Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uusi suomalainen TÄHTI

Pietro

Suomeen on syntynyt tänään 21.10.2007 n. klo 20.50 uusi TÄHTI Jani Metsäperä. Miten tälläinen
on voinut säilyä piilossa, ainakin minulta.
Tästä kuullaan vielä paljon.

48

3571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan ...

      Kyllä! Olipa uskomattoman hieno ääni! Tenoreita kyllä on Suomessakin hyviä, mutta tämän miehen ääni oli jollain lailla muista poikkeava. Pidin kovasti!

    • Britain's got talenttia seu...

      Paul Potts voitti Iso-Britannian Talentin tänä vuonna laulamalla oopperaa, ja vielä tismalleen saman kappaleen, mitä tämä Jani (Nessun Dorma). Katso alkukarsintaesitys: http://www.youtube.com/watch?v=9oxTy7KIAaA Mielestäni Jani on kopioinut ideansa Britannian voittajalta. Tympeää idean varastamista samaisen kisan muun maan voittajalta.

      • hmmmm

        Voisin linkittää tähän vastaavat esitykset amerikan/brittien talenteista suurinpiirtein joka esityksestä, eli tuo oli aika hölmö kommentti :D. Pidin kovasti myös capoiera poikien esityksistä tän Metsäperän lisäksi. Paras jakso tähän mennessä jokatapauksessa nähtiin.


      • pietro

        Mitä tarkoitat tässä kohtaa sanalla kopio?
        Eihän tämä brittikään kaiketi itse tätä kappaletta ole tehnyt. Eikä Metsäperäkään kaiketi
        tätä omaksi kappaleeksi väittänyt. Lauluääni ja laulutaitohan tässä oli kyseessä.


      • oopperalaulaja

        Te vissiin luulette idiootit, että Nessun Dorma on Paul Pottsin IKIOMA biisi, eikä sitä saa kukaan muu esittää! Herätkää pikkuhiljaa. Metsäperä veti aivan loistavasti, mutta valitettavasti miljoona kertaa huonompi akustiikka kuin Brittien tai Amerikan Talentissa rokottaa. Metsäperä on oma ehdoton suosikkini Talentissa!


      • Oikea oopperalaulaja
        oopperalaulaja kirjoitti:

        Te vissiin luulette idiootit, että Nessun Dorma on Paul Pottsin IKIOMA biisi, eikä sitä saa kukaan muu esittää! Herätkää pikkuhiljaa. Metsäperä veti aivan loistavasti, mutta valitettavasti miljoona kertaa huonompi akustiikka kuin Brittien tai Amerikan Talentissa rokottaa. Metsäperä on oma ehdoton suosikkini Talentissa!

        Vastineena sinulle oopperalaulaja...ihmettelen kyllä, jos et "ammattilaulajana" kuullut kuinka puutteellinen teknisesti tuo esitys oli. Ainakin itse jännitin koko laulun ajan mitenkä poika selviää aariasta loppuun asti. Ja se ei ole koskaan merkki hyvästä esityksestä.
        Toki kaveria on hyvä kannustaa, mutta ei pidä antaa hänen tuudittautua siihen ajatukseen, että tässä ollaan jo valmista laulajaa vaikka perustyö on vielä aivan alkutaipaleella. Hyvää laulajaa kuuntelee kriittisempikin korva rentoutuen ja nauttien koko esityksestä.
        Suomesta löytyy kyllä parempiakin harrastelija tenoreita ammattilaisista puhumattakaan.


      • Seurannut..
        Oikea oopperalaulaja kirjoitti:

        Vastineena sinulle oopperalaulaja...ihmettelen kyllä, jos et "ammattilaulajana" kuullut kuinka puutteellinen teknisesti tuo esitys oli. Ainakin itse jännitin koko laulun ajan mitenkä poika selviää aariasta loppuun asti. Ja se ei ole koskaan merkki hyvästä esityksestä.
        Toki kaveria on hyvä kannustaa, mutta ei pidä antaa hänen tuudittautua siihen ajatukseen, että tässä ollaan jo valmista laulajaa vaikka perustyö on vielä aivan alkutaipaleella. Hyvää laulajaa kuuntelee kriittisempikin korva rentoutuen ja nauttien koko esityksestä.
        Suomesta löytyy kyllä parempiakin harrastelija tenoreita ammattilaisista puhumattakaan.

        Itse en kuuntele koskaan lauluesityksiä kriittisellä korvalla, miettien ja odottaen virheitä, enkä ymmärrä miksi joku niin tekee?? Onko se oikeasti nautinnollista kuunnella musiikkia sillä tavoin?

        Metsäperän esitys oli komeaa nähtävää ja kuultavaa ja uskoisin että hänestä vielä tullaan kuulemaan.

        MUTTA, kasvatusalan ammattilaisena oli pakko tarttua tähän kommenttiisi, ihan vaikka jos sattuu että kannustat näin omia lapsiasi:

        'Toki kaveria on hyvä kannustaa, mutta ei pidä antaa hänen tuudittautua siihen ajatukseen, että tässä ollaan jo valmista laulajaa vaikka perustyö on vielä aivan alkutaipaleella' :

        En voi hlökohtaisesti sietää tämän kaltaisia kommentteja! Anteeksi vain. Eli ei pidä kenenkään antaa luulla että hänestä on johonkin? Eli ei pidä kenenkään antaa kuvitella itsestään mitään?? Ehkä kaltaisellasi ihmisellä, joka näitä totuuksia laukoo, olisikin taipumus että kusi nousee päähän jos suoritusta ihailee ja kehitystä ei sen jälkeen tapahdu, ja usko on sitten että kaikille käy samoin. Tämä on suomalaisessa kasvatuksessa ollut pielessä jo sieltä itsenäisyytemme alusta saakka. Tämä on syy miksi suomesta ei tahdo vielä nykypäivänäkään löytyä kykyjä ja rohkeita esittäjiä. Kannustus tapahtuu tappamalla into edes yrittää mitään! Jos ensimmäisellä lauseella sanot, kuten tässä tapauksessa, että kaveria on hyvä kannustaa ja kumoat sen toisella lauseella alkaen sen sanalla MUTTA, niin mitä luulet, mikä on vaikutus? Uskon että kannustus kantaa pidemmälle kuin muistuttelu siitä kuinka keskeneräinen tai huono joku on, eikö tämä ole helpohkosti ymmärrettävää asiaa?? Halutessasi että joku kehittyy jossain vähintään 80% täytyy olla positiivista sanottavaa ja se arvosteleva osa täytyy olla asiaan perustuvaa, ei pelkästään 'älä nyt kuvittele että osaat'.

        No, tämä Metsäperä tuskin näitä kirjoituksia edes lukee, mutta tällainen tapa kommentoida esityksiä särähtää aina korvaani todella pahaa tekevästi.


      • HJV
        oopperalaulaja kirjoitti:

        Te vissiin luulette idiootit, että Nessun Dorma on Paul Pottsin IKIOMA biisi, eikä sitä saa kukaan muu esittää! Herätkää pikkuhiljaa. Metsäperä veti aivan loistavasti, mutta valitettavasti miljoona kertaa huonompi akustiikka kuin Brittien tai Amerikan Talentissa rokottaa. Metsäperä on oma ehdoton suosikkini Talentissa!

        Olishan Metsäperä jonkin muun hienon aarian voinut valita. Komeasti kyllä lauloi, mutta nyt vaan minusta vaikuttaa, että yritetään etsiä Suomen Paul Pottsia... Kun siis lauloi ylläri-ylläri saman kuin Paul. Ja yleisö taputti seisaaltaan Paulillekin... Muutenkin Suomen Talent vaikuttaa aika ankealta ja tylsältä formaattikopiolta...


      • nämä
        HJV kirjoitti:

        Olishan Metsäperä jonkin muun hienon aarian voinut valita. Komeasti kyllä lauloi, mutta nyt vaan minusta vaikuttaa, että yritetään etsiä Suomen Paul Pottsia... Kun siis lauloi ylläri-ylläri saman kuin Paul. Ja yleisö taputti seisaaltaan Paulillekin... Muutenkin Suomen Talent vaikuttaa aika ankealta ja tylsältä formaattikopiolta...

        Eikö nämä ollut vasta esikarsinnat?
        Onko sama asia kuin esim Idolsissa se mitä alussa näytetään, missä ne laulaa ennen teatteriviikonloppua. Kyllähän toisaalta Idolsissakin kaikki esikarsinnassa lauloi melkein jokainen sitä Stellan "pistettä" joka oli edellisestä Idolsista Katri Ylanderin laulamana tuttu... ei näitä tarvii ottaa niin vakavasti.

        Jos olisi finaalissa laulanut saman kuin Paul Potts niin sitten ymmärtäisin tällaisen haloon, mutta nyt ihmetyttää...tosiaan vasta ihan esikarsinta menossa.


    • Talenttia!

      Aivan upeeta että suomesta löytyy tällaisia laulaääniä! Kaiken maailman idolsseja seuranneena olin jo alkanut menettää toivoni. Minun suosikki ehdottomasti, ellei vielä jatkojaksoissa joku vedä parempaa.

    • hyvä kyllä

      Tähti, tai ainakin lähes sellainen. Pidin kovasti äänestä!

    • Nanna@

      Turboahdetun lampaan määintä kuvaa hänen "lauluaan" loistavasti ". Kamalaa kuultavaa. Epäpuhdasta ja alavireitä ujellusta.

      • Onko mahdollista

        miten Oululaiset ovat voineet piilottaa tuommoista tähteä, kyllä hän on tähti jo nyt, ja veikkaampa, kun hänet nuo todelliset Ooperaihmiset keksivät hän myskin lähtee Oulusta kuin "Kuppa töölöstä". Olen senverran musiikin tuntija, että veikkaampa tämän Metsäperän junan ajavan jopa Helsingin ohi. Häntä kutsuvat Italian suuret Ooperalavat odottakaapa vain.


      • ja komea mies
        Onko mahdollista kirjoitti:

        miten Oululaiset ovat voineet piilottaa tuommoista tähteä, kyllä hän on tähti jo nyt, ja veikkaampa, kun hänet nuo todelliset Ooperaihmiset keksivät hän myskin lähtee Oulusta kuin "Kuppa töölöstä". Olen senverran musiikin tuntija, että veikkaampa tämän Metsäperän junan ajavan jopa Helsingin ohi. Häntä kutsuvat Italian suuret Ooperalavat odottakaapa vain.

        Juu, ihan tolloa verrata Paul Pottsiin. Paul oli käyttänyt hirmuisia summia laulutunteihin, mitä Jani ei oo tehnyt.

        Ja tosiaan tuo kappale on vaan väline tuoda esiin ääntä. Ääni on tässä se "talentti", ei kappale. Maailmassa on tietty määrä keksittyjä kappaleita ja niitä voinee melko vapaasti käyttää.


      • kommentointia..

        Jostain syystä suurin osa yleisöstä oli eri mieltä kanssasi, kuten myös minä, onkohan kuulossasi vikaa ;)


        Nelosen sivuilta esityskuvailuista: "Leuat sai loksahtamaan myös ooppera-aarian esittänyt oululainen Jani. Mies sai Talentin tähän mennessä suurimmat suosionosoitukset: kiitollinen katsomo hurrasi seisaaltaan."


      • _musiikin ammattilainen_
        kommentointia.. kirjoitti:

        Jostain syystä suurin osa yleisöstä oli eri mieltä kanssasi, kuten myös minä, onkohan kuulossasi vikaa ;)


        Nelosen sivuilta esityskuvailuista: "Leuat sai loksahtamaan myös ooppera-aarian esittänyt oululainen Jani. Mies sai Talentin tähän mennessä suurimmat suosionosoitukset: kiitollinen katsomo hurrasi seisaaltaan."

        Niin. Se on niin harmillista, että klassisesta musiikista ymmärtämättömille kelpaa moinen. Mies ei todellakaan ollut mikään kummoinen laulaja, ääni oli hallitsematon ja vibrato aivan kamala. Jos joku esitystä piti kamalana niin kuulossa ei silloin ole vikaa, päinvastoin: kyseisen kuulijan kuulo on varsin kehittynyt ja hänellä on vertailupohjaa oikeasti hyviin laulajiin. Ja vaikka tällä laulajalla olisikin ollut upea tekniikka ja hieno ääni (mikä siis ei toteutunut) niin hänellä ei kyllä ollut nähtävissä minkäännäköistä tulkintaa. Silmät ei juuri esityksen aikana liikkuneet, näytti lähinnä säikähtäneeltä. Aarian sanoma ei tullut millään lailla esille. Vaikka mitäpä väliä sillä tietysti ihmisille on kun ei monia edes kiinnosta mistä asiasta kyseisessä aariassa lauletaan. Totta kai ihmiset saa kyseisestä esityksestä tykätä, mutta mieluummin toivoisin, että he menisivät kuuntelemaan oikeita oopperalaulajia, todellisia ammattilaisia joiden tulkinta todellakin koskettaa ja joiden esityksessä on sävyjä eikä pelkkää jollotusta koko homma. Ammattilaisiakin on huonoja ja hyviä mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään suuren luokan löydöstä vaan amatööritenorista jolla ei näyttänyt olevan tajua edes laulamiensa sanojen sisällöstä.


      • PASKAA
        _musiikin ammattilainen_ kirjoitti:

        Niin. Se on niin harmillista, että klassisesta musiikista ymmärtämättömille kelpaa moinen. Mies ei todellakaan ollut mikään kummoinen laulaja, ääni oli hallitsematon ja vibrato aivan kamala. Jos joku esitystä piti kamalana niin kuulossa ei silloin ole vikaa, päinvastoin: kyseisen kuulijan kuulo on varsin kehittynyt ja hänellä on vertailupohjaa oikeasti hyviin laulajiin. Ja vaikka tällä laulajalla olisikin ollut upea tekniikka ja hieno ääni (mikä siis ei toteutunut) niin hänellä ei kyllä ollut nähtävissä minkäännäköistä tulkintaa. Silmät ei juuri esityksen aikana liikkuneet, näytti lähinnä säikähtäneeltä. Aarian sanoma ei tullut millään lailla esille. Vaikka mitäpä väliä sillä tietysti ihmisille on kun ei monia edes kiinnosta mistä asiasta kyseisessä aariassa lauletaan. Totta kai ihmiset saa kyseisestä esityksestä tykätä, mutta mieluummin toivoisin, että he menisivät kuuntelemaan oikeita oopperalaulajia, todellisia ammattilaisia joiden tulkinta todellakin koskettaa ja joiden esityksessä on sävyjä eikä pelkkää jollotusta koko homma. Ammattilaisiakin on huonoja ja hyviä mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään suuren luokan löydöstä vaan amatööritenorista jolla ei näyttänyt olevan tajua edes laulamiensa sanojen sisällöstä.

        joku kehtaa suoltaa! vai "musiikin ammattilainen" älä nyt kuule viitsi tehdä itsestäsi täysin tyhmää! siis kertakaikkisen amatöörimäinen kommentti huh, toivottavasti emme ainakaan sinua soisi kuulevan missään.

        tv: Laulunopettaja ammatissaan 25v olleena.


      • EskoJ.Ö
        _musiikin ammattilainen_ kirjoitti:

        Niin. Se on niin harmillista, että klassisesta musiikista ymmärtämättömille kelpaa moinen. Mies ei todellakaan ollut mikään kummoinen laulaja, ääni oli hallitsematon ja vibrato aivan kamala. Jos joku esitystä piti kamalana niin kuulossa ei silloin ole vikaa, päinvastoin: kyseisen kuulijan kuulo on varsin kehittynyt ja hänellä on vertailupohjaa oikeasti hyviin laulajiin. Ja vaikka tällä laulajalla olisikin ollut upea tekniikka ja hieno ääni (mikä siis ei toteutunut) niin hänellä ei kyllä ollut nähtävissä minkäännäköistä tulkintaa. Silmät ei juuri esityksen aikana liikkuneet, näytti lähinnä säikähtäneeltä. Aarian sanoma ei tullut millään lailla esille. Vaikka mitäpä väliä sillä tietysti ihmisille on kun ei monia edes kiinnosta mistä asiasta kyseisessä aariassa lauletaan. Totta kai ihmiset saa kyseisestä esityksestä tykätä, mutta mieluummin toivoisin, että he menisivät kuuntelemaan oikeita oopperalaulajia, todellisia ammattilaisia joiden tulkinta todellakin koskettaa ja joiden esityksessä on sävyjä eikä pelkkää jollotusta koko homma. Ammattilaisiakin on huonoja ja hyviä mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään suuren luokan löydöstä vaan amatööritenorista jolla ei näyttänyt olevan tajua edes laulamiensa sanojen sisällöstä.

        Joku työtön oopperalaulaja täällä kirjoittelee...hehhee!

        Parit kommentit vetäisen tähän väliin, elikkäs siltäpä tuo minun silmääni vaikutti että mies oli jännityksestä paskanjäykkänä, jolloin on ymmärrettävää, että silmät ei varmaan mahdottomasti liiku!

        Jännityshän lienee ymmärrettävää, varsinkin jos ihan ekoja kertoja on lavalle hypännyt esiintymään! siitä älköön kukaan rangaisko!

        Ja sen sanon vielä, että oli mikä oli, niin noin komeasti tuskin laulaisi kukaan meistä! Vibraatot ym. Ei kiinnosta, ainut mikä kiinnostaa, on minkä tunteen laulu saa aikaan kun sitä kuuntelee! Helppohan se on itse kunkin kommentoida kun ei itse tartte lavalle kivuta!


      • palsta täynnä ;)
        _musiikin ammattilainen_ kirjoitti:

        Niin. Se on niin harmillista, että klassisesta musiikista ymmärtämättömille kelpaa moinen. Mies ei todellakaan ollut mikään kummoinen laulaja, ääni oli hallitsematon ja vibrato aivan kamala. Jos joku esitystä piti kamalana niin kuulossa ei silloin ole vikaa, päinvastoin: kyseisen kuulijan kuulo on varsin kehittynyt ja hänellä on vertailupohjaa oikeasti hyviin laulajiin. Ja vaikka tällä laulajalla olisikin ollut upea tekniikka ja hieno ääni (mikä siis ei toteutunut) niin hänellä ei kyllä ollut nähtävissä minkäännäköistä tulkintaa. Silmät ei juuri esityksen aikana liikkuneet, näytti lähinnä säikähtäneeltä. Aarian sanoma ei tullut millään lailla esille. Vaikka mitäpä väliä sillä tietysti ihmisille on kun ei monia edes kiinnosta mistä asiasta kyseisessä aariassa lauletaan. Totta kai ihmiset saa kyseisestä esityksestä tykätä, mutta mieluummin toivoisin, että he menisivät kuuntelemaan oikeita oopperalaulajia, todellisia ammattilaisia joiden tulkinta todellakin koskettaa ja joiden esityksessä on sävyjä eikä pelkkää jollotusta koko homma. Ammattilaisiakin on huonoja ja hyviä mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään suuren luokan löydöstä vaan amatööritenorista jolla ei näyttänyt olevan tajua edes laulamiensa sanojen sisällöstä.

        Ja taas yksi 'ammattilainen' täällä näköjään. Jo yleisön reaktiosta näki että esityksestä pidettiin kovasti. Miten selität sen? Ihmisten huonolla musiikkimaulla varmaankin, heh. Aivan yks hailee onko hän teidän 'kovien ammattilaisten' mielestä ammattitaitoinen. Huomaan että joka toinen Metsäperän arvostelija täällä väittää itseään ammattilaiseksi jostain syystä. Pitääkö olla takana jokin 'juttu' joka ehkä tekisi mielipiteestänne 'tärkeämmän', aivan kuin saadaksenne muut kääntämään päänsä sille mitä ovat kuulleet ja mistä ovat pitäneet? Tuo itsensä nostaminen tittelillä on aika heikko keino siihen, ikävä kyllä.

        Esitys kosketti useita joka tapauksessa ja kuulosti upealta! Kestäkää se kuin miehet! Ja naurettavaa olettaakkaan että joku ei olisi tuossa esiintymistilanteessa 'säikähtänyt', tavallinen koti-isä ilmeisen ilman esiintymiskokemusta, silti minusta hänen olemuksesta hehkui karisma ja jännityksestä huolimatta tietynlainen rauhallisuus. Tämä mies ei tarvitse diplomeja kansallisoopperasta todistaakseen kuinka upealta ihmisääni voi parhaimmillaan kuulostaa! Toivottavasti hän ei mene kouluttamaan ääntään koskaan pilalle!!

        ps. oopperassa olen käynyt ja silti olen tätä mieltä. Miksiköhän oopperan suosio on jatkuvaa alamäkeä jos siellä on nykyisin niin upea taso laulajissa?? Tekeeköhän liika koulutus äänistä persoonattomia ja tasapaksuja? Siltä ne ainakin kuulostavat, ei laulajaa erota toisestaan. Sekö se on tarkoitus? Kaikki persoonallinen tapetaan koulutuksen nimiin. Eikö tarkoitus ole että yleisö pitää, vai onko tarkoitus vain että te ammattilaiset saatte tyydytystä perin ahdasmieliseen kuvaanne siitä mikä on hyvää musiikkia? Suurin osa ihmisista kun pystyy nauttimaan musiikista ilman että on metronomi sylissä ja aistit terävänä pyydystääkseen jonkin pieleen menneen kohdan esityksessä. Kokonaisuus on se mikä koskettaa. Ja Metsäperä kosketti!


      • ammattilainen tosiaankin
        palsta täynnä ;) kirjoitti:

        Ja taas yksi 'ammattilainen' täällä näköjään. Jo yleisön reaktiosta näki että esityksestä pidettiin kovasti. Miten selität sen? Ihmisten huonolla musiikkimaulla varmaankin, heh. Aivan yks hailee onko hän teidän 'kovien ammattilaisten' mielestä ammattitaitoinen. Huomaan että joka toinen Metsäperän arvostelija täällä väittää itseään ammattilaiseksi jostain syystä. Pitääkö olla takana jokin 'juttu' joka ehkä tekisi mielipiteestänne 'tärkeämmän', aivan kuin saadaksenne muut kääntämään päänsä sille mitä ovat kuulleet ja mistä ovat pitäneet? Tuo itsensä nostaminen tittelillä on aika heikko keino siihen, ikävä kyllä.

        Esitys kosketti useita joka tapauksessa ja kuulosti upealta! Kestäkää se kuin miehet! Ja naurettavaa olettaakkaan että joku ei olisi tuossa esiintymistilanteessa 'säikähtänyt', tavallinen koti-isä ilmeisen ilman esiintymiskokemusta, silti minusta hänen olemuksesta hehkui karisma ja jännityksestä huolimatta tietynlainen rauhallisuus. Tämä mies ei tarvitse diplomeja kansallisoopperasta todistaakseen kuinka upealta ihmisääni voi parhaimmillaan kuulostaa! Toivottavasti hän ei mene kouluttamaan ääntään koskaan pilalle!!

        ps. oopperassa olen käynyt ja silti olen tätä mieltä. Miksiköhän oopperan suosio on jatkuvaa alamäkeä jos siellä on nykyisin niin upea taso laulajissa?? Tekeeköhän liika koulutus äänistä persoonattomia ja tasapaksuja? Siltä ne ainakin kuulostavat, ei laulajaa erota toisestaan. Sekö se on tarkoitus? Kaikki persoonallinen tapetaan koulutuksen nimiin. Eikö tarkoitus ole että yleisö pitää, vai onko tarkoitus vain että te ammattilaiset saatte tyydytystä perin ahdasmieliseen kuvaanne siitä mikä on hyvää musiikkia? Suurin osa ihmisista kun pystyy nauttimaan musiikista ilman että on metronomi sylissä ja aistit terävänä pyydystääkseen jonkin pieleen menneen kohdan esityksessä. Kokonaisuus on se mikä koskettaa. Ja Metsäperä kosketti!

        Ammattilainenpa hyvinkin. Valitettavasti klassinen musiikki vaatii oman koulutuksensa. Ja valitettavasti tuollaisen suosikkiaarian raiskaaminen kuulostaa kamalalta jos tietää kuinka se todella pitäisi laulaa. Ja äänen pilalle kouluttamisesta: Minä taas toivon, että tuo Metsäperä pääsisi nyt sitten pikimmiten laulutunneille, jotta ei huuda ääntään pilalle. Huom. hyvälle opettajalle. Ääni ei ole täysin hallinnassa ja vibrato on tosiaan hyvin holtiton. Kielitunnitkaan eivät olisi pahitteeksi. Esiintymiskoulutuksesta nyt tietysti puhumattakaan. Millaista uraa te ihmiset sitten tälle Metsäperälle toivoisitte? Monet täällä ehdottavat että oopperaan ja isoille lavoille? Miten ihmeessä? Ooppera vaatii niin hirvittävän paljon muutakin kuin pelkän äänen, ei sinne voi tuollaista tenoria pistää seisomaan. Toki hän voisi nyt tehdä jonkun konserttikiertueen ja pitää muutaman konsertin, jotka varmasti myisivät hyvin, mutta ei kukaan jaksa montaa vuotta noita samoja biisejä tuolla tavalla esitettynä kuunnella, ei todellakaan. Ja yksi mielenkiintoinen seikka muuten: Jos joku olisi laulanut englanninkielistä poppia yhtä huonosti lausuttuna kuin mitä Metsäperä lausui italiaa niin täällä olisi järkyttävä arvosteluryöppy. Teille kaikille täällä siis riittää pelkästään se, että on hieno ääni, niinkö? Sillä ei ole väliä mikä aarian sanoma on? Eikä sillä että sanomaa ei voinut millään lailla lukea laulajan kasvoista tai olemuksesta? Eikä sillä että laulu oli muuten sähköisesti vahvistettu eikä näin ollen ole mitään tietoa miehen äänen todellisesta kantovoimasta? Eikä tosiaan sillä, että laulaa kielellä jota ei osaa edes lausua? No, jos se riittää niin mikäs siinä sitten. Voi olla, että tuo heppu pääsee hetkelliseen kansansuosioon ja tekee konsertteja, mutta oopperan lavalla häntä ei tulla noilla taidoilla näkemään. Todella paljon kehitystä pitäisi tapahtua kaikessa suhteessa, että tästä miehestä saataisiin edes kansallinen, saatikka sitten kansainvälinen oopperatähti.


      • lisäys asiaan
        palsta täynnä ;) kirjoitti:

        Ja taas yksi 'ammattilainen' täällä näköjään. Jo yleisön reaktiosta näki että esityksestä pidettiin kovasti. Miten selität sen? Ihmisten huonolla musiikkimaulla varmaankin, heh. Aivan yks hailee onko hän teidän 'kovien ammattilaisten' mielestä ammattitaitoinen. Huomaan että joka toinen Metsäperän arvostelija täällä väittää itseään ammattilaiseksi jostain syystä. Pitääkö olla takana jokin 'juttu' joka ehkä tekisi mielipiteestänne 'tärkeämmän', aivan kuin saadaksenne muut kääntämään päänsä sille mitä ovat kuulleet ja mistä ovat pitäneet? Tuo itsensä nostaminen tittelillä on aika heikko keino siihen, ikävä kyllä.

        Esitys kosketti useita joka tapauksessa ja kuulosti upealta! Kestäkää se kuin miehet! Ja naurettavaa olettaakkaan että joku ei olisi tuossa esiintymistilanteessa 'säikähtänyt', tavallinen koti-isä ilmeisen ilman esiintymiskokemusta, silti minusta hänen olemuksesta hehkui karisma ja jännityksestä huolimatta tietynlainen rauhallisuus. Tämä mies ei tarvitse diplomeja kansallisoopperasta todistaakseen kuinka upealta ihmisääni voi parhaimmillaan kuulostaa! Toivottavasti hän ei mene kouluttamaan ääntään koskaan pilalle!!

        ps. oopperassa olen käynyt ja silti olen tätä mieltä. Miksiköhän oopperan suosio on jatkuvaa alamäkeä jos siellä on nykyisin niin upea taso laulajissa?? Tekeeköhän liika koulutus äänistä persoonattomia ja tasapaksuja? Siltä ne ainakin kuulostavat, ei laulajaa erota toisestaan. Sekö se on tarkoitus? Kaikki persoonallinen tapetaan koulutuksen nimiin. Eikö tarkoitus ole että yleisö pitää, vai onko tarkoitus vain että te ammattilaiset saatte tyydytystä perin ahdasmieliseen kuvaanne siitä mikä on hyvää musiikkia? Suurin osa ihmisista kun pystyy nauttimaan musiikista ilman että on metronomi sylissä ja aistit terävänä pyydystääkseen jonkin pieleen menneen kohdan esityksessä. Kokonaisuus on se mikä koskettaa. Ja Metsäperä kosketti!

        Ja vielä lisäys. Klassisen musiikin ammattilaiset eivät istu metronomi sylissään kuuntelemassa missä menee pieleen. Metronomi on muusikon pahin vihollinen siinä mielessä, että musiikin pitää hengittää oikean rytmin puitteissa. On täysin eri asia fraseerata vapaasti kuin laulaa rytmisesti pieleen. Ja ensimmäinen ei ole kovin helppoa. Ja musiikin hyvyydestähän tässä ei ollut puhetta, ihmeellisesti siihen harhauduit. Puccini on loistavaa musiikkia, ilman muuta. Kyse oli siitä oliko tämä esitys kyseisestä aariasta loistava.


      • et tiedä mitään!
        lisäys asiaan kirjoitti:

        Ja vielä lisäys. Klassisen musiikin ammattilaiset eivät istu metronomi sylissään kuuntelemassa missä menee pieleen. Metronomi on muusikon pahin vihollinen siinä mielessä, että musiikin pitää hengittää oikean rytmin puitteissa. On täysin eri asia fraseerata vapaasti kuin laulaa rytmisesti pieleen. Ja ensimmäinen ei ole kovin helppoa. Ja musiikin hyvyydestähän tässä ei ollut puhetta, ihmeellisesti siihen harhauduit. Puccini on loistavaa musiikkia, ilman muuta. Kyse oli siitä oliko tämä esitys kyseisestä aariasta loistava.

        No eiköhän nyt kuitenkin anneta kaikille mahdollisuus!
        Sinä ammattilainen, en ymmärrä mitä tyydytystä saat kun täällä yrität muka päteä ns. "tietämykselläsi".

        Jos huomiota kaipaat, niin olisit menny itse kisaan, ei tarvi täällä sitä huomiota hakea ja päteä. Tämä keskustelu on aluperin ollut puhetta Janista, ei sinusta ja mitä sinä olet tietävinäsi, joten häipyisitkö täältä!

        Sinä ja typerät mielipiteesi eivät kiinnosta meitä, Jani kiinnostaa!


      • musiikin ammattilainen
        et tiedä mitään! kirjoitti:

        No eiköhän nyt kuitenkin anneta kaikille mahdollisuus!
        Sinä ammattilainen, en ymmärrä mitä tyydytystä saat kun täällä yrität muka päteä ns. "tietämykselläsi".

        Jos huomiota kaipaat, niin olisit menny itse kisaan, ei tarvi täällä sitä huomiota hakea ja päteä. Tämä keskustelu on aluperin ollut puhetta Janista, ei sinusta ja mitä sinä olet tietävinäsi, joten häipyisitkö täältä!

        Sinä ja typerät mielipiteesi eivät kiinnosta meitä, Jani kiinnostaa!

        Käsittääkseni tämä ei ole mikään Janin fanipalsta vaan keskustelua Talentista ja sen esityksistä. Toiset pitivät ja toiset eivät. Varmastikin tarkoitus on, että tänne saa kirjoittaa niitä kriittisiäkin kommentteja. Toisen mielipiteiden leimaaminen typeriksi ei taida myöskään olla ihan sitä kaikkein parasta omien mielipiteidensä perustelua... Eikä kannata tuohtua, kyllä minä tiedän paljonkin klassisesta musiikista. En minäkään tuohdu jos sähköalan ammattilainen väittää tietävänsä omasta alastaan enemmän kuin minä, sehän on tosiasia kun hän on sitä kerran opiskellut.


      • oopperan ammattilainen
        ammattilainen tosiaankin kirjoitti:

        Ammattilainenpa hyvinkin. Valitettavasti klassinen musiikki vaatii oman koulutuksensa. Ja valitettavasti tuollaisen suosikkiaarian raiskaaminen kuulostaa kamalalta jos tietää kuinka se todella pitäisi laulaa. Ja äänen pilalle kouluttamisesta: Minä taas toivon, että tuo Metsäperä pääsisi nyt sitten pikimmiten laulutunneille, jotta ei huuda ääntään pilalle. Huom. hyvälle opettajalle. Ääni ei ole täysin hallinnassa ja vibrato on tosiaan hyvin holtiton. Kielitunnitkaan eivät olisi pahitteeksi. Esiintymiskoulutuksesta nyt tietysti puhumattakaan. Millaista uraa te ihmiset sitten tälle Metsäperälle toivoisitte? Monet täällä ehdottavat että oopperaan ja isoille lavoille? Miten ihmeessä? Ooppera vaatii niin hirvittävän paljon muutakin kuin pelkän äänen, ei sinne voi tuollaista tenoria pistää seisomaan. Toki hän voisi nyt tehdä jonkun konserttikiertueen ja pitää muutaman konsertin, jotka varmasti myisivät hyvin, mutta ei kukaan jaksa montaa vuotta noita samoja biisejä tuolla tavalla esitettynä kuunnella, ei todellakaan. Ja yksi mielenkiintoinen seikka muuten: Jos joku olisi laulanut englanninkielistä poppia yhtä huonosti lausuttuna kuin mitä Metsäperä lausui italiaa niin täällä olisi järkyttävä arvosteluryöppy. Teille kaikille täällä siis riittää pelkästään se, että on hieno ääni, niinkö? Sillä ei ole väliä mikä aarian sanoma on? Eikä sillä että sanomaa ei voinut millään lailla lukea laulajan kasvoista tai olemuksesta? Eikä sillä että laulu oli muuten sähköisesti vahvistettu eikä näin ollen ole mitään tietoa miehen äänen todellisesta kantovoimasta? Eikä tosiaan sillä, että laulaa kielellä jota ei osaa edes lausua? No, jos se riittää niin mikäs siinä sitten. Voi olla, että tuo heppu pääsee hetkelliseen kansansuosioon ja tekee konsertteja, mutta oopperan lavalla häntä ei tulla noilla taidoilla näkemään. Todella paljon kehitystä pitäisi tapahtua kaikessa suhteessa, että tästä miehestä saataisiin edes kansallinen, saatikka sitten kansainvälinen oopperatähti.

        Tunnetko tämän Metsäperän? Miten voit tuomita kenenkään laulajan yhden minuutin esiintymisen perusteella noin raa'alla tavalla kuin teet? Minuutin joka esitettiin kilpailutilanteessa. Tiedät että hänestä ei olisi oopperaan. Tiedät jopa että hänen äänensä ei kanna ilman sähköistä vahvistusta? Tiedätkö vai oletko todella noin katkera ihminen että alat tuon tason panettelun ilman totuuden häivää?? Oikea ammattilainen ei näin tekisi. Ja tuskin täällä suomi24 palstalla sellaisia onkaan arvostelemassa, puhumattakaan tuon tason valheiden levittämisestä! Jos olisit noin etevä ja tietävä kuin itsestäsi kuvaa koetat antaa olisi myös sinulle varmasti käyttöä kriitikkona ja aikasi ei riittäisi tänne kirjoitteluun.

        Toivon että Jania ei oopperaan meno kiinnosta. Silloin hänen äänestään saisi nauttia enemmän normaali kansa. Ooppera kun ei ole kuin muutaman hassun prosentin tärkeilevän ja suvaitsemattoman kansanosan hupi, ja ymmärrän kyllä nyt entistä enemmän miksi näin on. Olet todella hyvä esimerkki ihmisistä jotka siellä käyvät.

        Kehityksestä puheenollen, kirjoitustekniikkasi huomioonottaen ilmeisestikkään kaltaisesi 'oopperan ymmärtäminen' ei paljon peruskoulutusta tarvitse kun tekstin tuotto on tuota luokkaa. Joten meneppäs vaikka kehittämään sitä puolta itsestäsi ja siirry tärkeilemään sinne jossa mielipidettäsi arvostetaan - tosin en tiedä missä sellainen paikka olisi..?

        ps. laitappas oma laulunäytteesi niin voidaan kuunnella miten se pitää laulaa


      • tekstiä!
        musiikin ammattilainen kirjoitti:

        Käsittääkseni tämä ei ole mikään Janin fanipalsta vaan keskustelua Talentista ja sen esityksistä. Toiset pitivät ja toiset eivät. Varmastikin tarkoitus on, että tänne saa kirjoittaa niitä kriittisiäkin kommentteja. Toisen mielipiteiden leimaaminen typeriksi ei taida myöskään olla ihan sitä kaikkein parasta omien mielipiteidensä perustelua... Eikä kannata tuohtua, kyllä minä tiedän paljonkin klassisesta musiikista. En minäkään tuohdu jos sähköalan ammattilainen väittää tietävänsä omasta alastaan enemmän kuin minä, sehän on tosiasia kun hän on sitä kerran opiskellut.

        Panettelu ja arvostelu ovat asiat erikseen. Ylittäessäsi panettelun rajan tuossa ylempänä viestissäsi menetit ainakin minun vähäisenkin kunnioitukseni mielipidettäs kohtaan. Levittäessäsi paskaa saat sitä varmasti niskaasi myös itse, joten kestä se, narsisti!


      • musiikin ammattilainen
        oopperan ammattilainen kirjoitti:

        Tunnetko tämän Metsäperän? Miten voit tuomita kenenkään laulajan yhden minuutin esiintymisen perusteella noin raa'alla tavalla kuin teet? Minuutin joka esitettiin kilpailutilanteessa. Tiedät että hänestä ei olisi oopperaan. Tiedät jopa että hänen äänensä ei kanna ilman sähköistä vahvistusta? Tiedätkö vai oletko todella noin katkera ihminen että alat tuon tason panettelun ilman totuuden häivää?? Oikea ammattilainen ei näin tekisi. Ja tuskin täällä suomi24 palstalla sellaisia onkaan arvostelemassa, puhumattakaan tuon tason valheiden levittämisestä! Jos olisit noin etevä ja tietävä kuin itsestäsi kuvaa koetat antaa olisi myös sinulle varmasti käyttöä kriitikkona ja aikasi ei riittäisi tänne kirjoitteluun.

        Toivon että Jania ei oopperaan meno kiinnosta. Silloin hänen äänestään saisi nauttia enemmän normaali kansa. Ooppera kun ei ole kuin muutaman hassun prosentin tärkeilevän ja suvaitsemattoman kansanosan hupi, ja ymmärrän kyllä nyt entistä enemmän miksi näin on. Olet todella hyvä esimerkki ihmisistä jotka siellä käyvät.

        Kehityksestä puheenollen, kirjoitustekniikkasi huomioonottaen ilmeisestikkään kaltaisesi 'oopperan ymmärtäminen' ei paljon peruskoulutusta tarvitse kun tekstin tuotto on tuota luokkaa. Joten meneppäs vaikka kehittämään sitä puolta itsestäsi ja siirry tärkeilemään sinne jossa mielipidettäsi arvostetaan - tosin en tiedä missä sellainen paikka olisi..?

        ps. laitappas oma laulunäytteesi niin voidaan kuunnella miten se pitää laulaa

        En tunne Metsäperää. Ja sanoin, että tarvitaan paljon lisäkoulutusta, jotta hänestä oopperatähti saataisiin. En siis tuominnut, en sanonut ettei hänestä koskaan mitään tulisi. Enkä tiedä kantaako hänen äänensä, sanoin vain, että siitä ei ole tietoa.

        Minulla ei ole tapana hioa nettiin kirjoitettua tekstiä sen kummemmin, mutta en koskaan arvioi toisia ihmisiä heidän tuottamansa tekstin perusteella. Kritisoit minua siitä, että annoin kommenttini minuutin pituisen pätkän perusteella (mitä en muuten tehnyt, kuuntelin koko aarian nelosen sivuilta) ja sen jälkeen teet päätelmiä koulutuksestani yhden nettiin kirjoittamani tekstin perusteella. Ristiriitaista? Voidakseni kritisoida laulua minun ei tarvitse itse antaa laulunäytettä. Tiedät sen varmasti hyvin itsekin. Ja oopperassa muuten käy ihan kaikenlaista väkeä. Käypä joskus katsomassa niin huomaat.


      • Access
        tekstiä! kirjoitti:

        Panettelu ja arvostelu ovat asiat erikseen. Ylittäessäsi panettelun rajan tuossa ylempänä viestissäsi menetit ainakin minun vähäisenkin kunnioitukseni mielipidettäs kohtaan. Levittäessäsi paskaa saat sitä varmasti niskaasi myös itse, joten kestä se, narsisti!

        Luulenpa ettei kukaan ammattilainen kirjoittele täällä, ja jos kirjoitteleekin, niin tuskinpa korostaa ammattilaisuuttaan nimimerkissään.

        Yleensä monet nimimerkin suojassa ammattilaisena esiintyvät ovat tyyppejä jotka ovat jollain kaukaisella tasolla aiheeseen perehtyneet esim. joku kaveri on alan ammattilainen, tai sukulainen tms. silloin hallitaan alan terminologia jollain lailla, mutta kaikki muu on mutua tai totaalista tietämättömyyttä, joka menee moniin asiasta vielä vahemmän tietäviin täydestä kuin häkä.


      • katsoppa tämä
        ammattilainen tosiaankin kirjoitti:

        Ammattilainenpa hyvinkin. Valitettavasti klassinen musiikki vaatii oman koulutuksensa. Ja valitettavasti tuollaisen suosikkiaarian raiskaaminen kuulostaa kamalalta jos tietää kuinka se todella pitäisi laulaa. Ja äänen pilalle kouluttamisesta: Minä taas toivon, että tuo Metsäperä pääsisi nyt sitten pikimmiten laulutunneille, jotta ei huuda ääntään pilalle. Huom. hyvälle opettajalle. Ääni ei ole täysin hallinnassa ja vibrato on tosiaan hyvin holtiton. Kielitunnitkaan eivät olisi pahitteeksi. Esiintymiskoulutuksesta nyt tietysti puhumattakaan. Millaista uraa te ihmiset sitten tälle Metsäperälle toivoisitte? Monet täällä ehdottavat että oopperaan ja isoille lavoille? Miten ihmeessä? Ooppera vaatii niin hirvittävän paljon muutakin kuin pelkän äänen, ei sinne voi tuollaista tenoria pistää seisomaan. Toki hän voisi nyt tehdä jonkun konserttikiertueen ja pitää muutaman konsertin, jotka varmasti myisivät hyvin, mutta ei kukaan jaksa montaa vuotta noita samoja biisejä tuolla tavalla esitettynä kuunnella, ei todellakaan. Ja yksi mielenkiintoinen seikka muuten: Jos joku olisi laulanut englanninkielistä poppia yhtä huonosti lausuttuna kuin mitä Metsäperä lausui italiaa niin täällä olisi järkyttävä arvosteluryöppy. Teille kaikille täällä siis riittää pelkästään se, että on hieno ääni, niinkö? Sillä ei ole väliä mikä aarian sanoma on? Eikä sillä että sanomaa ei voinut millään lailla lukea laulajan kasvoista tai olemuksesta? Eikä sillä että laulu oli muuten sähköisesti vahvistettu eikä näin ollen ole mitään tietoa miehen äänen todellisesta kantovoimasta? Eikä tosiaan sillä, että laulaa kielellä jota ei osaa edes lausua? No, jos se riittää niin mikäs siinä sitten. Voi olla, että tuo heppu pääsee hetkelliseen kansansuosioon ja tekee konsertteja, mutta oopperan lavalla häntä ei tulla noilla taidoilla näkemään. Todella paljon kehitystä pitäisi tapahtua kaikessa suhteessa, että tästä miehestä saataisiin edes kansallinen, saatikka sitten kansainvälinen oopperatähti.

        http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA
        Kerroppa nyt minulle missä kohtaa luet tunteen, laulun sanoman, tämän herran kasvoilta.
        Minusta näyttää siltä että mies käyttää kaiken energiansa äänen muodostamiseen niin innokkaasti, että silmät meinaavat tippua päästä.
        Voit muuten kirjoittaa italiaksi vastauksen jos haluat:)


      • ammattilainen joukossa!
        ammattilainen tosiaankin kirjoitti:

        Ammattilainenpa hyvinkin. Valitettavasti klassinen musiikki vaatii oman koulutuksensa. Ja valitettavasti tuollaisen suosikkiaarian raiskaaminen kuulostaa kamalalta jos tietää kuinka se todella pitäisi laulaa. Ja äänen pilalle kouluttamisesta: Minä taas toivon, että tuo Metsäperä pääsisi nyt sitten pikimmiten laulutunneille, jotta ei huuda ääntään pilalle. Huom. hyvälle opettajalle. Ääni ei ole täysin hallinnassa ja vibrato on tosiaan hyvin holtiton. Kielitunnitkaan eivät olisi pahitteeksi. Esiintymiskoulutuksesta nyt tietysti puhumattakaan. Millaista uraa te ihmiset sitten tälle Metsäperälle toivoisitte? Monet täällä ehdottavat että oopperaan ja isoille lavoille? Miten ihmeessä? Ooppera vaatii niin hirvittävän paljon muutakin kuin pelkän äänen, ei sinne voi tuollaista tenoria pistää seisomaan. Toki hän voisi nyt tehdä jonkun konserttikiertueen ja pitää muutaman konsertin, jotka varmasti myisivät hyvin, mutta ei kukaan jaksa montaa vuotta noita samoja biisejä tuolla tavalla esitettynä kuunnella, ei todellakaan. Ja yksi mielenkiintoinen seikka muuten: Jos joku olisi laulanut englanninkielistä poppia yhtä huonosti lausuttuna kuin mitä Metsäperä lausui italiaa niin täällä olisi järkyttävä arvosteluryöppy. Teille kaikille täällä siis riittää pelkästään se, että on hieno ääni, niinkö? Sillä ei ole väliä mikä aarian sanoma on? Eikä sillä että sanomaa ei voinut millään lailla lukea laulajan kasvoista tai olemuksesta? Eikä sillä että laulu oli muuten sähköisesti vahvistettu eikä näin ollen ole mitään tietoa miehen äänen todellisesta kantovoimasta? Eikä tosiaan sillä, että laulaa kielellä jota ei osaa edes lausua? No, jos se riittää niin mikäs siinä sitten. Voi olla, että tuo heppu pääsee hetkelliseen kansansuosioon ja tekee konsertteja, mutta oopperan lavalla häntä ei tulla noilla taidoilla näkemään. Todella paljon kehitystä pitäisi tapahtua kaikessa suhteessa, että tästä miehestä saataisiin edes kansallinen, saatikka sitten kansainvälinen oopperatähti.

        Ymmärrän että sinun ammattilainen on todella tyydytystä tuottavaa tulla tänne arvostelemaan amatöörejä. Ehkä sitä ei missään ohjelman tässä jaksossa tuotu ilmi, mutta kilpailuhan ei ole ammattilaisille suunnattukaan vaan tässä etsitään uusia kykyjä! Saman käytöstavan huomaa tuolla lasten harrastuksissa kuin vanhemmat, hieman edistyneemmä lapset, näyttävät 'alokkaille' kuinka he osaavat ja tietävät! Todella hienoa että osaat ottaa näin kovasti kantaa ja tuoda esiin monia epäkohtia tästä esityksestä! Oletko mahdollisesti jopa jossain konservatoriossa opettajana tai vaikkapa itse tenori kansallisoopperasta? Montako vuotta olet laulua harrastanut? Vaatii myös todella hyvää ihmistuntemusta jotta tietää tämän yhden esityksen perusteella millaisesta henkilöstä on kyse, kuinka hän pärjäisi oopperassa ym. Olet todella upea lahjakkuus siis silläkin alalla!! Miksi et menisi ottamaan osaa Talentiin itse näillä avuillasi!?

        Yksi asia vain aika kovasti ihmetyttää: Miksi sinua niin kauheasti harmittaa, kuten ilmaisit, jos ihmisille riittää se että nauttii Metsäperän upeasta äänestä ilman että se on vuosikymmenien koulutuksen tulosta? Minusta se on upeaa! Mitä hän silloin koulutuksella tekee jos vain ääni kestää, suosiota riittää ja saa tehdä sitä mitä haluaa? Kerroppa se?


      • ja itsekritiikin olisi
        _musiikin ammattilainen_ kirjoitti:

        Niin. Se on niin harmillista, että klassisesta musiikista ymmärtämättömille kelpaa moinen. Mies ei todellakaan ollut mikään kummoinen laulaja, ääni oli hallitsematon ja vibrato aivan kamala. Jos joku esitystä piti kamalana niin kuulossa ei silloin ole vikaa, päinvastoin: kyseisen kuulijan kuulo on varsin kehittynyt ja hänellä on vertailupohjaa oikeasti hyviin laulajiin. Ja vaikka tällä laulajalla olisikin ollut upea tekniikka ja hieno ääni (mikä siis ei toteutunut) niin hänellä ei kyllä ollut nähtävissä minkäännäköistä tulkintaa. Silmät ei juuri esityksen aikana liikkuneet, näytti lähinnä säikähtäneeltä. Aarian sanoma ei tullut millään lailla esille. Vaikka mitäpä väliä sillä tietysti ihmisille on kun ei monia edes kiinnosta mistä asiasta kyseisessä aariassa lauletaan. Totta kai ihmiset saa kyseisestä esityksestä tykätä, mutta mieluummin toivoisin, että he menisivät kuuntelemaan oikeita oopperalaulajia, todellisia ammattilaisia joiden tulkinta todellakin koskettaa ja joiden esityksessä on sävyjä eikä pelkkää jollotusta koko homma. Ammattilaisiakin on huonoja ja hyviä mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään suuren luokan löydöstä vaan amatööritenorista jolla ei näyttänyt olevan tajua edes laulamiensa sanojen sisällöstä.

        EHDOTTOMASTI pitänyt kieltää menemästä lähellekään lavaa.

        Se oli täysin pinnallinen hutaisiu ja ei edes äänessä pysytty.

        karmeaa!


      • hyvänä
        Access kirjoitti:

        Luulenpa ettei kukaan ammattilainen kirjoittele täällä, ja jos kirjoitteleekin, niin tuskinpa korostaa ammattilaisuuttaan nimimerkissään.

        Yleensä monet nimimerkin suojassa ammattilaisena esiintyvät ovat tyyppejä jotka ovat jollain kaukaisella tasolla aiheeseen perehtyneet esim. joku kaveri on alan ammattilainen, tai sukulainen tms. silloin hallitaan alan terminologia jollain lailla, mutta kaikki muu on mutua tai totaalista tietämättömyyttä, joka menee moniin asiasta vielä vahemmän tietäviin täydestä kuin häkä.

        on ihan täysin taysin tietämätön hyvästä tasosta joten se siitä.

        Indeed!


      • understand...
        hyvänä kirjoitti:

        on ihan täysin taysin tietämätön hyvästä tasosta joten se siitä.

        Indeed!

        Ai tän talent kilpailun hyvästä tasostako? Onko tässä sun mielestä ollut kovakin taso? Indeeeeeed!
        Kyllä tässä skabassa Metsäperä on kuitenkin ihan omaa tasoaan, oli laulu sitten oopperaa tai kabareeta, revi silti siitä!


      • kuilulla
        understand... kirjoitti:

        Ai tän talent kilpailun hyvästä tasostako? Onko tässä sun mielestä ollut kovakin taso? Indeeeeeed!
        Kyllä tässä skabassa Metsäperä on kuitenkin ihan omaa tasoaan, oli laulu sitten oopperaa tai kabareeta, revi silti siitä!

        ja esitys oli ala-arvoinen alakoulua. Revippä itse siitä.


    • desipelit

      upea ääni kaverilla, vaatimaton täys 10 tollasia kuulee tosi harvoin,kaiken näköisiä yrityksiä jopa ammattitasolla,tämä kaveri on lahjakkuus, vielä kuullaan onnea:)

      • loistava suoritus

        Olen kuunnellut tuon videopätkän moneen kertaan.
        Eipä suomesta juurikaan tuollaista ääntä löydy.
        Oopperassa olen usein käynyt.
        Naurattaa nämä huutelijat täällä. Luulen kylläkin, että sama katkera, ehkä itse epäonnistunut tenori on nyt asialla.
        Se on tuo kateus suomalaisen perisynti. Ei voi mitään :(
        Janille kovasti tsemppiä. Hänestä tullaan vielä kuulemaan :)


      • niin se ei auttanut
        loistava suoritus kirjoitti:

        Olen kuunnellut tuon videopätkän moneen kertaan.
        Eipä suomesta juurikaan tuollaista ääntä löydy.
        Oopperassa olen usein käynyt.
        Naurattaa nämä huutelijat täällä. Luulen kylläkin, että sama katkera, ehkä itse epäonnistunut tenori on nyt asialla.
        Se on tuo kateus suomalaisen perisynti. Ei voi mitään :(
        Janille kovasti tsemppiä. Hänestä tullaan vielä kuulemaan :)

        taoauksessasi jos kateuden tähän vielä muka sotket. Esityshän oli ihan alakoulua ja vielä nuottien vierestä.

        No huhuuh!

        On sinulla maku! :) heheh!


    • tuo koko esitys

      oli kuin keinotekoisuuden ja huonon maun superykistys.

      Kyllä on suomalaisilla taviksilla oopperasta oppiminen- ja mitä ihmettelen myös tuolla Ståhlin tompelolla, joka munasi lopullisesti ITSENSÄ: Siinä ei auta mikään nyt.

    • joukkiossa ollut
    • YÄÄÄÄÄK!

      Kamala ääni. Huojuu ja väpättää kokoajan. Ei pysty hetkeäkään laulamaan tasaisesti. vaikean kuuloista väkisin puristamista. Ylä-äänet kuulostavat kireiltä ja jäävät alavireiseksi. Falskia laulantaa. Ei minkäänlaista tunnetta ja eläytymista. Laulaa jollottaa vaan biisin läpi. Tajuaakohan edes, mitä laulaa ? Suurilla laulajilla on sielu mukana tulkinnnoisaan, se tältä tyypiltä puuttuu täysin. Karaoke tasoa oleva "köyhän miehen Pavarotti".

      • &&&&

        "Ammattilainen", taidan hyvinkin arvata kuka olet...pyyntöni tässä vaiheessa: lopettaisitko usealla nimimerkillä tehdyn haukkumiskirjoittelun tänne sekä talentin palstalle. Kaunis kiitos!


      • ja luulen että
        &&&& kirjoitti:

        "Ammattilainen", taidan hyvinkin arvata kuka olet...pyyntöni tässä vaiheessa: lopettaisitko usealla nimimerkillä tehdyn haukkumiskirjoittelun tänne sekä talentin palstalle. Kaunis kiitos!

        teidän on täällä asia nieltävä. Hyvä maku estää kehumasta todellakin tuota roskaa.


      • jutella psykiatrille...?
        ja luulen että kirjoitti:

        teidän on täällä asia nieltävä. Hyvä maku estää kehumasta todellakin tuota roskaa.

        "Sivuperoonahäiriössä ihmisen persoona on jakaantunut kahteen tai useampaan eri persoonallisuuteen, joista joku ajoittain ottaa ihmisen valtaansa. Eri persoonat voivat olla tietämättömiä toisistaan, tai joku persoonista voi olla tietoinen kaikista eri persoonista. Sivupersoona voi edustaa eri ikäistä ihmistä ja jopa eri sukupuolta olevaa ihmistä,tai jopa puolustavaa eläintä, kuten sutta, joka kommunikoi vain murahtelemalla.

        Koska isäntäpersoona ei aina ole tietoinen sivupersoona tai sivupersoonien olemassaolosta, hänen elämässään esiintyy ajallisia aukkoja ja ajan vääristymiä, joita hän isäntäpersoonana oppii peittelemään.

        lähde: http://tiedostamaton.net/a/sivupersoona.html


      • joutuivat
        jutella psykiatrille...? kirjoitti:

        "Sivuperoonahäiriössä ihmisen persoona on jakaantunut kahteen tai useampaan eri persoonallisuuteen, joista joku ajoittain ottaa ihmisen valtaansa. Eri persoonat voivat olla tietämättömiä toisistaan, tai joku persoonista voi olla tietoinen kaikista eri persoonista. Sivupersoona voi edustaa eri ikäistä ihmistä ja jopa eri sukupuolta olevaa ihmistä,tai jopa puolustavaa eläintä, kuten sutta, joka kommunikoi vain murahtelemalla.

        Koska isäntäpersoona ei aina ole tietoinen sivupersoona tai sivupersoonien olemassaolosta, hänen elämässään esiintyy ajallisia aukkoja ja ajan vääristymiä, joita hän isäntäpersoonana oppii peittelemään.

        lähde: http://tiedostamaton.net/a/sivupersoona.html

        osaajat ja älyköt siperiaan. Mutta onneksi se romahti. Aikamoista vallankäyttöä yrität, ei pure tänne.

        Jos et kestä analyysiä laulusta niin olet väärällä palstalla:)


    • ÄÄNI!!!

      Metsäperä vei jalat altani täysin! En ymmärrä klassisen musiikin päälle mitään, inhoan oopperaa yli kaiken(!!!), mutta tämän miehen äänessä oli jotain joka sai minut paikoilleni kuuntelemaan koko kappalee, ja nyt uudestaan ja uudestaan tuolta nelosen sivuilta. Voitte minun puolestani haukkua häntä minkä ehditte, mutta tiedättekö mitä, JANIN ÄÄNI ON USKOMATON silti minun mielestäni, sitä ette voi millään vastaväitteillä muuttaa :)

      • kieltämätä

        mutta negatiivisella tavalla laulusta jotain ymmärtävälle.

        Lopuillehan me emme voi mitään.

        Saa huonostakin pitää, ei siinä mitään.


      • katsoin äsken ja
        kieltämätä kirjoitti:

        mutta negatiivisella tavalla laulusta jotain ymmärtävälle.

        Lopuillehan me emme voi mitään.

        Saa huonostakin pitää, ei siinä mitään.

        tarrvineekohan tuohon mitään lisätä vai?

        http://www.youtube.com/watch?v=MKgNm2EoiHk

        eli huono laulaja??


    • kikibella

      käyppä oopperassa vertaamassa.

      • Operetisti

        ja siellä olen vain kuullut ylikoulutettuja piloille laitettuja ääniä heh heh! Jani Metsäperä äänineen on jotain SÄRMIKÄSTÄ. Varsinkin tuosta videoklipsistä kitara olkapäillä huomaa mistä potentiaalista on kyse. Korkea seehän siinä vielä kajahtaa ja tyylipuhtaasti äläs sinä ala valistamaan kuules ainakaan minua ystävä hyvä, siihen sinun elämänkokemuksesi ei riitä.

        ihan tulee mieleen nuo enstisajan kunnon vajaasti koulutetut tenorit ah!

        http://www.youtube.com/watch?v=MKgNm2EoiHk


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe