voiko öljynpainetta olla liikaa,kone on volvo penta 120 hv vm.1987 ! mittari nousee ihan tappiin kun heitän paatin plaaniin. esim. katsastusmies voisi kertoa ja miksei volvomankin...
liikaa öljynpainetta??
14
9083
Vastaukset
- VolvoMan
Öljynpainetta VOI olla liikaa, liian suuri öljynpaine johtuu yleensä öljykanavan/filtterin tukkiutumisesta, tai öljypumpun ylipaineventtiilin tukkiutumisesta/jumiutumisesta. Itse veikkaan vahvasti öljyfiltteriä, jos sitä ei ole vielä vaihdettu, ja samalla sitten öljyt vaihtoon, ellei niitäkin ole vaihdettu. Öljy ja filtteri kannattaa vaihtaa kerran vuodessa (vähintään) merikoneissa.
Tai sitten öljynpaineanturi/mittari on rikki, josta veikkaisin ensimmäiseksi öljynpaineanturia.
Liian korkea öljynpaine EI OLE HYVÄ, vaarana on, että öljy "kuohkeutuu", ja sen voitteluominaisuudet kärsivät niin pahasti, että laakerit ja muut öljyvoidellut osat moottorissa kulutvat HYVIN NOPEASTI loppuun.
Sama pätee myös liialliseen öljymäärään, silloin vaarana on, että öljy vaahtoontuu, osuessaan kiertokankeen moottorin käydessä, ja tuloksena usein vakavia kulumia moottorin sisällä.- kasper
kone toimii moitteettomasti,suotimet on vaihdettu,öljyt on ok, kaikki pelaa!
on ollut jo vuoden sellainen että mittari hakkaa pohjassa.
taitaa olla anturissa vika vai?? entä mittari? - oil pressure
Miten tuo tukkeutunut öljykanava avataan, ja mistä tuo öljypumpun ylipainevena löytyy (varmaan läheltä pumppua...)ojs työkalut pysyvät kädessä, onko itse tehtäviä vai viedäänkö pajalle saman tien? On nimittäin samoja kokemuksia itsellä. Myös kylmäkäynnistyksen yhteydessä paineet huitovat tapissa ja vasta koneen lämmettyä käyntilämpöönsä, paineet asettuvat alemmas. Ja vaikka lämpimälle koneelle antaa hanaa, paine pomppaa tappiin. Mittarin osoitin myös seilaa jonkin verran.
- Remppa
Jos tietäisit jotain moottoreista tietäisit ettei vikana voi olla tukkeutunut filtteri. Öljypaine anturi sijaitsee lähes poikkeuksetta filtterin jälkeen eli filsun tukkeutuminen aiheuttaisi paineen laskun! Moottoreiden filtterijaloissa on myöskin yleensä venttiili joka laskee öljyn kulkemaan filsun ohitse (likaisena) sen tukkeuduttua. Tällä venttiilillä varmistetaan öljyn kierto vaikkakin likaisena. Summa sumarum, mittarista EI näe filsun kuntoa, ei ainakaan paineen nousuna. Vika on jumiutunut öljypaineensäätöventtiilin tai anturin/mittarin vika.
- VolvoMan
Remppa kirjoitti:
Jos tietäisit jotain moottoreista tietäisit ettei vikana voi olla tukkeutunut filtteri. Öljypaine anturi sijaitsee lähes poikkeuksetta filtterin jälkeen eli filsun tukkeutuminen aiheuttaisi paineen laskun! Moottoreiden filtterijaloissa on myöskin yleensä venttiili joka laskee öljyn kulkemaan filsun ohitse (likaisena) sen tukkeuduttua. Tällä venttiilillä varmistetaan öljyn kierto vaikkakin likaisena. Summa sumarum, mittarista EI näe filsun kuntoa, ei ainakaan paineen nousuna. Vika on jumiutunut öljypaineensäätöventtiilin tai anturin/mittarin vika.
Joo, tosiaan, nyt tuli täältä ajatusvirhe, eli filtterin tukkiutuessa öljynpainehan ei nouse.
Mutta vika voi hyvin olla öljynpaineanturi, tai sen piuha joka on hangannut runkoon, kuten joku täällä jo mainitsi.
Mutta jos vika on öljypumpun paineensäätöventtiilissä, niin se on hieman hankala vaihtaa (mutta mahdollinen). Sillon on irrotettava öljypohja (mulla ei olis veneessä mahdollista, koska öp:n alla kylkee moottorin tukipalkki, mutta jos öljypohjan alla ei ole esteitä, niin kaikki pultit (13mm kannat) irti, ja tiiviste varovasti, ÖLJYJEN TYHJENNYKSEN JÄLKEEN. Sitten öljypumppu on kiinni muistaakseni 2 13mm pultilla lohkossa, ne irti, ja vetää öljypumppua alaspäin, ja katsoo että öljypumpun putki myös irtoaa. - kasper
VolvoMan kirjoitti:
Joo, tosiaan, nyt tuli täältä ajatusvirhe, eli filtterin tukkiutuessa öljynpainehan ei nouse.
Mutta vika voi hyvin olla öljynpaineanturi, tai sen piuha joka on hangannut runkoon, kuten joku täällä jo mainitsi.
Mutta jos vika on öljypumpun paineensäätöventtiilissä, niin se on hieman hankala vaihtaa (mutta mahdollinen). Sillon on irrotettava öljypohja (mulla ei olis veneessä mahdollista, koska öp:n alla kylkee moottorin tukipalkki, mutta jos öljypohjan alla ei ole esteitä, niin kaikki pultit (13mm kannat) irti, ja tiiviste varovasti, ÖLJYJEN TYHJENNYKSEN JÄLKEEN. Sitten öljypumppu on kiinni muistaakseni 2 13mm pultilla lohkossa, ne irti, ja vetää öljypumppua alaspäin, ja katsoo että öljypumpun putki myös irtoaa.ohjekirjasessa sanottiin että norm. paineet ovat 2,5-6 kp:n välissä. aika iso haarukka muuten... minulla riittää mittari vain vitoseen saakka!! eli ei välttämättä vikaa lainkaan??
- Remppa
kasper kirjoitti:
ohjekirjasessa sanottiin että norm. paineet ovat 2,5-6 kp:n välissä. aika iso haarukka muuten... minulla riittää mittari vain vitoseen saakka!! eli ei välttämättä vikaa lainkaan??
Laita mekaaninen mittari vaikka konehuoneeseen öljykellon paikalle (tietty letku väliin)ja mittaa paineet ajossa jonka jälkeen ei tarvitse enää arvailla. Mittariksi vaikka 10 bar. Jos et raaski ostaa sitä yhtä mittausta varten niin ruuvaa vaikka kompuran kyljestä mittari väliaikaisesti...
- VolvoMan
kasper kirjoitti:
ohjekirjasessa sanottiin että norm. paineet ovat 2,5-6 kp:n välissä. aika iso haarukka muuten... minulla riittää mittari vain vitoseen saakka!! eli ei välttämättä vikaa lainkaan??
Joo, toi 2,5-6kp on ihan oikea arvo, sehän riippuu paljolti moottorin kunnosta, ja kierrosluvusta.
Mutta tossa VP 120hv koneessa (varmaan AQ131), niin mittari on US mitoissa, eli 0-80PSI (pätee lähes kaikkiin VP koneisiin 1977-1993). Mutta jos mittari on punasen puolella, niin vikaa on (sillä edellytyksellä että mittari ja anturi on orginaalt), yli 5-6kp, niin on vaara että öljyt myös "kuohkeentuvat" paineen vaikutuksesta, ja menettävät voiteluominausuutensa.
Kannattaa tarkistaa tollanen vika, itse avaan heti konekopan, jos huomaan mittaristossa pienintäkään tavallisesta poikkeavaa. - kasper
VolvoMan kirjoitti:
Joo, toi 2,5-6kp on ihan oikea arvo, sehän riippuu paljolti moottorin kunnosta, ja kierrosluvusta.
Mutta tossa VP 120hv koneessa (varmaan AQ131), niin mittari on US mitoissa, eli 0-80PSI (pätee lähes kaikkiin VP koneisiin 1977-1993). Mutta jos mittari on punasen puolella, niin vikaa on (sillä edellytyksellä että mittari ja anturi on orginaalt), yli 5-6kp, niin on vaara että öljyt myös "kuohkeentuvat" paineen vaikutuksesta, ja menettävät voiteluominausuutensa.
Kannattaa tarkistaa tollanen vika, itse avaan heti konekopan, jos huomaan mittaristossa pienintäkään tavallisesta poikkeavaa.mulla on vdo-mittaristo eli ei mitään punaisia alueita ja tosiaankin kun skaala riittää vaan vitoseen niin ei siellä välttämättä suurta vikaa ole kun sanovat että kutosen painekin on vielä normaali ! mun paineethan voi olla 5,1 kp...ja konekoppa on ollut auki joka kerta kun käynnistelen ja välillä ajossakin seuraan konetta piruuttani.
- Millähän helevetillä
VolvoMan kirjoitti:
Joo, toi 2,5-6kp on ihan oikea arvo, sehän riippuu paljolti moottorin kunnosta, ja kierrosluvusta.
Mutta tossa VP 120hv koneessa (varmaan AQ131), niin mittari on US mitoissa, eli 0-80PSI (pätee lähes kaikkiin VP koneisiin 1977-1993). Mutta jos mittari on punasen puolella, niin vikaa on (sillä edellytyksellä että mittari ja anturi on orginaalt), yli 5-6kp, niin on vaara että öljyt myös "kuohkeentuvat" paineen vaikutuksesta, ja menettävät voiteluominausuutensa.
Kannattaa tarkistaa tollanen vika, itse avaan heti konekopan, jos huomaan mittaristossa pienintäkään tavallisesta poikkeavaa.nämä muuuaaailiman hydrauliikkaöljyt
saadaan kestämään 300 bar paineitaan
esim 12000 tuntia - ilman KUOHKEUTTA ? - Anonyymi
Remppa kirjoitti:
Jos tietäisit jotain moottoreista tietäisit ettei vikana voi olla tukkeutunut filtteri. Öljypaine anturi sijaitsee lähes poikkeuksetta filtterin jälkeen eli filsun tukkeutuminen aiheuttaisi paineen laskun! Moottoreiden filtterijaloissa on myöskin yleensä venttiili joka laskee öljyn kulkemaan filsun ohitse (likaisena) sen tukkeuduttua. Tällä venttiilillä varmistetaan öljyn kierto vaikkakin likaisena. Summa sumarum, mittarista EI näe filsun kuntoa, ei ainakaan paineen nousuna. Vika on jumiutunut öljypaineensäätöventtiilin tai anturin/mittarin vika.
kannattaako öljyn paine mitata jos auto kuluttaa liikaa öljyä, ja paljon mitatus maksaa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaako öljyn paine mitata jos auto kuluttaa liikaa öljyä, ja paljon mitatus maksaa ?
Ei siitä ole apua, taida ajaa skodalla, audilla tai wv:llä ne imee öljyä kuin bubi ruusu, litra öljyä tuhannella kilsalla, se on premiumia öljyn kulutusta.
Ei tarvii koskaan vaihtaa öljyjä, kun aina on tuoreet sisällä
- nimim.kok.om..
Mulla oli halpa ja yksinkertainen syy samaiseen oikkuun: Anturilta lähtevä piuha oli hankautunut vähän puhki,ja tietysti kun käänsi urut auki niin viisari nousi kun nuorella varsalla.. Piuha otti maihin. Yxi,(ja tietysti toivottava?) mahdollisuus tämäkin..
- Anonyymi
Voi johtua myös väärän viskositeetin öljyistä, jotkut laittaa mitä sattuu ja liianpaksu öljy luonnollisesti nostaa paineita ja voitelee heikommin lisäksi lämmöt voi nousta, kun ei jäähdytä mäntiä, kun ei ruisku tarpeeksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101246Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 65838