Eli pitkä juttu, mutta lyhyesti tässä..
Jo reilun vuoden jatkunut ripuli, viime kesäkuussa todettiin keliakia-arvot koholla, tähystyksessä ei kuitenkaan mitään. Nyt syksyllä todettiin paksusuolen tähystyksessa otetuista koepaloista kollageeni koliitti, eli paksusuolen tulehdus.(aiheuttaa ripulia ja siihen ei ole täsmälääkettä)
Maha on etenkin aamuisin ripulilla, ruoka ei sula ja hirveät jalkapohjakivut vaivaavat jo kolmatta vuotta!!! Välillä maha on parempi, välillä ihan vesiripulia. Nyt otettiin uudestaan keliakian vasta-aineet ja edelleen koholla ja tutkittiin myös , että minulta löytyy myös-olikohan se- geeni, jolla yleistä sairastua keliakiaan.
Nyt en oikein tiedä , mitä tässä pitäisi tehdä? Odottaa vuosia, että se siellä tähystyksessä näkyy vai aloittaa omin päin gluteeniton ruokavalio.???
Olo on tosi kurja, masentunutkin, paino nousee, vaikka syön terveellisesti(mikä sinänsä ihme tällä ripuloinnilla), maha on kuin viimeisillään raskaana ja hirveät ilmavaivat vaivaavat..
Olen käynyt yksityisellä, sisätautilääkärillä. Ja ehdotti että KAHDEN VUODEN päästä voitaisiin tähystää uudelleen, JOS POTILAS ITSE HALUAA!!!
Voi perse tätä elämää..
Mitähän tässä pitäisi tehdä???
3
1380
Vastaukset
- rupulikko
Hei,
vielä hiven kärsivällisyyttä. Onko sinulle tehty laktoosirasituskoetta? Kannattaisi tehdä se myös, sillä laktoosin huono imeytyminen voi pahentaa oireilua. Ensi hätään voisi laktoositon ruokavalio auttaa, jos on imeytymishäriöitä.
Mulla on tutkimukset kesken, mutta vatsaoireulua niveloireiden ja väsymyksen lisäksi myös, kunnes alkoi vaikea ripuli syyskuun alussa. Sitä ennen oli tehty keliakiatestit verestä (tulos normaali, ei keliakiaa vasta-aineissa), laktoosirasitus (jotain imeytymishäriötä tt-lääkärin mukaan) sekä reumalääkärillä pahenevien niveloireiden vuoksi. Reumaa ei kuitenkaan ole. Sain fibromyalgiadiagnoosin maaliskuussa reumalääkäriltä kipupisteiden painelun perusteella.
Pari viikkoa sitten oli paksunsuolen tähystys ja koepalat, ei tulehdusta. Samalla gastro kuitenkin diagnosoi laktoosi-intoleranssin samasta tuloksesta, mihin yleilääkäri oli sanonut että jotain imeytymishäriötä - veren glukoosipitoisuus nousi rasituksen aikan 1,0 mg, olisi pitänyt nousta väh. 1,5 mg. Seuraavaksi menen gastroskopiaan, jolla poissuljetaan - tai sitten todetaan - keliakia. Vielä on sitten edessä sappihappotutkimus, jos ei gastroskopiasta löydy vastausta.
Mars uudelleen lääkäriin, ja sano, että et pärjää, lisää tutkimuksia.
Alla on Gastrolabin sivuilta kollageenikoliitista, kyllä siihen voi lääkehoitoakin kokeilla.
Tsemppiä!
"Kollageenikoliitti "Uusi" krooninen tulehduksellinen paksusuolitauti, jota ruotsalainen patologi C.G. Lindstrlm on kuvannut vuonna 1976. Taudin tyypillinen piirre on paksunsuolen limakalvon kollageenikerros, joka vaikeuttaa veden imeytymistä ja seurauksena on runsas vetinen ripuli. Kollageenikoliitti voi esiintyä kaikenikäisillä mutta on tavallisin naisilla 50 ja 70 ikävuoden välillä. Diagnoosia saadaan helposti ottamalla biopsiat paksunsuolen tähystyksen yhteydessä. Hoitona käytetään loperamidi (Imodium) 5-ASA-valmisteet, kortisoni ja metronidatsoli vaihtelevalla menestyksellä. Taudin kulku on hyvänlaatuinen, ja tauti saattaa parantua itsestään. Vakavat komplikaation ovat erittäin harvinaisia. Kollageenikoliitti kuuluu mikroskooppisten koliittien ryhmään, toinen tähän ryhmään kuuluva tauti on lymfosyyttiikoliitti" - jalkapohjakipuja
Minulla oli jalkapohjakipuja eikä niiden syy selvinnyt. Keliakia vasta-aineet koholla gastroskopiassa ei kuitenkaan todettu mitään suolinukka vaurioita. Ilmavaivoja ja turvotusta varsin paljon myös. Siirryin oma-aloitteisesti gluteenittomaan dieettiin. Parin kolmen viikon sisään jalkapohjakivut hävisivät. En aio voida montaa vuotta huonosti saadakseni keliakia diagnoosin, kun nyt voin noin kymmenen kertaa paremmin kuin ennen gluteenitonta ruoka-valiota.
- sinuhe
elikkäs saman asian kanssa kamppailen.. minulla nuo arvot S -AGAbA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000606990824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102448Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2101805Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231583- 711010
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43963Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74862Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57852En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43822Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä80766