vesirokkorokote

miemamma

Olisi tarkoitus rokottaa 2 lasta vesirokkoa vastaan ja itse en ole sairastanut vasirokkoa.
Kysymys kuuluukin että joissakin tapauksissa rokotteesta saa vesirokon oireita mutta onko tarttuvaa?
onko joku teistä saanut rokon rokotuksesta?
Neuvolassa sanoivat että ei tartu mutta jokaisella hoitajalla on aina omat mielipiteensä.

13

3476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

      lapset vi rokon sairastaa ihan huoletta, mutta itsellesi se rokote voisi olla ennemmin paikallaan!

      • miemamma

        olisi kolmonen hakusessa joten olen ottamassa rokotteen vasta synnytyksen jälkeen.
        3 vuotta takaperin otin rokotteen mutta lääkäri ei maininnut mitään että 3 kk kulutta pitäisi ottaa tehosterokote joten silloinen rokote oli aivan turha.


      • sama juttu
        miemamma kirjoitti:

        olisi kolmonen hakusessa joten olen ottamassa rokotteen vasta synnytyksen jälkeen.
        3 vuotta takaperin otin rokotteen mutta lääkäri ei maininnut mitään että 3 kk kulutta pitäisi ottaa tehosterokote joten silloinen rokote oli aivan turha.

        Hei! Ihan oli sama juttu minulla kun odotin kolmatta. En ollut sairastanut itse vesirokkoa, mutta raskaana en ottanut rokotetta. Rokotutin sen sijaan lapset, koska he sen taudin olisivat voineet saada päiväkodista ja sitten olisivat voineet tartuttaa minuun. Toimin yksityislääkärin ohjeiden mukaisesti. Lääkäri sanoi, että vesirokko voi olla juuri ennen synnytystä sairastettuna vaarallinen sikiölle.

        lapsena sairastettu vesirokko voi muuten aiheuttaa vanhemmalla iällä vyöruusun, joten ei se lapsillakaan täysin haitaton tauti ole.


      • lapseni
        miemamma kirjoitti:

        olisi kolmonen hakusessa joten olen ottamassa rokotteen vasta synnytyksen jälkeen.
        3 vuotta takaperin otin rokotteen mutta lääkäri ei maininnut mitään että 3 kk kulutta pitäisi ottaa tehosterokote joten silloinen rokote oli aivan turha.

        muutamia vuosia sitten. ei silloin puhuttu tehosterokotukesta myöhemmin, kertalaaki se oli. Vai onko aikuisilla toisin?


      • yksi rokotus
        lapseni kirjoitti:

        muutamia vuosia sitten. ei silloin puhuttu tehosterokotukesta myöhemmin, kertalaaki se oli. Vai onko aikuisilla toisin?

        Meidän kaikille neljälle lapsille laitettiin rokote noin neljä vuotta sitten.silloin puhuttiin vain yhdestä rokotteesta ja meidän lapset saivat siis vain yhden.Syy rokotukseen oli se ,kun eskarintäti ilmoitti meille ,että nyt on alkanut vesirokko riehuman siinä eskarissa ja meidän oli tarkoitus lähteä ulkomaille hiemam yli kahden viikon kuluttua.ajoin heti apteekkiin hakemaan rokotteet ja ystäväni pisti ne sitten lapsilleni.Lapset eivät saaneet vesirokkoa ja me pääsimme lähtemäään reissuun.
        Vuosi sitten meidän yhdelle lapselle tuli lievä vesirokko rokotuksesta huolimatta,mutta se oli niin lievä ,että rakkuloita tuli vain 6 ja kuumetta ei ollut laisinkaan.Rokotetut sisarukset halasivat ja suukottelivat sisarutaan ,mutta eivät saaneet tartuntaa.


      • Nimetön

        Hei!
        Olen ehdottomasti toista mieltä että antaa lasten vaan kärsiä ja saada sit vanhana mm.vyöruusu joka voi tulla jos on sairastanut vesirokon.Minä itse rokotutin poikani kun hän oli 9kk vanha kun taysissa tuolloin kuoli ystävän vauva kovan vesirokon jälkitautiin muuten oli terve se pikku poika mutta jälkitauti vei hengen ,yleensä ei juuri puhuta jälkitaudeista (tuo että lapset sairastaa ja parantuu ei valitettavasti ole niin yksinkertaista!)Vaan yksinkertaista on rokottaa yksi rokote annos lapsille Varilrix rokotetta ja aikuisille annetaan yleensä toinen annos tehoste!!!!Olen ollut todella kauan lastenteholla ja siellä on ollut täysin muuten terveitä mutta jälkitaudit sitten tuo sairaalaan onneksi useita voidaan auttaa mutta ei se lohuta lasta menettänyttä et n.100e rokote olisi pelastanu hengen omalta lapselta!
        Ottakaa ihmeessä kaikki se halpa jos ajattelee mitä pahimmillaan voi tulla!
        Minun poikani ei ole sairastanu eipä ole rumia arpia ja muutenkaan ei tarvinnut turhaan vanhempien säästämisen takia kärsiä.....


      • kdddddgghglhg
        Nimetön kirjoitti:

        Hei!
        Olen ehdottomasti toista mieltä että antaa lasten vaan kärsiä ja saada sit vanhana mm.vyöruusu joka voi tulla jos on sairastanut vesirokon.Minä itse rokotutin poikani kun hän oli 9kk vanha kun taysissa tuolloin kuoli ystävän vauva kovan vesirokon jälkitautiin muuten oli terve se pikku poika mutta jälkitauti vei hengen ,yleensä ei juuri puhuta jälkitaudeista (tuo että lapset sairastaa ja parantuu ei valitettavasti ole niin yksinkertaista!)Vaan yksinkertaista on rokottaa yksi rokote annos lapsille Varilrix rokotetta ja aikuisille annetaan yleensä toinen annos tehoste!!!!Olen ollut todella kauan lastenteholla ja siellä on ollut täysin muuten terveitä mutta jälkitaudit sitten tuo sairaalaan onneksi useita voidaan auttaa mutta ei se lohuta lasta menettänyttä et n.100e rokote olisi pelastanu hengen omalta lapselta!
        Ottakaa ihmeessä kaikki se halpa jos ajattelee mitä pahimmillaan voi tulla!
        Minun poikani ei ole sairastanu eipä ole rumia arpia ja muutenkaan ei tarvinnut turhaan vanhempien säästämisen takia kärsiä.....

        siis 100 euroa. No joo, ihan hauskaa... Miksei se sitten ole rokotusohjelmassa? Liian kallis vai? Ajattelin sen ottaa, mutta toi hinta on ihan järkyttävä.


      • äiteee2
        kdddddgghglhg kirjoitti:

        siis 100 euroa. No joo, ihan hauskaa... Miksei se sitten ole rokotusohjelmassa? Liian kallis vai? Ajattelin sen ottaa, mutta toi hinta on ihan järkyttävä.

        on n. 66 euroa. löytyy ya (yliopistollinen apteekki) sivulta.


      • tuikkiva
        kdddddgghglhg kirjoitti:

        siis 100 euroa. No joo, ihan hauskaa... Miksei se sitten ole rokotusohjelmassa? Liian kallis vai? Ajattelin sen ottaa, mutta toi hinta on ihan järkyttävä.

        Hei!
        Ajattelin et kirjoitan heti kun huomasin että varilrix rokote maksaa YO-apteekin lääkelaskurin mukaan n.67e yksi annos joten se kyllä kannattaa laittaa kaikkien lapsille kun vesirokko ja vanhempana käytettävät viruslääkkeet vasta maksaakin mm.vyöruusuun uppoa helposti yli 1000e ja joillekkin jää pysyvä neuropaattinen kipu!!!!Joten säästätte lapsenne mahdollisesti jopa tällä vyöruususta se on erittäin kivulias (olen hoitanut vyöruusu potilaita on niin kipeitä ettei voi oikein edes sängyssä olla mitenkään kun sattuu puhumatta kun pitäisi vaikka peseytyä se on pelkkää tuskaa!)
        Tätä yritettiin yleiseen rokotusohjelmaan mut liian vähän kuolee verrattuna vaikka polioon et ei muka kannata rokottaa ja TIETTY HINTA KANSANTERVEYSLAITOKSELLA MIETITYTTÄÄ!!!!!


      • kokonaisuus ratkaise
        kdddddgghglhg kirjoitti:

        siis 100 euroa. No joo, ihan hauskaa... Miksei se sitten ole rokotusohjelmassa? Liian kallis vai? Ajattelin sen ottaa, mutta toi hinta on ihan järkyttävä.

        Oletkos laskenut sitä paljonko sinulle tai työnantajallesi maksaa, jos joudut olemaan lapsen vesirokon takia kotona? Lääkäri kirjoittaa sinulle kyllä sairauslomaa lapsen sairauden takia. 3 päivää on maksimissaan palkallista ja sen jälkeen saat kelan päivärahaa, joka on pienempi kuin palkkasi.


      • tehoste
        yksi rokotus kirjoitti:

        Meidän kaikille neljälle lapsille laitettiin rokote noin neljä vuotta sitten.silloin puhuttiin vain yhdestä rokotteesta ja meidän lapset saivat siis vain yhden.Syy rokotukseen oli se ,kun eskarintäti ilmoitti meille ,että nyt on alkanut vesirokko riehuman siinä eskarissa ja meidän oli tarkoitus lähteä ulkomaille hiemam yli kahden viikon kuluttua.ajoin heti apteekkiin hakemaan rokotteet ja ystäväni pisti ne sitten lapsilleni.Lapset eivät saaneet vesirokkoa ja me pääsimme lähtemäään reissuun.
        Vuosi sitten meidän yhdelle lapselle tuli lievä vesirokko rokotuksesta huolimatta,mutta se oli niin lievä ,että rakkuloita tuli vain 6 ja kuumetta ei ollut laisinkaan.Rokotetut sisarukset halasivat ja suukottelivat sisarutaan ,mutta eivät saaneet tartuntaa.

        AIkuiset tarvii tehosteen, pienet lapset tulevat rokotetuksi yhdellä laakilla.
        Meilläkin reilun vuoden ikäinen lapsi rokotettiin - rokotuksesta ei yhtään minkäänlaisia oireita, ei lämpöä, ei näppyjä.


      • no joo..
        äiteee2 kirjoitti:

        on n. 66 euroa. löytyy ya (yliopistollinen apteekki) sivulta.

        Jos tuota rokotteen hintaa vertaa siihen, että vanhemmat ovat viikon tai 10 päivää pois töistä...
        Eikä lapsen tarvitse sairastaa rokkoa, jonka muistan omasta lapsuudestani erittäin kivuliaana tautina (sairastin sen eka- tai tokaluokkalaisena)
        Aika halvalta tuntuu rokotteen hinta näihin verrattuna..


    • itp........

      Olen äiti, jonka lapsi on todennäköisestä sairastunut rokotteesta pitkäaikaiseen tai pysyvään sairauteen. Olen ehdottomasti Suomen rokotusohjelman kannalla ja kaikki lapseni ovat rokotteet neuvolassa saaneet.
      En malta olla laittamatta viestiketjuun omaa ajatustani vesirokkorokotuksesta.
      Nykysisin lääketeollisuus kehittää rokotteita moniin yleisiin leviäviin lasten sairauksiin. Rokote on tullut mm. Rota-virukseen ja nyt myös siis vesikrokkoon yleisesti jaettavaksi. Infulenssarokotteita mainostetaan vuosittain ja sikainfulenssaan saatiin aikaan hysteria, jonka seurauksena rokotettiin kansalaisia massamäärin....myös meidät.
      Yksi meistä, se pienin (8v,) saattoi saada rokotteesta sairauden nimeltään idiopaattinen trombosytopeeninen purppura. Sairauden aiheuttajaa ei kyetä jäljitämään, mutta sen saatoi sikainfulenssarokote tehdä. Rokotteiden 2. yleisin vakava seuraamus on juuri tänä ITP. Tosin tapauksia varmasti rokotteesta tulleeksi saadaa tilastoihin vähän, vuonna 2006 MPR rokotteesta Suomessa 2. Todella vähäinen määrä, mutta osuu aina jonnekin.
      Jos nyt tässä hetkessä, kun lapseni ovat jo melko isoja, hyvinvoivia ja ei ole perussairauksia, tarjottaisiin rokotetta vesirokontapaiseen tautiin, jossa kuolleisuus ja vakavat jälkitaudit ja nihin kuoleminen ovat hyvin vähäisiä, kieltäytyisin rokotteesta ehdottomasti. ITP sairauteen kuoleminen on huomattavasti mahdollisempaa ja jos näin ei käy, niin elämä rajoittuu merkittävästi pitkäksi aikaa, jopa loppuelämäksi.
      Imiset itse päättävät asioistaan hyvi pitkälle, mutta me emme enää IKINÄ ota mitään rokotetta, jossa mahdollinen tauti ei ole kuolemaksi tai muuten erittäin vakava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe