Ihmisen määritelmä

Lapislazuli

Mikä on normaalin ihmisen määritelmä/määritelmät?Huomasin alle 40 vuotiaana,että en saanut olla määrätyn tunnetilan vallitessa määrätynlainen,olematta psyykkisesti sairas.Mielenterveyteni on ollut aina yhtä heikko kuin hyvin monen missiksi kruunatun,jotka itkevät ilosta.Sehän on outoa?Eikö edelläkuvatun kaltaista iloa pitäisi ilmaista yllättyneellä ilmeellä ja hymyilemällä?Kuitenkin erittäin harva missi käyttäytyy niin,elikä on tasapainoinen henkilö.Tämä ei nyt ole sanoilla saivartelua vaan haluan todella tietää,onko olemassa niinsanottua "normaalin" määritelmää.

22

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettu.nen

normaali on jotain, miten pitäisi muka olla ollakseen näennäisesti samankaltainen kuin valtaosa väestöstä.
      Käytös, jota Suomessa pidetään ns normaalina, toisessa maassa ja kulttuurissa tulkittaisiin helposti tavattoman epänormaaliksi ( umpimieliseksi,esim).
      Eräässä kulttuurissa on normaalia tervehtiä ylenmpiarvoista henkilöä tai hyvää ystävää sylkäisemällä tämän jalkoihin - menepä täällä räkimään naapurisi koiville ja saat hullunleiman ihan taatusti.

Ihminen voi näyttää ns normaalilta ja toimia massasta poikkeamattomasti, mutta esim. sinun mittapuusi mukaan hänen ajatuksensa voivat olla kaukana normaalista.
      Normaalius on veteen piirretty viiva jonka kriteerit muuttuvat vallitsevan ajan,muodin,kulttuurin jne jne mukaan.

• Psykopatologia

.
        m i e l e n t e r v e y d e n .m a l l i t

1) Tilastollisen eli *normaali-mallin (lat. norma ojennusnuora, sääntö) mukaan keskimääräinen on tervettä. Vaikeutena mallissa on *patologian suhteellinen yleisyys. Tällöin esim. hammasmätä olisi suhteellinen ”tervettä”.

2) Negatiivisen mallin mukaan terveys on *sairauden *oireiden puutetta. Tämä on *lääketieteellinen malli. Symptomit on myös helppo *operationalisoida.

3) Positiivisen mallin esitti vuonna 1958 itäv.-yhdysv. englantilainen sosiaalipsykologi Marie Jahoda (1907–2000). Hän toi esiin terveyden prosesseina, joita ovat mm. itsensä hyväksyminen, kehitys, integraatio, *autonomia, *todellisuudentaju ja ympäristön hallinta. – Mallin mukaan ihminen on suhteellisen terve, jos hän pystyy (oireistaan ja vaikeuksistaan huolimatta) tyydyttävään elämään, esim. "lieben und arbeiten" (*Freud *Eriksonin [1950] mukaan).

*Psykoterapiassa painotus on positiivisessa mallissa, *psykoanalyyttisessä *psykoterapiassa enemmän, *kognitiivisessa *(psyko)terapiassa vähemmän. *Psykiatriassa painotus on negatiivisessa mallissa. Kuitenkin käytännön psykiatriassa katsotaan myös *potilaan muuta olemista, mm. työkykyä ja ihmissuhteita. *GAF.
        .

• Lapislazuli
        Psykopatologia kirjoitti:

.
        m i e l e n t e r v e y d e n .m a l l i t

1) Tilastollisen eli *normaali-mallin (lat. norma ojennusnuora, sääntö) mukaan keskimääräinen on tervettä. Vaikeutena mallissa on *patologian suhteellinen yleisyys. Tällöin esim. hammasmätä olisi suhteellinen ”tervettä”.

2) Negatiivisen mallin mukaan terveys on *sairauden *oireiden puutetta. Tämä on *lääketieteellinen malli. Symptomit on myös helppo *operationalisoida.

3) Positiivisen mallin esitti vuonna 1958 itäv.-yhdysv. englantilainen sosiaalipsykologi Marie Jahoda (1907–2000). Hän toi esiin terveyden prosesseina, joita ovat mm. itsensä hyväksyminen, kehitys, integraatio, *autonomia, *todellisuudentaju ja ympäristön hallinta. – Mallin mukaan ihminen on suhteellisen terve, jos hän pystyy (oireistaan ja vaikeuksistaan huolimatta) tyydyttävään elämään, esim. "lieben und arbeiten" (*Freud *Eriksonin [1950] mukaan).

*Psykoterapiassa painotus on positiivisessa mallissa, *psykoanalyyttisessä *psykoterapiassa enemmän, *kognitiivisessa *(psyko)terapiassa vähemmän. *Psykiatriassa painotus on negatiivisessa mallissa. Kuitenkin käytännön psykiatriassa katsotaan myös *potilaan muuta olemista, mm. työkykyä ja ihmissuhteita. *GAF.
        .

tuntuu varsin ymmärrettävältä.Mutta mitä tyytymättömämpi ihminen on itseensä,sitä enemmän hän pyrkii kehittymään mikäli kysymyksessä on sosiaalivietiltään normaali ihminen länsimaisessa yhteiskunnassa.Toisaalta on todettu,että psykopaatteja on johtavissa tehtävissä jonkun verran.Itse olen huomannut,että pystyn teeskentelemään todella hyvin kiitos suvussa periytyvän näyttelijätaidon.Ja siksi usein ajatellut,että mieleltään sairas ei pysty näyttelemään kovin kauaa tervettä,sen sijaan mieleltään terve pystyy näyttelemään moniakin eri mielisairauksia.Itse olen masennuspotilas ja sen huomaa varmasti jopa keskustelupalstoilla silloin kun tapahtuu jotain,mikä ylittää stressinsietokykyni.Jotkut pitävät sitäkin itsekeskeisyytenä eikä kaikille voi kuuluttaa olevansa eläkkeellä päästään.Täällä se on helppoa.Anonyymisti.

• Lapislazuli
        Lapislazuli kirjoitti:

tuntuu varsin ymmärrettävältä.Mutta mitä tyytymättömämpi ihminen on itseensä,sitä enemmän hän pyrkii kehittymään mikäli kysymyksessä on sosiaalivietiltään normaali ihminen länsimaisessa yhteiskunnassa.Toisaalta on todettu,että psykopaatteja on johtavissa tehtävissä jonkun verran.Itse olen huomannut,että pystyn teeskentelemään todella hyvin kiitos suvussa periytyvän näyttelijätaidon.Ja siksi usein ajatellut,että mieleltään sairas ei pysty näyttelemään kovin kauaa tervettä,sen sijaan mieleltään terve pystyy näyttelemään moniakin eri mielisairauksia.Itse olen masennuspotilas ja sen huomaa varmasti jopa keskustelupalstoilla silloin kun tapahtuu jotain,mikä ylittää stressinsietokykyni.Jotkut pitävät sitäkin itsekeskeisyytenä eikä kaikille voi kuuluttaa olevansa eläkkeellä päästään.Täällä se on helppoa.Anonyymisti.

kiitos vastauksestasi.Huomaan aina jälkeenpäin,kun kohtaus menee ohi,että kognitiivinen suorituskykyni on niin madaltunut kun stressinsietokyky alenee,ettei edes tule mieleeni katsoa googlesta määritelmää jollekin asialle ja jos tulee,en keksi millään hakutermiä.Tai sitten keksin niitä tulee mieleen niin monta,etten jaksa kahlata kaikkea läpi.Itseasiassa pieni huomio sinulta sai minut virkistymään sen verran,että imuroin ensin yhden huoneen ja sitten tietoja netistä.Kiitos!

• Psykopatologia
        Lapislazuli kirjoitti:

kiitos vastauksestasi.Huomaan aina jälkeenpäin,kun kohtaus menee ohi,että kognitiivinen suorituskykyni on niin madaltunut kun stressinsietokyky alenee,ettei edes tule mieleeni katsoa googlesta määritelmää jollekin asialle ja jos tulee,en keksi millään hakutermiä.Tai sitten keksin niitä tulee mieleen niin monta,etten jaksa kahlata kaikkea läpi.Itseasiassa pieni huomio sinulta sai minut virkistymään sen verran,että imuroin ensin yhden huoneen ja sitten tietoja netistä.Kiitos!

.
        Suspektia, että joku näin kiittää vastauksesta ja keskustelusta. Sinun täytyy olla hyvin ab-normaali!
        .

• Lapislazuli

"Hullunpaperit" ovatkin minun tapauksessani jonkinlaista yhteiskunnan suojelua,persoonallisuusmääritelmä antaa minulle luvan käyttäytyä normeista poikkevalla tavalla.Voin käyttäytyä kuin taiteilija,vaikka en ole sillä saralla saanut aikaan muuta kuin julkaistuja novelleja,joista on maksettu.Nyt kun en enää jaksa voin tehdä hauskoja sirkustemppuja ilahduttaakseni läheisiäni tai vain itseäni,ilman että sitä pidetään häiriökäyttäytymisenä.Jos jotain sattuu,minut tunnetaan kun on paperit.Ja ne on saatu kovalla työllä.

• Psykopatologia
        Lapislazuli kirjoitti:

"Hullunpaperit" ovatkin minun tapauksessani jonkinlaista yhteiskunnan suojelua,persoonallisuusmääritelmä antaa minulle luvan käyttäytyä normeista poikkevalla tavalla.Voin käyttäytyä kuin taiteilija,vaikka en ole sillä saralla saanut aikaan muuta kuin julkaistuja novelleja,joista on maksettu.Nyt kun en enää jaksa voin tehdä hauskoja sirkustemppuja ilahduttaakseni läheisiäni tai vain itseäni,ilman että sitä pidetään häiriökäyttäytymisenä.Jos jotain sattuu,minut tunnetaan kun on paperit.Ja ne on saatu kovalla työllä.

.
        "julkaistuja novelleja"

Huomaa, että olet KIRJOITTAJA.
        .

• Lapislazuli
        Psykopatologia kirjoitti:

.
        "julkaistuja novelleja"

Huomaa, että olet KIRJOITTAJA.
        .

ja merkitsevät minulle rohkaisua.Moni hoitaa masennustaan kirjoittamalla runoja.Kuitenkin suurin osa ihmisistä lukisi jotain kaunista ja rohkaisevaa.Suomessa täytyy olla huippulahjakas jos aikoo elättää itsensä kirjoittamalla.Novelleista maksetaan niin vähän,ettei niitä viitsi kirjoittaa terveenäkään,vaikka julkaisuprosentti on ollut 95.Se ilo,että näkee omia juttujaan lehdessä ja saa vähän karkkirahaa on jo koettu moneen kertaan.

• lkjhgfdfghjk

No oothan sinä sitten ihan oikea taiteilija, minä pidän itseäni aivan oikeana taiteilijana, vaikka ole sen suurempia sosiaalisia saavutuksia, vaikka alani on eri...

• vettävaiviiniä

Jos olet "hullulassa"ja käyttäydyt valtaväestöstä poikkeavasti olet viisas. Jos ole missä tahansa "vapaassa" yhteisössä ja käyttäydyt valtaväestöstä poikkevasti olet hullu. Ihmisen olemus on aina pääsääntöisesti viisas. Jossain kehitysvaiheessa tullut häiriö tekee hänestä vähemmän viisaan tai ruumiillisesti poikkeavan millä ei taas ole mitään tekmistä viisauden kanssa. Lähes tulkoon jokaisessa yhteisössä kaikkein ovelimmat ihmiset ovat kaikkein menestyneimpiä. Mitä monimutkaisemmaksi yhteiskunta muodostuu sitä enemmän oveluutta tarvitaan. Roolipukua on vaihdettava tilanteesta toiseen. Jotkut rakastavat näyttelemistä jotkut vihaavat. Nykyisessä yhteikunnassa missä salakavaluus ja toisen pettäminen sekä taloudellisesti että tunnetasolla on kehuttava ominaisuus luo joukkoon kuulumattomia ihmisiä jotka ovat laumaerakkoja eli yksinäisiä vaeltajia heille "vieraassa" yhteiskunnassa. Nämä laumojen yksinäiset vaeltajat ovat oivaltaneet elämisen todellisen luonteen mutta se ei tuo heille varallisuutta eikä "sirkushuveja". Kun kaikki mitataan ulkoisen menestyksen mittatikulla eivätkä he ole osanneet sekoittaa vettä viiniin heidän astiansa näyttää muihin verrattuna perin vähäiseltä.l On olemassa vain määritelmä siitä miten hyvin on "sopeutunut" kulloinkin vallassa olevaan yhteiskuntaan ja sen moraalikäsityksiin. Kun varastat hyvin varkaitten yhteisössä olet sankari. Kun näyttelet hyvin "roolisuoritusten" yhteikunnassa olet normaali tai hullu miten sen kukakin haluaa ymmärtää. Ymmärtämisestä kaikki riipuu ja siitä oivalluksesta että elämä on yksinkertaisesti elämää ja sen elämisen mahdollisuuden antavat ympärisötekijät sekä fyysiset että psyykkiset.

• TäälläTänään

Ylläpito on

• todellisuus99

Hullun paperit tai hullun leiman saa pelkästään vain sen vuoksi että ajattelusi eroaa valtaväestön ajattelusta. Jos et arvosta samoja asioita kuin valtaväestö niin sussa on jotain vikaa ja jotkut haluavat nähdä asian niin että se "vika" on mielisairaus. Sitten sut yritetään väkipakolla, käyttäytymistäsi ja ajatteluasi muokkaamalla terapian ja lääkityksen keinoin, muuttaa mahdollisimman normaaliksi etteivät muut ihmiset häiriinny! Se jos jokin on väkivaltaa. Näin mulle kävi ja sen jälkeen olin onnettomampi kuin koskaan.

En ole vieläkään täysin toipunut siitä aivopesusta jota sain osakseni psykiatrisessa hoidossa jonka vuoksi olen ollut todella onneton ja käyttäytynyt paljon hullummin kuin ennen hoitoon menemistä. En tule koskaan antamaan anteeksi sitä mitä minulle on tehty enkä enää usko koko psykiatriaan, mun puolesta sen voisi lopettaa ja auttaa pahoinvoivia ihmisiä jollain muulla tavalla.

Jos sitten kerrot näistä ajatuksistasi liittyen psykiatriaan niin sekin saatetaan nähdä psykoosin ensimerkkeinä ja sitten lääkeannostasi nostetaan. Et voi voittaa.

• khgfdfghjk

Taide on ratkaisu erilaisille ihmisille, jos on näyttää oikeita hyviäkin taideteoksia erilaisen ajattelunsa tuloksena, ei siitä voida leimata hulluksi....

• todellisuus99
        khgfdfghjk kirjoitti:

Taide on ratkaisu erilaisille ihmisille, jos on näyttää oikeita hyviäkin taideteoksia erilaisen ajattelunsa tuloksena, ei siitä voida leimata hulluksi....

Totta. Taideterapia voisi olla ainoa terapia johon enää suostuisin menemään, tai vaihtoehtoisesti jokin ratkaisukeskeinen jossa terapeutti on "samalla viivalla" asiakkaan kanssa eikä kuvittele tietävänsä ratkaisua elämän ja potilaan ongelmiin.. Tai ihan yhtä hyvin voi omatoimisesti harrastaa taiteita, ei siihen välttämättä terapeuttia tarvitse.

• kjhgfdsdfghj

Joo, voi ihan omatoimisesti. Siten voi edetä oikeaksi taiteilijaksi asti. Siihen ei ole oikeasti mitään estettä muuta kuin ehkä uskomuksissa.

• lkjhgfdfghj

Eikä tarvitse olla mikään nimekäs ollakseen oikea taiteilija. Eiväthän edes kaikki maailmankuuluisatkaan olleet eläessään.
        Joten ei voi edellyttää että on nimekäs kutsuakseen itseään taiteilijaksi.

• fwrgf

Kaikki kokemukset ovat oikeita kokemuksia jotta oppisimme - normaaliuden määritelmä

• UskonHäneen

Minä olen normaali. ote poskeen poju

• GayMenFuckHard

vittu sä loukkasit mua saatanan suvakki. mä puhkun ja puhallan sun talon ihan vitun paskaks saatana vittu

• EttäTiedäSäSe

Älä poista mun kommentteja tai mä poistan ne ite.

• Hämmästynyt6
        GayMenFuckHard kirjoitti:

vittu sä loukkasit mua saatanan suvakki. mä puhkun ja puhallan sun talon ihan vitun paskaks saatana vittu

Kuka tää urvelo on?

• OlenTullutTienipäähän

Toivottavasti Silvan on kuollut kivuliaasti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1448
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      193
      1431
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1135
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      84
      1000
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      995
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      962
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      915
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      857
    Aihe