Kannattasko jotain tehdä...

Ms.x

200-litraisen taistelukalakoiras on muutaman viikon näyttänyt menneen huonompaan kuntoon. Se on ollut meillä pian vuoden, oli jo ostettaessa komea täysikasvuinen ukko. Onko sairas vai vanhus, sitä mietin. ?

Eli evät repsottavat enemmän, toinen silmä on samea. Kalan vireystaso heikentynyt: on enemmän pintakasvillisuuden keskellä. Kutivat naaraan kanssa vielä viimeviikolla. Joskin kuplapesä oli aika vaatimaton edellisiin verrattuna, eikä ukkokaan näyttänyt saavan hommaa haltuun. Syö onneksi ainakin vielä.

Hoitotoimet pidn säännöllisinä, vesiarvot pysyy vakaana ja kaikki muut kalat ok. Otettakoon nyt vielä vesitestitkin ihan tuoreet pitkästä aikaa. Eli vettä vaihdoin edellispäivä (1-2 vkon välein). Arvot: NO2 0, NO3 15, KH 2 , GH 6 , pH väriliuska oli hukassa, mutta tulos varmaan n. 7,4 , lämpötila 27.

Mahdollisuus olis siirtää ukko 70 litraiseen tyhjillään, kypsymässä olevaan, joka alkais olla varmaan viikon sisässä valmis. Voisko silmän sameus johtua loisesta ?

10

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Kalasi on taatusti jo parivuotias ellei vanhempikin, mulla samaa keissiä menossa.
      Kun saa akkojen perässä viuhtoa tarpeeksi niin ei sitä jaksa loputtomiin.
      Meitin Mr. T on kans ehtoo puolella menossa ja on vasta puolivuotta meillä ollut, tosin epälinkin sen olevan jo vanhempi sillä ostin taistelukala haaremin alennus myynnistä ihan mielenkiinnosta lajia kohtaan, nyt kun tiedän miten ne elävät akvassani, en hanki uusia.

      Kun värit alkaa haalistua kunnolla, on kala parempi lopettaa ennen kuin sen bakteerit loikkii muihin heikkoihin kaloihin akvassasi.

      • Rihma

        Kuulostaa ikärasitteelta minustakin, valitettavasti. :(


      • fish KING
        Rihma kirjoitti:

        Kuulostaa ikärasitteelta minustakin, valitettavasti. :(

        Kyseistä lajia kun ei mene muuten kaupaksi kuin juurikin tuon komean hunnun takia niin kalaa on pakko pitää tiskin takana karanteenissa kuukausi tolkulla ennenkuin sen kannattaa laittaa myyntiin.
        Eri asia on kun näitä saa itse viljeltyä ja nähdä lajin ja sukupuolten koko elin kaari, se vasta onkin mielen kiintoinen.


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Kyseistä lajia kun ei mene muuten kaupaksi kuin juurikin tuon komean hunnun takia niin kalaa on pakko pitää tiskin takana karanteenissa kuukausi tolkulla ennenkuin sen kannattaa laittaa myyntiin.
        Eri asia on kun näitä saa itse viljeltyä ja nähdä lajin ja sukupuolten koko elin kaari, se vasta onkin mielen kiintoinen.

        Musta tuntuu, että se ei kauaa jaksa. Uinti on heikentynyt.
        Evien kärjissä on vaaleutta, samoin muutamia vaaleita länttejä isoimmassa evässä.
        Tarkkailun alla on ja päästän kalojen taivaaseen kun katson sen parhaaksi.

        Tuohon altaaseen tulossa ulkosuodatin huomenna. Tuo vanha Sacem on vielä siellä ollut ja virtaus saisi olla nyt heikompi taistoherran vuoksi.

        Vanhan herran paikan saa sitten yksi hänen komeista pojistaan. Se on vasta 3 kk, paljon pienempi. Juu, uskon että meidän taisto oli jo ostettaessa yli vuoden, kun nyt katson näitä sen poikasia.

        Itse kyllä nykyään mielelläni hankkisin taistoni "murkkuikäisenä", ei tarvis olla pitkät huntuevät. Näkee sen, kuinka nuo evät hankaloittaa aikuisen koiraan uintia ja virtaus ei saa olla liian voimakas.

        Komeita poikia nuo koiraat mun silmissäni ovat jo 3 kk ikäisenäkin.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Musta tuntuu, että se ei kauaa jaksa. Uinti on heikentynyt.
        Evien kärjissä on vaaleutta, samoin muutamia vaaleita länttejä isoimmassa evässä.
        Tarkkailun alla on ja päästän kalojen taivaaseen kun katson sen parhaaksi.

        Tuohon altaaseen tulossa ulkosuodatin huomenna. Tuo vanha Sacem on vielä siellä ollut ja virtaus saisi olla nyt heikompi taistoherran vuoksi.

        Vanhan herran paikan saa sitten yksi hänen komeista pojistaan. Se on vasta 3 kk, paljon pienempi. Juu, uskon että meidän taisto oli jo ostettaessa yli vuoden, kun nyt katson näitä sen poikasia.

        Itse kyllä nykyään mielelläni hankkisin taistoni "murkkuikäisenä", ei tarvis olla pitkät huntuevät. Näkee sen, kuinka nuo evät hankaloittaa aikuisen koiraan uintia ja virtaus ei saa olla liian voimakas.

        Komeita poikia nuo koiraat mun silmissäni ovat jo 3 kk ikäisenäkin.

        Mielenkiinnosta...


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Mielenkiinnosta...

        tarpeeksi hyvää kameraa...
        Mut kysyn jos miesystävä saisi otettua kännykamerallaan kun tulee.

        Nyt on sitten uusi pulma.
        Huomattiin eilen illalla ruokinta-aikaan, että kolme pienempää piikkisilmää olivat oudon haalistuneita. Aamulla kaksi niistä oli taas entisen värisiä, mutta yksi löytyi kuolleena.:( Meillä on myös yksi noita pienempi ollut, jota ei ole näkynyt muutamaan päivään. Epäilen että on kuollut sekin.
        Mitään muuta uutta ei hoitotoimissani ole ollut, paitsi että olen antanut pakastettua "cyclooppia" vähän tuonnekin altaaseen (galaxeille hankittu) ja Ferropol kasvilannoitetta laitoin eilen aamulla. Annos oli vajaa 20 ml. Ohjeessa lukee että 10ml/ 80 litraan ja tuo on 200 litrainen siis. Litkun laimensin muovimukissa ja vatkasin veteen samalla kuin kaasin. Olen tuota käyttänyt nyt vasta muutaman kerran.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        tarpeeksi hyvää kameraa...
        Mut kysyn jos miesystävä saisi otettua kännykamerallaan kun tulee.

        Nyt on sitten uusi pulma.
        Huomattiin eilen illalla ruokinta-aikaan, että kolme pienempää piikkisilmää olivat oudon haalistuneita. Aamulla kaksi niistä oli taas entisen värisiä, mutta yksi löytyi kuolleena.:( Meillä on myös yksi noita pienempi ollut, jota ei ole näkynyt muutamaan päivään. Epäilen että on kuollut sekin.
        Mitään muuta uutta ei hoitotoimissani ole ollut, paitsi että olen antanut pakastettua "cyclooppia" vähän tuonnekin altaaseen (galaxeille hankittu) ja Ferropol kasvilannoitetta laitoin eilen aamulla. Annos oli vajaa 20 ml. Ohjeessa lukee että 10ml/ 80 litraan ja tuo on 200 litrainen siis. Litkun laimensin muovimukissa ja vatkasin veteen samalla kuin kaasin. Olen tuota käyttänyt nyt vasta muutaman kerran.

        Kuinka vanhoja ne piikkisilmät olikaan, nuoret yksilöt vaihtelevat väriä taustan mukaan samalla lailla kuin monet monnitkin tekee.
        Stressin alla varsinkin, tarkkaile tilannetta... yleensä noita piikkisilmiä ei paljoa näe ellei pohja ole avoin koristelultaan.
        Kyllä ne aina muuton aikaan tulevat esiin... 8=O

        Tuskin mitään hälyyttävää, eipäs aleta ihan hysteerisiksi siellä ;)


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Kuinka vanhoja ne piikkisilmät olikaan, nuoret yksilöt vaihtelevat väriä taustan mukaan samalla lailla kuin monet monnitkin tekee.
        Stressin alla varsinkin, tarkkaile tilannetta... yleensä noita piikkisilmiä ei paljoa näe ellei pohja ole avoin koristelultaan.
        Kyllä ne aina muuton aikaan tulevat esiin... 8=O

        Tuskin mitään hälyyttävää, eipäs aleta ihan hysteerisiksi siellä ;)

        No joo, en ole hysteerinen ainakaan paljoa ;).

        Mä haluaisin saada selvyyden aina tämmösiin ongelmiin, mut vaikeaa se on. Joskus viime vuoden puolella, yksi piikkisilmä ja kääpiörihmat kuolivat samoihin aikoihin. Käytin silloin PMDD.tä. Muistanet hämärästi tapahtuneen ? Silloin piikkisilmissä havaitsin outoa apaattisuutta ennen sen yhden kuolemaa. Musta eilenkin oli vähän semmoista.

        Ne kolme piikkaria jotka eilen olivat kalpeita kuin haamut, ovat pituudeltaan 5-6 cm, paksuus puolisen senttiä. Isommat on jotain 8 cm, paksuus sentin luokkaa.
        Se kuollut on vajaa 4 cm pitkä. Ja nyt mä luulenkin, että se on just se kaikista pienin. On vaan turvonnut tuo ruumis.

        Mulla on semmoinen epäilys, että piikkisilmät, varsinkin pieninä, ovat muita kaloja herkempiä kasvilannoitteille. Eikö ne kuitenkin lääkkeillekin ole tosi herkkiä ? Niin olen kuullut.
        Olen kirjoittanut myös aquawebin puolelle näistä, siellä oon siis Mimosa x.

        Nyt kun puhuit stressistä.. Niin edellisilta oli aika kovalla stereot kun kuunneltiin Nightwishiä. Sanoinkin äijälle, että " jos laitettas vähän pienemmälle. Kalat varmaan on tota menoa huomenna kaikki pilkkutaudissa.... " ;D iiiks. Tämä 200 litrainen on lähinnä kaiuttimia. Ne ei oo niin kovaa kuullut ikänä mitään.. heavyä sit viälä. AIai. Taitaa olla paremmin klassisen ystäviä.


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Kuinka vanhoja ne piikkisilmät olikaan, nuoret yksilöt vaihtelevat väriä taustan mukaan samalla lailla kuin monet monnitkin tekee.
        Stressin alla varsinkin, tarkkaile tilannetta... yleensä noita piikkisilmiä ei paljoa näe ellei pohja ole avoin koristelultaan.
        Kyllä ne aina muuton aikaan tulevat esiin... 8=O

        Tuskin mitään hälyyttävää, eipäs aleta ihan hysteerisiksi siellä ;)

        Taistokoiras oli mennyt niin huonoksi, että makasi huohottaen pintakasvillisuudessa. Naaras kävi välillä näykkimässä, naaraalla myös stressiraidat ja tosi apean näköinen.

        Päästin koiraan tuskista. Otin näytteen sisuksista hammastikulla lasten mikroskoopille. Siinä pienessä pisarassa näkyi 100 kertaisella suurennoksella kaksi pientä palloa, 450 kertaisella pitkä liikkuva ohut mato.

        Eli voinee tästä päätellä, että 200 litraisen kaloissa on jotain loisia. Mahdollisesti myös naaraalla on, se ainakin näyttää myös aika huonolta.
        Mitä mieltä nyt, voinko lääkitä altaan ? Eniten pelkään, että piikkisilmät ei kestä lääkitystä ?!

        Lääkkeenä löytyy: Junglen Parasite clear poretabletti ja FMC: "Yleinen desinfioimisaine, joka tehoaa parhaiten bakteeri-, lois- ja homeinfektioihin niiden alkuvaiheessa.. jne."


      • Ms.x
        Ms.x kirjoitti:

        Taistokoiras oli mennyt niin huonoksi, että makasi huohottaen pintakasvillisuudessa. Naaras kävi välillä näykkimässä, naaraalla myös stressiraidat ja tosi apean näköinen.

        Päästin koiraan tuskista. Otin näytteen sisuksista hammastikulla lasten mikroskoopille. Siinä pienessä pisarassa näkyi 100 kertaisella suurennoksella kaksi pientä palloa, 450 kertaisella pitkä liikkuva ohut mato.

        Eli voinee tästä päätellä, että 200 litraisen kaloissa on jotain loisia. Mahdollisesti myös naaraalla on, se ainakin näyttää myös aika huonolta.
        Mitä mieltä nyt, voinko lääkitä altaan ? Eniten pelkään, että piikkisilmät ei kestä lääkitystä ?!

        Lääkkeenä löytyy: Junglen Parasite clear poretabletti ja FMC: "Yleinen desinfioimisaine, joka tehoaa parhaiten bakteeri-, lois- ja homeinfektioihin niiden alkuvaiheessa.. jne."

        ... myös siirryin kysymyksineni.

        Katson nyt, miten naaras voi. Mutta lääkityksen suhteen olen nyt ymmyrkäisenä, että lääkitsenkö vai en. Kaikki muut kalat ulkoisesti ok. Paitsi tuo naarastaisto vähän apaattinen.
        Olisittepa nähneet, miten se kuin vartioi koirasta, välillä tönäisi ja mahdollisesti myös näykki evästä riekaleen. Ihan kuin se olisi todellakin surrut koirastaan.

        Kuinka kauan nuo naarastaistot elää ? Tämä lienee pari vuotias.
        Mietin, otanko sille uuden koiraan, vaiko omaa jälkikasvua toisesta akvaariosta. Mutta oma poika... Oisko vähän outoa... ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe