Yölliset nytkähtelyt

Pöllönpoikanen

Moikka. Luin netistä että MS:ään liittyy lihasten tahaton nytkähtely tms. mulla ei hereillä ollessa ole nytkähtelyä tai en ainakaan ole tajunnut itse, mutta mies valittaa että nytkähtelen nukkuessani tasaisesti n. 5-10 sek. välein, ei osannut sanoa että nytkähtelenkö koko ajan vai vain välillä. itsekin olen joskus huomannut saman juuri nukahtamaisillani, kaikki lihakset jännittyy ja tapahtuu nykäys. Eri juttu kun se ikävä putoamisentunne mikä joskus tulee unenrajalla.
Mulla on epäilty ADD:tä ja lääkitystä siihen kokeiltu, mutta ei ole tehonnut, eli eikös tuo väsymys ja saamattomuus liity myös MS:äänkin?
Joskus puheen tuottamisessa vaikeuksia, eli en saa kokonaista lausetta sanottua loppuun ilman pätkintää, joskus taas onnistuu hyvin..
Kiitos jos joku vastaisi, että onko teillä samanlaisia oireita! Lähinnä tuo unessa nykiminen kiinnostaa.

4

1926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan mainiosti

sopia myös ADHD:n kuvaan.
      Käyhän ne ADHD tutkimukset läpi kunnolla ja kokeile jotain muuta lääkettä ja käy lukemassa aikuisten kirjoituksia ADHD aikuiset- foorumista.
      Jos pääsisit psykiatri Matti Wallinin puheille voisi asiat selvitä. Hän tietää myös muusta aivotoiminnasta eli vammoista yms.

Väsymys ja alavireisyys on monilla addeillakin. Myös masennusta ja muuta vaivaa esiintyy kun on elämässä vastoinkäymisiä. Vaikkapa tuo saamattomuus, kömpelyys, unohtelu.
      Lähipiirissä on tällaisia ihmisiä, todella lähellä.

ADHD ja ADD ovat lapsuudesta alkaen ihmisissä. Monesti ihmiset löytävät avun vasta aikuisena. Diagnoosi on useimmille helpotus.

Ms-tauti löytyy suurimmaksi osaksi aikuisena. Jonkun verran olen surffannut netissä ja en ole löytänyt tekstiä, jossa kaikilla olisi jo lapsena vahvoja oireita. En nyt väitä kun en tiedä. Mutu-tietoa.

Itselläni nykii jokapaikasta päivällä. Yöstä en tiedä. Minulla ei ole mitään diagnoosia.
      Muita oireitani en tähän jaksa laittaa. Osa-aika töitä teen.

• olla oikeassa,

että ms:ään voi kuulua juuri kuvailemasi kaltaiset nytkähtelyt. Itsellä ms-diagnoosi ja juuri kun olet vaipumassa uneen... tulee nytkähdys. Tämän vaivan kanssa on vain tultava toimeen.

• olla myös ihan normaalia

Kun ihminen nukahtaa, niin lihakset rentoutuvat (lihasjännitys laukeaa) ja tämä aiheuttaa nytkähdyksen. Usein olen itse herännyt siihen kun "nytkähtää" oikein kunnolla. Tuntuu, että koko sänky tärähtää. Eli ei tarvitse olla kyse mistään vakavammasta.

• hondo

No kyllä mullakin on noita samanlaisia nytkähtelyjä juuri nukahtamishetkellä,MS-tauti on todettu kaks ja puoli vuotta sitten.Toinen asia on kokonaan liittyykö ne mitenkään toisiinsa,ainakaan neurologi ei osannut sanoa mitään kun kysyin.Samoin kun siihenkään kun mulla on oikeassa reidessä ollut tunnoton kohta jo parikyt vuotta.Tsemppiä kuiteski kaikille,huomenna voi olla paljon mukavampi päivä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      62
      2099
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1765
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      231
      1242
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      930
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      832
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      57
      826
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      104
      731
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      688
    9. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      679
    10. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      676
    Aihe