Hajusteyliherkän työnhaku!

Pirlyydia

Jouduin jättämään työni 2003 vuoden lopussa,koska hengitystieni oireilivat hajusteiden takia.Siitä asti olen hakenut sellaista työpaikkaa jossa en altistuisi hajusteille,turhaan.Joka paikassa sairastun.Parhaillaan olen työkokeilussa dementiaosastolla.Olen ollut siellä puolitoista kuukautta ja kahteen otteeseen olen jo ollut sairauslomalla poskiontelotulehdusten vuoksi.Tuokin kokeilu täytyy lopettaa lyhyeen.
Taas on seinä vastassa,mitä sitä alkaisi tekemään?Ei voi mennä opiskelemaan koska ryhmässä aina tuoksuu eikä hajutonta työpaikkaa ole pienellä paikkakunnalla ainakaan.
Hajusteet saavat poskiontelot tulehtumaan,päätä särkee,huimaa ja olo muutenkin sekava eikä ajatus kulje lainkaan.
Rahatilanne myös huolestuttaa.Työmarkkinatuen 180 päivää kohta käytetty ja puolison tulot alkavat vaikuttamaan päivärahoihin.Millä sitä elää kun kaikki hinnat nousee ja nousee.Puolison tulot eivät riitä molempien elämiseen mutta kuitenkin ne pienentävät päivärahan minimiin.Revi siitä sitten!!Tässä on keinot vähissä.Naimisissa ollaan oltu kohta 33 vuotta mutta ukkeli on uhannut häipyä kun päivärahani pienenevät.Sitten se riemu repeää!Miten te muut olette pärjänneet hajusteyliherkkyytenne ja työnne/työnhaun kanssa?

18

2453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et ole yksin

      lähes samanlaisen tilanteen takia. Vielä ei kokemuksia ole kertynyt, mutta ongelmat lienevät samat.

      Onko sinua tutkittu missään sairaalassa tai TTL:lla ja minkälaisia papereita olet saanut asiasta? Minkä ikäinen olet, läheneekö mahdollisesti eläkeikä?

      • Pirlyydia

        Olin heti työt lopetettuani vakuutusyhtiön lähettämänä Jyväskylän Invalidiliiton työklinikalla kolme viikkoa.Sulkivat vaan pois sen ettei vaiva johdu työstäni eivätkä siten joudu maksamaan mitään(olen koko ikäni ollut siivoojana).Tutkimukset kohdistuivat kaikkeen muuhun paitsi hajusteyliherkkyyteen.Papereissa kuitenkin mainittiin että tuleva työ pitää olla hajuton ja pölytön.
        Siellä päätettiin että minulle sopii kuolunkäyntiavustajan työ.Sitten vaan työkokeiluun kyseiseen työhön ja pieleen meni koska sairastuin.Kokeilin kuitenkin useamman kerran tuota työtä samalla tuloksella.
        Tämän jälkeen vakuutusyhtiö ei ole korvannut mitään eikä korvaa jos en lähde lukemaan koulunkäyntiavustajaksi.Sitä työtä en voi kuitenkaan tehdä ja sitä paitsi kouluja lopetetaan ja työttömiä tulee silta alalta muutenkin.
        Olen ollut Lahden keskussairaalassa myös tutkimuksissa.Ensin otettiin allergiatesti jossa tutkittiin olenko eläimille ja jollekin kasveille allerginen-en ollut millekään.Ei minulla iho reagoi vaan hengityselimet!!
        Olin myös jonkinmoisessa puhallustestissä-eikä siinäkään mitään todettu.
        Kävin nyt viimeiseksi tänä vuonna työkkärin lähettämänä keskussairaalassa tutkimuksissa.Taas sama juttu että muuta tutkitaan muttei varsinaista vaivaa.Sosiaalihoitaja haastatteli ja kyseli kovasti 'että viiraako päästä?'
        Sitten lääkäri koputteli ja naputteli ja kyseli.Kun otin puheeksi hajusteyliherkkyyden tutkimisen,niin sanoi vaan ettei sitä voi mitenkään tutkia eikä todeta.Oireita on mutta lääketiede ei voi todistaa että ne tulee hajusteista.
        Totesin siihen että olisi helppoa todeta.Ensin tutkisi poskiontelot ja sitten hajustepurkkeja nenän alle ja hetken kuluttua uusi tutkimus niin johan siellä näkyisi allergisia oireita.Mutta kun ei niin ei.
        Kaikki heidän tutkimuksensa ovat turhia.
        Papereissa lukee tosiaan että työ pitää olla hajuton ja pölytön.Mainitaan myös että olen vajaakuntoinen työhakija.
        Eläkeikä on vielä kaukana.Olen 52 vuotias.


      • Keuhkot kipeinä rämpijä
        Pirlyydia kirjoitti:

        Olin heti työt lopetettuani vakuutusyhtiön lähettämänä Jyväskylän Invalidiliiton työklinikalla kolme viikkoa.Sulkivat vaan pois sen ettei vaiva johdu työstäni eivätkä siten joudu maksamaan mitään(olen koko ikäni ollut siivoojana).Tutkimukset kohdistuivat kaikkeen muuhun paitsi hajusteyliherkkyyteen.Papereissa kuitenkin mainittiin että tuleva työ pitää olla hajuton ja pölytön.
        Siellä päätettiin että minulle sopii kuolunkäyntiavustajan työ.Sitten vaan työkokeiluun kyseiseen työhön ja pieleen meni koska sairastuin.Kokeilin kuitenkin useamman kerran tuota työtä samalla tuloksella.
        Tämän jälkeen vakuutusyhtiö ei ole korvannut mitään eikä korvaa jos en lähde lukemaan koulunkäyntiavustajaksi.Sitä työtä en voi kuitenkaan tehdä ja sitä paitsi kouluja lopetetaan ja työttömiä tulee silta alalta muutenkin.
        Olen ollut Lahden keskussairaalassa myös tutkimuksissa.Ensin otettiin allergiatesti jossa tutkittiin olenko eläimille ja jollekin kasveille allerginen-en ollut millekään.Ei minulla iho reagoi vaan hengityselimet!!
        Olin myös jonkinmoisessa puhallustestissä-eikä siinäkään mitään todettu.
        Kävin nyt viimeiseksi tänä vuonna työkkärin lähettämänä keskussairaalassa tutkimuksissa.Taas sama juttu että muuta tutkitaan muttei varsinaista vaivaa.Sosiaalihoitaja haastatteli ja kyseli kovasti 'että viiraako päästä?'
        Sitten lääkäri koputteli ja naputteli ja kyseli.Kun otin puheeksi hajusteyliherkkyyden tutkimisen,niin sanoi vaan ettei sitä voi mitenkään tutkia eikä todeta.Oireita on mutta lääketiede ei voi todistaa että ne tulee hajusteista.
        Totesin siihen että olisi helppoa todeta.Ensin tutkisi poskiontelot ja sitten hajustepurkkeja nenän alle ja hetken kuluttua uusi tutkimus niin johan siellä näkyisi allergisia oireita.Mutta kun ei niin ei.
        Kaikki heidän tutkimuksensa ovat turhia.
        Papereissa lukee tosiaan että työ pitää olla hajuton ja pölytön.Mainitaan myös että olen vajaakuntoinen työhakija.
        Eläkeikä on vielä kaukana.Olen 52 vuotias.

        ...minullakin. Sairastuin työpaikan sisäilmasta ja jouduin lopettamaan työni. Vakuutusyhtiö pesi kätensä heti kättelyssä koska olen allergikko (on sekin peruste).

        Minuakin tutkittiin pitkin ja poikin koko ihminen perinpohjin, astma todettiin ja vähän muitakin oireita, muttei se riittänyt ammattitautidiagnoosiin, olisi pitänyt olla vieläkin sairaampi vaikka olin sairaslomalla puoli vuotta. Ihoa minultakin testattiin eikä siinä havaittu mitään herkistymistä. Hajuste- ja kemikaaliherkkyyttä ei voi tutkia, se minullekin kerrottiin ja sehän minuakin vaivaa.

        Helposti päähän kohdistavat vian, mulla sen suuntaista puhuivat mutta minä sanoin, että keskittyvät vain sinne keuhkoihin, ne minulla ovat kipeät. Kotonakin sanoivat kun kysyin, että pää tuntuu sulla terveeltä.

        Tyhjää täynnä ovat minunkin saamat lääkitykset, nyt taas uutta rohtoa pitäisi alkaa kokeilla hengenahdistukseen ja keuhkoputkikipuun, mutta kun luen lääkkeen tuoteselosteet, pelkään jo etukäteen, mikä niistä kaikista tuoteselosteessa mainituista sivuvaivosta iskee.

        Kilometritehtaalla minäkin nyt olen, työsuunnitelmaa ei ole vielä tehty, saas nähdä mihin passittavat. Minulla ei ole niin monta vuotta kuin sinulla eläkeikään, mutta 5 v. kuitenkin pitäis leipä hankkia.

        Suurin ihmetyksen aihe minulla on ollut tänä aikan se vähättelyjen määrä eri tahoilta ja järjestelmällinen vastuun pakoilu.

        Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat asiasi järjestykseen, toivon sydämestäni sinulle kaikkea hyvää.


      • Pirlyydia
        Keuhkot kipeinä rämpijä kirjoitti:

        ...minullakin. Sairastuin työpaikan sisäilmasta ja jouduin lopettamaan työni. Vakuutusyhtiö pesi kätensä heti kättelyssä koska olen allergikko (on sekin peruste).

        Minuakin tutkittiin pitkin ja poikin koko ihminen perinpohjin, astma todettiin ja vähän muitakin oireita, muttei se riittänyt ammattitautidiagnoosiin, olisi pitänyt olla vieläkin sairaampi vaikka olin sairaslomalla puoli vuotta. Ihoa minultakin testattiin eikä siinä havaittu mitään herkistymistä. Hajuste- ja kemikaaliherkkyyttä ei voi tutkia, se minullekin kerrottiin ja sehän minuakin vaivaa.

        Helposti päähän kohdistavat vian, mulla sen suuntaista puhuivat mutta minä sanoin, että keskittyvät vain sinne keuhkoihin, ne minulla ovat kipeät. Kotonakin sanoivat kun kysyin, että pää tuntuu sulla terveeltä.

        Tyhjää täynnä ovat minunkin saamat lääkitykset, nyt taas uutta rohtoa pitäisi alkaa kokeilla hengenahdistukseen ja keuhkoputkikipuun, mutta kun luen lääkkeen tuoteselosteet, pelkään jo etukäteen, mikä niistä kaikista tuoteselosteessa mainituista sivuvaivosta iskee.

        Kilometritehtaalla minäkin nyt olen, työsuunnitelmaa ei ole vielä tehty, saas nähdä mihin passittavat. Minulla ei ole niin monta vuotta kuin sinulla eläkeikään, mutta 5 v. kuitenkin pitäis leipä hankkia.

        Suurin ihmetyksen aihe minulla on ollut tänä aikan se vähättelyjen määrä eri tahoilta ja järjestelmällinen vastuun pakoilu.

        Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat asiasi järjestykseen, toivon sydämestäni sinulle kaikkea hyvää.

        Lääkkeitä hajusteyliherkkyyteen on turha popsia koska eivät auta mitään.
        Silloin kun minulla on poskiontelotulehdus niin otan kuurina tulehduskipulääkettä ja isoina annoksina liikuntaa puhtaassa luonnossa sekä yritän pysytellä poissa hajusteista,mikä on tosin vaikeaa.
        Minä olen myös kysellyt kotona ja ystäviltä onko päässäni vikaa ja vastaus on aina ollut ettei todellakaan ole.Järki juoksee hajuttomissa paikoissa aivan hyvin.Silloin kyllä on päässä vikaa kun on altistunut hajusteille:huippaa ja päätä särkee ja puhekin on joskus sekavaa.Silloin ei ajatus kulje vaan katkeilee ja pomppii..
        Kyllä on saanut tottua jos minkälaiseen kohteluun kun vaivaansa yrittää selittää.

        Minä jatkan vielä työkokeiluani mutta vaan neljä tuntia päivässä ja painelen lääkärin pakeille heti kun tuntuu ylivoimaiselta.Täytyy ottaa päivä kerrallaan ja yrittää olla murehtimatta tulevaa,mikä on helpommin sanottu kun tehty.
        Kestetään ja odotetaan että hajusteyliherkkyys diagnosoidaan ennenkun eläkeikä koittaa.
        Voimia kaikille!


    • Etätyökykyinen

      Ruotsissa on käytössä diagnoosi, siitä lisää allaolevan URL:in alla.
      Tanska tutkii ja tutkimusta julkaistu.
      Miksi Suomen lääkärikunta ei seuraa tutkimusta?

      Itse olen sekä ihoallerginen hajusteille, että hajusteyliherkkä, ts. reagoin voimakkain oirein hengitysteitse (huom! lääkityksestä ei apua, tämän todennut myös asiaa tutkinut apulaisprofessori Eva Millqvist Ruotsista. Välttäminen on ainut tehoava hoito, ns. välttämisterapia, jos se sana miellyttää enemmän lääkärikuntaa :-) ).
      Olen etätyökykyinen 57-vuotias, luonnollisesti en ole työelämässä.

      Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry:

      Yhdistys: http://www.hajusteyliherkkyys.com/
      Tietoa ja mm. vieraskirja

      -------------------

      'Tietoa palstasta'-linkistä pääsee vanhoihin keskusteluihin.
      Tässä URL:it joihinkin:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000025159840

      Osataan JOS
      Kirjoittanut: halutaan 6.4.2007 klo 13.36

      Professori Tari Haahtela
      Kirjoittanut: Hajusteista 5.4.2007 klo 12.49


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000020857272

      Adressi
      Kirjoittanut: Nyt voit vaikuttaa 30.10.2006 klo 10.55

      Nyt voit käydä kirjoittamassa nimesi adressiin, jossa vaaditaan hajuste- ja kemikaaliyliherkille mm. sosiaaliturvaa...
      Osoite on http://www.adressit.com/sosiaaliturvahajusteyliherkille


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001089&posting=22000000016993091

      Saksan UBA:n lehdistötiedote
      Kirjoittanut: ja julkaisu 6.6.2006 klo 16.36

      Frauleinille
      Kirjoittanut: pikakäännöstä 6.6.2006 klo 20.57

      • Etätyökykyinen

        Haahtelan artikkeliin/Duodecim kommentti seuraavaan tekstiin:

        "Poista kotoa kaikki turhat kemikaalit, mutta ympäristön täydellinen hajuttomuus on mahdottomuus. Karaise itseäsi luonnontuoksuilla, joita useimmat hajuyliherkät sietävät melko hyvin.
        Ota ongelma avoimesti esiin niin kotona kuin työpaikalla. Ihmiset ovat ymmärtämättömiä, jos eivät tiedä. Jos tietävät, ottavat asian yleensä huomioon.
        Älä eristäydy vaan koeta myös kestää hajuja: herkkyytesi hajuille vaihtelee ja karaisu auttaa.
        Lääkkeitä voidaan kokeilla joko suun kautta tabletteina tai nenään suihkutettuna, ja oireita lievittävä hoito voi löytyä kokeilemalla. Suoranaista "hajulääkettä" ei ole."
        ......

        Etätyökykyinen kommentoi:

        Omakohtaisesti, kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että yliherkkyyden aktiivi-/akuuttivaiheessa ei kannata yrittää 'karaista' itseään tuoksuilla, olivatpa ne luonnontuoksuja tai synteettisiä. VÄLTTÄMINEN on ehdottoman tärkeää, vaikkakin vaikeaa ja vaatii erakkoelämää.
        Kun elimistö rauhoittuu, on mahdollista, että kestää lyhyitä altistuksia ns. hajustesekamelskaa, mutta voimakkaat hajusteet (= voimakkaasti hajustetut ihmiset) on parasta kiertää kaukaa tai poistua mahdollisimman pian pois tilasta, missä voimakkaita hajusteita.

        Itse olen ihoallerginen hajusteille. Ihotautilääkäri sanoi alkuvuodesta 1991, kun allergiatestin tulos oli selvillä, että nyt kun menet kotiin, heität kaikki hajusteita sisältävät tuotteet roskiin, käyt läpi myös siivouskaapin. Sen tein ja siitä asti perheemme on ollut hajusteeton. Tuossa vaiheessa kestin vielä mietoja hajusteita (muiden käyttäminä), mutta tilanne paheni pikku hiljaa (olin työssä).
        Kaikki hajustealtistus pahentaa tilaa, kun elimistö on ns. yliherkässä tilassa, mikään karaisu ei todella auta, päinvastoin.

        Vuonna -97 olin tuossa 'akuutissa yliherkkyysvaiheessa' ja siitä selviäminen kesti kymmenisen vuotta - kesät mökillä auttoivat.
        Luonnonkukkia en tuonut sisälle, mutta ulkona haistelin niitä, enkä saanut oireita.
        Hyasintti ja jotkut muut voimakkaasti tuoksuvat luonnonkukat ovat olleet ja ovat edelleen boikotissa, niitä en kestä sisätiloissa, mutta ulkona pärjään niidenkin kanssa.
        Olen testannut, nuuhkinut pihasyreeniä ja monia muita, ei ongelmaa. Silti nekin saavat kukkia ulkona.

        Synteettisten hajusteiden kanssa en halua olla missään tekemisissä - nykyhajusteissa niiden osuus on n. 85 % (jopa yli) raaka-aineista.
        (synteettinen = ei vastinetta luonnossa).

        Omakohtaisesti voin myös sanoa, että mistään lääkkeistä ei ole apua. Käytin kaikkia mahdollisia saatavissaolevia astma- ja allergialääkkeitä keväällä -97, ei auttanut. On itsensä pettämistä lääkitä itseään ja altistaa itsensä samalla - tila pahenee, ei parane.

        Haahtelalla on vielä paljon opittavaa!

        --------------

        Toinen Duodecimin artikkeli samasta aiheesta löytyy Matti Hannukselan kirjoittamana:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Tuoksuyliherkkyys&p_artikkeli=dlk00531

        Tuoksu(yli)herkkyys
        Lääkärikirja Duodecim
        3.6.2007
        Matti Hannuksela, ihotautien erikoislääkäri


      • Etätyökykyinen
        Etätyökykyinen kirjoitti:

        Haahtelan artikkeliin/Duodecim kommentti seuraavaan tekstiin:

        "Poista kotoa kaikki turhat kemikaalit, mutta ympäristön täydellinen hajuttomuus on mahdottomuus. Karaise itseäsi luonnontuoksuilla, joita useimmat hajuyliherkät sietävät melko hyvin.
        Ota ongelma avoimesti esiin niin kotona kuin työpaikalla. Ihmiset ovat ymmärtämättömiä, jos eivät tiedä. Jos tietävät, ottavat asian yleensä huomioon.
        Älä eristäydy vaan koeta myös kestää hajuja: herkkyytesi hajuille vaihtelee ja karaisu auttaa.
        Lääkkeitä voidaan kokeilla joko suun kautta tabletteina tai nenään suihkutettuna, ja oireita lievittävä hoito voi löytyä kokeilemalla. Suoranaista "hajulääkettä" ei ole."
        ......

        Etätyökykyinen kommentoi:

        Omakohtaisesti, kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että yliherkkyyden aktiivi-/akuuttivaiheessa ei kannata yrittää 'karaista' itseään tuoksuilla, olivatpa ne luonnontuoksuja tai synteettisiä. VÄLTTÄMINEN on ehdottoman tärkeää, vaikkakin vaikeaa ja vaatii erakkoelämää.
        Kun elimistö rauhoittuu, on mahdollista, että kestää lyhyitä altistuksia ns. hajustesekamelskaa, mutta voimakkaat hajusteet (= voimakkaasti hajustetut ihmiset) on parasta kiertää kaukaa tai poistua mahdollisimman pian pois tilasta, missä voimakkaita hajusteita.

        Itse olen ihoallerginen hajusteille. Ihotautilääkäri sanoi alkuvuodesta 1991, kun allergiatestin tulos oli selvillä, että nyt kun menet kotiin, heität kaikki hajusteita sisältävät tuotteet roskiin, käyt läpi myös siivouskaapin. Sen tein ja siitä asti perheemme on ollut hajusteeton. Tuossa vaiheessa kestin vielä mietoja hajusteita (muiden käyttäminä), mutta tilanne paheni pikku hiljaa (olin työssä).
        Kaikki hajustealtistus pahentaa tilaa, kun elimistö on ns. yliherkässä tilassa, mikään karaisu ei todella auta, päinvastoin.

        Vuonna -97 olin tuossa 'akuutissa yliherkkyysvaiheessa' ja siitä selviäminen kesti kymmenisen vuotta - kesät mökillä auttoivat.
        Luonnonkukkia en tuonut sisälle, mutta ulkona haistelin niitä, enkä saanut oireita.
        Hyasintti ja jotkut muut voimakkaasti tuoksuvat luonnonkukat ovat olleet ja ovat edelleen boikotissa, niitä en kestä sisätiloissa, mutta ulkona pärjään niidenkin kanssa.
        Olen testannut, nuuhkinut pihasyreeniä ja monia muita, ei ongelmaa. Silti nekin saavat kukkia ulkona.

        Synteettisten hajusteiden kanssa en halua olla missään tekemisissä - nykyhajusteissa niiden osuus on n. 85 % (jopa yli) raaka-aineista.
        (synteettinen = ei vastinetta luonnossa).

        Omakohtaisesti voin myös sanoa, että mistään lääkkeistä ei ole apua. Käytin kaikkia mahdollisia saatavissaolevia astma- ja allergialääkkeitä keväällä -97, ei auttanut. On itsensä pettämistä lääkitä itseään ja altistaa itsensä samalla - tila pahenee, ei parane.

        Haahtelalla on vielä paljon opittavaa!

        --------------

        Toinen Duodecimin artikkeli samasta aiheesta löytyy Matti Hannukselan kirjoittamana:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Tuoksuyliherkkyys&p_artikkeli=dlk00531

        Tuoksu(yli)herkkyys
        Lääkärikirja Duodecim
        3.6.2007
        Matti Hannuksela, ihotautien erikoislääkäri

        M. Hannuksela/Duodecim:

        "Taudin toteaminen

        Tuoksuyliherkkyyttä ei voi todeta objektiivisilla mittauksilla. Diagnoosin asettaminen, mikäli sellainen tehdään, tapahtuu oirekyselyn avulla. Voimakkaimmin oireilevia on hankala erottaa esimerkiksi paniikkihäiriöisistä."

        Kyllä voidaan todeta objektiivisilla mittauksilla.
        Altistustestillä voi todeta, ja apulaisprofessori Eva Millqvist tutkimustiimeineen (esimiehensä Professori Olle Löwhagen) on kehittänyt ns. kapsaisiini-testin, millä he diagnostisoivat.
        He diagnostisoivat potilaita myös Ruotsin ulkopuolelta, mutta diagnoosi sinällään ei ole tae sosiaaliturvasta. Ruotsissa asia on ymmärretty, vaikeimmin sairastuneet ovat päässeet sairaseläkkeelle, Suomessa näin ei ole asianlaita.
        Ko. kapsaisiinitesti ei ole vielä virallinen diagnoosimenetelmä, tarvitaan lisänäyttöä sen toimivuudesta, jotta se saataisiin viralliseksi diagnoosimenetelmäksi - näin olen ymmärtänyt.
        Ruotsissa aiheesta on julkaistu mm. väitöstutkimus ja Tanskan lääketieteen tohtori J. Elberling on käyttänyt sitä omissa tutkimuksissaan.
        Suomessa asia ei tunnu kiinnostavan ketään ???

        Mitä tulee panikkihäiriöön... Ihmisen elimistö toimii vaaratilanteissa tavalla: taistele tai pakene. Tuo kolmoishermoreaktio (sama kolmoishermo eli trigeminaalihermo reagoi myös hajustekemikaaleihin, ei siis hajuaisti, vaikka se varoittaa ensin - viittaan E. Millqvistin tutkimuksiin) on ihmisen luonnollinen reaktio vaaratilanteissa, se ei ole paniikkihäiriö.
        Paniikkihäiriö on vakava sairaus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä hajusteyliherkkyyden kanssa.

        M. Hannukselallakin on siis paljon opittavaa - ja opiskeltavaa.


    • Apuvälineitä

      Löytyyhän niitä kaikenlaisia raitisilmakypäriä ja suodatinnaamareita, jotka poistavat kaiken mahdollisen hengitysilmasta aina taistelukaasuihin saakka. Sellainen naamalle ja a'vot, työ sujuu!

      Vahinko, ettei enää ole tarjolla majakanvartijan hommia.

      • Ent.pirlyydia

        Mutta kuka ne maksaa?Sellainen suojain jota voisi ehkä käyttää maksaa n.2000 euroa kuulema.Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa kyseistä summaa vaan sen takia että voisi kokeilla pystyykö sen kanssa töitä tekemään.Hankalaa olisi työnteko ainakin asiakaspalvelussa ja kyllä olisi ihmettelijöitä ja töllistelijöitä.
        Se on sivullisen niin helppo sanoa ja arvostella hajusteyliherkkää kun ei tiedä kuinka paljon sairaus rajoittaa elämää tai paremminkin melkein lopettaa sen kodin ulkopuolelta.
        Että silleen.


      • Mitä hulluja
        Ent.pirlyydia kirjoitti:

        Mutta kuka ne maksaa?Sellainen suojain jota voisi ehkä käyttää maksaa n.2000 euroa kuulema.Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa kyseistä summaa vaan sen takia että voisi kokeilla pystyykö sen kanssa töitä tekemään.Hankalaa olisi työnteko ainakin asiakaspalvelussa ja kyllä olisi ihmettelijöitä ja töllistelijöitä.
        Se on sivullisen niin helppo sanoa ja arvostella hajusteyliherkkää kun ei tiedä kuinka paljon sairaus rajoittaa elämää tai paremminkin melkein lopettaa sen kodin ulkopuolelta.
        Että silleen.

        Korkealaatuinen esim. liuttimet pois suodattava puolinaamari maksaa muutaman kympin. Tuoteniminä Moldex 8000, Scott Silner jne. 2000 egeä??? Ja lehmät lentää...

        Mutta ovathan ne vähän rumia. Mieluummin makailee kotona työttömyyskorvauksella. Oma valinta.


      • makoilusta
        Mitä hulluja kirjoitti:

        Korkealaatuinen esim. liuttimet pois suodattava puolinaamari maksaa muutaman kympin. Tuoteniminä Moldex 8000, Scott Silner jne. 2000 egeä??? Ja lehmät lentää...

        Mutta ovathan ne vähän rumia. Mieluummin makailee kotona työttömyyskorvauksella. Oma valinta.

        Luuletko tosissasi, että työtä löytyy henkilölle, joka työskentelee kaupassa tai konttorissa Silner kasvoilla?

        Silner on edullinen, mutta ei suojaa silmiä, vain suun ja nenän.
        Suojain, mikä suojaa myös silmät on kallis, mutta hyväksi todettu: Proflow 2

        Apulaisprofessori Eva Millqvist (Ruotsi, Sahlgrenskan yliopistollinen sairaala, Göteborg) on tutkimuksissaan todennut, että reaktio (astma-tyyppinen) syntyy myös, jos altistuu silmien kautta (komoishermoreaktio). Tutkimus on julkaistu ja löytyy:
        http://www.tilia.se/
        Research abstracts

        Hajusteita varten tarvitaan nimenomaan korkealaatuinen, liuottimia suodattava suojain.
        Nyt ei puhuta kukista eikä eteerisistä öljyistä, vaan nyky-hajusteista, synteettisistä kemianteollisuuden tuotteista.

        Kirjoittajalle toi varmaan suurta tyydytystä kirjoittaa tuo: "Mieluummin makailee kotona työttömyyskorvauksella. Oma valinta."

        Toivon kaikesta sydämestäni, että kirjoittaja pääsee itsekin nauttimaan tästä pikku vaivasta, ja makoilemaan kotona. Ei näet tarvitse olla allerginen sairastuakseen.


      • ent.pirlyydia
        Mitä hulluja kirjoitti:

        Korkealaatuinen esim. liuttimet pois suodattava puolinaamari maksaa muutaman kympin. Tuoteniminä Moldex 8000, Scott Silner jne. 2000 egeä??? Ja lehmät lentää...

        Mutta ovathan ne vähän rumia. Mieluummin makailee kotona työttömyyskorvauksella. Oma valinta.

        Vai vaan makoilen kotona.Voi paska,tekisi mieli sanoa kovemminkin.
        Olen nytkin menossa työkkäriin ja siellä olemme yhdessä yrittäneet työllistää minua jo kohta neljä vuotta,turhaan,niin turhaan.
        Suojain PITÄÄ olla sellainen että peittää KOKO KASVOT,tosiaan silmienkin kautta hajusteet tunkeutuvat elimistöön aiheuttaen pahoja oireita.Raitista ilmaa tuottavakin sen pitää olla,ja ne suojaimet ovat kalliita.
        Kyllä tästä hommasta makoilu on kaukana.
        Toivonpa että saat itsekin kokea tämän 'ihanuuden'.


      • lukenut jostain
        ent.pirlyydia kirjoitti:

        Vai vaan makoilen kotona.Voi paska,tekisi mieli sanoa kovemminkin.
        Olen nytkin menossa työkkäriin ja siellä olemme yhdessä yrittäneet työllistää minua jo kohta neljä vuotta,turhaan,niin turhaan.
        Suojain PITÄÄ olla sellainen että peittää KOKO KASVOT,tosiaan silmienkin kautta hajusteet tunkeutuvat elimistöön aiheuttaen pahoja oireita.Raitista ilmaa tuottavakin sen pitää olla,ja ne suojaimet ovat kalliita.
        Kyllä tästä hommasta makoilu on kaukana.
        Toivonpa että saat itsekin kokea tämän 'ihanuuden'.

        Jostain kirjotuksesta olen lukenut kaasunaamarin käytöstä hajusteita vastaan.
        Onko kellään kokemusta?
        Itselläni sellainen käsitys että kyseistä laitetta on käytetty sodassa.
        En tiedä edes millainen laite on mutta tälläisä muka käytetään.
        Onko kokemuksia?


      • Hengityssuojain
        lukenut jostain kirjoitti:

        Jostain kirjotuksesta olen lukenut kaasunaamarin käytöstä hajusteita vastaan.
        Onko kellään kokemusta?
        Itselläni sellainen käsitys että kyseistä laitetta on käytetty sodassa.
        En tiedä edes millainen laite on mutta tälläisä muka käytetään.
        Onko kokemuksia?

        Tehokkaita hengityssuojaimia löytyy joka lähtöön ja suojaavat aina taistelukaasuihin saakka. Eivätkä maksa lähellekään 2000 euroa. Tässä esimerkejä: http://www.fi-service.fi/lista1.html

        Kummasti vaan hajusteyliherkkyydetkin katoavat siinä vaiheessa, kun tarjotaan asialliset suojaimet ratkaisuksi hajukitinöihin. Kyllähän tuon pirilyydin jutuista näkyy kauas, missä villakoiran ydin makaa.


      • parantunut
        Hengityssuojain kirjoitti:

        Tehokkaita hengityssuojaimia löytyy joka lähtöön ja suojaavat aina taistelukaasuihin saakka. Eivätkä maksa lähellekään 2000 euroa. Tässä esimerkejä: http://www.fi-service.fi/lista1.html

        Kummasti vaan hajusteyliherkkyydetkin katoavat siinä vaiheessa, kun tarjotaan asialliset suojaimet ratkaisuksi hajukitinöihin. Kyllähän tuon pirilyydin jutuista näkyy kauas, missä villakoiran ydin makaa.

        puhut omiasi, täällähän se on helppoa.
        Sairaita on helppo lyödä ja syyllistää, mutta muista, että itsekin voit sairastua.

        Jos 'asiallinen suojain' parantaisi hajusteyliherkkyyden, kauppa kävisi kuumana, usko pois! Moni kyllä joutuu suojainta käyttämään selvitäkseen kauppa-,lääkäri-, virasto- yms. käynneistä, mutta kukaan ei ole kertonut parantuneensa.

        Mikähän on sinun ongelmasi?


      • Voi mahoton
        Hengityssuojain kirjoitti:

        Tehokkaita hengityssuojaimia löytyy joka lähtöön ja suojaavat aina taistelukaasuihin saakka. Eivätkä maksa lähellekään 2000 euroa. Tässä esimerkejä: http://www.fi-service.fi/lista1.html

        Kummasti vaan hajusteyliherkkyydetkin katoavat siinä vaiheessa, kun tarjotaan asialliset suojaimet ratkaisuksi hajukitinöihin. Kyllähän tuon pirilyydin jutuista näkyy kauas, missä villakoiran ydin makaa.

        Vai katoaa hajusteyliherkkyys niin helposti sinun mielestäsi.Voi sinua tietämätöntä.
        Et tunnu tietävän hajusteyliherkän elämästä ja vaikeuksista yhtikäs mitään.Ehdottaisin että ottaisit asioista selvää ennen kuin sanot mielipiteesi.
        Minä lopetan tämän aiheen osaltani tähän.
        Hyvää joulun odotusta kaikille.


      • Minunko???
        parantunut kirjoitti:

        puhut omiasi, täällähän se on helppoa.
        Sairaita on helppo lyödä ja syyllistää, mutta muista, että itsekin voit sairastua.

        Jos 'asiallinen suojain' parantaisi hajusteyliherkkyyden, kauppa kävisi kuumana, usko pois! Moni kyllä joutuu suojainta käyttämään selvitäkseen kauppa-,lääkäri-, virasto- yms. käynneistä, mutta kukaan ei ole kertonut parantuneensa.

        Mikähän on sinun ongelmasi?

        Ongelmahan oli aloittajalla:
        "Jouduin jättämään työni 2003 vuoden lopussa,koska hengitystieni oireilivat hajusteiden takia... Ei voi mennä opiskelemaan koska ryhmässä aina tuoksuu eikä hajutonta työpaikkaa ole pienellä paikkakunnalla ainakaan...Hajusteet saavat poskiontelot tulehtumaan,päätä särkee,huimaa ja olo muutenkin sekava eikä ajatus kulje lainkaan."

        Eli aloittaja ei pysty tekemään työtä, eikä opiskelemaan, koska hajut haittaavat. Nimenomaan hengitysteitä. Siihen auttaa hengityssuojain. Ei niillä kukaan ole väittänytkään parannettavan mitään, vaan estetään oireita. Sitten kun kävi ilmi, että tuli valehdeltua suojaimista ja niiden hinnoista, ruvettiin latomaan lisäehtoja - ei riitä hengityssuojain, pitää suojata silmätkin (vaikka aloittaja ei maininnut mitään silmäongelmista). Kun siihenkin tarkoitukseen löytyy kohtuuhintaisia suojaimia, tuli tarve saada raitisilmapuhallus. Kun senkin hinta jää alle puoleen ensiväittämästä, ei näköjään auttanut muu kuin vetää herne nenään ja vetäytyä piiloon pyhää vihaa uhkuen.

        Työ- ja opiskelumotivaatio ei siis ollutkaan niin kova, kuin ensiviestissä annettiin ymmärtää. Naamari naamalla on liian suuri kynnys, siitäkin huolimata, että se on omiaan kaunistamaan joitakin kantajiaan.


      • hajuvammainen
        Minunko??? kirjoitti:

        Ongelmahan oli aloittajalla:
        "Jouduin jättämään työni 2003 vuoden lopussa,koska hengitystieni oireilivat hajusteiden takia... Ei voi mennä opiskelemaan koska ryhmässä aina tuoksuu eikä hajutonta työpaikkaa ole pienellä paikkakunnalla ainakaan...Hajusteet saavat poskiontelot tulehtumaan,päätä särkee,huimaa ja olo muutenkin sekava eikä ajatus kulje lainkaan."

        Eli aloittaja ei pysty tekemään työtä, eikä opiskelemaan, koska hajut haittaavat. Nimenomaan hengitysteitä. Siihen auttaa hengityssuojain. Ei niillä kukaan ole väittänytkään parannettavan mitään, vaan estetään oireita. Sitten kun kävi ilmi, että tuli valehdeltua suojaimista ja niiden hinnoista, ruvettiin latomaan lisäehtoja - ei riitä hengityssuojain, pitää suojata silmätkin (vaikka aloittaja ei maininnut mitään silmäongelmista). Kun siihenkin tarkoitukseen löytyy kohtuuhintaisia suojaimia, tuli tarve saada raitisilmapuhallus. Kun senkin hinta jää alle puoleen ensiväittämästä, ei näköjään auttanut muu kuin vetää herne nenään ja vetäytyä piiloon pyhää vihaa uhkuen.

        Työ- ja opiskelumotivaatio ei siis ollutkaan niin kova, kuin ensiviestissä annettiin ymmärtää. Naamari naamalla on liian suuri kynnys, siitäkin huolimata, että se on omiaan kaunistamaan joitakin kantajiaan.

        Minä ainakin tunnustan suoraan , että motivaatiot on ihan lopussa, en nimittäin ymmärrä sitä miksi esim. minun joka olen 55 vuotias, vain kansakoulun ja ammattikoulun käynyt, pitäisi ruveta kouluttamaan itseäni velkarahalla johonkin uuteen ammattiin.

        Varsinkin kun en yhtään tiedä mikä olisi se tuleva ammatti ja missä siihen voisi opiskella??? Kuonokopalla tai ilman!

        Yritän tässä sanoa , että miksi yhteiskunta /vakuutus tms. ei osallistu opiskelukustannuksiin niinkuin muillakin vammaisilla.

        Tuntuu jotenkin absurdilta ajatella , että sitten eläkkeellä ollessa makselisin niitä opintolainoja.

        Tunnustan suoraan, että minä ainakin annan suosiolla sen opiskelupaikan jollekin terveelle nuorelle, joka todennäköisesti hyötyy ko. prosessista huomattavasti enemmän kuin minä.

        Pitäisi arvostelijoidenkin ymmärtää, että on kyse aika isosta asiakokonaisuudesta, eikä turhaan syyllistää ihmisiä , jotka eivät voi sairaudelleen mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1918
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1486
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe