Kyllä menis oikeassa sodassa roolit uudelleen jakoon

eräs eräsmies

Ei nuo 160cm rillikallet kykene johtamaan joukkoja muuta kuin tuhoon! Mutta eiköhän koko sa ole nykyisin ihan turha laitos sotimiseen, eli siksi sinne rillikallet otetaan alikessuiksi ja koksuiksi, kun ei muita halukkaita ole.

Sa;n tärkein tehtävä on opettaa miehet tekemään tulet ja selviytymään edes jotenkin luonnossa tarvittaessa, jos siis vaikka joku poikkeustila, suuri sähkökatkos, tulva, hirrigaani tvs. Sellaiseen opetukseen rillikallet ovat nohevia, koska jaksavat päteä:)

Mutta minä olen ollut aina erämies ja mua ne rillipäät kävi sääliki:)

13

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pistippä

      ouron sanan härmälääselle...

    • gfhjzhjdFZ

      "Sa;n tärkein tehtävä on opettaa miehet tekemään tulet ja selviytymään edes jotenkin luonnossa tarvittaessa, jos siis vaikka joku poikkeustila, suuri sähkökatkos, tulva, hirrigaani tvs."

      -tuo on kyllä ihan totta!

      "rillikallet otetaan alikessuiksi ja koksuiksi, kun ei muita halukkaita ole. "
      - No en minä ainakaan ole halukas!


      "Mutta minä olen ollut aina erämies ja mua ne rillipäät kävi sääliki:) "

      - mua käy sääliksi just tollaset eräjuntit, tiedän että nyt kiroat meitä yliopistopellejä siellä kirjaston koneella, mutta minäpä olen amiksessa... Oma koulutuksesi taitaapi olla peruskoulu ja 6kuukautta intissä, kunnet päässyt "pälli kokeista" läpi.. olenko oikeassa??

      Ja on siellä johtaja koulutuksessa varmaan suurin osa EI silmälasipäisiä.. joten rauhotu!

      • eräs eräsmies

        olin 9kk intissä spollena 90-luvulla. Kouluja olen käynyt lukion jälkeen. Vartijana ollut yksityisellä ja valtiolla ja muutakin työtä tehnyt.
        On siis vara sanoa!


      • tuntemani
        eräs eräsmies kirjoitti:

        olin 9kk intissä spollena 90-luvulla. Kouluja olen käynyt lukion jälkeen. Vartijana ollut yksityisellä ja valtiolla ja muutakin työtä tehnyt.
        On siis vara sanoa!

        poikkeus, noooh.. eime kaikki silmälasipäiset silti mitään paskoja olla..


      • Aliupseeri
        eräs eräsmies kirjoitti:

        olin 9kk intissä spollena 90-luvulla. Kouluja olen käynyt lukion jälkeen. Vartijana ollut yksityisellä ja valtiolla ja muutakin työtä tehnyt.
        On siis vara sanoa!

        Spollena, vartija... Et siis päässyt AUKkiin etkä myöskään poliisikouluun :D

        Voi hyvä jumala nähköön näitä ruikuttajia jotka on kärsiny siitä miten SA ei oo huomannu niitten kyvykkyyttä... Kyl meilläki näitä riitti, usein hylkäämisen takana pällikokeen tulos. Eli olisit psyykkisesti esimiesasemaan soveltumaton. Ei ihan viä riitä ryhmänjohtajalle et osaat tehdä notskin ja paistaa makkaraa. Tai että osaat hyvin liikkua metässä. Ryhmänjohtaja on niille alaisilleen äiti, isä ja hoitotäti, sun pitää huolehtia niitten hyvinvoinnista, mielenterveydestä, varusteista ja loputtomasta määrästä muita arkisia askareita.

        Se että oisit hyvä ampuun ja paistaan makkaraa ja oot ollu oikeen vartijana niin ei tarkota että oisit kykenevä ottaan vastuun niitten muitten elämästä ja tekemisistä. Komppanian päälliköstä alaspäin johtajien tehtävät vaikeutuu, koska ne tuntee alaisensa ja on niitten kans tekemisissä jatkuvasti. Määrää sitten semmonen kaveri varmaan kuolemaan jonka vieressä oot nukkunu kaksvuotta ja jakanu eväät..

        Mutta siks sut on laitettu spolleks ku oot helvetin hyvä puukottaan selkään ja haluat kovasti pätee ja pompattaa. Siks sua varmaan kalvaakin kun et saanu siihen oikeuttavia pellinpaloja kaulukseen ;)

        Mutta, meehän nyt eräjormaileen ja toivoon sotaa että saisit ehkä asemaas muutettua. Tosin vartijanakin voit vielä edetä. Ajattele että voit päästä suureen markettiin vartijaks ja saat häätään niitä puliukkoja tuulikaapista pakkaseen ku eivät osta mitään... Se on sitä oikeeta valtaa, siks kaikki hyvät ja kyvykkäät pääsekin rauhan aikana vartijoiks.


    • rillikalle

      Noo se ku on tuo johtamiseen kasvaminen muutakin kun kokelas/alikessu aika intissä..ihmekkös toi kun miehistön edustaja ei siitä eikä muutenkaan sodankäynnistä juuri mitään ymmärrä..hyvä niin eipä hyvä materiaali jääkärinä haaskaudu

    • sporty 192/110kg ei rillipöllö

      Puhut vähän, mutta asiaa!!

    • Roolit?

      Veikkaanpa että "eräs eräsmies" on antamistaan tiedoista poiketen juurikin nyt armeijaa suorittamassa / juuri suorittanut. Tällainen viesti Suomi24 palstalla on selkeästi lapsen tai todella lapsenmielisen aikuisen provo... Vastaan kuitenkin lähinnä muille "palstailijoille".

      Tositilanteessa poteron pohjalla nuo silmälasit tai sentit eivät ole se mikä saa ryhmnän seuraamaan johtajaansa. Johtajuus perustuu luottamukseen siitä että ko. henkilö osaa tehtävänsä ja haluaa alaistensa parasta. Sitä osaamista on johtajalla toki muita ryhmän jäseniä enemmän (koulutus) ja se alaisista välittämisen taito ja sen esiin tuominen on pv:n johtajakoulutuksen päämääränä. Johtajiksi valitaan juuri oikeat henkilöt. Ne eivät kuitenkaan ole samoja ihmisiä kuin ala-asteen pihan "kovikset".

      Kysy itseltäsi: "Minkälaisen ihmisen haluaisin olevan viereisessä poterossa ryhmänjohtajana kun vihollinen tulee?" Ovatko tärkeimmät adjektiivit "Vahva. Rohkea, iso, pitkä, kovaääninen, hyvä ampuja" vai "Hyvän ryhmänjohtajakoulutuksen saanut, älykäs, huolehtivainen, selkeäjärkinen".....

      Ei ole mitään rooleja. On vain niitä jotka osaavat ja niitä jotka eivät. Kumpi kannattaa laittaa johtamaan?

      • >

        Minä haluaisin johtajan olevan itsevarma, toiminnallinen nopeisiin viisaisiin ratkaisuihin kykenevä, käytännöllinen, karismaattinen, uskottava ja alaisiaan ajatteleva ja rauhoittava persoona. Mutta ainakin omana aikanani intissä johtajiksi valittiin pällitestejen yms. perusteella tietty porukka, joista suurin osa kuitenkin kieltäytyi, ja tilalle otettiin rillipäitä hysterisoimaan ja asioita vaikeuttamaan omalla tolloudellaan, eli soppa oli valmis. Kun rillipää sai valtaa oli homma todellakin aivan muuta kuin alaisten kanssa yhteistyötä ja alaisten sekä yhteisen edun ajattelemista. Muutenkin todellakin pahimmat tötöilijät menivät johtajiksi, koska muita ei saatu KIINNOSTUMAAN SIITÄ HOMMASTA!!! Ei heillä ollut johtajan kykyjä ja uskottavuutta minkäänlaista. Kauhea tarve päteä oli, mutta meni homma ihan vituksi kun toopet saivat koko porukan provosoitua vastarintaan itseään vastaan.
        Kyllä johtajaksi pitää olla normaali ihminen. Ei siis insinööri eikä tarkkiksen jätkä!
        Normaali ihminen, sellainen joka osaa käyttä hyväksi yksilöiden tietoa ja taitoa, eikä ole aina heikkona persoonana hääsäämässä. Pitää olla itsevarmuutta, niin porukka luottaa johtajaan!

        Tällä hetkellä luulen että intissää johtajissa on jopa paskempi taso kuin minun aikanani vuonna 1995. Ja se oli silloinkin todella todella hanurista! Itseäni kysyttiin johtajaksi ja alokasleirillä toiminkin johtajana, mutta en jaksanut olla armeijassa 9 kuukautta pidempään leikkimässä. Ja muutenkin niiden johtajiksi valikoitujen taso oli niin surkea, että ei siihen kastiin kehdannut kuulua. 9kk ja kiitettävä passi ja korpin natsat, se riitti minulle.

        Totta on huoli Sa;n ja etenkin johtajien tasosta. Johtajiksi otetaan loppupeleissä varmasti kaikki ketkä eivät muuhun toimintaan pysty, eli siis heikkokuntoiset jne.

        Se on ihan sama mitä johtajat täälä väittävät, tämä on totuus!


    • Rööki-Roope

      Turhaan itket Suomi24.fi foorumeilla. Sinä kun et päätä, ketkä johtajakoulutukseen valitaan. PV päättää, ja sinun tehtäväsi on hyväksyä valinnat ja toimia valittujen henkilöiden alamaisen, NATISEMATTA!

      • jos olis mitä päättää

        Mutta kun aukkiin ei voi pakottaa. Eli sinne otetaan ne ketkä sinne vähiten sopisivat. Ihan vaan oman halun perusteella. Että sellainen totuus nyt sulle, vaikka olet ilmeisesti aukkiin hinkunut ja sen käynyt ja nyt luulet olevasi jotenkin hyvä sotilas merkkailtuasi ampumatauluja 6kk pidempään. Niikö?


      • aliupseeri
        jos olis mitä päättää kirjoitti:

        Mutta kun aukkiin ei voi pakottaa. Eli sinne otetaan ne ketkä sinne vähiten sopisivat. Ihan vaan oman halun perusteella. Että sellainen totuus nyt sulle, vaikka olet ilmeisesti aukkiin hinkunut ja sen käynyt ja nyt luulet olevasi jotenkin hyvä sotilas merkkailtuasi ampumatauluja 6kk pidempään. Niikö?

        olen armeijan käynyt. Vuonna 2001-2002, ja silloin VAPAAEHTOISUUS ei ollut kriteeri aliupseerikouluun pääsyyn. Aukkiin voitiin pakottaa ja pakotettiinkin. Reserviupseerikoulun yksi valintakriteeri oli vapaaehtoisuus, useasta painostusyrityksestä huolimatta valitsin jääväni aliupseerikouluun RUK:n sijasta. Ilman pakottamista tuskin olisin AUK:n mennyt, ylimääräiset 3kk ei sillosessa elämäntilanteessa haluttanut, mutta kivaahan inttiaika jälkikäteen kattoen on, vaikka sillon vitu*tikin


      • 1/04
        aliupseeri kirjoitti:

        olen armeijan käynyt. Vuonna 2001-2002, ja silloin VAPAAEHTOISUUS ei ollut kriteeri aliupseerikouluun pääsyyn. Aukkiin voitiin pakottaa ja pakotettiinkin. Reserviupseerikoulun yksi valintakriteeri oli vapaaehtoisuus, useasta painostusyrityksestä huolimatta valitsin jääväni aliupseerikouluun RUK:n sijasta. Ilman pakottamista tuskin olisin AUK:n mennyt, ylimääräiset 3kk ei sillosessa elämäntilanteessa haluttanut, mutta kivaahan inttiaika jälkikäteen kattoen on, vaikka sillon vitu*tikin

        Juuri näin. Ainakin kun itse olin sotimassa, niin kapiaiset päättivät, ketkä menee AUKkiin. Jotkut yritti valittaa päätöksestä mutta ei se mitään auttanut. RUKkiin meno oli vapaaehtoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5095
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1325
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe