jos mieltäsi vaivaa. Mutta muista, että 3 kk täytyy olla tartunnasta, että testi näyttää 100% tuloksen.

• laboraattori
        voi ei kirjoitti:

Joo, siis aiempi tekstini ei missään nimessä tarkoittanut, että jos on herpes, niin on myös automaattisesti HIV. Kerroin vain, että HI-virus heikentää puolustuskykyä, jolloin elimistö on alttiimpi muille bakteereille ja viruksille, mukaan lukien esim. influenssan.

• voi ei
        .... kirjoitti:

Minulla on genitaaliherpes mutta ei todellakaan mitään hiviä (testissä olen ollut, joten asiasta 100% varma)! Eli jos sulla on herpes niin se EI TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sitten sulla on myös hivkin. Herpeksen ensioireitahan on myös kuume ja kurkkukipu (imusolmukkeet kaulalla turpoavat liiallisesta koskettelusta ja mielikuvituksesta).

Mahdollisuus hiviin toki voi olla jos olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Hiv ei kuitenkaan tartu kovin helposti kuten herpes tarttuu (herpes kun voi tarttua ilman yhdytääkin käsien välityksellä).

Käy hiv-testissä jos mieltäsi vaivaa. Mutta muista, että 3 kk täytyy olla tartunnasta, että testi näyttää 100% tuloksen.

No hyvä! pelästyin jo!
        En ole harrastanut yhdyntää, mut mies nuollu minua ja sormettanu, jossa on repeytyny ehkä vähän, että onko todennäköistä, että oon saanu hivin hänen suun välityksellä? jos hänella siis on hiv..
        tästä on jotain 3vk aikaa, joten ei hiviä pystyis testaa viel :/

• ....
        voi ei kirjoitti:

No hyvä! pelästyin jo!
        En ole harrastanut yhdyntää, mut mies nuollu minua ja sormettanu, jossa on repeytyny ehkä vähän, että onko todennäköistä, että oon saanu hivin hänen suun välityksellä? jos hänella siis on hiv..
        tästä on jotain 3vk aikaa, joten ei hiviä pystyis testaa viel :/

Kuten jo kirjotin, että hiv ei todellakaan tartu helposti! Ja jos et ole yhdynnässä ollut niin tuskin sulla hiviä on. Miehellä täytyis olla todella paljon vuotavia haavaumia/haavoja suussa ja sormissa niin sitten voi olla hivin mahdollisuus.

Unohda koko asia niin helpottaa. Käy 3kk:n jälkeen hiv-testissä jos silloin vielä hiv mietityttää mutta tuskinpa sulla hiviä on.

Ja herpeksestä vielä.. Itsehän en ollut edes yhdynnässä kun sain herpestartunnan. Joten herpes tarttuu todellakin helposti!

• voi ei
        laboraattori kirjoitti:

Joo, siis aiempi tekstini ei missään nimessä tarkoittanut, että jos on herpes, niin on myös automaattisesti HIV. Kerroin vain, että HI-virus heikentää puolustuskykyä, jolloin elimistö on alttiimpi muille bakteereille ja viruksille, mukaan lukien esim. influenssan.

Nyt on taas uudestaa nousemassa kuume.. viikko sit loppu antibiootit ;S alkaa ihan sikana pelottaa jos onkin hiv :S:S:S

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6953
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4451
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3945
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      191
      3502
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2542
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13