Myyjä jätti siivoamatta

mitä teen

Morjens!

Kaupat tehtiin, menin asuntoon, kämppä siivoamatta. Myyjä yrittää kiemurrella, välittäjä väistelee ja isännöistijä voivottelee.

Mitä teen?

Teenkö:

a) valituksen kuluttajalautakuntaan
b) rikosilmoituksen nimikkeellä petos
c) muuta, mitä?

Finlexin mukaan kyseessä on "myyjän huolimattomuus" ja "virhe asunnossa", tässä katkelma:

"Myyjä vastaa 5§ 2) muista asunnon hoito-, ylläpito- tai parannuskustannuksista, jotka kohdistuvat asunnon hallinnan luovutusta edeltävään aikaan"

Asunto-osakkeessa asunnon hallinta on omistajalla, jota sitoo järjestyssääntö (varsinainen omistus on yhtiöllä). Tämän talon järjestyssäännöissä lukee, että "asukkaan on huolehdittava asunnon siisteydestä".

Riita-asioissa hallitus on määrännyt asunnon siivottavaksi tai ottanut asunnon hallintaansa. Yritin etsiä tietoa vastaavista tapauksista, mutta turhaan.

Jos asia ei ratkea muuten, niin myyjälle voi koittaa lähiaikoina ikävät ajat...

25

6661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siivous-suski

Ja ihan isännöitsijäkin voivottelee...
      Valivali. Ota ja siivoa.

• jkjkjkjkjk

Kyllä se menee siten että te joudutte sen ostamanne asunnon siivoamaan itse.
      Kyseessä ei ole piilevä vika, koska asunnon likaisuuden ja kunnon olette kyllä nähneet tutustuessanne huoneistoon, ennen kaupantekoa.
      Piilevissäkin vioissa pitää olla vahingon huomattava, että myyjä joutuu korvausvastuuseen, elikkä vähintään 5% kauppahinnasta.
      Joten asiasta on turha lähteä käräjöimään, siinä ei rikastu kuin tuomarit ja te joudutte maksumieheksi.

• kävi noin myös

Ja todella pahasti... Ostimme rt asunnon ja ei kyllä ikinä olisi uskonut että akateeminen lapsiperhe voisi asua sellaisessa ...kassa. Kaappien ovet aivan mustia sisältä ja ulkoa, keittiön hana ja lavuaari siinä kunnossa rttä niitä tuskin oli heidän asuinaikanaan pyyhitty yhtikäs millään,lattiat (parketit) aivan hirveässä kunnossa ja muutenkin ovenkarmit ja ikkunoiden ympärystät ym yms aivan mustana... Mutta ei auttanut kun uhrata jo tíukasta muuttoaikataulusta yksi päivä hukkaan ja jynssätä sormet verillä paikat puhtaaksi. Kun olisi edes joskus siinä asunnossa pidetty yllä edes jonkin näköistä siisteystasoa niin ei sit mitään mutta kun joka paikka niin pinttyneessä sonnassa että pahaa teki.

Että tällaista meillä.. Mutta ei mulle tullu mieleen myyjään ottaa edes yhteyttä asian tiimoilta..... jokainen toki tavallaan..
      '
      Tässä tapauksessa oli muutenkin huvittavaa että myyjät eivät olleet muullakaan tavoin ylläpitäneet asunnon kuntoa yhtään. Jotenkin sitä olettaisi että omistusasunnosta pitäisi huolta koska on omaisuus siinä kiinni. Olisi hauska nähdä tällaisten ihmisten asunto, vuokra sellainen parin vuoden asumisen jälkeen :) Kun ei edes omastaan pitäneet huolta.

• vaisoititkovain

Olitteko sokeita? Vai sovitko asuntokaupan puhelimessa? Jos näin niin... niin voi, voi...

Yleinsä ihmiset jotka aikuisten oikeasti ostavat asunnon, käyvät myös katsomassa sen etukäteen!

• ei sit tullu

mieleen kun kävitte katsomassa asuntoa, mitenkään kauhistella asiaa esim. välittäjälle, joka olisi voinut sopia kauppakirjaan että myyjä kustantaa siivousfirman siivoamaan ennen kuin muutatte sinne.....

• Sovittiinko jotain siivouksesta? Jos ei, niin silloin ei ole mitä vaatia. Muutenkin eikö se nyt ole helppoa siivota itse.

Mitä tulee järjestyssääntöön, se on asukkaan ja taloyhtiön välinen asia, ei ostajan ja myyjän. Taloyhtiöltä et saa apua asiassa, koska ostaessasi asunnon olet ostanut myös velvollisuudet.

• tyhmyydestäsakotetaan

a) valituksen kuluttajalautakuntaan
      Mitä se tekisi? Kuluttajavalituslautakunnan päätöksillä ei ole mitään merkitystä, jos toinen osapuoli ei sitä halua noudattaa! Eikä muuten varmasti edes tuollaista roskaa ota edes käsittelyyn:)

b) rikosilmoituksen nimikkeellä petos
      Miten petoksen määritelmä täyttyisi, edes siinä tapauksessa että, kauppakirjaan olisi kirjattu että asunto pitää olla siivottu?
      Ei mitenkään! Silloinkin se olisi vain sopimusrikkomus, ei petos!

c) muuta, mitä?
      Niele tappiosi. häviät varmasti moninkertaisesti jos jatkat, no periaatteen ihmiset=tyhmät jatkaa

P.S
      "Myyjä vastaa 5§ 2) muista asunnon hoito-, ylläpito- tai parannuskustannuksista, jotka kohdistuvat asunnon hallinnan luovutusta edeltävään aikaan"

Asunto-osakkeessa asunnon hallinta on omistajalla, jota sitoo järjestyssääntö (varsinainen omistus on yhtiöllä). Tämän talon järjestyssäännöissä lukee, että "asukkaan on huolehdittava asunnon siisteydestä"

Miten liittyy asiaa? Opettele edes hiukan lukemaan lakia:)

• myyjää

ekaks kuluttajansuojalautakunnalla ja viranomaisella
      tokaks hannu karpolla
      kolmanneks että otat yhteyttä lakimieheesi ja että lakimiesi ottaa yhteyttä myyjään jos ei tule siivoomaan

eiköhän se tästä usko

• karpon

ohjelmaa ei enää ole, ei sillä kannata uhkailla

• -tomppa66-

..ei auta tässä asiassa. Mikäli kauppakirjassa ei ole mainintaa asunnon siivoamisesta, niin se on voivoi. Miksi sitten ostit sen, jos se oli niin paskainen?
        Lakimiehestä ei ole apua, koska mitään sopimusrikkomusta ei ole tapahtunut.
        Viranomaisia turha vaivata, koska omaa tyhmyyttä ei ole vielä sanktioitu rikoslaissa :D

• Minä vaan

Kaikki ei taida täällä vain ymmärtää huumoria:)!

• Missukka

Isännöitsijälle asia ei kuulu.

Minulla on se olettamus, että myyntiasunnon siivoaminen on hiljaisesti hyväksytty tapa ja kohteliaisuutta ostajaa kohtaan. Se ei kaikilla myyjillä heidän henk.koht. ominaisuuksistaan johtuen ole käytössä.

Jotkut jättää lähtiessään isompiakin kaatopaikalle kuskattavia tavaroita uudelle omistajalle tai taloyhtiön tiloihin riesaksi.

Minä siivoaisin itse ja toivoisin, ettei asunnossa tule esiin isompia ongelmia. Kyseisen myyjän vastuuseen saattaminen niistä saattaa olla ongelma.

• -haavasi-

"Jos asia ei ratkea muuten, niin myyjälle voi koittaa lähiaikoina ikävät ajat..."

No heh.. Vaikka edellinen asukas ikävästi tekikin, niin meinaatko tosiaan lähteä moista asiaa oikeusteitse puimaan?
      Veikkaanpa, että lopputulos käy kalliiksi ja jos toisen veikkauksen tekisin, niin se käy kalliiksi sinulle.

Nuole haavasi, jos et ole paperilla sopinut mitään asiasta.

• verkkokauppias

Ostitko asunnon netin kautta verkkokaupasta näkemättä sitä ?

• yrthy

Asu sen paskan keskellä äläkä ikinä siivoa.
      Kiukuttele ja kirjoittele nettipalsoilla asiasta seuraavat viisi vuotta.

• myyjäinen

Kuinka likainen se oikein oli kun se noin kovasti ottaa ja ahdistaa?
      Oliko lattialla pölypalloja, vessaa ei pesty 5 vuoteen, uuni rasvan peitossa vai juoksiko rotat nurkissa? hä, kerro nyt niin tiedetään itketkö turhasta.

• kävi mullekkin niin

Ymmärrän että sua vituttaa äärettömästi.

Et varmaankaan myydessäsi ajatellut että asuntoa ei lähtiessä siivota. Muutenhan olisit älynnyt pyytää välittäjää laittamaan kauppakirjaan maininnan että asunto siivotaan ennen hallinnan luovutusta.

Ja jos ei olisi siivottu, eikä myyjä suostu siivoamaan vaikka huomautat asiasta niin voisit laittaa siivousfirman laskun perään.

Nyt et voi tehdä mitään.

Ihmisillä on erilaiset käsitykset siisteydestä, oletko varma että siellä ei kuitenkin olisi "siivottu"?

Mulle kävi vähän samalla tavalla, ostamani asunto oli muka siivottu myyjän äidin ja tädin toimesta.

Voi sitä paskan määrää mikä paljastui kun tavarat oli viety pois. Jotenkin sitä likaa ei asuntoesittelyssä huomannut ja he sanoivat että siivotaan kun muutetaan.

• Eräs vain

aloittaja on täysin urpo!?

Mitä teet? No siivoat kämpän itse tietenkin, tyhjän asunnon siivoamisessa ei kauaa nokka tuhaja...

• bissish

Eiköhän sitä yleensä ite siivoa asunnon ku muuttaa.Mä oon ite muuttamas viikon päästä ja tuskin alkaan paikkoja hinkkaamaan,ku kuitenki seuraava sen tekee.En kuitenkaan jätä paskapalleroita enkä muutenkaa arvelluttavaa tuhrua mihinkään.Olen kaukaaviisas ja siivoan useammin kuin kerran vuodessa.Jospa ne sun asunnon entiset asukkaat halus elää navetassa.Tarkistappa ihan ostamasi kiinteistön käyttötarkoitus.

• Missukka

Viesti oli jo otsikossa.

• se olin minä

Heh heh!

Arvasin, että tulee vain negatiivista palautetta. Parhaita on just tuollaiset viestit kuten "mä en koskaan siivoa, kun joku sen kuitenkin siivoaa".

Tässä näkee yhteiskunnan läpileikkauksen, ketään ei kiinnosta kun vahinko ei satu omaan nilkkaan. Vielä vähemmän, jos se ei kuulu arvomaailmaan.

No, myyjän maksettavaksi tämäkin homma sitten meni. Oli vaan aika kova selvittely, kuka näistä asioista vastaa ja miten niistä sovitaan.

Terveisiä kaikille emmävaantiiäeivoisvähempääkiinnostaaeioomunongelma, aivan varmasti käy näin joskus teille, haha!

• höh

itse olen vain pannut merkille, että ihmisten vaativuustaso hieman vaihtelee.

Se mikä toiselle on likaa on toiselle puhdasta.

Ehkä myyjä ei oikeasti tajunnut kuinka likaisena sinä koet asunnon.

Itse muutin kerran vuokrakämppään joka oli niin karmeassa kunnossa, että siivoamiseen meni 2 viikkoa. Entisen asukkaan mielestä se oli täysin siisti ja kehui vielä ylpeyrrä äänessään siivonneesakin sen.

• voi ei

Et kai tosissasi ole noin typerä? siivoa itte, kuinka viittit tuommoisesta meuhkata? sillä se on sitten selvä kun siivoat.

• paskanen

turhaan itket pienuuttas jostain siivoomisesta kauppakirjassa lukee varmasti että asunto myydään siinäkunnossa kun se oli esiteltäessä. tuo tekstin värssy kattaa aika paljon et ei muutaku kokeilemaan onnea kuluttajalautakunnasta.

• siivoustaso

Kun muutin nykyiseen vuokra-asuntoon, kävin katsomassa kämppää kun edelliset asukkaat olivat pakkauspuuhissa jne. Välittäjä sanoi myöhemmin että edelliset asukkaat ovat siivonneet kämpän että nyt saat avaimet ja pääset muuttamaan.

Joo, lattia oli aivan järkyttävässä kunnossa (muovimatto, ei varmaan kertaakaan pesty). Keittiönkaapin ovia jynssäsin hyvän aikaa, käytävällä kiviseinässä on musta vana kädenjälkiä, ikkunoista ei nähnyt pihalle...

Mun siivoustaso kun on "tahraton ja kiiltävä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe