Pakkoajatukset

miten eroon....

Miten pääsee pakkoajatuksista eroon. Tämä on ihan hirveetä, kun on näitä pakkoajatuksia esim. että jos sekoaa ja tekee jotain hirveätä. Eikä pysty kontrolloimaan itseään. Se on kauheaa ollakin ihmisten lähellä, kun pelkää että voi vahingoittaa toisia. Välillä ajatukset eivät ole jatkuvasti mielessä, mutta joskus taas ajattelee vaan niitä ja on tosi ahdistunut. Aloitin nyt seronil-nimisen lääkkeen käytön. Annoksella 15 mg, auttaako tämä lääkitys?

8

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panikoija myös

      Minua auttoi kun pystyin ajattelemaan , että tämä kuuluu tähän sairauteen, eikä minulla todellakaan ole mitään aikomusta vahingoittaa ketään.

      Ajattelin, että nämä pakkoajatukset haluavat vain minun ahdistuvan enemmän , eivätkä halua minun toteuttavan niitä.

      Nykyään kun tulee jokin ikävä ajatua päähän , ajattelen , että tuo kuuluu tähän sairauteen , enkä välitä siitä.

      Nuorempana kun en tiennyt paniikkihäiriöön kuuluvan tämmöistäkin ajattelua, luulin oikeasti tulevani hulluksi..

      Nyt ne kiusaavat vain harvoin, kun olen jo valmiiksi ahdistunut, mutta selitän aina itselleni, että tämä on vain tätä paniikkihäiriötä.

    • vastauksesta

      Kiitos vastauksesta! Tajutonta miten voi tulla tuollaisia ajatuksia, vaikka olen mitä kiltein ihminen! Lääke toivottavasti auttaa, vaikka niitä ei haluaisikaan syödä.

      • mimimal

        Itselläni ollut muutaman vuoden paniikkioireita, masennustakin ym. Pari kertaa on tullut ihan järkyttävä pelko mieleen, että mitä jos joskus ihan oikeasti naksahtaa, ja tekee jotain pahaa jollekkin, vaikka todella en ikinä haluaisi vahingoittaa kirjaimellisesti kärpästäkään.

        Kuuluuko tämä todella ns. taudinkuvaan? Välillä pelkään ihan tosissani että mitä jos sitä tulee hulluksi. Jotenkin tosi pelottavaa ajatella ns. pahuutta, että se ei ole mikään itsen ulkopuolella oleva "piru", vaan jokainen meistä on kykeneväinen niin hyvään kuin pahaan.

        Myös minulla seronil 20mg lääkkeenä, ja pitkään olinkin oireettomana, nyt taas meinaa masennus ja ahdistus iskeä.


      • Ridge81
        mimimal kirjoitti:

        Itselläni ollut muutaman vuoden paniikkioireita, masennustakin ym. Pari kertaa on tullut ihan järkyttävä pelko mieleen, että mitä jos joskus ihan oikeasti naksahtaa, ja tekee jotain pahaa jollekkin, vaikka todella en ikinä haluaisi vahingoittaa kirjaimellisesti kärpästäkään.

        Kuuluuko tämä todella ns. taudinkuvaan? Välillä pelkään ihan tosissani että mitä jos sitä tulee hulluksi. Jotenkin tosi pelottavaa ajatella ns. pahuutta, että se ei ole mikään itsen ulkopuolella oleva "piru", vaan jokainen meistä on kykeneväinen niin hyvään kuin pahaan.

        Myös minulla seronil 20mg lääkkeenä, ja pitkään olinkin oireettomana, nyt taas meinaa masennus ja ahdistus iskeä.

        Onneksi saan lukea,että muillakin on samanlaisia tuntemuksia..Olen itse hoitoalalla..Joskus raportilla istuessani tulee ajatus päähän, että kauheaa kun löisin vaan vieressä istuvaa ihmistä..ja siitä se paniikki ja ahdistus alkaa...on pakko poistua tilanteesta ja joskus olen jopa paniikissa lähtenyt töistö pois vedoten oksennustautiin...Ihan kauheaa..Nytkin olisi töihin lähtö ja ahdistaa valmiiksi esin bussiin nouseminen joka on pullollaan ihmisiä...


      • mimimal kirjoitti:

        Itselläni ollut muutaman vuoden paniikkioireita, masennustakin ym. Pari kertaa on tullut ihan järkyttävä pelko mieleen, että mitä jos joskus ihan oikeasti naksahtaa, ja tekee jotain pahaa jollekkin, vaikka todella en ikinä haluaisi vahingoittaa kirjaimellisesti kärpästäkään.

        Kuuluuko tämä todella ns. taudinkuvaan? Välillä pelkään ihan tosissani että mitä jos sitä tulee hulluksi. Jotenkin tosi pelottavaa ajatella ns. pahuutta, että se ei ole mikään itsen ulkopuolella oleva "piru", vaan jokainen meistä on kykeneväinen niin hyvään kuin pahaan.

        Myös minulla seronil 20mg lääkkeenä, ja pitkään olinkin oireettomana, nyt taas meinaa masennus ja ahdistus iskeä.

        juuri tuollainen, että pelkää napsahtavansa ja että tekis jotain pahaa muille. Mulla on usein myös pelko, että vaan napsahdan ja joudunko sit mielisairaalaan? Tällaiset ajatukset ovat nimenomaan kilttien ihmisten ajatuksia, jotka eivät oikeasti tekisi kärpäsellekään pahaa! Ajatuksesta on vielä TODELLA pitkä matka tekoihin, muistakaa se. Ne jotka oikeasti tekee, eivät varmaan edes ajattele mitään ennen vaan toimivat vaan...

        Kamalinta on kun on kaksi lasta ja pelkää välillä sitä napsahtamista lasten kanssa yksin ollessaan. Mulla on myös paljon pelkoja tulevaisuuden suhteen. Mut on pienenä peloteltu ilmestyskirjan jutuilla,pedon merkeillä ja muilla pirun riivaamisilla eikä niitä tahdo millään saada päästään pois, vaikka terapiaa niihin saan.

        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!!!


      • pelkääjä-parantuja
        markelmi kirjoitti:

        juuri tuollainen, että pelkää napsahtavansa ja että tekis jotain pahaa muille. Mulla on usein myös pelko, että vaan napsahdan ja joudunko sit mielisairaalaan? Tällaiset ajatukset ovat nimenomaan kilttien ihmisten ajatuksia, jotka eivät oikeasti tekisi kärpäsellekään pahaa! Ajatuksesta on vielä TODELLA pitkä matka tekoihin, muistakaa se. Ne jotka oikeasti tekee, eivät varmaan edes ajattele mitään ennen vaan toimivat vaan...

        Kamalinta on kun on kaksi lasta ja pelkää välillä sitä napsahtamista lasten kanssa yksin ollessaan. Mulla on myös paljon pelkoja tulevaisuuden suhteen. Mut on pienenä peloteltu ilmestyskirjan jutuilla,pedon merkeillä ja muilla pirun riivaamisilla eikä niitä tahdo millään saada päästään pois, vaikka terapiaa niihin saan.

        Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!!!

        Mulla on paholaisfobia, joka todennäköisesti on lähtöisin lapsuudesta äidin paholaispuheista. Äiti kävi tuolloin helluntailaispiireissä. Kun pelkään tarpeeksi, ahdistun ja päähän tulee uskontoon liittyviä aivan kamalia pakkoajatuksia. Pakkoajatuksista ahdistun vielä enemmän ja saan paniikkikohtauksen. Paniikkikohtaus tulee 95 % varmuudella yöllä. Herään painajaisunesta ja pelkään paholaista. Hullua, kun en edes järjelläni usko paholaisen olemassaoloon (persoonallisena olentona). Olen menossa parin päivän päästä psykologille. Lääkkeet tarvitsisin varmasti myös. Tää pelkokierre mulla on ollut lapsesta, tosin välillä on ollut vuosienkin hyviä ja lähes oireettomia jaksoja. En jaksaisi enää tätä. Lisäksi mulla on muita pakkoajatuksia, esim. toivon, että liikenteessä sattuisi onnettomuus. (En tietenkään oikeasti ikinä toivo tällaista, mutta siis näissä pakkoajatuksissa.)

        En tekisi pahaa edes kärpäselle. Nekin yritän napata käteen ja viedä ulos. En syö lihaa, olen muille mieliksi. Olen varmaankin liian kiltti, enkä uskalla kohdata negatiivisia tunteitani. En edes enää tunnista niitä. Pelkään vain. En ole vihainen, vaikka olisi syytäkin monesta asiasta. Paholaisen pelko saattaa olla oman aggression pelkäämistä. En tiedä...

        Tsemppiä kaikille paniikin, liian kiltteyden, fobioiden ja pakkoajatusten kanssa taisteleville! Aurinko paistaa vielä risukasaan!


    • Anonyymi

      Onneks en oo ainut kuka näistä kärsii :/

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe