Tietoliikenne asentaja vai sähkö asentaja

jippee

Olisi ylempänä mainitut työpaikat johon olen ajatellut hakea töihin. Olisi kiva tietää hieman kyseisistä töistä. Minkälaista työtä tietoliikenne asentajan työ on ja palkkaus? Entäs sähköasentajan?

22

16470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en kumpikaan

      Jos joutuis valitseen niin ehdottomasti sähköasentaja. Huomattavasti paremmat palkat ja kenties rennommat työt. Ainakin vaihtelee kohteet enemmän kuin pelkät adsl-asennukset. Joo ja ne kytkimet konffaa jotku muut kuin nää jannut jotka vaan laittaa töpselin seinään. Meillä (data-asentajat) tuskailee huonon palkan ja työmäärän kanssa. Jos ylempää koulutusta ei ole et pääse eteneen, se on ehdoton vaatimus operaattori hommissa.

      • Olen minä ollut joskus...

        Sähköasentaja, ehottomasti.

        Jos haluat yletä tietoliikenne alalla pitää lukea vaikka ja mitä ciscon certejä, it alalla mcse yms paskaa päälle jos sattuu pääseen palvelin puolelle johonkin, kuten minä koulutus on pelkkä tietoliikenneasentaja. itekki olen confannu ISP:lle kytkimiä, ei siinä tarvita kuin tietämystä ja tietyt IP arvot,vlan routet yms.

        Tietoliikenne asentaja mittailee linjoja, tekee yksinkertaisia ristikytkentäjä keskuksilla tai jakamoissa ajelee ympäri maakuntia eestakasin, kuten minä aikoinaan.

        Rahan saat sähkömiehenä helpommin, työt ei lopu(mitä oon sähkömiehiltä kuullu) 3v oot duunissa ja sitten saat jo alkaa hankkia omia lupia sähkötöihin, sitten omaa firmaa pystöön tai paremmille palkoille. :)


      • hommissa?
        Olen minä ollut joskus... kirjoitti:

        Sähköasentaja, ehottomasti.

        Jos haluat yletä tietoliikenne alalla pitää lukea vaikka ja mitä ciscon certejä, it alalla mcse yms paskaa päälle jos sattuu pääseen palvelin puolelle johonkin, kuten minä koulutus on pelkkä tietoliikenneasentaja. itekki olen confannu ISP:lle kytkimiä, ei siinä tarvita kuin tietämystä ja tietyt IP arvot,vlan routet yms.

        Tietoliikenne asentaja mittailee linjoja, tekee yksinkertaisia ristikytkentäjä keskuksilla tai jakamoissa ajelee ympäri maakuntia eestakasin, kuten minä aikoinaan.

        Rahan saat sähkömiehenä helpommin, työt ei lopu(mitä oon sähkömiehiltä kuullu) 3v oot duunissa ja sitten saat jo alkaa hankkia omia lupia sähkötöihin, sitten omaa firmaa pystöön tai paremmille palkoille. :)

        Tietoliikenneasentajahan voi tehdä vaikka tietokoneasennushommia jos tietoliikenne ei kiinnosta. Musta tulee tietoliikenneasentaja mutta koen itse koneiden kanssa räpläämisen mielenkiintoiseks joten todennäköisesti tuun duunaamaan itse tietokoneiden kanssa esim. jossain pc-huollossa tai pc-liikkeessä enkä niinkään tietoliikenneasennushommissa jossain Relacomilla tms.


    • tietoliikenneasentajan homm...

      EHdottomasti sähköasentajaksi. Liksa parempi ja enemmän töitä. Omaksi yritykseksi asti.
      Itse olen aikoinaan sähköasentajan töissä tehnyt mm. sähkökaapelien vetoja ja niiden kytkennät, kytkentöjen tarkastusmittauksia, atk-kaapelointia ja kytkennät sekä mittaukset jne jne. Valokaapelien hitsausta. Jne. Välillä paskastakin hommaa kun pitää mennä läpi esim. 20 senttisestä betoniseinästä tai ottaa vanhat kaapelit pois hyllyltä tehdasolosuhteissa.

      Sähköasentaja voi myös monessa tapauksessa tehdä tietoliikennasentajan töitä.

      • Se jokin

        Kummastakohan mahdat puhua välillä ja toisella.. Sähköasentaja EI saisi kytekeä puhelinkaapelia TAI hitsata kuitua?!?! Ei taida ihan lupia sähköasentajilla olla operaattorin kuidun hitsaamiseen ja tuskin koulutusta / vehkeitä?.. Korkeasti kouluttaa itsensä niin saa paremman palkan, kuin sähköasentaja.. Tietoliikenneasentaja hoitaa Suomen tietoliikenneverkot, kartoitukset ja suunnittelut. 3G-tukiasemat, ja että yhteydet pelaa koneilla. Myös valvontakameroihin liittyvät työt ovat (asennus, valvonta jne..) on tietoliikenne -alaa. Toki työllistyminen on huonompaa, mutta jos on potkua opiskella eteenpäin niin valitsisin tietoliikenteen.


      • Imahe
        Se jokin kirjoitti:

        Kummastakohan mahdat puhua välillä ja toisella.. Sähköasentaja EI saisi kytekeä puhelinkaapelia TAI hitsata kuitua?!?! Ei taida ihan lupia sähköasentajilla olla operaattorin kuidun hitsaamiseen ja tuskin koulutusta / vehkeitä?.. Korkeasti kouluttaa itsensä niin saa paremman palkan, kuin sähköasentaja.. Tietoliikenneasentaja hoitaa Suomen tietoliikenneverkot, kartoitukset ja suunnittelut. 3G-tukiasemat, ja että yhteydet pelaa koneilla. Myös valvontakameroihin liittyvät työt ovat (asennus, valvonta jne..) on tietoliikenne -alaa. Toki työllistyminen on huonompaa, mutta jos on potkua opiskella eteenpäin niin valitsisin tietoliikenteen.

        Tietoliikenneasentaja ei hoida mitään, jos palkkaa haluaa. IP hommat on suomeksi ILMAN PALKKAA. IT hommista taas käytetään kuvaavampaa selostusta ILMAN TÖITÄ. Koodaus on samalla tasolla, pizzaa ja kolaa saat ja tietysti peräpukamat ja putken tölläämisesä näön huononemisen.
        Tietoliikenneasentaja saa töitä ikävuosina 0-29. 30 vuotiaana hain VR:n sähkökorjaamoon ja pitivät mua liian vanhana, yhtiön imago laskisi.


      • potkua
        Se jokin kirjoitti:

        Kummastakohan mahdat puhua välillä ja toisella.. Sähköasentaja EI saisi kytekeä puhelinkaapelia TAI hitsata kuitua?!?! Ei taida ihan lupia sähköasentajilla olla operaattorin kuidun hitsaamiseen ja tuskin koulutusta / vehkeitä?.. Korkeasti kouluttaa itsensä niin saa paremman palkan, kuin sähköasentaja.. Tietoliikenneasentaja hoitaa Suomen tietoliikenneverkot, kartoitukset ja suunnittelut. 3G-tukiasemat, ja että yhteydet pelaa koneilla. Myös valvontakameroihin liittyvät työt ovat (asennus, valvonta jne..) on tietoliikenne -alaa. Toki työllistyminen on huonompaa, mutta jos on potkua opiskella eteenpäin niin valitsisin tietoliikenteen.

        RE: Toki työllistyminen on huonompaa.

        Se on niin huonoa ettei työllisty ollenkaan.


      • Ent amis
        Se jokin kirjoitti:

        Kummastakohan mahdat puhua välillä ja toisella.. Sähköasentaja EI saisi kytekeä puhelinkaapelia TAI hitsata kuitua?!?! Ei taida ihan lupia sähköasentajilla olla operaattorin kuidun hitsaamiseen ja tuskin koulutusta / vehkeitä?.. Korkeasti kouluttaa itsensä niin saa paremman palkan, kuin sähköasentaja.. Tietoliikenneasentaja hoitaa Suomen tietoliikenneverkot, kartoitukset ja suunnittelut. 3G-tukiasemat, ja että yhteydet pelaa koneilla. Myös valvontakameroihin liittyvät työt ovat (asennus, valvonta jne..) on tietoliikenne -alaa. Toki työllistyminen on huonompaa, mutta jos on potkua opiskella eteenpäin niin valitsisin tietoliikenteen.

        Kirjoittaa v 2010 valitse it ala sitä ei kannatta ainakaan työllisyyden ja hyvän palkan takia opiskella koska it töitä ei enää suomessa ole, muuta kuin ylläpitoa siihen riittää jo koulutettu henkilöstö.Uudisrakentaminen ja korjaaminen ei lopu koskaan työllisyys on jokseenkin varma sähköasentajalla palkat paremmat pääsäntöisesti kuin atk.


      • nimetön mies..
        Se jokin kirjoitti:

        Kummastakohan mahdat puhua välillä ja toisella.. Sähköasentaja EI saisi kytekeä puhelinkaapelia TAI hitsata kuitua?!?! Ei taida ihan lupia sähköasentajilla olla operaattorin kuidun hitsaamiseen ja tuskin koulutusta / vehkeitä?.. Korkeasti kouluttaa itsensä niin saa paremman palkan, kuin sähköasentaja.. Tietoliikenneasentaja hoitaa Suomen tietoliikenneverkot, kartoitukset ja suunnittelut. 3G-tukiasemat, ja että yhteydet pelaa koneilla. Myös valvontakameroihin liittyvät työt ovat (asennus, valvonta jne..) on tietoliikenne -alaa. Toki työllistyminen on huonompaa, mutta jos on potkua opiskella eteenpäin niin valitsisin tietoliikenteen.

        Itse olen käynyt kummankin puolen sähköasentaja ja tietoliikenne puolen. Kummallakin puolella optettiin tietoliikenne työt, miten valokaapeli hitsataan yms.. ja ainakin mitä tiedän niin on joillakin sähköasentaja firmoilla välineet. Tietoliikenne asentaja hoitaa dslamien kytkennät jakamossa, korjaa viat, mittailee linjaa, ei sen tarvi mitään suunnitella, siihen on aivan eri miehet sitten sitä varten. Valvonta kamera hommat on myöskin sähköasentajan hommia / jonku lukkoliikkeen firman hommia. Sähköasentaja vetää kameroille piuhat ja kytkee ne. Sitten ne securitaksen ukot tuo jonku tallennus koneen ja kattoo vaan että ip:t on oikein ja kamera näkyy, helppoa hommaa kun ei tarvi kaapelia vetää. Kyllä sähköasentaja kytkee puhelin kaapeliakin. Itse en lähtis tuolle tietoliikenne alalle kyllä, koko homma niin ulkoistettua ja ei tiiä millon vaihtuu firma / tulee potkut. Kannattaa käydä kunnolla sähköasentaja linja ja mahdollisesti muutamia vuosia työkokemusta. Sen jälkeen opiskelemaan sähkötekniikkaa jonnekkin amkille, kun valmistuu niin työkokemusta arvostetaan ja tietääkin vähän hommista niin sitä se työelämä arvostaa ja mitä tiedän niin aivan hyvä palkkasta


      • Kepu13

        Kyllä meidän firmassa on kuituhitsauslaitteet ja siis tavan sähköasennusliike ja kaikki asentajat päivän kurssilla kurssitettu hitsaukseen


    • $i$$i

      Ei mukavista töistä mitään makseta, mitä sää oikeen kuvittelet ?
      Minkälaista työtä tietoliikenne asentajan työ on, se on palkatonta työnhakua. Vastasiko tämä kysymykseesi ?

      • plaah3

        Ehdottomasti tietoliikenneasentaja, itse olen pohjalta sähköasentaja ja lukenut jälkeenpäin tietoliikenneasentajaksi, palkaus on parempi työt mukavampia ja tarvittaessa voi tehdä sähkötöitäkin. 2 vuotta sähköhommia piisas mulle, nyt olen tehnyt tietoliikennealan töitä 8v.


    • TulevaisuusTänään

      Ehdottomasti molemmat :)
      Ensin sähköasentajaksi sitten kuituhitsaus kursseille ("tietoliikenneasentajaksi").
      Sähköasentaja kuituhitsaajalle löytyy hommia tulevaisuudessa... Käytännössä KAIKKIIN uusiin rakennuskohteisiin tehdään sisäverkko kuidulla ( CAT6). Kuituosaajia tarvitaan. Taitaa tänä päivänä suuri osa kuiduista jäädä hitsaamatta/mittaamatta kun ei ole osaamista.

      • relaxcom

        Molemmat ! Itse opiskelin sähköasentajan perustutkinnon töitä vähän aikaa raksalla paskaahan se on.. Piuha liikkuu sinun voimillasi muut käärii rahat.. Sitten Adsl buumi iski ja pääsin oppisopimukseen tietoliikennemasentajaksi. Aluksi adsl juttuja 2 vuotta sitten, parin vuoden verran taas sähköhommia tukiasemien sähköistyksiä yms akun kantamistakin...Nytten 3 vuotta verkostorakentajana kuitu/kupari/sisäverkkopuolella pää sääntöisesti kuituhommia minusta on kehittynyt alan raudanluja ammattilainen. 3 yt neuvottelut selätetty firma ei ole vaihtunut kertaakaan. Palkka kiitettävä. Työ monipuolista ja vaihtelevaa eikä sitä piuhan vetämistä yms pistorasioiden, lamppujen asentelua päivästä toiseen. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Työkaverit erillaisia ku raksa puolen pojat. Töitä riittää kuitupuolella vielä seuraavat 10-15vuotta. Sähkö koulutus on kyllä peruspohja kaikelle, tosin tekniikka kiinostanu pikku pojasta lähtien.
        Työ on kevyempää ja saa olla oman työpäivän herra. Pidät pomot tyytyväisenä homma toimii saat kiitosta. Raksalla et sitä saa koska meininki on enemmän "Raggarimenoa". Toiset tykkää toiset ei.
        Olen palkkauksen suhteen osittain eri mieltä, kevyt homma 2500/kk käteen vs 7-16 koko ajan hiessä,pölyssä,paskassa,vittuilua kuunnellessa 3000e/kk käteen. Ylitöitä tietenkään ei lasketa tohon TA:n palkkaan..Palkkaus alussa tietenki molemmilla aloilla suorastaan vittuilua mutta ajan kanssa kyllä nousee jos vain ite osaa olla aktiivinen..Sitäki kuullut, että noi tietoliikenneasentajat osaa mitään..Monet ovat erehtyneet itseltäni sujuu normaalit sähköasennukset vasemmalla kädellä, koska eihän siihen tarvita aivoja juuri ollenkaan..Tietoliikenneasentajan hommissa tarvitaanki sitten enemmän loogista päättelykykyä, asiakaspalvelua, yhteistyötaitoja yms mitä raksan betoniseinien sisällä ei juuri tarvita kun vetelee niitä loputtomia kilometrejä sitä kaapelia. Eli enemmän osaamista, vaikka palkkaus on hieman heikompaa.

        tietoliikenneasentaja
        työpäivät erillaisia
        työpäivät lyhyempiä yleensä
        työ kevyttä työtä
        -asiakkaat vihaisia / vikatyöt
        -ei hermo heikoille

        Sähköasentaja
        mukavat säädetyt kahvihetket/ruokatunnit
        -työpäivät samallaisia
        -Jos terveys sinulle kallis, elä mee raksalle!
        -työpäivät yhtä pitkiä

        hiphej näin mennään !

        tv. tietoliikennemasentaja


      • Kohta sähkö amis
        relaxcom kirjoitti:

        Molemmat ! Itse opiskelin sähköasentajan perustutkinnon töitä vähän aikaa raksalla paskaahan se on.. Piuha liikkuu sinun voimillasi muut käärii rahat.. Sitten Adsl buumi iski ja pääsin oppisopimukseen tietoliikennemasentajaksi. Aluksi adsl juttuja 2 vuotta sitten, parin vuoden verran taas sähköhommia tukiasemien sähköistyksiä yms akun kantamistakin...Nytten 3 vuotta verkostorakentajana kuitu/kupari/sisäverkkopuolella pää sääntöisesti kuituhommia minusta on kehittynyt alan raudanluja ammattilainen. 3 yt neuvottelut selätetty firma ei ole vaihtunut kertaakaan. Palkka kiitettävä. Työ monipuolista ja vaihtelevaa eikä sitä piuhan vetämistä yms pistorasioiden, lamppujen asentelua päivästä toiseen. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Työkaverit erillaisia ku raksa puolen pojat. Töitä riittää kuitupuolella vielä seuraavat 10-15vuotta. Sähkö koulutus on kyllä peruspohja kaikelle, tosin tekniikka kiinostanu pikku pojasta lähtien.
        Työ on kevyempää ja saa olla oman työpäivän herra. Pidät pomot tyytyväisenä homma toimii saat kiitosta. Raksalla et sitä saa koska meininki on enemmän "Raggarimenoa". Toiset tykkää toiset ei.
        Olen palkkauksen suhteen osittain eri mieltä, kevyt homma 2500/kk käteen vs 7-16 koko ajan hiessä,pölyssä,paskassa,vittuilua kuunnellessa 3000e/kk käteen. Ylitöitä tietenkään ei lasketa tohon TA:n palkkaan..Palkkaus alussa tietenki molemmilla aloilla suorastaan vittuilua mutta ajan kanssa kyllä nousee jos vain ite osaa olla aktiivinen..Sitäki kuullut, että noi tietoliikenneasentajat osaa mitään..Monet ovat erehtyneet itseltäni sujuu normaalit sähköasennukset vasemmalla kädellä, koska eihän siihen tarvita aivoja juuri ollenkaan..Tietoliikenneasentajan hommissa tarvitaanki sitten enemmän loogista päättelykykyä, asiakaspalvelua, yhteistyötaitoja yms mitä raksan betoniseinien sisällä ei juuri tarvita kun vetelee niitä loputtomia kilometrejä sitä kaapelia. Eli enemmän osaamista, vaikka palkkaus on hieman heikompaa.

        tietoliikenneasentaja
        työpäivät erillaisia
        työpäivät lyhyempiä yleensä
        työ kevyttä työtä
        -asiakkaat vihaisia / vikatyöt
        -ei hermo heikoille

        Sähköasentaja
        mukavat säädetyt kahvihetket/ruokatunnit
        -työpäivät samallaisia
        -Jos terveys sinulle kallis, elä mee raksalle!
        -työpäivät yhtä pitkiä

        hiphej näin mennään !

        tv. tietoliikennemasentaja

        Kiitos tästä tiivistelmästä. Tässä oli hommat selvästi selitetty.


      • VANHA 35
        Kohta sähkö amis kirjoitti:

        Kiitos tästä tiivistelmästä. Tässä oli hommat selvästi selitetty.

        Tietoliikenne on mukiinmenevä homma, mutta pitää muistaa ettei ikä vuosia saa tulla yli 34. Muuten loppuu hommat, vaikka osaisit prokollat ja muut pas**t kuin vettä vaan, ei auta vaikka osaisit hebreaksi ohjelmoida, 35 on liian vanha.


    • Opiskelija993

      olen suorittanut Tietoliikenne puolen ja nyt meinaan vielä hommata sähköasentajan paperit. :)

    • ACDC230

      Sähköasentaja ilman muuta.
      Tietoliikenneasentajan homma on pelkkien Internet-liittymien kytkemisiä operaattorien leivissä. Ja sehän tiedetään miten siinä pidemmän päälle käy.

      Sähköasentajan hommat eivät lopu. Niitä tarvitaan aina. Se tehtävien laaja-alueisuus pitää pidemmän päälle leivissä. Kaiken lisäksi oman firman sekä eri asennusoikeuksien saaminen on huomattavasti parempaa tarjonnaltaan kuin mitä jonkun ADSL-liittymien.

      Sähköasentajilla hommia on yksinkertaisesti enemmän ja kehittymismahdollisuuksia samoin.

    • Anonyymi

      Voisit ryhtyä äidin kielen opettajaksi

    • Anonyymi

      Itse tietoliikenneasentajana runkoverkon puolella nettopalkka 4500 plus kilsat, päivärahat, ruokarahat niin rapiat 5000 nettona -0 taattu. Välillä on yötöitä koska vaaditaan että on minimaalinen liikenne verkossa niin päiväpalkka tuplaantuu ja voi päästä 6000 tienoille. Rentoa hommaa eikä yksikään päivä ole samanlainen aina oppii uutta ja vaatii ajattelua sekä ongelmanratkaisukykyä. Kyseiseen ammattiinhan ei ole koulutusta koska puhutaan miljoonia maksavista MAN laitteista ja valtakunnan verkoista eikä mistään asiakkaalla kytkettävistä modeemiyhteyksistä ja näitähän ei löydy yhdestäkään oppilaitoksesta taikka yliopistoista. Alalla täytyy olla nuhteeton tausta koska runkoverkon hommat ovat yhteiskunnalle kriittisiä.

      • Anonyymi

        Mikä on työn nimike tai mitä etsiä, että löytäis kyseistä duunia?


      • Anonyymi

        Taitaa olla märkä uni vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe