Kompassi-rahastot

poro.

Onko mitään järkeä jatkaa sadan euron sijoittamista kuussa Sampo Kompassi 50:een? Taitaa hallinnointikuluihin mennä suurin osa tuotosta: puoli vuotta olen rahaa sinne syytänyt ja tällä hetkellä vajaa 10 euroa tappiolla. Mihin se siinä tapauksessa kannattaisi vaihtaa? Omistuksessa on myös Sampo Eurooppa Yhdistelmää ja Mandatum Emerging Markets Debtiä. Nyt aloitin myös Kiina ja Lat-Am. -sijoittamisen 50 50 eurolla kuussa.

Antakaa hyviä vinkkejä :D

8

3836

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kuukausi säästöä

vaan talleta rahat korkopuolelle ja osta sitten rahastoja kun ne ovat alhaalla,saat silloin halvalla. osta pari kolme kertaa vuodessa.jos ostaa aina huipulta kallilla niin jää helposti ilman tuottoa. näin luulen.sama pelion mulla ,taidan vaihtaa sampo kompanssin 50 suomi osakkeisiin tai aasiaan.minun mielestä kuukausi säästäminen on huono vaihtoehto.itselläni on itäeurooppa kuukausi säästö mutta jyrää sekin paikoillaan.

• kuukausisäästäjä

Olen säästänyt vuoden alusta lähtien 30e/kk samaiseen Kompassi 50K rahastoon ja heinäkuun huipullakaan ei ollut kuin 5 euroa voitolla, taantumassa meni helposti tappiolle ja nyt jos lunastaisin niin lunastuspalkkion jälkeen ei varmaan jäisi minkäänlaista voittoa käteen.
        Olen todellakin samaa mieltä kokemukseni perusteella että rahastoihin ei kannata säästää kuukausittain, ostaa kerralla suhdanteen pohjalla ja antaa sen kasvaa nousukauden mukana.

Itse vain odottelen josko kurssit nousisivat sen verran että lunastuspalkkion jälkeen jäisi edes jotain voittoa.
        On ollut kyllä täydellinen pettymys tällainen kuukausisäästö rahastoon, onneksi säästän varatilille n. kolminkertaisen summan kuussa, siinä on varma ja parempi tuotto.

• -Teukka-
        kuukausisäästäjä kirjoitti:

Olen säästänyt vuoden alusta lähtien 30e/kk samaiseen Kompassi 50K rahastoon ja heinäkuun huipullakaan ei ollut kuin 5 euroa voitolla, taantumassa meni helposti tappiolle ja nyt jos lunastaisin niin lunastuspalkkion jälkeen ei varmaan jäisi minkäänlaista voittoa käteen.
        Olen todellakin samaa mieltä kokemukseni perusteella että rahastoihin ei kannata säästää kuukausittain, ostaa kerralla suhdanteen pohjalla ja antaa sen kasvaa nousukauden mukana.

Itse vain odottelen josko kurssit nousisivat sen verran että lunastuspalkkion jälkeen jäisi edes jotain voittoa.
        On ollut kyllä täydellinen pettymys tällainen kuukausisäästö rahastoon, onneksi säästän varatilille n. kolminkertaisen summan kuussa, siinä on varma ja parempi tuotto.

"Olen todellakin samaa mieltä kokemukseni perusteella että rahastoihin ei kannata säästää kuukausittain, ostaa kerralla suhdanteen pohjalla ja antaa sen kasvaa nousukauden mukana."

Juu, ja lottoonkin kannattaa mielummin laittaa ihan kaikki seitsemän oikein, eikä vain viittä.

No vakavasti puhuen, tasaisen säästämisen puolesta puhuu se, että tyypillisesti palkansaaja saa tasaisesti rahaa. Jos odottelee sopivaa ostohetkeä, usein rahat makaavat tilillä, samalla kun osakekurssit nousevat. Ja toiseksi, suhdanteen pohjalla ostaminen ei ole niin helppoa kuin luulisi. Kun todellinen taantuma alkaa, meno alaspäin on melko "röykkyistä". Eli saatat hyvin ajatella 15-20% pudotuksen jälkeen, että pohjilla ollaan ja laitat kaikki rahasi kiinni. Vielä tullaan kuitenkin alas toiset 15%, eikä ole enää mitä sijoittaa. Joutuu odottamaan jälleen aika kauan, että pääsee omilleen. Säännöllinen säästäjä ei tietenkään saa parasta mahdollista tuottoa, mutta ei tule ostaneeksi kaikkea "väärään" aikaan.

• kannattaa juu
        -Teukka- kirjoitti:

"Olen todellakin samaa mieltä kokemukseni perusteella että rahastoihin ei kannata säästää kuukausittain, ostaa kerralla suhdanteen pohjalla ja antaa sen kasvaa nousukauden mukana."

Juu, ja lottoonkin kannattaa mielummin laittaa ihan kaikki seitsemän oikein, eikä vain viittä.

No vakavasti puhuen, tasaisen säästämisen puolesta puhuu se, että tyypillisesti palkansaaja saa tasaisesti rahaa. Jos odottelee sopivaa ostohetkeä, usein rahat makaavat tilillä, samalla kun osakekurssit nousevat. Ja toiseksi, suhdanteen pohjalla ostaminen ei ole niin helppoa kuin luulisi. Kun todellinen taantuma alkaa, meno alaspäin on melko "röykkyistä". Eli saatat hyvin ajatella 15-20% pudotuksen jälkeen, että pohjilla ollaan ja laitat kaikki rahasi kiinni. Vielä tullaan kuitenkin alas toiset 15%, eikä ole enää mitä sijoittaa. Joutuu odottamaan jälleen aika kauan, että pääsee omilleen. Säännöllinen säästäjä ei tietenkään saa parasta mahdollista tuottoa, mutta ei tule ostaneeksi kaikkea "väärään" aikaan.

hajuttaa osake ja korkopuolelle ,harrastaa kuukausisäätämistä ja notkonpohjalta ostamista.
        eihän sitä tiedä missä puussa se piru istuu.

• nyd

aasiaan ja kiinaan, ehkä myös intiaan. Nousupyrähdys taas tulossa. Laskua on tullut jo aika paljon ja nousu alussa. Ne ovat kyllä tosi herkkiä maailman pörsseille mutta jos jos jaksaa olla ajan hermolla ja siirrellä välillä korkopuolelle niin pärjää kyllä.

• Sijoittaja X

Intian ja Kiinan on vietävä tavaraa johonkin. Jos Jenkkien markkinat ei vedä, tuntunee se myös näiden markkinoiden tilanteessa. Onko laskua luvassa?

http://money.cnn.com/2007/10/24/news/companies/merrill/index.htm

Merrill Lynch & Co. Inc tekee 7,9$ biljoonan alaskirjaukset subprime lainoista. Tuostako se nousu tulee? Vai tulisiko laskua?

• Jaakko
        Sijoittaja X kirjoitti:

Intian ja Kiinan on vietävä tavaraa johonkin. Jos Jenkkien markkinat ei vedä, tuntunee se myös näiden markkinoiden tilanteessa. Onko laskua luvassa?

http://money.cnn.com/2007/10/24/news/companies/merrill/index.htm

Merrill Lynch & Co. Inc tekee 7,9$ biljoonan alaskirjaukset subprime lainoista. Tuostako se nousu tulee? Vai tulisiko laskua?

Sehän on bläkki!

• poro.

Kiitos vastauksista. Kuukausisäästämistä aion jatkaa, mutta mikä olisi siis parempi vaihtoehto Kompassille? Pitäisikö katsoa muualtakin kuin omasta pankista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3427
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2066
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1480
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1111
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1021
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      958
    Aihe