Hei!
Minulla todettiin päivystyksessä kohdunulkoinen raskaus ja nesterakkula munasarjoissa, joka sitten pääsi puhkeamaan ja vuotamaan verta vatsaonteloon. Minut jouduttiin leikkaamaan ja leikkauksesta on kulunut nyt viisi päivää, pääsin kotiin keskiviikkona. Alkiota ei leikkauksen yhteydessä löytynyt.
Kysyisinkin nyt, että voiko kohdunulkoiseen raskauteen ja sen keskeytymiseen liittyä supistuksia? Vatsa ja haava ovat muutenkin kipeitä, mutta lisäksi tuntuu voimakkaita, supistuksenomaisia kipuja vatsassa ja selässä. Lisäksi vuodon yhteydessä on tänään tullut ikäänkuin kudoksen palasia. Vuoto on vähenemään päin ja kuumetta ei ole, kipuilukin sietokyvyn rajoissa.
Jos jollain ystävällisellä kanssaihmisellä on kokemusta tästä ikävästä tilanteesta, voisitteko kertoa, ovatko nämä "supistukset" normaaleja tässä tilanteessa.
Kiitos etukäteen.
Kohdunulkoinen raskaus ja supistukset
13
3037
Vastaukset
- kohdunulkoinen
Siis alkiota ei löydetty? Miten sitten todettiin kohdunulkoinen?
Poistettiinko sulta munatorvi?munasarjat?eli mitä sieltä oikein leikattiin?
Itselläni oli kohdunulkoinen oikeassa munatorvessa joka sitten tähystyksellä leikattiin pois(koko munatorvi)
Supistuksia ei itselläni ollut tai en ainakaan ajatellut että kipu olisi siitä . Olin todella kipeä noin viikon en voinut kunnolla kävellä ja nukkuminen ja varsinkin sängystä ylös nouseminen oli todella vaikeaa.
Vuosin vain 2 pvää kirkasta verta, ei kudoksenpalasia tms.
Sain sairaalasta paperin mistä on tehty ja miten hoidan leikkaushaavat kotona mutta siinä ei ainakaan puhuttu mistään supistuksista tai kudoksenpalasista mitään vain että jälkivuoto kestää pari päivää.
Kannattaa varmaan olla yhteyssä leikkaukseen tehneeseen paikkaan että saat varmuuden.
Tuli mieleen , että jos se alkio on edelleen jossain kun supistelee ja tulee noita palasia? tai en minä tiedä kun en lääkäri ole:)
mutta kuten sanoi, otta yhteyttä lääkäriin sillähän se selviää.
Tsemppiä !- Ap.
Hei!
Yritin eilen soittaa neljään otteeseen naistenpolille jossa olin, mutta eivät ehtineet vastata. Tänään ei enää ole ainakaan vielä tuntunut supisteluja eikä tullut paloja vuodon mukana.
Yllätysraskaus todettiin raskaustestillä verestä. Ennen leikkausta lääkäri kertoi poistavansa veren vatsaontelosta ja joutuvansa todennäköisesti poistamaan vasemman munasarjan ja munanjohtimen, jossa nesterakkula siis oli ollut. Sanoi myös, että mahdollisesti saattaa joutua poistamaan koko kohdun ja molemmat munasarjat. Aika masennusfiiliksissä siis lähdin leikkaukseen.
Lääkäri kuitenkin kertoi leikkauksen jälkeen, ettei mitään ollut tarvinnut poistaa, veri vain oli imetty vatsaontelosta. Hän kertoi puhjenneesta nesterakkulasta ja sanoi, että raskaus oli ollut joko oikeassa munasarjassa tai vasemmassa munanjohtimessa, mutta varmasti ei osannut sanoa. Ei kuulemma todennäköisesti selviäisi koskaan, missä raskauspesäke oli sijainnut tai mihin alkio oli joutunut.
Raskausarvoja seurataan edelleen ja lääkäri sanoi, että on olemassa pieni riski, että alkio on jossain vatsaontelossa ja saattaa seuraavan 12 viikon aikana kiinnittyä esim. suolen seinään. TOIVOTTAVASTI näin ei kuitenkaan tapahdu, koska sitten olisi uusi leikkaus edessä. Helmikuussa -07 tehty sektiohaava ei varmaan tällaisesta jatkuvasta ronkkimisesta tykkäisi ja olisihan se muutenkin kamalaa.
Ikävästä keskustelunaiheesta huolimatta hyvää päivänjatkoa kaikille sekä kiitos vastuksesta. - ******
Ap. kirjoitti:
Hei!
Yritin eilen soittaa neljään otteeseen naistenpolille jossa olin, mutta eivät ehtineet vastata. Tänään ei enää ole ainakaan vielä tuntunut supisteluja eikä tullut paloja vuodon mukana.
Yllätysraskaus todettiin raskaustestillä verestä. Ennen leikkausta lääkäri kertoi poistavansa veren vatsaontelosta ja joutuvansa todennäköisesti poistamaan vasemman munasarjan ja munanjohtimen, jossa nesterakkula siis oli ollut. Sanoi myös, että mahdollisesti saattaa joutua poistamaan koko kohdun ja molemmat munasarjat. Aika masennusfiiliksissä siis lähdin leikkaukseen.
Lääkäri kuitenkin kertoi leikkauksen jälkeen, ettei mitään ollut tarvinnut poistaa, veri vain oli imetty vatsaontelosta. Hän kertoi puhjenneesta nesterakkulasta ja sanoi, että raskaus oli ollut joko oikeassa munasarjassa tai vasemmassa munanjohtimessa, mutta varmasti ei osannut sanoa. Ei kuulemma todennäköisesti selviäisi koskaan, missä raskauspesäke oli sijainnut tai mihin alkio oli joutunut.
Raskausarvoja seurataan edelleen ja lääkäri sanoi, että on olemassa pieni riski, että alkio on jossain vatsaontelossa ja saattaa seuraavan 12 viikon aikana kiinnittyä esim. suolen seinään. TOIVOTTAVASTI näin ei kuitenkaan tapahdu, koska sitten olisi uusi leikkaus edessä. Helmikuussa -07 tehty sektiohaava ei varmaan tällaisesta jatkuvasta ronkkimisesta tykkäisi ja olisihan se muutenkin kamalaa.
Ikävästä keskustelunaiheesta huolimatta hyvää päivänjatkoa kaikille sekä kiitos vastuksesta.Miten ihmeessä muka olisi joutunut poistamaan kohdun sekä molemmat munasarjat?? Kuulostaa erittäin omituiselta*miettii*
Olisihan ne leikkauksessa nähneet jos alkio olisi ollut vatsaonetelossa tai muualla.
Meni yli mun ymmärryksen koko juttu. - kokemusta ku:sta
****** kirjoitti:
Miten ihmeessä muka olisi joutunut poistamaan kohdun sekä molemmat munasarjat?? Kuulostaa erittäin omituiselta*miettii*
Olisihan ne leikkauksessa nähneet jos alkio olisi ollut vatsaonetelossa tai muualla.
Meni yli mun ymmärryksen koko juttu.itselläni repeytyi munajohdin ja veri tuhosi toisen munasarjankin paineen vuoksi ja verta oli aikalailla vatsaontelos, mutta siltikkään ei poistettu kuin veri ja munajohdin. Munasarja siis jätettiin, mutta oli tuhoutunut käyttökelvottomaksi (myöhemmin myös testeillä todettu)
- Ap.
****** kirjoitti:
Miten ihmeessä muka olisi joutunut poistamaan kohdun sekä molemmat munasarjat?? Kuulostaa erittäin omituiselta*miettii*
Meni yli mun ymmärryksen koko juttu.Aika erikoista kyllä oli, että lääkäri/kirurgi niin kovasti varoitteli mahdollisesta "täyspuhdistuksesta". Moneen kertaan ennen leikkausta kysyi, että "Olethan nyt ymmärtänyt, mitä mahdollisesti joudumme tekemään ja mitä seurauksia siitä on". Ihan selvästi sanoi, että ainakin toinen puoli joudutaan poistamaan, mutta mahdollisesti myös oikea munasarja, munatorvi ja kohtu. Tiedä sitten, onko käytäntö yleinen Venäjällä, josta naislääkäri/kirurgi oli kotoisin. Voitte kuvitella mikä huojennus oli, kun leikkauksen jälkeen tultiin sanomaan, ettei mitään ollut tarvinnut poistaa.
Leikkauksen jälkeen luonani kävi kolme eri mukana ollutta lääkäriä puhumassa leikkauksesta, alkuperäinen lääkäri oli siis venäläissynyinen, toinen virolais-(näin olettaisin) ja viimeinen suomalaissyntyinen lääkäri. Suomalainen lääkäri jutteli kanssani viimeisenä ja kysyi vielä, että onko kukaan kertonut minulle leikkauksesta. Kaikki kertoivat samaa, eli että alkiota ei ollut löytynyt, viimeinen lääkäri kertoi mahdollisuudesta, että alkio olisi jäänyt jonnekin vatsaonteloon. Jännä että paikalla on tarvittu kolmea eri lääkäriä/kirurgia. - gyne
Ap. kirjoitti:
Aika erikoista kyllä oli, että lääkäri/kirurgi niin kovasti varoitteli mahdollisesta "täyspuhdistuksesta". Moneen kertaan ennen leikkausta kysyi, että "Olethan nyt ymmärtänyt, mitä mahdollisesti joudumme tekemään ja mitä seurauksia siitä on". Ihan selvästi sanoi, että ainakin toinen puoli joudutaan poistamaan, mutta mahdollisesti myös oikea munasarja, munatorvi ja kohtu. Tiedä sitten, onko käytäntö yleinen Venäjällä, josta naislääkäri/kirurgi oli kotoisin. Voitte kuvitella mikä huojennus oli, kun leikkauksen jälkeen tultiin sanomaan, ettei mitään ollut tarvinnut poistaa.
Leikkauksen jälkeen luonani kävi kolme eri mukana ollutta lääkäriä puhumassa leikkauksesta, alkuperäinen lääkäri oli siis venäläissynyinen, toinen virolais-(näin olettaisin) ja viimeinen suomalaissyntyinen lääkäri. Suomalainen lääkäri jutteli kanssani viimeisenä ja kysyi vielä, että onko kukaan kertonut minulle leikkauksesta. Kaikki kertoivat samaa, eli että alkiota ei ollut löytynyt, viimeinen lääkäri kertoi mahdollisuudesta, että alkio olisi jäänyt jonnekin vatsaonteloon. Jännä että paikalla on tarvittu kolmea eri lääkäriä/kirurgia.Eikö sulle tehty samalla kaavintaa raskauden paikan selvittämiseksi? Jos epäillään kohdunulkoista raskautta, mutta sitä ei vatsaontelon tähystyksessä löydy luotettavasti, on tapana yleensä myös tehdä kevyt kaavinta, jolloin patologi pystyy kaavesaalista sanomaan (siinä näkyy istukkasoluja), olisiko raskaus ollut kuitenkin kohdunsisäinen.
Hmmm... kummallista... - Ap.
gyne kirjoitti:
Eikö sulle tehty samalla kaavintaa raskauden paikan selvittämiseksi? Jos epäillään kohdunulkoista raskautta, mutta sitä ei vatsaontelon tähystyksessä löydy luotettavasti, on tapana yleensä myös tehdä kevyt kaavinta, jolloin patologi pystyy kaavesaalista sanomaan (siinä näkyy istukkasoluja), olisiko raskaus ollut kuitenkin kohdunsisäinen.
Hmmm... kummallista...Sen vain sanoivat, että kohdunulkoinen raskaus oli ollut kyseessä, eivät puhuneet mitään kaavinnasta. Kertoivat, että alkio oli sijainnut joko vasemmassa munatorvessa, missä nesterakkula oli sijainnut, tai sitten oikeassa munasarjassa, joka oli laajentunut. Sanoivat että varmuudella alkuperäistä sijaintia ei koskaan saataisi selville, eivätkä osanneet sanoa, mihin alkio oli joutunut.
Kuukautiseni ovat olleet koko ajan normaalit, eivät runsaat tai paakkuiset. Kipujen alettua pari päivää ennen päivystykseen menoani alkoi myös niukka vuoto, mutta ei alkio siinäkään yhteydessä voinut poistua. - kohdunulkoinen
Ap. kirjoitti:
Sen vain sanoivat, että kohdunulkoinen raskaus oli ollut kyseessä, eivät puhuneet mitään kaavinnasta. Kertoivat, että alkio oli sijainnut joko vasemmassa munatorvessa, missä nesterakkula oli sijainnut, tai sitten oikeassa munasarjassa, joka oli laajentunut. Sanoivat että varmuudella alkuperäistä sijaintia ei koskaan saataisi selville, eivätkä osanneet sanoa, mihin alkio oli joutunut.
Kuukautiseni ovat olleet koko ajan normaalit, eivät runsaat tai paakkuiset. Kipujen alettua pari päivää ennen päivystykseen menoani alkoi myös niukka vuoto, mutta ei alkio siinäkään yhteydessä voinut poistua.raskaus. Pääsin toissapäivänä kotiin. Multa imettiin 3 dl verta vatsaontelosta mutta onneksi ei tarvinnut poistaa mitään!! Nyt vaan odottelen, että tulisi jotain vuotoa tuolta alapäästä että tietäisi ettei sikiötä enää ole missään.
- saman kokenut
Hei! Mua kiinnostais tietää,paljonko mahtoi olla sun hcg arvot tämän keskenmenon aikana,kun niitä varmaan seurattiin? Mulla vastaavanlainen tilanne,ja mikä outoa niin hcg arvot sahaa edes takas ,välil laskee ja sit nousee...outoa.Mut mun tilanteessani ei ikinä oo kohdussa näkynyt mitään,ja eipä missään muuallakaan.Nyt vaan parin päivän välein seurataan hcg:tä ja ultrataan.Millä viikolla olisit ollut raskaana?
- huolestuttaa
kirjoitan nyt oman viestini tänne väliin.. Oireina yhdyntäkivut, oikealla puolella alavatsassa "painon tunne" tuntuu kävellessä, yskiessä.. palleaa kuumottaa. mitään vuotoa ei kylläkään ole. kuukautiset pitäis alkaa n. viikon päästä. Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä, joka pisti oireet suolistontoimintahäiriön piikkiin..vatsa kuitenkin toiminut ok. nyt onkin kynnys mennä uudestaan lääkäriin, koska tuntuu et olen itse vainoharhaisena kehitellyt tämän..
- Ap.
Hei!
Sori etten ole aikaisemmin ehtinyt vastata viestiin, on ollut aikamoista härdelliä viimepäivät.
Elikkä, sinä päivänä kun raskaus diagnosoitiin, oli hcg 2800, myöhemmin samana yönä vähän ennen nesterakkulan puhkeamista 3000. Leikkauksen jälkeen arvo laski nopeasti, toisena päivänä 700, kolmantena 500. Lääkärit sanoivat ensin, että pääsen kotiin vasta kuin kyseinen arvo on nolla, silti päästivät kotiin jo tuolloin kolmantena päivänä vaikka tulehdusarvotkin olivat 100. Ilmeisesti tilanpuutetta sairaalassa..
Kävin perjantaina verikokeessa, jossa hcg oli edelleen yli 300. Tämänkin kuulin vasta kun itse soitin osastolle ja kysyin. Nyt sitten pohtivat mitä mun kanssa pitäisi tehdä, ainakin ens maanantaina pitää uudestaan verikokeeseen. TOIVOTTAVASTI arvot ovat tuolloin normalisoituneet, kolmas leikkaus vuoden sisällä ei TOD. innosta.
Muuten olo alkaa olla jo ihan hyvä, haavakaan ei kauheesti kipuile. Kiitos kaikille vastauksista sekä tsemppiä ja oikein hyvää jatkoa itse kullekin! - Ap.
huolestuttaa kirjoitti:
kirjoitan nyt oman viestini tänne väliin.. Oireina yhdyntäkivut, oikealla puolella alavatsassa "painon tunne" tuntuu kävellessä, yskiessä.. palleaa kuumottaa. mitään vuotoa ei kylläkään ole. kuukautiset pitäis alkaa n. viikon päästä. Kävin tänään terveyskeskuslääkärillä, joka pisti oireet suolistontoimintahäiriön piikkiin..vatsa kuitenkin toiminut ok. nyt onkin kynnys mennä uudestaan lääkäriin, koska tuntuu et olen itse vainoharhaisena kehitellyt tämän..
Moi!
Ilmeisesti on mahdollisuus siihen, että olisit raskaana, koska epäilit kohdunulkoista raskautta. Jos kyseessä on raskaus, on se vielä hyvin aluillaan (vko 3-4?). Kerroitko lääkärille tästä mahdollisuudesta?
Oireet voivat hyvinkin olla suolistoperäisiä, mutta itselläni normaalisti edenneen raskauden alussa ilmeni myös kuvailemasia oireita. Usein kohdunulkoinen raskaus alkaa oireilla vasta 6. viikon jälkeen, ainakin lääkärin mukaan. Itselläni olisi ollut kuulemma vko 7 tai 8, mutta mitään virallista on vaikea sanoa, koska kuten kerroin, ei alkiota löydetty.
Varmasti et ole vainoharhainen, kyllä jokainen oman kroppansa tuntee ja tunnistaa sen oireilut. Kukaan maallikko tuskin osaa mitään varmaa sanoa oireistasi, kannattaisi kyllä hankkiutua verikokeisiin jos kivut jatkuvat edelleen. Itsekin luulin oireita aluksi normi vatsavaivoiksi, joten koskaan ei voi tietää. Parempi katsoa kuin katua.
Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin, ei ole tarkoitus maalailla pirua seinälle. Parempia vointeja sinulle! - Ap.
olisi siis ilmeisesti ollut meneillään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833