kavioiden vuoleminen

merja

Koska en käytä suomenhevosellani kenkiä kuin talvella, ajattelin itse opetella vuolemaan kaviot niin ei tarvitse käskeä kengittäjää koko kesänä. Onko vuolemisen opettelu vaikeaa?

9

4579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shadow

Ei se mitenkään erikoisen vaikeaa ole, jos hevosellasi ei ole muutenkaan mitään erikoiskengitystä, eli on helppo kengittääkin.Opettele hyvän kengittäjän opastuksella niin varmasti hoidat homman jatkossa itse. Mä opettelin kengityksen tutun kengittäjän avulla, eli kengitän hevoseni myös itse. Ostin kengitys välineet itselleni, alasinta myöden, joten takominenkin onnistuu.Tosin polleni on kevyt lämpöinen ja erittäin hyvä kengittää, nakittaa kiltisti paikallaan vaikka koko päivän jos tarvii... ;)Ajan kanssa rahat kyllä säästyy ;)

• Jannikki

vaikeaa ole. Itse vuolen oman hevoseni ja muutaman ponin kavioita (jotaka tosin ovat kinkkisemmät, kun ovat olleet joskus hoitamatta monia vuosia ja vieläkin tosi kovat ja kiviä kasvanut sisälle). En kengitä itse silti kun polvet ei tahdo kestää... Onneksi meillä käy aika halpa kengittäjä =)

• tallipiika

Älä nyt ainakaan summassa rupea niitä vuolemaan! eikä ihan neti neuvojen tai kirjankaan kanssa.

Se että tulee HYVÄKSI vaatii ammatti koulutuksen ja vuosien kokemuksen!
      Ypäjällä muistaakseni järjestetään sellaisia viikonloppu kursseja kengityksestä ja vuolemisesta. Niiden avulla en kyllä siltikään rupeaisi kengittämään omaa hevostani (eri asia onkin sitten tippuneen kengän kiinni lyöminen).

Esim. ex-ratsastettavan hevosen kengitykseen meni aikaa 4 ½ tuntia ERITTÄIN ammatti taitoiselta kengittäjältä, vain vuolemiseen ja kenkien muotoiluun koska hevosen jalkaa oli vuoltu väärin 1 vuosi. Hintaa tuli vuoden verran 650 MK per kerta.

Lisäksi ammattitaitoinen kengittäjä huomaa jo alkavat kavio sairaudet ja hyvin pitkälle jalkojen jänne yms. ongelmat.

Eräitä hyvin helposti tehtäviä virheitä:

*vuolet liian lyhyeksi
      *jätät liian pitkäksi
      * Vuolet kavion "väärään" asentoon -jalat rasittuu.

Jos nyt kuitenkin tahdot itse alkaa vuolemaan ne kaviot niin tee muutama kerta KOKENEEN ihmisen seurassa ja pyydä vielä senkin jälkeen joku tarkastamaan työsi jonkin aikaa....

• nana

Mulla oli 8 vuotta suomenhevonen jonka kaviot vuolin aina itse, sitä ennen en ollut kursseja käynyt tai omannut kokemusta. Jos hevosella ei ole jalkaongelmia ja kaviot ovat normaalit (kuten usein suomenhevosella on) ne voi helposti oppia vuolemaan. Järkikin sanoo ettei niitä saa vuolla epätasaisiksi tai väärään asentoon tai liian lyhyiksi. Jos on siis kavioita nähnyt ja järkevä ihminen, se ei ole vaikeaa.
        Kengittänyt en ole, mutta kenkiä olen poistanut.

nana kirjoitti:

Mulla oli 8 vuotta suomenhevonen jonka kaviot vuolin aina itse, sitä ennen en ollut kursseja käynyt tai omannut kokemusta. Jos hevosella ei ole jalkaongelmia ja kaviot ovat normaalit (kuten usein suomenhevosella on) ne voi helposti oppia vuolemaan. Järkikin sanoo ettei niitä saa vuolla epätasaisiksi tai väärään asentoon tai liian lyhyiksi. Jos on siis kavioita nähnyt ja järkevä ihminen, se ei ole vaikeaa.
        Kengittänyt en ole, mutta kenkiä olen poistanut.

Jos ei ole tietoa, miten järki voi sanoa, mikä asento on väärä? Kyllä se opettelu ja neuvon kysyminen on todella tärkeää, vaikka jalkaongelmia ei oliskaan. Niitä voi nimittäin ihminen saada aikaan virheellisellä kengityksellä!

• nana
        ********* kirjoitti:

Jos ei ole tietoa, miten järki voi sanoa, mikä asento on väärä? Kyllä se opettelu ja neuvon kysyminen on todella tärkeää, vaikka jalkaongelmia ei oliskaan. Niitä voi nimittäin ihminen saada aikaan virheellisellä kengityksellä!

Mitä sä kengityksestä puhut? mä sanoin etten kengitä, vuolen vaan!!! Sitäpaitsi järkevä ihminen osaa katsoa kavion vuolua sivusta ja osaa katsoa muiden hevosten kavioita.
        Sitäpaisti homma on mielestäni niin yksinkertainen ettei sitä voi kovin väärin tehdä. Ja kavioita ei kannata päästää kasvamaan niin pitkiksi että muoto muuttuu ja sit ne on vaikee vuolla.

• tallipiika
        nana kirjoitti:

Mitä sä kengityksestä puhut? mä sanoin etten kengitä, vuolen vaan!!! Sitäpaitsi järkevä ihminen osaa katsoa kavion vuolua sivusta ja osaa katsoa muiden hevosten kavioita.
        Sitäpaisti homma on mielestäni niin yksinkertainen ettei sitä voi kovin väärin tehdä. Ja kavioita ei kannata päästää kasvamaan niin pitkiksi että muoto muuttuu ja sit ne on vaikee vuolla.

Kyllä sen VOI tehdä väärin. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa. Ja jos tekee MOLEMMAT (kengityksen sekä vuolun)väärin niin siittä sitten saattaapi tulla pitkä penni maksettavaksi.

Niinhän sitä pitää aloittelijakin pysähtymistä yksinkertaisena mutta mitä kaikkea siinäkin voi tehdä väärin, vaikka hevonen pysähtyisikin...

Mistä tavallinen osaamaton pulliainen sitten tietää ilman kokemusta milloin on sen kavion vuolemisen aika ettei siitä tule liian pitkää vaikeaa vuoltavaa.
        Niin, järkikin sen sanoo mutta kaikilla sitä ei ole (en nyt tarkoita ketään henk. koht!).

• epätoivoinen
        tallipiika kirjoitti:

Kyllä sen VOI tehdä väärin. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa. Ja jos tekee MOLEMMAT (kengityksen sekä vuolun)väärin niin siittä sitten saattaapi tulla pitkä penni maksettavaksi.

Niinhän sitä pitää aloittelijakin pysähtymistä yksinkertaisena mutta mitä kaikkea siinäkin voi tehdä väärin, vaikka hevonen pysähtyisikin...

Mistä tavallinen osaamaton pulliainen sitten tietää ilman kokemusta milloin on sen kavion vuolemisen aika ettei siitä tule liian pitkää vaikeaa vuoltavaa.
        Niin, järkikin sen sanoo mutta kaikilla sitä ei ole (en nyt tarkoita ketään henk. koht!).

Joopa joo. Taas yksi myytti roskiin??? Jokainen voi vuolla hevosten jalkoja, jos vain seuraa hetken vierestä?? Apua!!! Seppäkoulutus kestää vuosia. Mikäköhän tarkoitus koulutuksella on, jos vuolemista -lienee kuitenkin koko kavionhuollon perusta- pidetään niin helppona. Kavio-ongelmia on hevosillamme riittävästi. Miksi ehdontahdon hankkia niitä lisää?? Arvo jokaiselle ammattikunnalle ja HEVOSELLE!!

• tallipiika..
        epätoivoinen kirjoitti:

Joopa joo. Taas yksi myytti roskiin??? Jokainen voi vuolla hevosten jalkoja, jos vain seuraa hetken vierestä?? Apua!!! Seppäkoulutus kestää vuosia. Mikäköhän tarkoitus koulutuksella on, jos vuolemista -lienee kuitenkin koko kavionhuollon perusta- pidetään niin helppona. Kavio-ongelmia on hevosillamme riittävästi. Miksi ehdontahdon hankkia niitä lisää?? Arvo jokaiselle ammattikunnalle ja HEVOSELLE!!

Oliko viesti henk. koht. minulle vai ilmaisino itseäni huonosti?

Mielestäni kuka tahansa EI osaa vuolla hevosen kavioita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      239
      4733
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      80
      2275
    3. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      114
      1439
    4. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      316
      897
    5. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      270
      819
    6. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      71
      813
    7. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      112
      736
    8. Hitto mulla

On sinua ikävä ihana.
      Ikävä
      38
      696
    9. Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin

Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si
      Ikävä
      32
      682
    10. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      67
      652
    Aihe