lapset eivät pese

hampaitaan

Kuinka tunnollisesti teidän lapsenne pesevät hampaansa? Minä patistan joka aamu ja ilta kouluikäisiä lapsia hampaiden pesulle mutta mitän ei tunnu tapahtuvan. Monesti käyvät pikapesemässä hampaansa ja olen varma että eipä siinä ajassa juuri ole keretty pestä.

OVat kuitenkin sen verran isoja 8 ja 10-vuotta ettei äidinkään enää lapsien hampaita todella kuulu pestä ja pitäisi itsensä huolehtia.

Reikiä on vaan ei tunnu lapsosia kannustavan hampaiden pesuun edes poran pelko.

18

3103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

mutta ehkä palkinnot?

Itse muistan että lähinnä lapsena haukotutti se "tulee reikiä jos et pese, sitten porataan" eihän niitä reikiä nyt MINULLE tule! (jokainen lapsihan on voittamaton ja vahingoittumaton, eikö, ainakin omasta mielestään), ja se viimenään mikä sai heräämään oli oma pahanahjuinen hengitys. Kun kaveri käänsi päänsä pois ja sanoi "sun henki haisee" (tajua nyt miten tuokin on muistiin tarttunut) vasta siten alkoi kiinnostaa hampaiden pesu.

8-10 -vuotiaille ei oikein tarrojakaan voi enää antaa, vai voiko? Eivät taida innostua? Tarra peiliin kolmen minuutin pesusta (sähköhammasharjoissa joissain on ajastin!) ja tietystä määrästä reissu jonnekin? Sadasta tarrasta huvipuistoon?

• -mursu-

Minulla on samanikäisiä lapsia ja kyllä he pesevät hampaansa joka päivä. Aina saa asiasta kuitenkin sanoa, eli jos olisi omassa harkinnassa niin jäisi pesemättä.

Hammaslääkäri sanoi, että lapsi on kykenevä pesemään hampaansa itse sitten, kun kaunokirjoitus sujuu hyvin. Tällöin käden hienomotoriikka on tarpeeksi kehittynyt. Siihen saakka tarvitaan aikuisen apua takahampaiden pesussa.

Sinun tehtäväsi aikuisena ja vanhempana on pitää huoli siitä, että hampaat pestään kunnolla, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä, että seisot vieressä ja katsot.

• ...

Meillä 6 ja 8 vuotiaat pesevät hampaansa huonosti ja erittäin harvoin. Viikolla onnistuu joten kuten aamu ja ilta harjaukset, mutta viikonloppuna ja lomilla repsahtaa ja pahasti.

Aina saa olla muistuttamassa. Meillä tuohon hutilointiin auttoi apteekista ostettavat punaiset tabletit. jotka värjää lian punaisiksi. Jos punaista löytyy hampaista joutuu pesemään uudelleen ja sekös kismittää.

Viikon verran piti käyttää ennen kuin ymmärsivät että pääsee nopeammin kun pesee heti kunnolla. Jos sama kohta jää toistuvasti pesemättä äiti pesee kyseisen kohdan. Sääntönä on ollut 3 puhdasta hampaan peru kertaa -> saa itse pestä hampaansa ja silloin tällöin on yllätys tarkastuksia. Jos jää kiinni alkaa tuo 3 puhdasta pesua alusta. Hauskinta lapsista on kun tulee punainen kieli, mutta hampaat on puhtaat.

• on tablettien

nimi?

Vois auttaa meilläkin?

• saat syödä karkkia!
        on tablettien kirjoitti:

nimi?

Vois auttaa meilläkin?

Jos värjäätyy punaiseks, ei karkkia.
        En muista nimeä mutta niitä saa ostaa apteekista.

• äiti 3:lle
        on tablettien kirjoitti:

nimi?

Vois auttaa meilläkin?

lukee pussissa. Apteekista saa.

Kuulin itse suuhugieenikolta, että alle 9-vuotiaan motoriikka ei tahdo vielä riittää kunnon harjaukseen. Niinpä meillä iltaisin vielä 8-vuotiaan hampaat pesen/tarkistan minä, mutta aamuisin hän hoitaa homman itse (usein muistutuksen jälkeen). 11-vuotiaan hampaanpesuun kuluukin sitten joskus 10 minuuttia kun on NIIN huolellinen. Hän tosin ottaa säännöllisesti astmalääkettä aamuin illoin, jolloin hammashygienia on erityisen tärkeää...

• Äiti 48v

Tätä Xlylitol purkkaa.
      AINA TÄYTYY VÄKISIN VIEDÄ VESKIIN, ja pestä ne hampaat.
      8v, on varsinainen laiskuus.
      Sanon suoraan päivittäin että hampaat on keltaset ja mönjää täynnä.
      Nyt jemmasin ne Helvetin purkat pois, ja sanoin ettei tule purkkaa ennen kun hampaat on pesty.
      Ja taas "Kimotuksen" kanssa.
      Kyllä 8v. täytyy osata pestä hampaansa, kun tämä 6v. pesee ilman huutoa.
      No, reikiä ei ole, mutta Perjantaisin ei ole Karkkipäivää jos ei hampaat olla pesty.
      Minä joudun taluttamaan joka hiivatin ilta tämän vanhemman hampaiden harjaukseen, ja pestään....
      Neiti kun on saanut päähänsä että Xlitol on sama kuin hammasharja????
      T:Äiti

• mapee

ensinnäkin sama lyhyt aika sähköharjalla anta aparemman tuloksen kuin käsipelillä. Toisekseen liki kaikissa melleissa on se merkkiääni joka ilmoittaa että harjausta on tarpeeksi tehty, uusimmissa jopa eri puolille suuta..

Sitten apteekista saa sellaisia punaisia värinappeja joit avoi laittaa lapsen pureskelemaan kun tahtoo nakittaa huonosta peusta. Se väri tarttuu plakkiin kiinni kuin terva ja on pakko harjata pois ihan urakalla..

Meillä ainakin harjataan ja jos ei harjata niin seuraavana päivänä ei mitään sokeria jne ja karkit saa unohtaa myös.

Ongelmaa ei meillä kyllä ole kun harj aon mieleinen ja tahna itselle valittua..

• että muillakin...

Meillä ei pojat 6, ja 7-vuotiaat kyllä myöskään millään pesisi. Muistuttamatta ei koskaan ja usein muistutuksen kanssakin vain pikapesu, jonka käsken hoitaa paremmin huomatessani asian. Itse olen vielä kaikeksi huonoksi onneksi ihan yhtä huonomuistinen asian suhteen ja usein se lasten hampaidenpesu tulee mieleen vasta kun he ovat jo nukkumassa.

Reikiä ei onneksi ole silti.

Pitää kokeilla tuota punaista systeemiä. Se vois toimia edes vähän.

• sitten

muu auta, kun että äiti tai isä pesee hampaat ainakin illalla. Meillä ainaki hammaslääkäri sano ja anto ohjelappusen kotiinki, että noin 10 vuotiaaksi asti useimmat lapset tarvivat aikuisen apua hampaiden harjaamisessa, että siis tulevat hyvin pestyä.

• reikiäkin on

Meilläkin kouluikäiset lapset pesee tosi huonosti hampaitaan ja eivät kyllä suostu siihen että minä äitinä tai isänä ne pesisin!!! Reikiä on jo tullut vaan ei näytä heppuja haittaavan...sitten päivää ennen hammaslääkärille menoa puunataan niin vimmatusti...

Taitaa taas pora laulaa ensi kerralla...

• ovat hampaansa

Meillä(kin) kehotetaan joka ilta pesemään hampaat. Jos eivät pese tai tekevät hutiloimalla, niin olkoon. Joskus ennen jaksoi jurputtaa vieressä ja katsoa sitä vastentahtoista äheltämistä. Enää ei nappaa.

• kahden mude

Veijarit ovat 14 ja 16. Säännöllisesti muistutan hampaiden pesusta. Jos en muistuttaisi, eivät varmaan pesisi koskaan. Mutta kummallakaan ei ole yhtään reikää!!!

En muista, että minua olisi koskaan patistettu pesemään hampaita kun olin lapsi. Hampaat olivatkin hurjassa kunnossa.

Välillä väsyn tähän ainaiseen muistuttamiseen hampaiden pesun tärkeydestä. Mutta toisaalta odotan, että joku tytsy kerran sanoisi pojille, että yäk, miten likaiset hampaasi ovat...jos vaikka tämä sitten auttaisi!

• haloo!

Lasten hampaiden pesu on vanhempien vastuulla! Se on niin kauan vanhempien vastuulla, kunnes lapse takuuvarmasti osaavat sen itse hoitaa. Ette kai te vanhemmat jätä vastuuta hampaiden pesusta lapsille? Jos lapsenne ei pese hampaitaan, syy on vanhemman, ei lapsen!

Hävetkää, jos ette viitsi valvoa jälkikasvunne hygieniasta! Pieni lapsi ei kykene järkevään ajatteluun oman hyvinvointinsa nähden. Surullista huomata, että joukkoon mahtuu myös näin paljon keskenkasvuisia vanhempia, jotka eivät ymmmärrä vastuutaan lapsistaan.

Hampaiden pesemättömyys ei ole mikään pikku asia!

Herätkää ja VALVOKAA, ETTÄ LAPSENNE PESEVÄT HAMPAANSA!! Se ei riitä, että sanoo, pitää myös valvoa, että sovittu homma hoidetaan!

• lapsuutemme opetuksia hampa...

Kylläpä itse olen tuon ikäisiltä pessyt vielä hampaat, jos on vedetty pisaroiden välistä pesu nopeasti eikä ole otettu tosissaan suuhygieniaa ja jos olen huomannut, että lapseni painaa liikaa harjaa.
      Olen jälleen uudestaan näyttänyt kuinka voi nopeasti ja hyvin pestä hampaat tuhraamatta asiaan liikoja aikaa.

Toisinaan ollessani laiska ;) olen tarkistanut hampaat ja passittanut niin monta kertaa uudestaan pesulle että läpäisevät tarkistuksen. Voin vannoa että toimii, sillä lapset eivät halua uusia tuota leikkiä.

Toisekseen minulla on peilin edessä kulhossa väritabletteja joilla myös uhkaan tarkistavani plakin määrän, jos alkaa homma karata käsistä ja sen punaisen tabletin pureskelu ja purskuttelu ei parin kerran jälkeen olekkaan enää mitenkään niin jännittävää.

Yksi mikä oli hyvä juttu, vain hampaiden kohdalta oli sähköhammasharja joka estää painamasta harjaa liian kovaa ja mahtuu joka paikkaan ja helpottaa hampaiden pesua.
      Tämä konsti jäi kuitenkin, sillä kihomatojen vierailun vuoksi huomasin ettei sen desinfioiminen ollut mutkaton prokkis.
      Normaali harjat on hygieenisemmät ja desinfioin ne kerran viikossa siivouspäivänä astianpesukoneessa.

Totuuden nimissä kaikkein iovin keino kuitenkin oli ettei lapseni olleet oikein sisäistäneet kuinka hampaat pestää ja niin sitten uudella pesun oppimis tunnilla he löysivät oikean ja nopean tyylin.

Nyt on mennyt hyvin.

Lapsen luusto on kasvuvaiheessa ja juuri silloin on reikiä tullakseen. Siksi suuhygienia on tärkeätä. Ei hampaiden pesuun tarvita välttämättä hammastahnaa. Riittää että on puhdas kunnossa oleva harja ja pestessä purskutellaan suuta pesun välilläkin puhtaalla vedellä.

• X O

Tehokkaita konsteja sinulla, mutta....tuo tiskikoneessa desinfiointi tuntuu kauhistuttavalta. En tiedä, millä aineella "desinfioit", mutta olen ymmärtänyt, että konetiskiaine on pahimpia myrkkyjä, mitä pesuaineiden joukosta löytyy, joten en ikinä uskaltaisi hammasharjoja desinfioida koneessa. Vaikka kuinka olisi hyvät huuhtelut, pelkäisin, että harjaksiin jää sopimattomia aineksia.

Ymmärsinkö juttusi väärin?

• äetiläenen

Olen jostain neuvolalehdestä tai vastaavasta lukenut, että noin 10-vuotiaaksi olisi hyvä aikuisen ainakin vielä osin pestä lapsen hampaat.

Se on se patistus ja poralla pelottelu tosiaan ainoat keinot saada muksu muuten hommaa hoitamaan, ellei jostain syystä se luonnostaan lähde sujumaan. Meillä ei muuten ihan joka aamu muisteta edes patistaa, mutta iltapesusta pyritään pitämään kiinni

• ----

meillä 8v ihan itsenäisesti aamuin illoin harjaa "tuntitolkulla" kun´taas 11veetä saa olla kokoajan komentamas ja muistuttamas,ei varmaan pesis hampaita ellei "pakotettas"..nyt olen ottanut kehiin juurihoito pelotuksen,että sinne sit ku hampaat hajoo ;)..mut ei sekään auta..komentelen sit vaan niin kauan kun on tarvetta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe