olen ostamassa kyseisellä koneella olevaa venettä !
mihin koneeseen perustuu ?
mitkä ovat "tärkeimmät"tarkastus kohdat ?
vetolaite oli 270tai280 ??
vene on ht mallinen 5m pitkä.
entä varaosien saanti jos ja kun niitä tarvitsee ?
PS.onko jollain tietoa mistä sais trailerin rakentamis mittoja/sääntöjä
kyseiselle veneelle?
kiitos etukäten!!!!!!!!!!
Volvo aq 130
20
6719
Vastaukset
- VolvoMan
Joo, täälätä löytyy samanlainen moottori vm.76, 280 vetolaitteella. Koneessa tarkastuskohdat ovat koneen takana oleva pakokäyrä (puhkeaa alapuolelta), öljyn kunto (tummuus kertoo kuluneista männän/öljyrenkaista), kaasareiden kunto (vivustojen väljyys). Vetolaite kestää tuon koneen aikaansaaman tehon ilman ongelmaa, ja kuluneisuus HARVOIN ongelmana. Potkuriakselin suoruus kannattaa tarkistaa, ja myös väljyys. Mikäli vetolaite on 280 (ilman pakokaasuläppiä), kannattaa tarkistaa pakokaasupalkeen pakokaasuläppien kunto (vetolaiteen takana kilvessä), koska jops pakokaasuläpät ovat rikki, voi se aiheuttaa veden pääsyn moottoriin peruutettaessa. Moottorista kannattaa myös tarkistaa sylinterikannen kunto, koska jos sitä ei ole vaihdettu, se todennäköisesti on finaalissa. Kannattaa myös öljyistä tarkistaa onko harmautta, ja koliseeko tai nakuttaako kone pahasti. Venttiileistä kuuluva nakutus on täysin normaalia B20 pohjaisissa koneissa (AQ105, 115, 130).
270 ja 280 Vetolaitteet erottaa parhaiten siitä että 280 on matala ja leveä pakokaasuaukko potkurin yläpuolella (n.20x3cm), ja 270 on n.7x6cm aukko, joka myös toimii "säätöevänä".
Korjaamokäsikirja AQ 130 koneisiin löytyy täältä myös, jos olet kiinnostunut.- hyvä??
Kiitos tiedoista !!!
olen kyllä kiinnostunut korjaamo käsikirjasta !
mun mielestä se on sitten se 270 vetolaite .
Konetta käytettiin vain HETKI kun se oli maalla.
Mutta huomenna eli maanantaina se olis tulossa tänne meilleppäin ja mennään ajamaan koe ajot !!
ja silloin näkee ja kuulee että onko täys P....
vai edesd semmonen että menisi meidän käytössä "jokusen" kesän. - VolvoMan
hyvä?? kirjoitti:
Kiitos tiedoista !!!
olen kyllä kiinnostunut korjaamo käsikirjasta !
mun mielestä se on sitten se 270 vetolaite .
Konetta käytettiin vain HETKI kun se oli maalla.
Mutta huomenna eli maanantaina se olis tulossa tänne meilleppäin ja mennään ajamaan koe ajot !!
ja silloin näkee ja kuulee että onko täys P....
vai edesd semmonen että menisi meidän käytössä "jokusen" kesän.Jep, onnea koeajolle, toivottavasti toimii.
Korjaamokäsikirja löytyy täältä, tärkeimmät tiedot ymmärtää varmasti, vaikka onkin ruotsinkielinen (valiitettavasti), esim. kaasarin säädöt, venttiilit, ja muut jutut.
Tästä osoitteesta löytyy:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/ - hyvä ??
VolvoMan kirjoitti:
Jep, onnea koeajolle, toivottavasti toimii.
Korjaamokäsikirja löytyy täältä, tärkeimmät tiedot ymmärtää varmasti, vaikka onkin ruotsinkielinen (valiitettavasti), esim. kaasarin säädöt, venttiilit, ja muut jutut.
Tästä osoitteesta löytyy:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/Kiitos erittäin paljon !!!!
Ei haittaa vaikka onkin ruattin kielinen .
itse en osaa sanaakaan , mutta eukko onnex puhuu sujuvasti. Eli on siinä eukolla hommaa kun rupee selvittää mulle suomeksi asioita.
Tiistaina voit lukea millai kävi vene kauppojen . - kaupat tuli
hyvä ?? kirjoitti:
Kiitos erittäin paljon !!!!
Ei haittaa vaikka onkin ruattin kielinen .
itse en osaa sanaakaan , mutta eukko onnex puhuu sujuvasti. Eli on siinä eukolla hommaa kun rupee selvittää mulle suomeksi asioita.
Tiistaina voit lukea millai kävi vene kauppojen .Jep !
Kaupat tuli tehtyä ja vene meni justiinsa niin kuin pitikin .
konetta kävi niin sanottu ammatti mies kattomassa ja sano kyllä että "pitäisi" olla ihan tikissä.
ei ollu mitää ylimääräistä meteliä missään päin .
mutta joskus tulee semmonen olo että mitä on tehty koneelle kunnei pidä ylimääräistä ääntä.
Semmonen jäi kaiveleen että mikä on tommosen koneen ns.ihanteellinen kierros luku??
huiput ja marssi kierrokset. - VolvoMan
kaupat tuli kirjoitti:
Jep !
Kaupat tuli tehtyä ja vene meni justiinsa niin kuin pitikin .
konetta kävi niin sanottu ammatti mies kattomassa ja sano kyllä että "pitäisi" olla ihan tikissä.
ei ollu mitää ylimääräistä meteliä missään päin .
mutta joskus tulee semmonen olo että mitä on tehty koneelle kunnei pidä ylimääräistä ääntä.
Semmonen jäi kaiveleen että mikä on tommosen koneen ns.ihanteellinen kierros luku??
huiput ja marssi kierrokset.Onnittelut kaupasta, toivottavasti tuo moottori toimii vielä pitkään ja luotettavasti! :)
Joo, kyllä tonikänen kone voi olla ihan OK, varsinkin jos (ja yleensä) on rempattu. Omakin AQ130C käy nätisti, mutta se kävi läpi 100% täydellsen rempan.
Sitten ajotavoista, tuolle moottorille suosittelen ajokierroksiksi 3600-4000rpm. Itse ajan aika tarkkaan 3650rpm, koska sen alla kone tuntuu hieman tehottomalta (koska nokka on vaihdettu kireämpään). Maksimikierrokset pitäis olla 5000-5500rpm, mutta ÄLÄ IKINÄ rääkkää tuota moottoria yli 5000rpm matka-ajossa, ei se nyt heti "laukea", mutta ei kukaan sitä kestä kuunnella. Ja mitä kovemmat marssikierrokset, sen lyhyempi kestoikä moottorilla, mutta liian matalat kierrokset taas voivat rikkoa jotain muuta, ja nostaa bensansyöntiä, ja myös liian kovilla kierroksilla ajaminen kohottaa bensantarvetta tietetenkin.
Ja potkurihan noissa merikoneissa on ERITTÄIN tarkka olla JUURI SE OIKEA. Eli oikea potkurin on pääsääntöisesti se, jolla vene kulkee nopeiten maksimivauhtia. Kirjassa sanotaan kylläkin, että jos potkuri on oikea, niin maksimikierrokset pitäisi jäädä juuri 5000-5500rpm, mutta tuon koneen kanssa rohkenen olla eri mieltä. Omaa konettani en saa kaasu pohjassa yli 5000rpm, riippumatta potkurista, ja ajan siis sillä potkurilla, jolla vene kulkee nopeiten kaasu pohjassa, ja parhaiten marssivauhtia. - ostaja
VolvoMan kirjoitti:
Onnittelut kaupasta, toivottavasti tuo moottori toimii vielä pitkään ja luotettavasti! :)
Joo, kyllä tonikänen kone voi olla ihan OK, varsinkin jos (ja yleensä) on rempattu. Omakin AQ130C käy nätisti, mutta se kävi läpi 100% täydellsen rempan.
Sitten ajotavoista, tuolle moottorille suosittelen ajokierroksiksi 3600-4000rpm. Itse ajan aika tarkkaan 3650rpm, koska sen alla kone tuntuu hieman tehottomalta (koska nokka on vaihdettu kireämpään). Maksimikierrokset pitäis olla 5000-5500rpm, mutta ÄLÄ IKINÄ rääkkää tuota moottoria yli 5000rpm matka-ajossa, ei se nyt heti "laukea", mutta ei kukaan sitä kestä kuunnella. Ja mitä kovemmat marssikierrokset, sen lyhyempi kestoikä moottorilla, mutta liian matalat kierrokset taas voivat rikkoa jotain muuta, ja nostaa bensansyöntiä, ja myös liian kovilla kierroksilla ajaminen kohottaa bensantarvetta tietetenkin.
Ja potkurihan noissa merikoneissa on ERITTÄIN tarkka olla JUURI SE OIKEA. Eli oikea potkurin on pääsääntöisesti se, jolla vene kulkee nopeiten maksimivauhtia. Kirjassa sanotaan kylläkin, että jos potkuri on oikea, niin maksimikierrokset pitäisi jäädä juuri 5000-5500rpm, mutta tuon koneen kanssa rohkenen olla eri mieltä. Omaa konettani en saa kaasu pohjassa yli 5000rpm, riippumatta potkurista, ja ajan siis sillä potkurilla, jolla vene kulkee nopeiten kaasu pohjassa, ja parhaiten marssivauhtia.Onko siinä sitten jotain "vikaa"mutta en saanut kuin 4200kierrosta koneeseen.Mittarin tarkkuudesta en tiedä mitään , muuta ei kai ne yleensä kyllä väärin näyttele??
Tietysti potkurista se kiinni on aikas paljon ja mulla ei oo mitään hajua nousuista siinä potkurissa.
minkä hintaisia yleensä on potkurit ??
paljon kiitoksia kaupan onnitteluista , toivottavasti kestää pitkään koko paketti.
naapuri laituri paikan "isäntä"kävi kanssa kattelees konetta ja ei ainakaan sanonut mitään pahaa siitä
PS.mistä näkee nousun potkurissa ja mikä on niin sanottu normaali? - VolvoMan
ostaja kirjoitti:
Onko siinä sitten jotain "vikaa"mutta en saanut kuin 4200kierrosta koneeseen.Mittarin tarkkuudesta en tiedä mitään , muuta ei kai ne yleensä kyllä väärin näyttele??
Tietysti potkurista se kiinni on aikas paljon ja mulla ei oo mitään hajua nousuista siinä potkurissa.
minkä hintaisia yleensä on potkurit ??
paljon kiitoksia kaupan onnitteluista , toivottavasti kestää pitkään koko paketti.
naapuri laituri paikan "isäntä"kävi kanssa kattelees konetta ja ei ainakaan sanonut mitään pahaa siitä
PS.mistä näkee nousun potkurissa ja mikä on niin sanottu normaali?Ei ole vikaa, jos saat vain 4200rpm, itsekin sain edellisellä (viime vuonna) B20 pohjaisella AQ115B koneella vain 4300rpm, pääosin A (=laiska nokka-akseli) merkityn nokan johdosta. Nyt on B20 pohjainen AQ130C, ja K (=suht terävä nokka), ja pelittää paljon ärhäkämmin. Vakiona AQ105,115,130 koneissa on C (=ei terävä, mutta ei vaisukaan). Mutta edellinen mittarini (kromireunainen VDO, alkuperäinen) näytti kaasu pohjassa 4000rpm, kun todelliset kierrokset oli 4300rpm (sama lukema KOLMELLA samanlaisella mittarilla), todelliset kierrokset mittasin "stroboskoopin" (=sytytyssäätölamppu) digitaalisella kierroslukumittarilla.
Uusi potkuri maksaa 295€ (noussut 2 vuodessa 180€->295€!!!), itse ostin uuden 45% alennuksesta, eli hintaa tuli 168€. Mutta käytettyjä saa ihan 50-100€.
Potkurin nousu VP potkureissa lukee potkurin "ylätasanteella", eli kun laitat potkurin pöydälle, ja käännät sen niin, että kartion leveämpi osa on pöydän päällä, niin ylimpänä keskellä lukee tyyliin "VP 14x17", ja VP tarkoittaa tietenkin Volvo Penta, ja 14x17 tarkoittaa 14" potkurin halkaisijaa, ja 17" on että yhdellä kierroksella pokturi kulkee kuormittamattomana 17" vedessä (=nousu).
Ja normaalia nousua ei periaatteessa ole, mutta "tavallinen" luku VP bensakoneilla vetolaiteilla ja yli 25kn kulkevalla veneellä on 17-23". Itselläni vene kulkee 34kn, ja potkuri on 14x19". Kaverini vene on AQ151 moottorilla (146hv, ja samankokoinen kun omani), ja kulkee 42kn, ja potkuri on 14x21".
Vetolaitteen välityskin on tärkeä potkuria valittaessa, koska VP vetolaitteita on periaatteessa kolmella välityksellä: 1,61:1 (Nopeat veneet V8 koneilla, ja Diesel vakio), 1,89:1 (V6, V8 ja Diesel koneet, hitailla veneillä), 2,15:1 (4syl bensakoneet). AQ130 270 vetolaitteella PITÄISI olla 2,15 välityksellä. Oma 280 vetolatteeni on 2,15:1 välityksellä.
B20 saattaa olla yksi Volvon kestävimmistä peruskoneista, ja siihen löytyy varaosaa korjaamolta kun korjaamolta. Itsellänikin on 4kpl B20 runkoja.
Millainen vene sulla olikaan, ja miten kovaa se tuolla koneella kulkee, ni on helppo kertoa potkurin suositus, ja kerro jos löydät nykyisen potkurisi koko. - hyvä??
VolvoMan kirjoitti:
Ei ole vikaa, jos saat vain 4200rpm, itsekin sain edellisellä (viime vuonna) B20 pohjaisella AQ115B koneella vain 4300rpm, pääosin A (=laiska nokka-akseli) merkityn nokan johdosta. Nyt on B20 pohjainen AQ130C, ja K (=suht terävä nokka), ja pelittää paljon ärhäkämmin. Vakiona AQ105,115,130 koneissa on C (=ei terävä, mutta ei vaisukaan). Mutta edellinen mittarini (kromireunainen VDO, alkuperäinen) näytti kaasu pohjassa 4000rpm, kun todelliset kierrokset oli 4300rpm (sama lukema KOLMELLA samanlaisella mittarilla), todelliset kierrokset mittasin "stroboskoopin" (=sytytyssäätölamppu) digitaalisella kierroslukumittarilla.
Uusi potkuri maksaa 295€ (noussut 2 vuodessa 180€->295€!!!), itse ostin uuden 45% alennuksesta, eli hintaa tuli 168€. Mutta käytettyjä saa ihan 50-100€.
Potkurin nousu VP potkureissa lukee potkurin "ylätasanteella", eli kun laitat potkurin pöydälle, ja käännät sen niin, että kartion leveämpi osa on pöydän päällä, niin ylimpänä keskellä lukee tyyliin "VP 14x17", ja VP tarkoittaa tietenkin Volvo Penta, ja 14x17 tarkoittaa 14" potkurin halkaisijaa, ja 17" on että yhdellä kierroksella pokturi kulkee kuormittamattomana 17" vedessä (=nousu).
Ja normaalia nousua ei periaatteessa ole, mutta "tavallinen" luku VP bensakoneilla vetolaiteilla ja yli 25kn kulkevalla veneellä on 17-23". Itselläni vene kulkee 34kn, ja potkuri on 14x19". Kaverini vene on AQ151 moottorilla (146hv, ja samankokoinen kun omani), ja kulkee 42kn, ja potkuri on 14x21".
Vetolaitteen välityskin on tärkeä potkuria valittaessa, koska VP vetolaitteita on periaatteessa kolmella välityksellä: 1,61:1 (Nopeat veneet V8 koneilla, ja Diesel vakio), 1,89:1 (V6, V8 ja Diesel koneet, hitailla veneillä), 2,15:1 (4syl bensakoneet). AQ130 270 vetolaitteella PITÄISI olla 2,15 välityksellä. Oma 280 vetolatteeni on 2,15:1 välityksellä.
B20 saattaa olla yksi Volvon kestävimmistä peruskoneista, ja siihen löytyy varaosaa korjaamolta kun korjaamolta. Itsellänikin on 4kpl B20 runkoja.
Millainen vene sulla olikaan, ja miten kovaa se tuolla koneella kulkee, ni on helppo kertoa potkurin suositus, ja kerro jos löydät nykyisen potkurisi koko.Kiitos taas välillä tiedoista !
Vene on raissport 510 dc . en tiedä mutta taidan olla suomen ainoa ketä "tykkää" kyseisestä veneestä.(minkä olen huomannut näitä sivuja selaillessa . ja muuallakin)
Tämä on jo toinen samanlainen "kiulu" minulla.
Ensimmäinen oli mercruiserin 3.0 L 140hp:nen .
Siinä vasta olikin koneitten "kuningas".
Oliskohan toiminut edes jollain lailla viikon koko kesänä.Ja koneeseen meni osapuilleen 5000 mk:aa remontteihin.... (se siitä)
Mutta asiaan taas välillä.
Nopeudesta ei ole kyllä tarkempaa tietoa ,kun mittari ei oikein tunnu tiätävän tästä maapallosta mitään.mutta se vaihtuu kyllä ehkä jo viikon lopun aikana.
Ja silloin katton sen potkurin nousun samalla.
mitenkä olisko "syytä" laittaa kireämpi nokka akseli jotenkin se vaan tuntuu "laiskalta".
Ja siinä hommassa ittellä on kyllä peukalo keskellä kämmentä.Eli paljonko koko homma vois maksaa?. - VolvoMan
hyvä?? kirjoitti:
Kiitos taas välillä tiedoista !
Vene on raissport 510 dc . en tiedä mutta taidan olla suomen ainoa ketä "tykkää" kyseisestä veneestä.(minkä olen huomannut näitä sivuja selaillessa . ja muuallakin)
Tämä on jo toinen samanlainen "kiulu" minulla.
Ensimmäinen oli mercruiserin 3.0 L 140hp:nen .
Siinä vasta olikin koneitten "kuningas".
Oliskohan toiminut edes jollain lailla viikon koko kesänä.Ja koneeseen meni osapuilleen 5000 mk:aa remontteihin.... (se siitä)
Mutta asiaan taas välillä.
Nopeudesta ei ole kyllä tarkempaa tietoa ,kun mittari ei oikein tunnu tiätävän tästä maapallosta mitään.mutta se vaihtuu kyllä ehkä jo viikon lopun aikana.
Ja silloin katton sen potkurin nousun samalla.
mitenkä olisko "syytä" laittaa kireämpi nokka akseli jotenkin se vaan tuntuu "laiskalta".
Ja siinä hommassa ittellä on kyllä peukalo keskellä kämmentä.Eli paljonko koko homma vois maksaa?.Jep, eli onko se moottor AQ130A vai AQ130C, ero on että ekassa on 2x sivuimukaasuttimet, ja toisessa on 2x pystyimukaasuttimet (toiset tietenkin imee koneen sivusta, ja toiset koneen yläpuolelta) :)
Nokka-akselin vaihtaminen tuskin kannattaa, siinä nimittäin joutuu purkamaan melkein koko moottorin palasiksi, eli pakosarja, imusarja kaasareineen, sylinterikansi, venttiiliohjurit irti... ja työtunteja esim. minulta kuluisi n.6-8h, eli kallista tulee, ja nokka-akseli maksaa n. 100-200€. Parhaan teholisän tosta koneesta tosin saa vaihtamalla nokka-akselin K-malliseen (mutta EI IHTÄÄN KIREÄMPÄÄN, tyhjäkäynti heikkenee entisestään..), ja pistämällä esim. 2x 40-45mm tupla vaakaumukaasuttimet, esim Weber DHLA.... ja madaltamalla sylinterikantta, niin että puristus-suhde tulee sellaisen 10-11:1 paikkeille. Mutta tollanen operaatio on jo sen hintanen, että kannattaa pistää kone vaihtoon.
Mitäs se edellinen rais sport kulki sillä 140hv mercruiserilla? Oma veikkaukseni tolle veneelle ja koneelle (510DC AQ130) on n.35kn, eli sopiva potkuri saattaisi olla 14x17". - hyvä ??
VolvoMan kirjoitti:
Jep, eli onko se moottor AQ130A vai AQ130C, ero on että ekassa on 2x sivuimukaasuttimet, ja toisessa on 2x pystyimukaasuttimet (toiset tietenkin imee koneen sivusta, ja toiset koneen yläpuolelta) :)
Nokka-akselin vaihtaminen tuskin kannattaa, siinä nimittäin joutuu purkamaan melkein koko moottorin palasiksi, eli pakosarja, imusarja kaasareineen, sylinterikansi, venttiiliohjurit irti... ja työtunteja esim. minulta kuluisi n.6-8h, eli kallista tulee, ja nokka-akseli maksaa n. 100-200€. Parhaan teholisän tosta koneesta tosin saa vaihtamalla nokka-akselin K-malliseen (mutta EI IHTÄÄN KIREÄMPÄÄN, tyhjäkäynti heikkenee entisestään..), ja pistämällä esim. 2x 40-45mm tupla vaakaumukaasuttimet, esim Weber DHLA.... ja madaltamalla sylinterikantta, niin että puristus-suhde tulee sellaisen 10-11:1 paikkeille. Mutta tollanen operaatio on jo sen hintanen, että kannattaa pistää kone vaihtoon.
Mitäs se edellinen rais sport kulki sillä 140hv mercruiserilla? Oma veikkaukseni tolle veneelle ja koneelle (510DC AQ130) on n.35kn, eli sopiva potkuri saattaisi olla 14x17".Jep !
Eli ei kannata kyllä ruveta tekemään mitään nokka akselin vaihto hommia!!
Sillon kuin se mercruiseri toimi "kunnolla" niin nopeus oli aika tarkkaan mainitsemasi 35kn.
Moottori on AQ 130A .
minkälaista konetta sun mielestä voisi harkita ?
jos edes on järkeä vaihtaa ! - VolvoMan
hyvä ?? kirjoitti:
Jep !
Eli ei kannata kyllä ruveta tekemään mitään nokka akselin vaihto hommia!!
Sillon kuin se mercruiseri toimi "kunnolla" niin nopeus oli aika tarkkaan mainitsemasi 35kn.
Moottori on AQ 130A .
minkälaista konetta sun mielestä voisi harkita ?
jos edes on järkeä vaihtaa !Jep, jos konetta jossain välissä haluat vaihtaa, niin PARAS moottori minkä saa suoraan liitettyä ilman muutoksia tuohon 270 vetolaitteeseen on "uudemmista" AQ sarjoista, eli joko "keskimmäistä sarjaa (vm.77-85)" AQ120 n.110hv, AQ125 n.110hv, AQ140 n.120hv, AQ145 n.135hv, tai uudempaa sarjaa, AQ131 120hv, AQ151 146hv, AQ171 167hv (erittäin harvinainen, ja AINOA 16v merimoottori). Kaikki noista on n.10-50kg painavampia kun nykyinen moottorisi, ja harkinnan arvoinen malli on joko AQ151, tai AQ171. Itse olen kauan himoinnut AQ151 tai 171 moottoria, mutta jokainen jota olen kysellyt on ehditty joko myydä, tai hintapyynti on ollut aivan liian korkea, eikä ole suostuttu tinkimään.
Mutta jos joskus tulee isompi remontti eteen tuolle moottorille, joka nyt on, niin kannatta silloin miettiä samalla että jos vähän virittäisi sitä samalla, esim, pidentäisi iskua, ja isompi poraus sylinteriin (molemmat antavat suuremman iskutilavuuden). Omani on "porattu" 88,90mm->89mm, eli iskutilavuus on 1986cm^2->2016cm^2. Mutta jos joskus oikein innostun saatan jopa kasvattaa B20 moottorini iskutilavuuden n.2l->~2,5l
Sekä naaupurillani että kaverillani on AQ151 moottorit veneissään (5,5m ja 6,5m veneet), ja molemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä moottoreihinsa. Erittäin luotettava moottori, ja tehokas ja kevyt ja vielä aika pienikin. Olisi juuri sopivan minunkin veneeseeni, ja sen avulla huippunopeus pitäisi nousta 34kn->40-45kn, vaikka teholisää on mukamas vain 130->146hv...
Itse uskon "vanhojen" AQ sarjan moottoeiden tehoista sellaista, että AQ130 moottorin 130hv on mitattu kampiakselilta, ja uudempien AQ moottoreiden tehot potkuriakselilta, ja sen takia AQ130 potkuriakseliteho on n.110hv, ja AQ151 on vastaavasti 146hv potkuriakselilta, ja kampiakselilta ehkä 160-170hv... Se selittäisi radikaalin nopeuseron kaverini ja minun samanpainoisten ja samankokoisten veneiden välillä. - hyvä ?
VolvoMan kirjoitti:
Jep, jos konetta jossain välissä haluat vaihtaa, niin PARAS moottori minkä saa suoraan liitettyä ilman muutoksia tuohon 270 vetolaitteeseen on "uudemmista" AQ sarjoista, eli joko "keskimmäistä sarjaa (vm.77-85)" AQ120 n.110hv, AQ125 n.110hv, AQ140 n.120hv, AQ145 n.135hv, tai uudempaa sarjaa, AQ131 120hv, AQ151 146hv, AQ171 167hv (erittäin harvinainen, ja AINOA 16v merimoottori). Kaikki noista on n.10-50kg painavampia kun nykyinen moottorisi, ja harkinnan arvoinen malli on joko AQ151, tai AQ171. Itse olen kauan himoinnut AQ151 tai 171 moottoria, mutta jokainen jota olen kysellyt on ehditty joko myydä, tai hintapyynti on ollut aivan liian korkea, eikä ole suostuttu tinkimään.
Mutta jos joskus tulee isompi remontti eteen tuolle moottorille, joka nyt on, niin kannatta silloin miettiä samalla että jos vähän virittäisi sitä samalla, esim, pidentäisi iskua, ja isompi poraus sylinteriin (molemmat antavat suuremman iskutilavuuden). Omani on "porattu" 88,90mm->89mm, eli iskutilavuus on 1986cm^2->2016cm^2. Mutta jos joskus oikein innostun saatan jopa kasvattaa B20 moottorini iskutilavuuden n.2l->~2,5l
Sekä naaupurillani että kaverillani on AQ151 moottorit veneissään (5,5m ja 6,5m veneet), ja molemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä moottoreihinsa. Erittäin luotettava moottori, ja tehokas ja kevyt ja vielä aika pienikin. Olisi juuri sopivan minunkin veneeseeni, ja sen avulla huippunopeus pitäisi nousta 34kn->40-45kn, vaikka teholisää on mukamas vain 130->146hv...
Itse uskon "vanhojen" AQ sarjan moottoeiden tehoista sellaista, että AQ130 moottorin 130hv on mitattu kampiakselilta, ja uudempien AQ moottoreiden tehot potkuriakselilta, ja sen takia AQ130 potkuriakseliteho on n.110hv, ja AQ151 on vastaavasti 146hv potkuriakselilta, ja kampiakselilta ehkä 160-170hv... Se selittäisi radikaalin nopeuseron kaverini ja minun samanpainoisten ja samankokoisten veneiden välillä.Just !
Eli alan urkkia semmosta AQ 151 konetta !
Mimmoisissa hinnoissa ne ovat noin osapuilleen?
PS.lämpeis ny ilma edes vähän niin viitteis lähtee ajelemaan , ku tuntuu että on viälä pakkasta ! - VolvoMan
hyvä ? kirjoitti:
Just !
Eli alan urkkia semmosta AQ 151 konetta !
Mimmoisissa hinnoissa ne ovat noin osapuilleen?
PS.lämpeis ny ilma edes vähän niin viitteis lähtee ajelemaan , ku tuntuu että on viälä pakkasta !AQ151 koneet on pyörinyt 290 tai SP vetolaitteen kanssa n. 3200€ kieppeillä, ja ilman vetolaitetta about 2000€, ja 290 ja SP vetolaitteissa on molemmissa trimmi, eli vaikka ei halua vaihtaa vetolaitetta, ja saa sekä vetolaitteen että moottorin, kannattaa ottaa koko paketti, koska vetolaitteesta saat KOSKA TAHANSA 2000€!!! eli 3000€maksava paketti, miinus vetolaite, ni ei tule moottorille hinnaksi kun 1000€!!!
Kaveri osti oman AQ151C -1989 koneensa 4 vuotta sitten, oli 353h ajettu, ja 10v vanha, maksoi 16000mk, eli n.2700€, ja paketti oli täydellinen, mukana tuli SP vetolaite. Mutta normaalisti noista AQ151 koneista saa kyllä maksaa sen 3200€, koska toi kaverin kone oli vähän kaverikauppaa, oli samasta firmasta ostanu edellisenkin moottorin edelliseen veneeseen.
Joo, täällä hangossa päin, missä mä asustan, on satanu nyt, ja ollu kylmää, mut nyt iltapäivällä aiko aurinko oikeen kunnolla porottamaan.
Jos tarttet joskus apuja ja tietoja, niin mun maili on [email protected] - Ville
VolvoMan kirjoitti:
AQ151 koneet on pyörinyt 290 tai SP vetolaitteen kanssa n. 3200€ kieppeillä, ja ilman vetolaitetta about 2000€, ja 290 ja SP vetolaitteissa on molemmissa trimmi, eli vaikka ei halua vaihtaa vetolaitetta, ja saa sekä vetolaitteen että moottorin, kannattaa ottaa koko paketti, koska vetolaitteesta saat KOSKA TAHANSA 2000€!!! eli 3000€maksava paketti, miinus vetolaite, ni ei tule moottorille hinnaksi kun 1000€!!!
Kaveri osti oman AQ151C -1989 koneensa 4 vuotta sitten, oli 353h ajettu, ja 10v vanha, maksoi 16000mk, eli n.2700€, ja paketti oli täydellinen, mukana tuli SP vetolaite. Mutta normaalisti noista AQ151 koneista saa kyllä maksaa sen 3200€, koska toi kaverin kone oli vähän kaverikauppaa, oli samasta firmasta ostanu edellisenkin moottorin edelliseen veneeseen.
Joo, täällä hangossa päin, missä mä asustan, on satanu nyt, ja ollu kylmää, mut nyt iltapäivällä aiko aurinko oikeen kunnolla porottamaan.
Jos tarttet joskus apuja ja tietoja, niin mun maili on [email protected]Kuten jo VolvoManille aikaisemmin laitoin niin meitähän alkaa olemaan aikamoinen joukko jotka metsästävät hyvää 151:stä. No jos ei muuta niin ens talvena mun 145 saa koneistukset ja uudet sisuskalut, hintaarviota en ole vielä kyllä kysynyt... :-( Mitenkäs paljon ton 145:n iskutilavuutta (2,3l) sais kasvatettua "helposti" ja lohkoa liikaa ohentamatta jollain valmiilla autosetillä? Eli en hae maksimaalista tehoa mutta vois niitä hevosia jonkun ottaa lisää jos samaan rahaan saa. Lisäksi sitten tietysti kannen koneistus mutta nokka jäisi kyllä samaksi, tyhjäkäynti on jo nyt aivan p***a vaikka kone on ihan vakio.
- VolvoMan
Ville kirjoitti:
Kuten jo VolvoManille aikaisemmin laitoin niin meitähän alkaa olemaan aikamoinen joukko jotka metsästävät hyvää 151:stä. No jos ei muuta niin ens talvena mun 145 saa koneistukset ja uudet sisuskalut, hintaarviota en ole vielä kyllä kysynyt... :-( Mitenkäs paljon ton 145:n iskutilavuutta (2,3l) sais kasvatettua "helposti" ja lohkoa liikaa ohentamatta jollain valmiilla autosetillä? Eli en hae maksimaalista tehoa mutta vois niitä hevosia jonkun ottaa lisää jos samaan rahaan saa. Lisäksi sitten tietysti kannen koneistus mutta nokka jäisi kyllä samaksi, tyhjäkäynti on jo nyt aivan p***a vaikka kone on ihan vakio.
Joo, jos porauttamaan menet, niin vakioporaushan tossa AQ145 on 96mm, ja isku 80mm. Iskua pystyy pidentämään volvon koneissa ainakin jonnekin 90mm paikkeille (ei vakio kampiakselilla, täytyy olla taottu), ja sillon menee kiertokanget samalla vaihtoon. Porausta saa varmaan jonnekin 98-100mm paikkeille, mutta en ehkä menisi merikoneissa yli 98mm.
Kantta viilamalla saa varmasti lisää tehoja, ja laskee samalla kantta, niin että puristukset jää jonnekin 11:1 paikkeille, kannen viilaamisesta voi varmasti saada jo 10-30hv lisää. Jos virittämään alat, niin kaasarit voi vaihtaa, vaikka noilla 2x Solex 44PAI pääsee aika pitkälle, mutta uudet 2x tupla Weber vaakaimukaasarit maksaa kyllä jo 1000€/satsi, eli tuskin kannattaa, ellet löydä käytettyjä sopivalla imusarjalla.
Mutta iskutilavuuden lisääminen sinne 2,4-2,6l paikkeille antaisi jo mukavan vääntölisän, ja nokan vaihtoa tuskin kannattaa harkita, ellei vanha ole kulunut loppuun. Muistaakseni AQ145 koneessa on K-nokka, eli samalla profiililla kun omassa AQ130C koneessani. A-nokkaan verrattuna K-nokka on PAAALJON vääntävämpi, mutta tyhjäkäynti ei ole kylmänä ollenkaan kehuttava, ja ei lämpimänäkään löydy samaa vääntöä alhaalta kun A-nokalla, mutta 3000rpm -> löytyy aivan eri tavalla vääntöä, kone on kun raketti viimevuotiseen verrattuna.
Ajattelin muuten pistää saitin pystyyn omasta veneestäni, tulee ehkä vielä viikonloppuna nettiin, tai ehkä sitä ennekin:
http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/ - Ville
VolvoMan kirjoitti:
Joo, jos porauttamaan menet, niin vakioporaushan tossa AQ145 on 96mm, ja isku 80mm. Iskua pystyy pidentämään volvon koneissa ainakin jonnekin 90mm paikkeille (ei vakio kampiakselilla, täytyy olla taottu), ja sillon menee kiertokanget samalla vaihtoon. Porausta saa varmaan jonnekin 98-100mm paikkeille, mutta en ehkä menisi merikoneissa yli 98mm.
Kantta viilamalla saa varmasti lisää tehoja, ja laskee samalla kantta, niin että puristukset jää jonnekin 11:1 paikkeille, kannen viilaamisesta voi varmasti saada jo 10-30hv lisää. Jos virittämään alat, niin kaasarit voi vaihtaa, vaikka noilla 2x Solex 44PAI pääsee aika pitkälle, mutta uudet 2x tupla Weber vaakaimukaasarit maksaa kyllä jo 1000€/satsi, eli tuskin kannattaa, ellet löydä käytettyjä sopivalla imusarjalla.
Mutta iskutilavuuden lisääminen sinne 2,4-2,6l paikkeille antaisi jo mukavan vääntölisän, ja nokan vaihtoa tuskin kannattaa harkita, ellei vanha ole kulunut loppuun. Muistaakseni AQ145 koneessa on K-nokka, eli samalla profiililla kun omassa AQ130C koneessani. A-nokkaan verrattuna K-nokka on PAAALJON vääntävämpi, mutta tyhjäkäynti ei ole kylmänä ollenkaan kehuttava, ja ei lämpimänäkään löydy samaa vääntöä alhaalta kun A-nokalla, mutta 3000rpm -> löytyy aivan eri tavalla vääntöä, kone on kun raketti viimevuotiseen verrattuna.
Ajattelin muuten pistää saitin pystyyn omasta veneestäni, tulee ehkä vielä viikonloppuna nettiin, tai ehkä sitä ennekin:
http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/Mikäs putiikki on muuten hyvä (=edullinen ja laadukas) noihin Volvon koneisiin jos tarvitsee isompaa osaa a'la männät eli joku autopuolen liike? Ja paikkana etelä-Suomi tai mieluummin Helsinki.
- TARVIIS NEUVOA!
TERE! AQ115 ILMEISESTI.
KUN HETKEN AJAA NIIN RUPEE PÄTKIMÄÄN!
JA TARVIISI KAASUTINTA TAI TIETOA MIKÄ TOINEN KAASUTIN TOIMISI KUN VELI KAATOI KONEEN JA KAASUTIN TÖKKÄS SEINÄÄN JA MENI RIKKI!
KIRJOTTELE JOS NÄÄT TÄTÄ
[email protected]
- penta
Volvo pentan 145a moottori,ja 270 vetolaite...mikä potkuri olis hyvä..tarvitten koko paketin ku karkas potkuri koeajolla...perkele että harmittaa..soita mun numeroon.050/5958331.mika mäntylä
Tai [email protected]
Eli siis potkuri ym.tilkkeet...akseli ammottaa tyhjää...: / kiitos!! - wäinö60
Aq 130 kone 270 vetari kyseessä.Sain koneeseen hyvän pakosarjan jossa on vain vaippa jäähdytys..siis ei ole niitä pakokanavien jäähdytyksiä!Paljonko pudottaa tehoja..onko toisaalta merkitystä kun eihän tässä mihkään kiirus...Kone siis tupla solexeilla oleva.Origenelli sarja märänty ja sain tollasen Pentan sarjan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881351Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670