Taas yksi tyhmä kysymys siitä mitä saa syödä ja mitä ei raskausaikana. Mieheni osti Riitan Herkun lapintyttö juustoa. Juustossa lukee että se on "puolikova sisältä kypsytetty juusto". Siis jos pehmeitä juustoja ei saa syödä ja kovia saa, niin mites on puolikovien kanssa? Juusto näyttää samalta kuin esim. valion oltermanni. mutta sinänsä ei voi verrata oltermanniin - sitä ainakin voi syödä kuten tietääkseni kaikkia valion juustoja (pehmeitäkin) koska valio valmistaa tietääkseni kaikki juustot pastöroidusta maidosta; tässä riitan herkun juustossa lukee valmistusaineena vaan maito.
puolikova juusto
4
1585
Vastaukset
- rv 9+2
Juuri kävin neuvolassa kyselemässä asiaa. Mun mielestä ja neuvolahenkilökunnankin mielestä tätä ruoka-asiaa on paisuteltu ihan hullun lailla. Ainut mitä mun suositeltiin välttää on liiallinen maksatuotteiden syönti. (=ei maksapihviä joka viikko)
Ulkomailla ei suositella syödä tiloilta suoraan myytäviä tuorejuustoja. Eli kaikki mikä Suomessa on käytännössä ilmatiiviissä paketissa on ihan ok. Sama koskee ravintolassakin ruokailua. Järki mukaan, niinkuin normaalistikin. Jos on kauhea mahatautipelko, niin kai ne hikisimmät nakkikioskit ja halpapizzeriat voi kiertää vähän kauempaa!
Mä olen syönyt mozzarellat ja sinihomejuustot ja graavilohet niin kotona, kuin siistissä ravintolassakin, enkä aio linjaani raskausaikana muuttaa.
Kommentoikaa ihmeessä ne henkilöt, jotka ovat oikeasti saaneet listerian tai jonkun muun pöpön 2000- luvulla raskausaikana!- rv 31+5
on hirveästi liikkeellä näiden ruoka-aineiden kanssa. Itse vältän maksaa kokonaan (ei vaikeaa kun olen ollut täysin kasvissyöjä 8 vuotta, nyt perheen mukavuuden takia silloin tällöin syön jotain lihapitoista, mies kun on normaali sekasyöjä ja lapseltakaan en ajatellut lihaa kokonaan kieltää) ja en kyllä koske niihin graavilohiin tai homejuustoihinkaan kun en niistä pidä :D
Mutta kyllä minä suomalaista tuorejuustoa välillä syön, mozzarellaa pitsassa vaikka kuinka monesti. (kaikki maitotuotteet oli turvallisia muutenkin jos ne kuumensi). Ainoa mitä oikeasti kartan on ne kielletyt makeutusaineet, sakkariini ja syklamaattiko ne olivat. En ole itse ikinä oikein perustanut makeutusaineisiin ja sokeri on niin hyvää :)
Ja en todellakaan jätä meikkaamatta tai hiuksia värjäämättä! (niistäkin on näillä palstoilla hermoiltu) Uskallan juoda jopa teetä ja kolajuomia useamman desin päivässä ;) (kahvi ei ole myöskään koskaan maistunut). Ulkomailla toki varoisin moniakin tuotteita, ihan vaan senkin takia että itselläni on suhteellisen herkkä vatsa, ja mahakivut raskaana on jotain kauheaa (kahdesti ollut vatsa tosi sekaisin tähän mennessä).
- n -88
miks pehmeitä juustoja ei sais syödä? :O
- Porkkanapää
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/
Niistä voi saada listerian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733