conserta 18 mg

mietityttää

elikkä 10 vuotias tyttöni rupeaa syömään conserta nimistä lääkettä joka on ad/hd oireisiin.
mä olen aina ollut sitä mieltä että jotain lääkettä hän tarvii mutta nyt jotenkin epäilyttää kun se lääkehän on amfetamiini johdannainen..
sit toisaalta taas moni lapsi syö sitä ja on saanut apua sitä kautta. en ole vielä kerinnyt lukea tarpeeksi että kuinka moni on saanut apua jja kuinka moni ei.
jos jonku lapsella on käytössä kyseinen lääke.
voisitko ihan kirjoittaa vaikka mulle mailia..
kertoa miten se teillä vaikutti lapseen ja mitä oireita hänellä oli ennen lääkitystä.tuliko sivuvaikutuksia jne..
mä olen aina ajatellut lapsen parasta ja olen onnellinen että 4 vuoden tutkimisen ja polilla ja psykologin juttusilla käynnit tuotti nyt sen mitä odotin JO SILLOIN 4 VUOTTA SITTEN!kai äiti oman lapsen tunteen,
olen antanut heidän repii menneisyydestä "syitä" lapsen käyttäytymiseen.ollaan miehen kans käyty kasvatus ja perheneuvolassa "pariterapiassa" missä neuvotaan miten toimin oman lapseni kanssa.kaikki ollaan tehty niinku on sanottu ja tiiän ettei mun elämässä ole tapahtunut mitään sellasta joka ois saanu tyttärelleni traumoja,jotka ois aiheuttanut impulsiivisen käytöksen.
no..tää meni taas purkamiseksi..
mutta jotenkin helpottaa.. että nyt on paperi jossa on ihan oikea diagnoosi.
en siis olekkaan se naapurien puhuma "huononäiti" joka ei osaa edes lapsia kasvattaa kun eivät osaa käyttäytyä,varsinkaan julkisilla paikoilla.
jotku kaveritkaan ei ymmärrä miten vaativa on lapsi joka on erinlainen..
kaverit jolla on 2 tai 3 lasta sanovat et helppoohan sulla kun on vain 1.lapsi.(nyt kyl hänellä on jo pikkusisko 8kk)
voi kun se oiski helppoa.mutta nyt toivon et tää lääke ois 1 apu lisää,
diagnoosi kun on paperilla se meinaa sitä että tyttäreni jatkossa kun ylä-asteelle menee niin luokassa on oltava enintään 20 oppilasta..se on jossain säännöissä/laissa.
ja onnekseen hän on tällä hetkellä luokassa missä on erityisopettaja ja avustaja ja vain 10 oppilasta. joopa joo..
mutta pointti oli se että vertaistukea tarvitaan.olisin kiitollinen jos saisin mailia.

[email protected]

20

2915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristiina76

      Minun 11 vuotiaalla pojallani aloitetaan sama lääkitys 2 viikon päästä (eli conserta) Asia mietittyttää kovasti sekä äitiä että poikaa. Onko tästä apua ja millaisena asian ottaa, ristiriitaiset tunnelmat on äitinä. Toivon että tästä olisi jotain apua koska elämä on tällä hetkellä aika raskasta varsinkin kun olen yksin pojan kanssa. Toki on hyvä työryhmä paikallisessa sairaalassa yms tukea. Kaipaisin kuitenkin myös vertaistukea muilta vanhemmilta joille lääkitys olisi jo tutumpi.

      Minulle voi laittaa mailia
      [email protected]

      Kiitokset jo etukäteen..

    • Nimetön

      ja ainakin meillä toiminut hyvin eikä minkäänlaisia sivuoireita tullut. Ollut käytössä nyt vuoden.

      Poika on rauhoittunut silmin nähden ja koulu sujuu paremmin, koska pystyy keskittymään tunnilla. Läksyt sujuvat itsenäisesti (ekaa kertaa!) ja itsehillintää tullut roimasti. Itsetunto kasvanut, koska oppii uutta ja myös innostus käydä koulua on tullut esille. Kun sentää ymmärtääkin siellä jo jotain :)

      Sitä amfetamiinijohdannaisuutta ei kannata pelästyä. Ajoissa aloitettu lääkitys myös kuulemma suuressa määrin ehkäisee mahdollista päihderiippuvuutta, johon ad/hd nuorilla on suurempi riski ajautua.

      • tsaidu

        Meillä 12vee poika jolla ollut kohta jo 4 vuotta lääkitys.Aloitettiin 18mg,ja pojan kasvaessa nyt on 36mg.Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut kuin ajoittain huono ruokahalu.Alkuun se syöminen oli kyl suorastaan hankalaa,mut nyt menee jo hyvin.Ja nukahtamiseen pojalla on 3mg Melatoniini.Muuten kun uni ei vaan tule.Päivälääkitys voi kuulema häiritä nukahtamista.Siis VOI! =o)
        Muutos on ollut huomattava;koulupäivät sujuu hyvin,ei oppimisvaikeuksia kun jaksaa keskittyä,ei huutopiikkejä,ei raivareita,impulsiivisuus lieventynyt,ei lyö ensin ja kysele vasta sitten (ennen oli toisinpäin;o)),sosiaaliset tilanteet helpottunu ja pelaa toista kautta lätkää jengissä.
        Nykyisin toki huomaa pieniä murrosiän tulemisia...mutta ne ei liity adhd:hen millään tavalla.
        Alkuperäinen,kun kirjoitit ettet olekaan SE huono äiti ja plaa plaa......No ET TODELLAKAAN ole se huono äiti!!!Adhd EI ole mikään "kasvatusvamma" tai tyhmien lasten juttu.Usein nämä lapset ovat jopa keskivertolapsia fiksumpia.He ovat luovia,hyviä muistisäännöissä jne.Kun kouluissa vaan voitais opettaa vähä luovemmin asioita niin monella varmaanki helpottuis oppimisvaikeudet.
        Ja kun pojalla on lääkkeen myötä tullut onnistumisia niin itsetuntokin on kasvanut roimasti!!


      • ikkremimin amo aarav
        tsaidu kirjoitti:

        Meillä 12vee poika jolla ollut kohta jo 4 vuotta lääkitys.Aloitettiin 18mg,ja pojan kasvaessa nyt on 36mg.Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut kuin ajoittain huono ruokahalu.Alkuun se syöminen oli kyl suorastaan hankalaa,mut nyt menee jo hyvin.Ja nukahtamiseen pojalla on 3mg Melatoniini.Muuten kun uni ei vaan tule.Päivälääkitys voi kuulema häiritä nukahtamista.Siis VOI! =o)
        Muutos on ollut huomattava;koulupäivät sujuu hyvin,ei oppimisvaikeuksia kun jaksaa keskittyä,ei huutopiikkejä,ei raivareita,impulsiivisuus lieventynyt,ei lyö ensin ja kysele vasta sitten (ennen oli toisinpäin;o)),sosiaaliset tilanteet helpottunu ja pelaa toista kautta lätkää jengissä.
        Nykyisin toki huomaa pieniä murrosiän tulemisia...mutta ne ei liity adhd:hen millään tavalla.
        Alkuperäinen,kun kirjoitit ettet olekaan SE huono äiti ja plaa plaa......No ET TODELLAKAAN ole se huono äiti!!!Adhd EI ole mikään "kasvatusvamma" tai tyhmien lasten juttu.Usein nämä lapset ovat jopa keskivertolapsia fiksumpia.He ovat luovia,hyviä muistisäännöissä jne.Kun kouluissa vaan voitais opettaa vähä luovemmin asioita niin monella varmaanki helpottuis oppimisvaikeudet.
        Ja kun pojalla on lääkkeen myötä tullut onnistumisia niin itsetuntokin on kasvanut roimasti!!

        Meillä aloitettiin pojalle 7-vuotiaana concerta18mg lääkitys ja muutos käytöksessä ja myös itsetunnossa oli huomattava. Olen jättänyt antamatta lääkkeen lomilla ja myös joskus viikonloppuisin,mutta ei ole mitään "vieroitusoireita" ilmaantunut.
        Tänä syksynä (poika 9v.),kun aloitettiin lääkitys loman jälkeen uudestaan,niin silläpä ei enää ollut vaikutusta eli annostus kai jäänyt liian pieneksi lapsen kasvun myötä.
        Ensi kuussa on aika neuropolille ja täytyy miettiä,josko kokeilisi vahvempaa lääkettä :-)
        Tsemppiä kaikille ADHD-lasten vanhemmille!


      • Lisätietoa
        ikkremimin amo aarav kirjoitti:

        Meillä aloitettiin pojalle 7-vuotiaana concerta18mg lääkitys ja muutos käytöksessä ja myös itsetunnossa oli huomattava. Olen jättänyt antamatta lääkkeen lomilla ja myös joskus viikonloppuisin,mutta ei ole mitään "vieroitusoireita" ilmaantunut.
        Tänä syksynä (poika 9v.),kun aloitettiin lääkitys loman jälkeen uudestaan,niin silläpä ei enää ollut vaikutusta eli annostus kai jäänyt liian pieneksi lapsen kasvun myötä.
        Ensi kuussa on aika neuropolille ja täytyy miettiä,josko kokeilisi vahvempaa lääkettä :-)
        Tsemppiä kaikille ADHD-lasten vanhemmille!

        Miksi lomalla olette ilman lääkitystä? Olen ymmärtänyt, että näin monet toimivat ja se juuri minua vähän 'pelottaa'. Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa? Minulla siis juuri 6-vuotias poika, jolla testit alkaneet neuvolapsykologin tutkimuksilla ja viime ajat olleet aika kauheita raivareiden kanssa. Lääkitysvaihtoehto pelottaa ja paljon on minulla kysymysmerkkejä ja ennakkoluuloja, kuten tästäkin viestistä ilmenee.


      • tsaidu
        Lisätietoa kirjoitti:

        Miksi lomalla olette ilman lääkitystä? Olen ymmärtänyt, että näin monet toimivat ja se juuri minua vähän 'pelottaa'. Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa? Minulla siis juuri 6-vuotias poika, jolla testit alkaneet neuvolapsykologin tutkimuksilla ja viime ajat olleet aika kauheita raivareiden kanssa. Lääkitysvaihtoehto pelottaa ja paljon on minulla kysymysmerkkejä ja ennakkoluuloja, kuten tästäkin viestistä ilmenee.

        Meille lääkäri nimenomaan SUOSITTELI ettemme pitäisi lääkkeettömiä päiviä!!!Siitä kun ei sen sanottavampaa hyötyä ole.Mielestäni lääke toimii lomillakin samalla tavalla kuin koulussa.Meillä lääke auttoi mm.oppimisvaikeuksissa,ja täytyyhän lapsen oppia päivittäin asioita lomallakin.Ihan niitä tavallisia elämiseen liittyviä asioita.Eikä meidän poika nauti siitä ylettömästä säheltämisestä minkä lääkkeetön päivä aiheuttaa.Hän vain ahdistuu sellaisesta.Eli mikä järki pitää lääkkeettömiä päiviä?


      • Lisätietoa
        Lisätietoa kirjoitti:

        Miksi lomalla olette ilman lääkitystä? Olen ymmärtänyt, että näin monet toimivat ja se juuri minua vähän 'pelottaa'. Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa? Minulla siis juuri 6-vuotias poika, jolla testit alkaneet neuvolapsykologin tutkimuksilla ja viime ajat olleet aika kauheita raivareiden kanssa. Lääkitysvaihtoehto pelottaa ja paljon on minulla kysymysmerkkejä ja ennakkoluuloja, kuten tästäkin viestistä ilmenee.

        Niin tällä "Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa?" tarkoitan, että muuttaako vai ei muuta tuo lääkitys persoonalisuutta? Miksi muuten jättäisi lomalla syömättä lääkkeet, jos ei olisi tästä muuttumisesta kyse?


      • tsaidu
        Lisätietoa kirjoitti:

        Niin tällä "Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa?" tarkoitan, että muuttaako vai ei muuta tuo lääkitys persoonalisuutta? Miksi muuten jättäisi lomalla syömättä lääkkeet, jos ei olisi tästä muuttumisesta kyse?

        Lääke ei muuta lapsen persoonallisuutta.Meillä väheni ahdistuneisuus negatiivisesta palautteesta jota tuli annettua liikaa,oppimisvaikeudet "katosivat",yletön sohlaaminen väheni,muisti parani jne.jne...Lääke on ollut meidän koko perheelle "pelastus".Jopa avioliitto on kasassa!!!;o) Mutta ennenkaikkea poika on ONNELLINEN,ILOINEN,VILKAS,PUHELIAS JA SATA MUUTA POSITIIVISTA ASIAA!!! =o)


      • Äippäliini

        Meillä syötiin Concertaa 18 mg vuoden, sitten Concertaa 36 mg pari vuotta. Alussa lääke a´la-asteikäisellä lapsellamme toimi todella hyvin, mutta nyt murkkuiän kynnyksellä lääkkeestä rupesi tulemaan ikäviä sivuvaikutuksia (levottomuutta, sydämentykytystä, ärtyneisyyttä, ruokahaluttomuutta) sen verran paljon että katsottiin parhaaksi yrittää ilman lääkitystä. Ja koulu ja kotonaolo ovatkin nyt sujuneet keväästä asti, monta kuukautta siis, erittäin hyvin ilman lääkitystä. Aikansa lääke palveli hyvin, ja tuolloin huomasi tosi hyvin eron lääkkeellisenä ja lääkkeettömänä päivänä. Lapsi todella tarvitsi lääkitystä tuona vaikeimpana aikana, koulu esim. ei olisi muutoin sujunut olenkaan, eivätkä muut avut auttaneet, siis terapiat jne. Mutta usein käykin niin että murkkuiässä oireet lievenevät sen verran ettei lääkitystä enää tarvita :) Tai sitten tulee noita sivuvaikutuksia kun buberteetissa ruumiintoiminnot ja hormonaaliset eritykset muuttuvat. Jos lääke joudutaan tästä syystä lopettamaan olisai hienoa että oireet olisivat helpottuneet iän myötä siinä vaiheessa kun lääkitys lopetetaan. Näin onnellisesti meillä kävi. Mutta lääkitykseen voidaan palata jos ongelmat palaavat sen suuruisina kuin ne olivat lääkityksen aloittamisen aikana (tuolloin takana 3 koulunvaihtoa, päällä aggressiivisuutta, yliherkät aistit aiheuttivat jatkuvia konflikteja, keskittymisestä ei tullut mitään jne.).


      • lomalla :-)
        Lisätietoa kirjoitti:

        Miksi lomalla olette ilman lääkitystä? Olen ymmärtänyt, että näin monet toimivat ja se juuri minua vähän 'pelottaa'. Että lomalla lapsi saa olla oma itsensä ja muuten lääkityksellä kurissa? Minulla siis juuri 6-vuotias poika, jolla testit alkaneet neuvolapsykologin tutkimuksilla ja viime ajat olleet aika kauheita raivareiden kanssa. Lääkitysvaihtoehto pelottaa ja paljon on minulla kysymysmerkkejä ja ennakkoluuloja, kuten tästäkin viestistä ilmenee.

        Meillä 11 v tyttö, jolla oli vuosikaudet hirveitä raivareita ja keväällä päädyttiin lääkitykseen ja kyllähän se silloin mietitytti, miten tällaiset vaikuttaa/auttaa. Nyt täytyy sanoa, että pelot oli aivan turhia ja apu lääkkeestä on huomattava ja juuri raivareiden vuoksi käytämme niitä joka päivä. Tuo lääkkeen käyttö on aina tapauskohtainen, mutta tämä oli meille sopiva juttu :-) Eikä sivuvaikutuksiakaan ilmennyt ja tyttö itsekin tyytyväinen.


    • AHDHLapsi

      Matti Nykänen on hyvä esimerkki lapsesta, joka ei saanut sitä lääkitystä kun olisi sitä tarvinnut. Matti on lääkinnyt sitten itse itseään ties millä aineilla loppu elämänsä ajan.

      Lääkitys vähentää riskiä päihderiippuvuuteen!

      • amalia

        on hyvä esimerkki ADHD-ihmisestä, niin hyvässä kuin pahassa.
        Se huimapäisyys mikä hänellä oli, mitä tarvittiin
        hänen lajissaan voittamiseen, on juuri tyypillistä ADHD-ihmisille. He ovat usein muita rohkeampia, koska eivät ajattele edes riskejä. He ovat muita uteliaampia kokeilemaan kaikkea jne. Siitä ominaisuudesta voi olla paljon hyötyä, kunhan pitää kokeilut lain noudattamisen rajoissa.
        Kyllä niin toivois, että Mattikin sais jostain avun ja lääkettä. Hänen silmistään näkee, kuinka onneton on.
        Toinen hyvä esimerkki on Tapani Kansa, jolla kuulemma myös on ADHD.
        Olen ollut hänen kanssaan samalla luokalla ja voisin suoralta kädeltä kokemani perusteella tehdä hänelle myös diagnoosin. Aivan selvä tapaus.
        Hän myös on ottanut käyttöönsä onneksi sen tuomat hyvät puolet, luovuuden ja kokonaisuuksien hyvän hahmottamiskyvyn. Lisäksi tuollainen vapaa taiteilijaelämä sopii parhaiten.


      • tsaidu
        amalia kirjoitti:

        on hyvä esimerkki ADHD-ihmisestä, niin hyvässä kuin pahassa.
        Se huimapäisyys mikä hänellä oli, mitä tarvittiin
        hänen lajissaan voittamiseen, on juuri tyypillistä ADHD-ihmisille. He ovat usein muita rohkeampia, koska eivät ajattele edes riskejä. He ovat muita uteliaampia kokeilemaan kaikkea jne. Siitä ominaisuudesta voi olla paljon hyötyä, kunhan pitää kokeilut lain noudattamisen rajoissa.
        Kyllä niin toivois, että Mattikin sais jostain avun ja lääkettä. Hänen silmistään näkee, kuinka onneton on.
        Toinen hyvä esimerkki on Tapani Kansa, jolla kuulemma myös on ADHD.
        Olen ollut hänen kanssaan samalla luokalla ja voisin suoralta kädeltä kokemani perusteella tehdä hänelle myös diagnoosin. Aivan selvä tapaus.
        Hän myös on ottanut käyttöönsä onneksi sen tuomat hyvät puolet, luovuuden ja kokonaisuuksien hyvän hahmottamiskyvyn. Lisäksi tuollainen vapaa taiteilijaelämä sopii parhaiten.

        Meidän 12vee adhd-poika on hyvin hyvin harkitsevainen.Ei ole koskaan ollut huima rämäpää.Edes huvipuistossa ei mene laitteisiin jotka nousevat yli hänen päänsä.Riskejä hän ei todellakaan ota.Kaiken pitäisi mennä tutun ja turvallisen kaavan mukaan.Että niin ovat erilaisia...=o)...ja niin ihania!!


    • nimimerkki...menisköhän läpi

      Lapsellani todettiin adhd 2004. Lapseni, Joonas on 7-vuotias.
      Lääkitys aloitettiin viime syksynä.
      Olen huomannut, että poika rauhoittui: keskittymiskyky parani, agressiot väheni ja koulussa pystyy keskittymään huomattavasti paremmin.

      Concerta-lääkityksestä puhutaan paljon, koska se siältää amfetaminijohdannaista: metyylipohjaista.
      Lääkkeenä käytettynä se on loistava. Se ei aiheuta riippuvuutta, mutta naapurin akkoja, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään, ei kannata kuunnella.

      ADHD:ssa (löydät esim. wikipediasta) on kyse hermoston erään välittäjäaineen epäsäätelyhäiriöstä: toisin sanoen aivojen oma hormonijärjestelmä ei kykene tuottamaan keskittymiseen liittyvää serotoniinia. Concertan (on myös kolme rinnakkaislääkettä) avulla lapsi pystyy keskittymään elämän normaaleihin seikkoihin paremmin. JOtkut jopa täysin.

      Muista, että adha on noin neljä vuotta sitten diagnsoitu nimikkeeksi.

      Vastaavista oireista ovat kärsineet miljoonat ihmiset, mutta he ovat käyttäneet esim. alkoholia itselääkityksenä.

      Yleensä adhd-potilaat ovat erittäin lahjakkaita jossain. Niin varmaan sinunkin lapsesi.
      T. Janne ja Johanna
      Ps. Olen koulutuksestani perehtynyt asiaan, mutta myös käytännössä. Sitten vielä: äitini on erityiopettaja, jolla on yli 40 vuoden kokemus tarkkaavaisuus häiriöstä kärsivistä lapsista. Nyt hänenkin kokemuksensa on, että tuo lääke toimii.
      Don´t panic :) :)

      • tsaidu

        Olin juuri luennolla jossa luennoitsija sanoi että adhd-kriteerit täyttäviä merkintöjä on löydetty jo v.1902!!Eli ei todellakaan mikään uusi juttu,mutta diagnosointi on helpottunut.=o)


    • Mimsu

      Meillä kohta 14 vuotias jäpikkä. Vauhtia on riittänyt vaikka koko kylän energian tarpeiksi.
      Sopivan lääkityksen ja terapian ( 3 v ) jälkeen poika on kuin mitään ei olisi ikinä ollutkaan.
      Ei mene kavereiden "kännikokeiluihin" vaan tietää että viina on lääkkeiden kanssa vaarallista.
      Ei juokse pitkin öitä ulkona vaan tulee 20.00 kotiin kun sanotaan. Kokee siis rajat turvallisina vaikka todellakin niistä protestoi normaalin murrosikäisen tavoin.
      Itse katson, että lääkitys ja terapia on pelastanut pojan elämän, eipä tarvitse sählätä levottomana ja adhd hoitamattomana toisten seurassa.
      Ja muista että lääke on vain amfetamiiniJOHDANNAINEN, ei amfetamiinia.

    • Kristiina76

      Elikkäs huomenna aloitetaan 11 vuotiaalle pojalleni tämä concerta-lääkitys 18mg:lla. Kyllä meinää vähän ns pelottaa, mutta onneksi täältäkin on saanut positiivista kuvaa lääkkeestä. Kiitos vaan kaikille.
      Aika kaaosta ollut taas viime viikot pojan kanssa, häntäkin tämä lääke mietityttää. Lääkäri onneksi vastaili pojan kysymyksiin ja rauhoittui huomattavasti. Meille lääkäri sanoi että että lomillakin suosittelee lääkettä otettavaksi mutta silloin voi jättää väliin jos lääkkeen ottaminen menee aamulla kovin myöhäiseksi. Mutta huomista tässä odotellen....

    • Miki

      Hei!

      Meillä poika aloitti concerta lääkityksen ja vaikutus näkyi heti! Poika on saanut vain hyvää palautetta koulusta sen jälkeen, sitä ennen koulusta oltiin yhteydessä kotiin jatkuvasti. Lääkäri joka meille vihdoin lääkityksen määräsi, sanoi että pojallamme on tyypilliset adhd:n oireet ja yleensä silloin lääkitys auttaa. Ainahan lääkityksestäkään ei apua valitettavasti saada. Itse olemme myös apua lähteneet hakemaan jo 4,5 vuotta sitten, mutta ihankuin kukaan ei olisi ottanut meitä tosissaan. Kaikkea mahdollista ollaan kokeiltu, mutta nyt sit meillä tuli syksyllä "mitta täyteen". Enää ei jaksettu vaan keskustella ja pohtia tilannetta vaan vaadittiin pääsyä lääkärin puheille. Onneksi päästiin, vaikka kasvatus-ja perheneuvolan työntekijä olikin sitä mieltä, että tuskin tässä siitä on kyse. No olipa väärässä ja nyt meillä menee hyvin ja poikakin on tyytyväinen kun saa positiivista palutetta :) Itse on vielä vaikea uskoa että voiko kaikki olla niin hyvin, mutta toivotaan että tilanne jatkuu näin. Tämä lääkehän ei käsittääkseni aiheuta riippuvuutta ja yleisimmät sivuvaikutukset ovat "siedettäviä": näläntunteen puuttumista (ruoka maistuu kyllä, mutta näläntunnetta ei välttämättä tule)ja nukahtamisvaikeuksia. Nukahtamisvaikeuksia meidän pojalla on, mutta nukahtaa suht järkevissä ajoissa kuitenkin. Toivottavasti tästä oli jotakin apua sinulle. Jaksamista toivotellen!

      • kirjoittelija/mietiskelijä

        noniin.. vuosikin on vaihtunut ja meille on muuttanut uusi lapsi =)
        okei okei.. onhna niitä ongelmia vieläkin mutta jos kokeista tulee 9 miikkaa ja lähemmäs kymppiä niin suuri on ero elämään ennen lääkettä. kun kokeet jäi kesken kun ei kerinnyt tehdä niitä sen tunnin aikana. ja yleensä numerot oli 5-6.
        murrosikä painaa päälle joten kiukkua on ilmassa,mutta äitinä huomaan että kyse on toisaan murkkuiän lähestymisestä,kroppa on muuttunut ja kaikkee eli ei ole siis ns.ad/hd oireita.
        onhan meillä huonojakin päiviä,mutta se tärkein,eli koulunkäynti on helpompaa,ja läsyt on helpompia.en mä missään vaiheessa olettanutkaan että kuin sormia napsauttamalla lapseni muuttuu villistä rauhlliseksi =) tämäkin riittää..annostuksena menee nyt se 36 mg. meill' ei se 18 mg tehonnut.
        nukkumaan menot on hankalia myös täällä.. vaikka kuinka aikasin otettais lääke..vkon loppuisin ei lääkettä oteta ollenkaan,että tyttö saa nukkua.. ja ehkä äitinkin siinä samalla =)
        mutta kaikille tähän viestiketjuun osallistuneille toivon parempaa vuotta 2008.


      • Kristiina76
        kirjoittelija/mietiskelijä kirjoitti:

        noniin.. vuosikin on vaihtunut ja meille on muuttanut uusi lapsi =)
        okei okei.. onhna niitä ongelmia vieläkin mutta jos kokeista tulee 9 miikkaa ja lähemmäs kymppiä niin suuri on ero elämään ennen lääkettä. kun kokeet jäi kesken kun ei kerinnyt tehdä niitä sen tunnin aikana. ja yleensä numerot oli 5-6.
        murrosikä painaa päälle joten kiukkua on ilmassa,mutta äitinä huomaan että kyse on toisaan murkkuiän lähestymisestä,kroppa on muuttunut ja kaikkee eli ei ole siis ns.ad/hd oireita.
        onhan meillä huonojakin päiviä,mutta se tärkein,eli koulunkäynti on helpompaa,ja läsyt on helpompia.en mä missään vaiheessa olettanutkaan että kuin sormia napsauttamalla lapseni muuttuu villistä rauhlliseksi =) tämäkin riittää..annostuksena menee nyt se 36 mg. meill' ei se 18 mg tehonnut.
        nukkumaan menot on hankalia myös täällä.. vaikka kuinka aikasin otettais lääke..vkon loppuisin ei lääkettä oteta ollenkaan,että tyttö saa nukkua.. ja ehkä äitinkin siinä samalla =)
        mutta kaikille tähän viestiketjuun osallistuneille toivon parempaa vuotta 2008.

        No niin poikani 11 vuotta on nyt syönyt concertaa viime marraskuusta lähtien..kun annostus nostettiin 36mg muutoksen huomasi samantien :)
        Koulu sujuu hyvin, jaksaa keskittyä, ei tappele jatkuvasti, hieman alavireinen kuulema välillä mutta ei haitaksi asti.. luultavasti poika siirtyy syksyllä ns isoon luokkaan :) On kyllä itsellä niin hyvä olo äitinäkin kun on viimein vuosien jälkeen saanut lapselleen sen avun mitä tarvitsee. Huomaa lapsestakin kun hymy tulee naamalle mainiosti sujuneen koulupäivän päätteeksi :)
        Meillä ei juuri sivuvaikutuksia ole ollut..aluksi oli ruokahaluttomuutta ja vaikea välillä oli nukahtaa illalla, mutta näitä nyt ei enää kovinkaan usein ole ilmaantunut. Tsemppiä siis kaikille vanhemmille ja tännekkin kirjoittaneille ja hyvää kevään odotusta :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe