Tiistaina 23.10 ohjelmassa: "Ikuisia kertomuksia" kertoja väitti, ettei Tuomarien Kirjan luvussa 11 Jefta muka uhrannutkaan tytärtään polttouhriksi, vaan pakotti hänet naimattomuuteen.
Teksti ei anna mahdollisuutta tälläiselle tulkinnalle. Jefta lupasi nimenomaan "uhrata polttouhriksi" ensimmäisen vastaantulevan ja kun kyse oli tyttärestä, Jefta "pani hänessä täytäntöön lupauksensa" sanotaan tekstissä.
Kyllä siinä tyttö joutui teuraaksi, todelliseksi ihmisuhriksi. Ei voi mitään.
Väärää opetusta TV 7:ssa!
8
1886
Vastaukset
- http://raamattu.uskonkirjat...
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Tuom. 11:1&rnd=1193175203233
- Jumalan näkökannalta
34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. [2. Moos. 15:20; 1. Sam. 18:6]
35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." [1. Moos. 37:29 | 4. Moos. 30:3; 5. Moos. 23:22]
36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille."
37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa ( ei sanota elinaikaa). Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena."
38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni." Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana( ei sanota iakaa, koska kuolisi).
39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli (saattaisi olla vaikka 80-vuotias) koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi,
40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.
Jumala sanoo: Älä tapa. Se on laki, jonka hän itse israelilaisille antoi. Nytkö hän haluaisi, että joku tappaisi oman tyttärensä hänelle uhriksi. Häkö niin tekisi, joka kielsi kaikki ihmisuhrit, tappamisen ja muunkin sorron. Lue 10 käskyä, niin tiedät, miten tuli toimia.
Uskon IK kirjoittajaa, että tuo naimattomuus voi tapahtua, koska sekin oli nuorelle tytölle sinä aikana kuin kuolema. Se oli Jeftallekin erikoisen kova "uhri", koska tytär oli ainoa lapsi. Näin Jefta tiesi, ettei suku jatku hänestä, ja sehän oli myös pieni "kuolema".
Minä näen, että myös tämä toinen mahdollisuus on olemassa, mutta alkuteksti on ratkaiseva, joten sen taitajat, olkaa hyvät ja selittäkää.Teksti ei missään anna ymmärtää, että kyseistä ihmisuhria olisi kukaan Jeftalta vaatinut. Se oli Jeftan oma sairas päähänpisto.
- heppoisista lupauksista!
Pitäisi aina miettiä, ennenkuin lupaa mitään. Ihminenhän ei tiedä, mitä on tulossa, joten on turha lupailla mitään. Ainakin on hyvä laittaa lupauksen alle lause: ...jos Herra suo.
Jeesuksen pyrkimyksenähän juuri olikin päästä eroon näistä älyttömistä valoista, vannomisista ja lupauksista, joita vanha liitto oli pullollaan:
Matteus:
5:33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi.'
5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
5:35 älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
5:36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta.- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,
- who cares?
mitä välii.
- jep.......
toi tv7 on kyllä vastenmielisintä ja sairainta pelleilyä,mitä telkkarista on ikinä tullu. ällöttävää aivopesua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924