Muutamat kirjoittelijat täällä pyysivät kertomaan miten mun vatsatähystyksessäni kävi tai mitä oikeastaan selvisi, niin tässä jonkin asteinen raportti.
Ensinnäkin mun oli tosiaan oltava päällekäyvä ja härski että pääsin tähystykseen koska yksikään lääkäri ei ollut valmis kirjoittamaan lähetettä (menin siis tähystykseen ilman lähetettä!) musta vatsatähystykseen.
Mä olin hirveen flunssanen, nielu ja kurkku kipeä, joten funtsein kieltäytyvätkö kokonaan tähystyksestä, mutta tähystivät, tosin pitkin hampain; Tunti ennen tähystystä mulle soitti joku hoitaja että ei tähystetä kun ei ole lähetettä, ja mä sanoin että mä tulen lääkärin pakeille sitten vaikka väkisin ja olen odottanut tähystykseen pääsyä pitkään, ja vaikka kieltäydyttekin niin sisätautilääkärin vastaanotolle tulen kuitenkin. Kun pääsin sitten lääkärin juttusille, hän sanoi naureskellen että mä olenkin ensimmäinen ihminen näillä leveysasteilla joku tulee tähystykseen ilman lähetettä mutta lääkäri sanoi että tottakai tähystetään, byrokratiasta viis. Olin kirjoittanut A4-kokoisille papereille kaikki vaivani, hän luki ne, tsekkasi lääkkeet mitä syön, ja aloitti parin hoitajan kanssa tähystyksen.
Tähystysprosessi oli aivan kaamea, johtuen varmastikin mun kovasta flunssastani. Meinasin tukehtua monta kertaa, limaa tuli nielusta vaikka kuinka paljon, ja vaikka kuinka yritin hengittää normaalilla tavalla, niin oli tosi järkyttävä toimenpide mulle, mutta johtui tosiaan mun flunssastani. Sisätautilääkäri kertoi koko ajan mitä monitorista näki, ja siinä sitten jo kuulinkin että palleatyrä mulla on. Kolmesti otettiin jollain tikulla koepaloja, joissa tutkitaan onko keliakiaa taikka helikobakteeria. No, kun tähystys oli ohi, olin tavattoman helpottunut, sillä se oli tosiaan raskas koettelemus.
Kun tähystys oli siis tehty, lääkärin kanssa juteltiin ja hän sanoi ettei mitään syöpää ole, mutta on 3cm:n palleatyrä ja on myös alasulkijalihaksen löystyminen.
Ei suosittele leikkausta, sanoi että leikkauksen jälkeen tulee todennäköisesti muita vaivoja. Ei eritellyt niitä muita vaivoja, mutta sanoi että niitä on noin kymmenkunta, ja sanoi että heidän on se pakko sanoa että potilas tietää leikkauksen ns. sivuvaikutukset. Antoi jonkun esitteen, jossa oli tietoa ruokavaliosta ja mitä kannattaa välttää, ja käski jatkaa Nexium-lääkitystä, sanoi ettei haittaa vaikka söisin koko elämäni loppuun asti. Ei pitänyt myöskään leikkausta tarpeellisena sillä tähystystulos hänen mielestään ei sekään edellytä leikkausta.
Mutta olihan kokemus tuo tähystys, mutta varmasti se oli niin hankala johtuen minun kovasta flunssastani, koska viimeksi vuonna 2001 se meni huomattavan paljon helpommin.
Niin, ja sen se sisätautilääkäri sanoi että vaiva on krooninen.
Mitä nyt tätä keskustelufoorumia olen lukenut, niin mun vaivani ei ole pahimmasta päästä, toki se voi pahentua, mutta tällä hetkellä menee paremmin kun on mennyt vaikkapa noin kuukausi sitten. Mä olen jotenkin kokenut että mulla tuo Nexium auttaa, ei muutaman viikon jälkeen vaan vasta sitten kun sitä on syönyt pitempään, vaikutukset alkavat näkyä joskus 4-6 viikon päästä.
Siskollani on myös palleatyrä, mutta sitäkään ei ole leikattu. Sisko on muuttanut ruokavaliotaan ja pärjännyt sillä. Mun isäpuolellani on myös tämä sama vaiva, ja hänellä se piti leikata, mutta ei päädytty enää leikkaukseen kun hän sai aikoinaan pahan sydäninfarktin, ja hänen refluksivaivansa ovat helpottuneet kun hän alkoi noin viisi vuotta sitten syödä Nexiumia ja nyt ei hänellä ole vaivoja enää lainkaan.
Mulla kun on vielä tuo ärtyvä paksusuoli (vatsa kovalla, ummetuksen puolelle menevä), niin näiden vatsavaivojen kanssa on joutunut tahimaan, mutta eiköhän se tästä kun saisi ensiksi hoidettua tämän flunssan.
Tässä olisi mun stoorini, kyselkää lisää jos olette kiinnostuneita tai antakaa vinkkejä miten tästä eteenpäin, mutta tuo leikkaus nyt ainakin tässä vaiheessa ei ole mahdollinen mun kohdallani.
Vinkkejä kaipaisin lähinnä siihen miten saisin vatsan toimimaan kunnolla, mustikkakeittoa olen ”juonut” ja Gefilus-tuotteet käytössä, mutta olisiko vielä jotain muuta. Qur-maitohappobakteeritablettia käytiin kuukauden mutta noihin ulostamisvaivoihin eivät ole auttaneet nuo Qurit.
Vatsatähystys ohi!
13
2908
Vastaukset
- pallea
Olisin kysynys sinulta että millaista ruokavaliota sinun täytyy nyt noudattaa? mitä saa syödä ja mitkä ovat kiellettyjä? Minulla on myös tähystyksessä löydöksenä palleatyrä ja Helicobakteeri enkä saanut mitään muuta ohjetta kuin lääkereseptin. Tästä on kulunut aikaa jo parisen vuotta ja alussa vaiva ei meinannut parantua millään lääkityksestä huolimatta, meni varmaan vuosi ennen kuin tunsin oloni helpottuvan. Tänä päivänä en syö mitään lääkitystä vaivaan ja olenkin ajatellut että olisikohan koko palleatyrä parantunut itsestään. Voikohan se parantua itsestään? Välillä tulee kurkkuun se palan tunne ja pallea menee kovaksi sekä suolistossa kurisee mutta se on mennyt aina ohitse parissa päivässä itsekseen.
Mutta jos siitä ruokavaliosta vähän kertoisit niin olisin kiitollinen.- Outo lintu
puhetta mitä pitää syödä mutta oli puhetta mitä ei saa syödä/juoda, ja tässä ne alapuolella ovat;
- Kahvi
- Valkoviini, olut
- Väkevät alkoholijuomat
- Viinaa kaikessa muodossa kannattaa välttää
- Sitrushedelmät
- Tuoremehut
- Suklaa
- Ruuat, jossa on voimakkaita mausteita
Kun minulla on ärtyvä paksusuoli, kielletty on;
- Tumma leipä
- Perunat (sellaiset perunat, jotka pitää kuoria)
- Ranskalaiset perunat
- Ruuat, jossa on juustoa, esim. pizzat
Ärtyvä paksusuoli minulla havaittu paksusuolitähystyksen yhteydessä, jolloin eri sisätautilääkäri (siis ei tämä vatsatähystytksen tehnyt lääkäri) kehoitti syömään vihanneksia, muuta kasvispitoista ruokaa, luumuja, marjoja,
kuitupitoisia ruokia (mutta siinä ei saa olla ruista).
Mä luulen että tuo palleatyrä ei ainakaan oireile, minullakaan aina, mutta se vaatii tiukkaa ruokavaliota, huom! tiukkaa!
En usko että se palleatyrä paranee itsestään.
Minulla taas ei ole ollut juurikaan kurkussa mitään vaivaa, vain tuota närästystä, rintakipua ja hengenahdistusta.
Hengenahdistusta tosin tutkitaan nyt vielä rasituskokeella 3-4 kuukauden päästä, jotta poissuljetaan sepelvaltiotauti.
Tuo kuitupitoinen ruoka on varmaan hyväksi.
En tiedä oliko tästä mitään apua sinulle. - pallea
Outo lintu kirjoitti:
puhetta mitä pitää syödä mutta oli puhetta mitä ei saa syödä/juoda, ja tässä ne alapuolella ovat;
- Kahvi
- Valkoviini, olut
- Väkevät alkoholijuomat
- Sitrushedelmät
- Tuoremehut
- Suklaa
- Tumma leipä
- Ranskalaiset perunat
Ärtyvä paksusuoli minulla havaittu paksusuolitähystyksen yhteydessä, jolloin eri sisätautilääkäri (siis ei tämä vatsatähystytksen tehnyt lääkäri) kehoitti syömään vihanneksia, muuta kasvispitoista ruokaa, luumuja, marjoja,
Mä luulen että tuo palleatyrä ei ainakaan oireile, minullakaan aina, mutta se vaatii tiukkaa ruokavaliota, huom! tiukkaa!
Minulla taas ei ole ollut juurikaan kurkussa mitään vaivaa, vain tuota närästystä, rintakipua ja hengenahdistusta.
Hengenahdistusta tosin tutkitaan nyt vielä rasituskokeella 3-4 kuukauden päästä, jotta poissuljetaan sepelvaltiotauti.
En tiedä oliko tästä mitään apua sinulle.Kiva kun vastasit ja täytyy sanoa että kaikki mikä on kielletyllä listalla maistuu minulle, paitsi viina:)
En ole kyllä huomannut että esim. kahvi, olut tai viini pahentaisivat minun oloani, tietysti jos paljon juo olutta niin seuraava päivä on hankalampi juuri pallean tunteen vuoksi. Sen olen huomannut että raaka sipuli ja palkokasvit saavat aikaan röyhtäilyä ja vatsan turvotusta. Minulla vaiva aikoinaan alkoi juuri kurkussa tuntuneelta oudolta tunteelta, oli kuin olisi toinen puoli kurkkua ollut turvoksissa ja samaten pallea vasemmalta puolelta tuntui kovettuvan välillä ja "ikään kuin kupruilevan", myös painon tunnetta pallean kohdalla. Samoin koko ruokatorvi oli outo, en osaa selittää tunnetta mutta tunsin sen ikävän tunteen ruokatorvessa koko ajan. Närästystä itsessään ei pahemmin ollut. Tuon perusteella pääsin tähystykseen ja siinä sitten todettiin nuo vaivan aiheuttajat. Helico lähti pois ensimmäisellä häätökuurilla. Voikohan sekin uusia? Paljon kysymyksiä joita ei silloin lääkärissä tullut kysyneeksi ja nyt jälkeen päin on tullut mieleen että voivatkohan nämä vaivat tulla takaisin. - Outo lintu
pallea kirjoitti:
Kiva kun vastasit ja täytyy sanoa että kaikki mikä on kielletyllä listalla maistuu minulle, paitsi viina:)
En ole kyllä huomannut että esim. kahvi, olut tai viini pahentaisivat minun oloani, tietysti jos paljon juo olutta niin seuraava päivä on hankalampi juuri pallean tunteen vuoksi. Sen olen huomannut että raaka sipuli ja palkokasvit saavat aikaan röyhtäilyä ja vatsan turvotusta. Minulla vaiva aikoinaan alkoi juuri kurkussa tuntuneelta oudolta tunteelta, oli kuin olisi toinen puoli kurkkua ollut turvoksissa ja samaten pallea vasemmalta puolelta tuntui kovettuvan välillä ja "ikään kuin kupruilevan", myös painon tunnetta pallean kohdalla. Samoin koko ruokatorvi oli outo, en osaa selittää tunnetta mutta tunsin sen ikävän tunteen ruokatorvessa koko ajan. Närästystä itsessään ei pahemmin ollut. Tuon perusteella pääsin tähystykseen ja siinä sitten todettiin nuo vaivan aiheuttajat. Helico lähti pois ensimmäisellä häätökuurilla. Voikohan sekin uusia? Paljon kysymyksiä joita ei silloin lääkärissä tullut kysyneeksi ja nyt jälkeen päin on tullut mieleen että voivatkohan nämä vaivat tulla takaisin.nykyisin kahvista rintakipuja, mutta ennen kyllä kahvikin sopinut.
Samoin siiderin kanssa ei mitään ongelmia, siinä se alkoholimäärä kuitenkin verrattuna väkeviin aika alhainen.
Mun mielestäni Helico ei kyllä voi uusiutua, en ole ainakaan kuullut.
Kurkussa minulla harvemmin on tuntunut oudolta, enemmän on ollut tämä närästyspuoli. Palleasta minullakin tuntuu, muttei aina.
Tämä refluksi on mulla käytännössä ollut nyt heinäkuussa kaiken aikaa päällä, välillä saattaa tulla päivän, pari taukoja.
Minäkin keskustelin tähystävän lääkärin kanssa varmaan eilen 40 minuuttia, mutta nyt huomasinkin ettei läheskään kaikkia tullut kysyttyä, oli kyllä siinä mielessä aika hyvä lääkäri, että hänellä oli kaikkeen vastaus.
Vahvasti jopa veikkasi että nämä mun vaivani ovat aikoinaan saaneet alkunsa stressistä. Hyvin mahdollista kun pari kertaa olen kokenut työuupumuksen.
Mitä vatsaoireita sulla oli kun sulla oli Helico, vatsa kipeä? Muita oireita?
Voihan mulla olla myös sekin, kahden viikon päästä saan tulokset, toivottavasti ei kuitenkaan olisi keliakiaa. - pallea
Outo lintu kirjoitti:
nykyisin kahvista rintakipuja, mutta ennen kyllä kahvikin sopinut.
Samoin siiderin kanssa ei mitään ongelmia, siinä se alkoholimäärä kuitenkin verrattuna väkeviin aika alhainen.
Mun mielestäni Helico ei kyllä voi uusiutua, en ole ainakaan kuullut.
Kurkussa minulla harvemmin on tuntunut oudolta, enemmän on ollut tämä närästyspuoli. Palleasta minullakin tuntuu, muttei aina.
Tämä refluksi on mulla käytännössä ollut nyt heinäkuussa kaiken aikaa päällä, välillä saattaa tulla päivän, pari taukoja.
Minäkin keskustelin tähystävän lääkärin kanssa varmaan eilen 40 minuuttia, mutta nyt huomasinkin ettei läheskään kaikkia tullut kysyttyä, oli kyllä siinä mielessä aika hyvä lääkäri, että hänellä oli kaikkeen vastaus.
Vahvasti jopa veikkasi että nämä mun vaivani ovat aikoinaan saaneet alkunsa stressistä. Hyvin mahdollista kun pari kertaa olen kokenut työuupumuksen.
Mitä vatsaoireita sulla oli kun sulla oli Helico, vatsa kipeä? Muita oireita?
Voihan mulla olla myös sekin, kahden viikon päästä saan tulokset, toivottavasti ei kuitenkaan olisi keliakiaa.Minulla heliko ei aiheuttanut mitään oireita tai sitten ne meni tuon pallean piikkiin. Tuli siis täytenä yllätyksenä minulle ja aikaisemmin en ollut kuullutkaan moisesta helikosta. Tiedän että äidilläni on ollut ikänsä kaikki vatsavaivat joten sieltä sen helikon olen varmaankin saanut.
Minäkin kärsin yhtäjaksoisesti kurkun- ja muista tuntemuksista varmaankin vuoden. Ei se lääkekään auttanut aluksi moneen kuukauteen ja lääkäri oli jo suorastaan ihmeissään minun kanssani kun aina vaan tulin takaisin vastaanotolle. Mutta sitten eräänä päivänä ei tuntunut mitään eikä missään ja sen jälkeen olinkin kunnossa jonkin aikaa kunnes huono olo palasi taas vähäksi aikaa ja lähti taas itsekseen pois. - Outo lintu
pallea kirjoitti:
Minulla heliko ei aiheuttanut mitään oireita tai sitten ne meni tuon pallean piikkiin. Tuli siis täytenä yllätyksenä minulle ja aikaisemmin en ollut kuullutkaan moisesta helikosta. Tiedän että äidilläni on ollut ikänsä kaikki vatsavaivat joten sieltä sen helikon olen varmaankin saanut.
Minäkin kärsin yhtäjaksoisesti kurkun- ja muista tuntemuksista varmaankin vuoden. Ei se lääkekään auttanut aluksi moneen kuukauteen ja lääkäri oli jo suorastaan ihmeissään minun kanssani kun aina vaan tulin takaisin vastaanotolle. Mutta sitten eräänä päivänä ei tuntunut mitään eikä missään ja sen jälkeen olinkin kunnossa jonkin aikaa kunnes huono olo palasi taas vähäksi aikaa ja lähti taas itsekseen pois.että on se helikobakteeri, se selittäisi myös nuo ulostamisongelmat.
Näitä vatsavaivoja mulla on ollut vuoden verran, sitä ennen koskaan ei mitään ulostamisvaikeuksia.
Mutta mistä sä sen tiesit että heliko on voitettu?
Kävitkö jossain verikokeissa vai mistä tiesit että se on häippäissyt elimistöstä? - pallea
Outo lintu kirjoitti:
että on se helikobakteeri, se selittäisi myös nuo ulostamisongelmat.
Näitä vatsavaivoja mulla on ollut vuoden verran, sitä ennen koskaan ei mitään ulostamisvaikeuksia.
Mutta mistä sä sen tiesit että heliko on voitettu?
Kävitkö jossain verikokeissa vai mistä tiesit että se on häippäissyt elimistöstä?Kävin puolen vuoden päästä verikokeissa ja siinä ei näkynyt enää mitään helikosta.
Mullehan tehtiin myös se 24 tunnin PH-mittaus, sairaalassa laittoivat ne letkut nenästä vatsaan ja seuraavana päivänä taas polille ja lääkärin puheille. Mulla ei ollut mittauksissa mitään vikaa, kaikki hyvin. Samalla se lääkäri teki uuden gastroskopian ja se oli kamala kokemus, suoraan vaan tyrkkäsi letkun nieluun ja minähän oksensin ja yökin mutta lääkäri vaan työnsi letkua. En saanut lääkärin puheista mitään selvää kun olin niin pahoinvoipa ja silmistä vaan kyyneleet valui kun lääkäri käski tylysti olla yökkimättä. Kaikki vatsassa kuulemma OK.
Tuon reissun jälkeen oireet suorastaan paheni ja taas menin oman työterveyslääkärini luokse valittamaan oloani. Siellä sain hyvän kohtelun ja kehotuksen vaan jatkamaan lääkkeiden syöntiä. Sain jopa uuden reseptin kokeilla toista lääkettä mutta en edes kerennyt hakea sitä kun aloin pikku hiljaa parantumaan. Ensin oireet saattoi olla päivän pois, taas palaten ja sitten koitti se päivä ettei oireet palanneetkaan.
Nyt olen todellakin nauttinut näistä hyvistä ajoista, välillä kun tunne kurkussa tuntuu niin heti alan kuulostella oloani ja pelko valtaa mielen mutta onneksi oireet ovat menneet pois. Olen ottanut heti Rennietä, en tiedä onko lumelääkettä vai ei mutta näin olen toiminut. - Outo lintu
pallea kirjoitti:
Kävin puolen vuoden päästä verikokeissa ja siinä ei näkynyt enää mitään helikosta.
Mullehan tehtiin myös se 24 tunnin PH-mittaus, sairaalassa laittoivat ne letkut nenästä vatsaan ja seuraavana päivänä taas polille ja lääkärin puheille. Mulla ei ollut mittauksissa mitään vikaa, kaikki hyvin. Samalla se lääkäri teki uuden gastroskopian ja se oli kamala kokemus, suoraan vaan tyrkkäsi letkun nieluun ja minähän oksensin ja yökin mutta lääkäri vaan työnsi letkua. En saanut lääkärin puheista mitään selvää kun olin niin pahoinvoipa ja silmistä vaan kyyneleet valui kun lääkäri käski tylysti olla yökkimättä. Kaikki vatsassa kuulemma OK.
Tuon reissun jälkeen oireet suorastaan paheni ja taas menin oman työterveyslääkärini luokse valittamaan oloani. Siellä sain hyvän kohtelun ja kehotuksen vaan jatkamaan lääkkeiden syöntiä. Sain jopa uuden reseptin kokeilla toista lääkettä mutta en edes kerennyt hakea sitä kun aloin pikku hiljaa parantumaan. Ensin oireet saattoi olla päivän pois, taas palaten ja sitten koitti se päivä ettei oireet palanneetkaan.
Nyt olen todellakin nauttinut näistä hyvistä ajoista, välillä kun tunne kurkussa tuntuu niin heti alan kuulostella oloani ja pelko valtaa mielen mutta onneksi oireet ovat menneet pois. Olen ottanut heti Rennietä, en tiedä onko lumelääkettä vai ei mutta näin olen toiminut.tähystykset on tähystetty, sen verran hurja kokemus se eilinen oli, että seuraava askel olisi ollut hengenmeno.
Onneksi täälläpäin ei tähystyksiin pistetä, sinne pääsee vain kun sinne itse änkeää.
Ultraäänellä näkee tuon palleatyränkin kehittymisen, mutta kahden viikon päästä tosiaan sitten tietää onko helikobakteeri vaiko keliakia, toivottavasti ei olisi kumpaakaan. - pallea
Outo lintu kirjoitti:
tähystykset on tähystetty, sen verran hurja kokemus se eilinen oli, että seuraava askel olisi ollut hengenmeno.
Onneksi täälläpäin ei tähystyksiin pistetä, sinne pääsee vain kun sinne itse änkeää.
Ultraäänellä näkee tuon palleatyränkin kehittymisen, mutta kahden viikon päästä tosiaan sitten tietää onko helikobakteeri vaiko keliakia, toivottavasti ei olisi kumpaakaan.sulle ja toivottavasti rupeat parantumaan että pääsisit nauttimaan tulevasta talvesta ja joulusta!
Minulla ei ilmennyt sitä keliakiaa siinä tähystyksessä, luojalle kiitos, saan syödä normaalia ruokaa.
Ilmoittele tänne kun kuulet vastaukset, ois kiva kuulla sun kuulumiset:)
Hauskaa päivänjatkoa! - Outo lintu
pallea kirjoitti:
sulle ja toivottavasti rupeat parantumaan että pääsisit nauttimaan tulevasta talvesta ja joulusta!
Minulla ei ilmennyt sitä keliakiaa siinä tähystyksessä, luojalle kiitos, saan syödä normaalia ruokaa.
Ilmoittele tänne kun kuulet vastaukset, ois kiva kuulla sun kuulumiset:)
Hauskaa päivänjatkoa!myös sinulle, kerron tuloksista kun tiedän.
- kiellettyjen listaan
Outo lintu kirjoitti:
- Kahvi
- Valkoviini, olut
- Väkevät alkoholijuomat
- Sitrushedelmät
- Tuoremehut
- Suklaa
- Tumma leipä
- Ranskalaiset perunat
En tiedä oliko tästä mitään apua sinulle.Minulla on vielä kaikenlaiset sipulit ja rasvaiset ruoat. Sipuli on siitä epämiellyttävä vältettävä,kun sitä on melkein kaikessa valmisruoassa. Samoin sitruunaa ja sitruunahappoa siellä sun täällä. Mielestäni ns. tuoremehuja saa juoda,jos niissä ei ole sitrushedelmää. Kaupassa myytävissä täysmehuissa on löytynyt jotain juotavaa eksoottisten hedelmien mehuista.
Kauppanimikkeenä tuoremehu onkin vain juuripuristettua tuoreista hedelmistä,joten sitä ei ole purkeissa,vaan joissain a-baareissa ja kotona tai kylässä! - Outo lintu
kiellettyjen listaan kirjoitti:
Minulla on vielä kaikenlaiset sipulit ja rasvaiset ruoat. Sipuli on siitä epämiellyttävä vältettävä,kun sitä on melkein kaikessa valmisruoassa. Samoin sitruunaa ja sitruunahappoa siellä sun täällä. Mielestäni ns. tuoremehuja saa juoda,jos niissä ei ole sitrushedelmää. Kaupassa myytävissä täysmehuissa on löytynyt jotain juotavaa eksoottisten hedelmien mehuista.
Kauppanimikkeenä tuoremehu onkin vain juuripuristettua tuoreista hedelmistä,joten sitä ei ole purkeissa,vaan joissain a-baareissa ja kotona tai kylässä!aiheuttaa minulla oireita, mutta ei esimerkiksi kaalilaatikko.
- vaan
pallea kirjoitti:
Kiva kun vastasit ja täytyy sanoa että kaikki mikä on kielletyllä listalla maistuu minulle, paitsi viina:)
En ole kyllä huomannut että esim. kahvi, olut tai viini pahentaisivat minun oloani, tietysti jos paljon juo olutta niin seuraava päivä on hankalampi juuri pallean tunteen vuoksi. Sen olen huomannut että raaka sipuli ja palkokasvit saavat aikaan röyhtäilyä ja vatsan turvotusta. Minulla vaiva aikoinaan alkoi juuri kurkussa tuntuneelta oudolta tunteelta, oli kuin olisi toinen puoli kurkkua ollut turvoksissa ja samaten pallea vasemmalta puolelta tuntui kovettuvan välillä ja "ikään kuin kupruilevan", myös painon tunnetta pallean kohdalla. Samoin koko ruokatorvi oli outo, en osaa selittää tunnetta mutta tunsin sen ikävän tunteen ruokatorvessa koko ajan. Närästystä itsessään ei pahemmin ollut. Tuon perusteella pääsin tähystykseen ja siinä sitten todettiin nuo vaivan aiheuttajat. Helico lähti pois ensimmäisellä häätökuurilla. Voikohan sekin uusia? Paljon kysymyksiä joita ei silloin lääkärissä tullut kysyneeksi ja nyt jälkeen päin on tullut mieleen että voivatkohan nämä vaivat tulla takaisin.voi heliko uusia. muistaakseni 1% tod.näk / vuosi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42859