matkakortti toimii ei toimi

Nimetön

käytin tänään pitkästä aikaa matkakorttianai. Siihen on ladattu vain arvoa.
Nousin ratikkaan 4 ja kysyin kuljettajalta mitä painiketta painamalla saan maksettua vain ratikka matkan, yrmeä vaivalloinen vastaus , painike "0" .
Niin laitteessahan tosiaan se luki hienosti.
Samoon laite toimi hioenosti kortinarvo tuli heti valisemattomaan ruutuun ja kun painoin painiketta rahat vilativat tililtä. Mikän lamppu ei syttynyt.

PAluumatka taas 4 :lla , joo takatilan maksukortti lukija ei reagoinut mitenkän , yritin ja yritin uudestaa. Menenin keskiosan laitteen luo , arvo näkyy mutta mitään ei tapahdu . Uskallanko vielä painaa näppäintä kuinkakohan monesti laite onjo vienyt arvoa siis rahojani joita kukaan ei korvaa ?

Matkakortti toimii, mutta useimmissa Vantaan ja hesan liikennevälineissä on viallisia laitteita.

Tutustuin tänän kolmeen laitteeseen joista yksi toimi.

23

4673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpk

      Suurin osa matkakorttivalittajista eivät osaa itse käyttää korttiaan;
      korttia reuhdotaan lukijoissa ees-taas tai sitä näytellään lukijoiden sivustassa tai nappeja survotaan apinanraivolla tai sitten lompakossa on kaksi eri matkakorttia yhtä'aikaa.

      Miltei järjestäen kun asiakkaalta kysyy mitä kortin mukana tullut käyttöopastuslappunen opastaa kortin käytöstä niin vastaus on että sitä ei kukaan lue.

      Tottakai laitteetkin saattavat joskus olla viallisia mutta 99% toimimattomuusvalituksista johtuu suoraan käyttäjistä itsestään.

      • käyttää korttia oikein!

        Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein. Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        SILTIKIN vaikka hallitsen homman, ei laitteet toimi aina. Usein kyllä mutta kyllä sattuu päiviä että laite tosiaan on rikki eikä vaikka noteeraisi kortin, ei välttämättä noteeraa sillä olevaa arvoa tai kautta saati reagoi napin painallukseen!

        Eli älkää syytelkö aina matkustajia! Kyllä useimmiten syypää on teidän hienot ja kalliit systeemit. Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Tosin ihmetellen olen huomannut miten tuo yrmeä suhtautuminen ja asiakkaiden syyttely on huomattavasti lisääntynyt firmoissa, eli enää ei asiakkaita pidetäkään minään muuna kuin välttämättömänä pahana, vaikkakin kyllä asiakkaiden rahat kelpaa mutta enää ei saa kunnon palvelua. Mutta se tulee teille vielä omaan nilkkaan, entäs kun ei enää virtaakaan teille niin paljon rahaa kuin nyt?


      • vpk
        käyttää korttia oikein! kirjoitti:

        Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein. Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        SILTIKIN vaikka hallitsen homman, ei laitteet toimi aina. Usein kyllä mutta kyllä sattuu päiviä että laite tosiaan on rikki eikä vaikka noteeraisi kortin, ei välttämättä noteeraa sillä olevaa arvoa tai kautta saati reagoi napin painallukseen!

        Eli älkää syytelkö aina matkustajia! Kyllä useimmiten syypää on teidän hienot ja kalliit systeemit. Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Tosin ihmetellen olen huomannut miten tuo yrmeä suhtautuminen ja asiakkaiden syyttely on huomattavasti lisääntynyt firmoissa, eli enää ei asiakkaita pidetäkään minään muuna kuin välttämättömänä pahana, vaikkakin kyllä asiakkaiden rahat kelpaa mutta enää ei saa kunnon palvelua. Mutta se tulee teille vielä omaan nilkkaan, entäs kun ei enää virtaakaan teille niin paljon rahaa kuin nyt?

        >Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit >ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa >monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Enpä ole kytköksissä kumpaakaan mainitsemaasi.


        >Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo >vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein.
        >Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän
        >mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        Juu, tottakai "asiakas on aina oikeassa" ja osaa taatusti korttijärjestelmän paremmin kuin kuljettajat.


        >Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää >miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu
        >jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Juu, ne "rutinoituneet" ne siellä autoissa eniten möhlivätkin ja jaksavat syyttää päivittäin laitteita kun neuvot oikeammasta käytöstä eivät kelpaa.


      • ja lopulta sinut
        vpk kirjoitti:

        >Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit >ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa >monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Enpä ole kytköksissä kumpaakaan mainitsemaasi.


        >Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo >vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein.
        >Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän
        >mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        Juu, tottakai "asiakas on aina oikeassa" ja osaa taatusti korttijärjestelmän paremmin kuin kuljettajat.


        >Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää >miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu
        >jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Juu, ne "rutinoituneet" ne siellä autoissa eniten möhlivätkin ja jaksavat syyttää päivittäin laitteita kun neuvot oikeammasta käytöstä eivät kelpaa.

        itsesi tuomitaan siellä lopullisessa tuomioistuimessa kun elämä päättyy!

        Sinä, olet tavalla tai toisella kyllä aivopestyä porukkaa.

        RUTINOITUNEET KÄYTTÄJÄT EI MÖHLI koska joutuvat käyttämään korttia joka päivä ja useasti päivässä! Tietävät 100% varmasti miten korttia pitää käyttää.

        Mutta jatka sinä vaan tuota YTV:n ja HKL:n tutuksi tullutta mantraa (jota muutkin kaupungin ja valtion firmat toistaa): "Ei meidän järjestelmässä ole mitään vikaa, vika on käyttäjässä tai hänen laitteissaan".

        Sama tuttu virsi tuttua niin Soneralta, digitalta, ytv:ltä, hkl:ltä jne. Eli kaikki jotka joko on tai ovat olleet joskus valtion tai kunnan firmoja, niissä on tuo mantra että pitää syyttää AINA asiakasta. Mistään ei itse oteta vastuuta, "eihän meidän firmassa VOI OLLA MITÄÄN VIKAA!".


      • kynitty-kana
        käyttää korttia oikein! kirjoitti:

        Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein. Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        SILTIKIN vaikka hallitsen homman, ei laitteet toimi aina. Usein kyllä mutta kyllä sattuu päiviä että laite tosiaan on rikki eikä vaikka noteeraisi kortin, ei välttämättä noteeraa sillä olevaa arvoa tai kautta saati reagoi napin painallukseen!

        Eli älkää syytelkö aina matkustajia! Kyllä useimmiten syypää on teidän hienot ja kalliit systeemit. Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Tosin ihmetellen olen huomannut miten tuo yrmeä suhtautuminen ja asiakkaiden syyttely on huomattavasti lisääntynyt firmoissa, eli enää ei asiakkaita pidetäkään minään muuna kuin välttämättömänä pahana, vaikkakin kyllä asiakkaiden rahat kelpaa mutta enää ei saa kunnon palvelua. Mutta se tulee teille vielä omaan nilkkaan, entäs kun ei enää virtaakaan teille niin paljon rahaa kuin nyt?

        Teidän? Emme me omista laitteita, ette tekään, joten kuten olen niin usein sanonut: Ne ovat ihmisten keksimiä laitteita... Aika moni on vuosien saatossa kuullut tuon, minun, kuljettajan kommenttina. Ei vika ole asiakkaan jos laitteet ei toimi, mutta ei se syy ole kuljettajankaan, joten se siitä teitittelystä.

        Vastaan on tullut noin 7 vuoden aikana kymmenisen korttia, jotka eivät yksinkertaisesti toimi, yrittipä sitten asiakas itse, tai minä kuljettajana, saada korttia toimimaan, laitteet ei noteeraa koko korttia, ei laisinkaan.

        Syy ei ole asiakkaan, vaikka ei kuljettajankaan.
        Matka pitäisi kuitenkin maksaa, se on pelin henki. Kohtuutonta olisi vaatia maksu rahana, jos voimassa oleva kortti ei toimi, eihän asiakasta voi laittaa vastuuseen teknisestä viasta.

        Juttelin vasta tarkastajien kanssa, sanoin että olen päästänyt maksutta, jos kortti ei suostu toimimaan. Tarkastajat sanoivat heillä olevan saman periaatteen, maksu tulee maksaa, mutta jos kortti ei toimi, eivät hekään sakota. Kohtuus siis kaikessa, eihän tässä ketään syylliseksi ole tarkoitus leimata. Tekniikka on joskus temppuilevaa, oli kyse tietokoneesta tai matkakortista ja lukijasta... samoja ihmisen tekemiä laitteita, toimivat joskus kuten toimivat...


      • kynitty-kana
        vpk kirjoitti:

        >Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit >ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa >monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Enpä ole kytköksissä kumpaakaan mainitsemaasi.


        >Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo >vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein.
        >Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän
        >mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        Juu, tottakai "asiakas on aina oikeassa" ja osaa taatusti korttijärjestelmän paremmin kuin kuljettajat.


        >Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää >miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu
        >jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Juu, ne "rutinoituneet" ne siellä autoissa eniten möhlivätkin ja jaksavat syyttää päivittäin laitteita kun neuvot oikeammasta käytöstä eivät kelpaa.

        jotkin lukijat ja kortit ovat kuin yksilöitä. Suurin osa toimii mutkitta kuten kuuluisi toimia, mutta joidenkin autojen laitteet ovat vähemmän herkkiä, kuin ronkelimpia, ja sama pätee joihinkin kortteihinkin, mitäs tuosta kiistelemään.

        Eihän liukuhihnalta tulevat autotkaan ole samanlaisia, yksilöitä nekin ovat, jokainen kuski tietää asian. sama pätee laitteisiin, näyttävät samoilta, mutta toimivat tavallaan, mitkä herkemmin, mitkä vähemmän herkästi. Ihmekö tuo, kun lukijat ja Buscomit ovat autoissa aina, vaikka kelit ovat mitä Suomessa ovat, talvi pakkasista kesä helteisiin, kosteus ym. ja lämpötila erot vaikuttavat, ja onhan niissä kuluvia osiakin...


      • kynitty-kana
        ja lopulta sinut kirjoitti:

        itsesi tuomitaan siellä lopullisessa tuomioistuimessa kun elämä päättyy!

        Sinä, olet tavalla tai toisella kyllä aivopestyä porukkaa.

        RUTINOITUNEET KÄYTTÄJÄT EI MÖHLI koska joutuvat käyttämään korttia joka päivä ja useasti päivässä! Tietävät 100% varmasti miten korttia pitää käyttää.

        Mutta jatka sinä vaan tuota YTV:n ja HKL:n tutuksi tullutta mantraa (jota muutkin kaupungin ja valtion firmat toistaa): "Ei meidän järjestelmässä ole mitään vikaa, vika on käyttäjässä tai hänen laitteissaan".

        Sama tuttu virsi tuttua niin Soneralta, digitalta, ytv:ltä, hkl:ltä jne. Eli kaikki jotka joko on tai ovat olleet joskus valtion tai kunnan firmoja, niissä on tuo mantra että pitää syyttää AINA asiakasta. Mistään ei itse oteta vastuuta, "eihän meidän firmassa VOI OLLA MITÄÄN VIKAA!".

        Jos vikaa on joskus laitteissa, miksi ihmiset tappelevat keskenään? Joskus on vika käyttäjissä, joskus laitteissa, joskus kummassakin, mutta yllättävän hyvin ne toimivat kokonaisuudessa, kun ajattelee että laitteisto oli ikivanhaa ajastaan jäljessä olevaa tekniikkaa jo silloin kun YTV ne valitsi matkakortti järjestelmäkseen.


      • vpk
        ja lopulta sinut kirjoitti:

        itsesi tuomitaan siellä lopullisessa tuomioistuimessa kun elämä päättyy!

        Sinä, olet tavalla tai toisella kyllä aivopestyä porukkaa.

        RUTINOITUNEET KÄYTTÄJÄT EI MÖHLI koska joutuvat käyttämään korttia joka päivä ja useasti päivässä! Tietävät 100% varmasti miten korttia pitää käyttää.

        Mutta jatka sinä vaan tuota YTV:n ja HKL:n tutuksi tullutta mantraa (jota muutkin kaupungin ja valtion firmat toistaa): "Ei meidän järjestelmässä ole mitään vikaa, vika on käyttäjässä tai hänen laitteissaan".

        Sama tuttu virsi tuttua niin Soneralta, digitalta, ytv:ltä, hkl:ltä jne. Eli kaikki jotka joko on tai ovat olleet joskus valtion tai kunnan firmoja, niissä on tuo mantra että pitää syyttää AINA asiakasta. Mistään ei itse oteta vastuuta, "eihän meidän firmassa VOI OLLA MITÄÄN VIKAA!".

        >Tottakai laitteetkin saattavat joskus olla viallisia
        >mutta 99% toimimattomuusvalituksista johtuu suoraan
        >käyttäjistä itsestään.

        Lukutaito hukassa?


      • et tule voittamaan
        vpk kirjoitti:

        >Tottakai laitteetkin saattavat joskus olla viallisia
        >mutta 99% toimimattomuusvalituksista johtuu suoraan
        >käyttäjistä itsestään.

        Lukutaito hukassa?

        tätä kettuilullasi! Selvääkin selvempää on mikä on asenteesi, sekä työpaikkasi.


      • Hanna K ins.
        vpk kirjoitti:

        >Sinä nimimerkki vpk ja te muut Ytv:n ja HKL:n tyypit >ette vaan halua myöntää että kalliissa ja hienoissa >monimutkaisissa systeemissänne on vikaa!

        Enpä ole kytköksissä kumpaakaan mainitsemaasi.


        >Esim. allekirjoittanut, käyttänyt matkakorttia jo >vuosia, siten VARMASTI osaan käyttää korttia oikein.
        >Tiedän miten korttia pitää lukijalle näyttää, tiedän
        >mitä nappia painaa, koska ja millä tavalla.

        Juu, tottakai "asiakas on aina oikeassa" ja osaa taatusti korttijärjestelmän paremmin kuin kuljettajat.


        >Rutinoitunut käyttäjä osaa varmasti ja tietää >miten homma pitää tehdä, teille vaan se ei mahdu
        >jakeluun koska ette voi uskoa omassa järjestelmässänne olevan mitään vikaa!

        Juu, ne "rutinoituneet" ne siellä autoissa eniten möhlivätkin ja jaksavat syyttää päivittäin laitteita kun neuvot oikeammasta käytöstä eivät kelpaa.

        Joo mutta kun on kertoja kun se viisas kuskikaan ei ole saanut omalla laitteellaan sitä arvoa leimattua kortista. Miksi kuskin krapulainen käsi tärisee niin paljon.


      • Hanna k ins
        ja lopulta sinut kirjoitti:

        itsesi tuomitaan siellä lopullisessa tuomioistuimessa kun elämä päättyy!

        Sinä, olet tavalla tai toisella kyllä aivopestyä porukkaa.

        RUTINOITUNEET KÄYTTÄJÄT EI MÖHLI koska joutuvat käyttämään korttia joka päivä ja useasti päivässä! Tietävät 100% varmasti miten korttia pitää käyttää.

        Mutta jatka sinä vaan tuota YTV:n ja HKL:n tutuksi tullutta mantraa (jota muutkin kaupungin ja valtion firmat toistaa): "Ei meidän järjestelmässä ole mitään vikaa, vika on käyttäjässä tai hänen laitteissaan".

        Sama tuttu virsi tuttua niin Soneralta, digitalta, ytv:ltä, hkl:ltä jne. Eli kaikki jotka joko on tai ovat olleet joskus valtion tai kunnan firmoja, niissä on tuo mantra että pitää syyttää AINA asiakasta. Mistään ei itse oteta vastuuta, "eihän meidän firmassa VOI OLLA MITÄÄN VIKAA!".

        Kyllä sitä kritiikkiä tulee näiltä entisten valtion firmojen työntekijöiltä firmaa kohtaan sitten kun on saanut kenkää


    • Mardebus

      Jos kortinlukija ei reagoi vaikka painelet nappia. Kun asetat kortin lukijan eteen, on sinulla muutama sekunti aikaa valita matka eli painaa nappia. Jos laite alkaa näyttämään paljonko kortilla on arvoa et saa tässä tilassa ostettua lippua vaan sinun täytyy ottaa kortti pois, pistää se takaisin ja valita matka.

      Sama juttu, jos maksat korttisi arvolla ystäväsikin lipun. Kortti on otettava pois lukijalta painallusten välillä ja pistettävä takaisin toisen matkan valintaa varten.

      • kynitty-kana

        vaikka tavallaan eri asiaa. Jos maksetaan kaksi tai useampi, on kortti otettava lukijalta pois välillä ennen seuraavan maksun maksamista. Kyse ei käsittääkseni ollut nyt siitä, vaan yhden ihmisen yhden matkan maksusta. Välillä "kortti ei toimi", lukija ei ole herkkä, painonappulat ovat kuluneet, lämpötila vaikuttaa, tai milloin mitenkin, syy ei ole syyllisen hakemista tai sormella osoittelua... laitteet eivät vain aina toimi kuin ajatus, sen kanssa joudumme elämään.


      • Mardebus
        kynitty-kana kirjoitti:

        vaikka tavallaan eri asiaa. Jos maksetaan kaksi tai useampi, on kortti otettava lukijalta pois välillä ennen seuraavan maksun maksamista. Kyse ei käsittääkseni ollut nyt siitä, vaan yhden ihmisen yhden matkan maksusta. Välillä "kortti ei toimi", lukija ei ole herkkä, painonappulat ovat kuluneet, lämpötila vaikuttaa, tai milloin mitenkin, syy ei ole syyllisen hakemista tai sormella osoittelua... laitteet eivät vain aina toimi kuin ajatus, sen kanssa joudumme elämään.

        Mutta sama juttu on yksin matkustaessakin. Jos pidät korttia liian kauan lukijan edessä painamatta nappia, alkaa lukija näyttää kortin tietoja ja silloin se ei enää myy lippuja, vaan kortti on otettava pois ja pistettävä uudelleen lukijalle.


    • näkyy menevän

      Itse olen huomannut oman korttini kanssa:
      Varaa aina molemmat kädet vapaiksi
      Vie toisella kädellä kortti lukijan eteen ja pidä sitä koko ajan vakaana lukijan edessä
      Paina toisella kädellä haluamaasi nappia
      Seuraa koko ajan näyttöä ja kuuntele äänimerkkejä koska merkkivalot voivat olla pimeinä.
      Työpaikkani kulkukorttini on vaihdettu kaksikertaa, toisella kertaa koko talon koska oli tullut vieallinen erä.
      Tradekan ja K-plus kortit eivät toimi kaikilla kaupan kassoilla vaan kassa joutuu lyömään numerosarjat käsin.
      YTV on ainut joka väittää ettei korteissa ja päätteissä ole mitään vikaa, matkustaja aina yksin vikapää.

    • _kuljettaja_

      Päivittäin ajan kahta, kolmea eri bussia, eli yhtä monta matkakortinlukijaa. Matkustajia on satoja eli lähes yhtä monta matkakorttia. Näin siis jo vuosia. Yhtään viallista lukijaa ei ole vielä kohdalleni osunut. Vain niitä jotka ei osaa niitä käyttää.

      Näyttöä lukemalla selviää kyllä onko kortilta jo matka veloitettu ja montako matkaa siellä on voimassa. Se on totta, että moni sekoittaa laitteen heilumalla, sohimalla, hätäilemällä ja lopulta pimahtamalla laitteelle ja kuljettajalle.

      Lompakossa ja laukussa matkakorttiaan pitävät ovat oikeastaan pahimpia. Niillä sitten hinkataan sitä lukijaa ja syytetään konetta kuin ei onnistu.

      Tiesittekö muuten, että esim. pankkikortin magneettinauha voi vioittua siinä, jos sattuu matkakortin kanssa yhtä aikaa lukijaan.

      Ensin kortti lukijaan ja sitten napin painallus, niin onnistuu. Eikä kyseessä ole voimalaji vain kosketus riittää.

      • aivopesua...

        Kuljettajatkin on jo näköjään aivopesty siihen ettei voida myöntää laitteissa olevan vikaa vaan vika on AINA matkustajassa!

        Oletetaan että vika sitten olisi käyttäjässä, niin miksi ihmeessä laitetaan laitteita jotka on niin virheherkkiä käyttäjän mokille?

        Niin, miettikääs sitä! Ja olen kyllä sitä mieltä että vaikka joku promillesosa ei osaisi oikeasti käyttää laitetta, niin kyllä enemmän noista virheistä johtuu laitteista vaikka ette sitä halua myöntää!


      • kynitty-kana

        Kortin pitää olla lähimpänä siis uloimpana esim lompakossa jotta se toimii, jos koko lompakkoa lukijan eteen laitetaan. Jos se on kortti nipun välissä, lukija ei noteeraa mitenkään. Olen monesti kuittaillut: " Liikaa isoja seteleitä välissä " kun asiakas joutuu kaivamaan korttia lompuukista kun lukija ei lue lompakon läpi ( yksi nuorimies kuittasi: Ei kun liikaa laskuja... ), huumorilla näistä selvitään.

        Omasta lompakossa huomasin, että lukija ei noteeraa korttia, jos se ei ole välittömästi pakan päällimmäisempänä ( uloimpana ) korttinipussa. Lukija kyllä lukee lompakon ja kassin läpi, jos... siinä on se jos, jos se kortti vain on paikassa josta sitä ei tarvitse kuin tunnustelemalla hakea, koskahan piippaa.


      • kynitty-kana
        aivopesua... kirjoitti:

        Kuljettajatkin on jo näköjään aivopesty siihen ettei voida myöntää laitteissa olevan vikaa vaan vika on AINA matkustajassa!

        Oletetaan että vika sitten olisi käyttäjässä, niin miksi ihmeessä laitetaan laitteita jotka on niin virheherkkiä käyttäjän mokille?

        Niin, miettikääs sitä! Ja olen kyllä sitä mieltä että vaikka joku promillesosa ei osaisi oikeasti käyttää laitetta, niin kyllä enemmän noista virheistä johtuu laitteista vaikka ette sitä halua myöntää!

        lue aiemmat vastaukseni, huomaat vastauksia löytyvän niistä.


      • vain eräiden
        kynitty-kana kirjoitti:

        lue aiemmat vastaukseni, huomaat vastauksia löytyvän niistä.

        ihmisten, kuten nimimerkki vpk:n ja myös mm. HKL:n ja YTV:n, asennetta joka on jo valmiiksi sellainen että aina syy löytyy kortinkäyttäjästä eikä koskaan laitteista tai vaikka viallisesta kortista. Toisaalta jos kortti olisi viallinen niin miksi se edes toimisi enimmäkseen, siksi kyllä syy osuu laitteeseen.

        Täytyy muistaa että nuo kortinlukijat ja koko järjestelmä, on tietotekniikkaa ja sillä on joskus tapana takkuilla, turhaa siis alkaa syyttää matkustajia jos laite on jumissa silloin tällöin.

        Tavallaan ymmärrän että helposti tulee mieleen se että "ollaan kalliilla hommattu laitteita, ei voi näissä olla vikaa". Mutta tuo on väärä asenne, joskus on instanssien myönnettävä itselleen että sutta tuli hankittua. Mutta siinä menisi yritykseltä kasvot, ainakin omasta mielestään vaikka asiakkaat ei niin ajattelisikaan. Itseasiassa, asiakkaat mieltävätkin sellaisen yrityksen joka osaa myöntää omat virheensä tai virheinvestointinsa, hyväksi yritykseksi ja sitävastoin sellaisia yrityksiä jotka itsepintaisesti vaan inttävät että "eihän meidän laitteissa tai palvelussa voi millään olla mitään vikaa", paheksuvat.


    • kynitty-kana

      "Matkakortti toimii, mutta useimmissa Vantaan ja hesan liikennevälineissä on viallisia laitteita. "

      Edellä oleva ei pidä paikkaansa, sillä jos vaikka joidenkin korttien kohdalla laite ei toimisi, seuraavat kymmenen ja edellisetkin, toimivat, siis vika saattaakin olla kortissa.

      Mikä on yleinen syy, ettei lukija toimi, varsinkaan talvella: Kun korttia pitää ulkona kädessään viileällä, tai pakkasella, lukija ei monesti reagoi korttiin. Kemiaa ja fysiikkaa siis, lämpötila vaikuttaa asiassa. Tätä on kokeiltu käytännössä ja huomattu lämpötilan vaikutus. Jos kortin laittaa hetkeksi tuulilasille ja puhaltimen täysille lämmintä puhaltamaan korttia kohti, niin alle 5 sekunttia ja kortti skulaa moitteetta. Toinen vaihtoehto on, että kortin pitää käden sisällä tai käsineessä ennen kulkuvälineeseen nousemista, ettei kortti ole kylmässä.

      Tuota ei moni usko, mutta kokeiltu asia on, ja konstit keksittiin. Ajoin Lähilinjat -yhtiössä, jossa Buscom ja matkakortti oli käytössä jo vuosia ennen kuin se tuli YTV alueella käyttöön, joten lämpötilojen vaikutus ja merkitys tuli kokemuksen kautta tutuksi jo vuosia sitten ja kuten sanottu, silkkaa kemiaa ja fysiikkaa, taskulämmin kortti toimii herkemmin kuin pakkasen viilentämä.

      On tietenkin myös niin, että joissakin korteissa on vikaa, ettei kontaktia lukijaan synny, mutta kortin lukijat yleensä eivät ole vikapäitä, muutenhan ne eivät toimisi niin hyvin kuin toimivat, moitteetta.

      Alkujaan sääntö oli, vuonna 1998, kortti noin 2 sentin päähän lukijasta, ei siis kiinni lukijaan eikä varsinkaan siitä irti 10 sentin verran. Sama "sentin sääntö" tuntuu toimivan edelleen, sillä viikoittain kuljettajana joutuu jonkun asiakkaan puolesta kortin koneelle " piipauttamaan ", syystä tai toisesta, sanotaan sitä sitten vaikka asiakaspalvelu alttiudeksi, kun lukija ei reagoi korttiin. Tekniikka laji ennen kaikkea siis.

      Lukija ei tietääkseni vie kortilta mitään, ellei kuulu piippausta tai jokin kolmesta valosta syty, vaikka kuinka painelisi, sillä piipaus ja merkkivalon syttyminen ovat kuittaus, kuin kuitti, ( jos vihreä tai keltainen syttyy ) että maksu on suoritettu tai jos punainen syttyy, on maksu yritetty suorittaa, mutta sitä ei ole hyväksytty.

      Oman henkilökohtainen kortti on vaatetuksesta riippuen lompakossa, hihataskussa tai hansikkaan sisällä. Kun kortin vie lukijan eteen, niin se toimii mutkitta talvellakin, se lämpötilan merkitys tuli jo vuosia sitten tutuksi ja tuli mainituksikin jo. Kuljettajan eikä lukijan tarvitse nähdä korttia, joten sen voi aivan hyvin viedä lukijan eteen, vaikka se olisi lompakossa tai käsineen sisällä, lukija tunnistaa sen silti.

      • Mardebus

        Jos korttia pidetään kädessä pakkasessa niin lämpimään autoon noustessa kortin pinnalle saattaa hetkeksi kertyä kosteutta, joka haittaa kortin toimintaa. Sama juttu jos kortti on kostea sateen jäljiltä tai kortin koteloon on joutunut kosteutta.


      • Hanna k ins.

        YTV:n ohjeistus

        Siis jatkossa kun käytät matkakortin arvoa talvella. Älä ota korttia lompakosta valmiiksi esille vaan vasta bussiin noustuasi jotta sen herkkät ominaisuudet eivät sotkisi toimintaa.
        Miksi tätä ei sitten informoida , vaan edelle pitäisi ottaa jo pysäkillä lippu valmiiksi ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe