Alkoholi ja kolesteroli

zpam

Nostaako ,laskeeko käyttö arvoja.Jos niin mitä?
Mistä enemmän tietoa näiden yhteyksistä?

8

8597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolesterolia

      mutta nostaa verenpainetta.

    • JariJo

      Etenkin jos juo kaljaa, makeita siidereitä, liköörejä tai muuta sokeripitoista.

    • A ja O

      Vähäinen ja ruuan yhteydessä tapahtuva käyttö on sydämelle ja verenkiertoelimistölle terveellistä. Alkoholi kohottaa hyvää HDL-kolesterolia. Terveellisin valinta on punaviini.

      Alkoholin käytön yhteydestä kuolleisuuteen:
      http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/booth/hliving/Alctype.html

      Humalahakuinen juominen on epäterveellistä myös sydämelle, kuten Itä-Euroopan maiden viime vuosien esimerkki osoittaa.

    • HDL:ää,

      mikä on hyvä asia. Toisaalta se nostaa triglyseridejä, mikä on huono asia. Jos on taipumusta, triglyt saattavat nousta hyvinkin korkeiksi ja sitten iskee haimatulehdus.

      Maksakirroosissa usein kokonaiskolesteroli laskee, koska kaikki kolesterolityypit tuotetaan maksassa, ja jos maksa ei toimi, ei kolesteroliakaan tule. Sama veren hyytymistekijöissä, nekin tuotetaan maksassa. Se on yksi syy miksi kirroosissa saa helposti vaarallisia verenvuotoja.

      • Zpam

        .. mikähän on semmoinen arvo, määre johon verrata
        arvoja milloin voisi ajatella jotain maksaperäistä juttua.Mistä löytyisi tietoa ...millä sanamuodolla hakisin oikein netistä, ettei tulisi jotain taas sellaista mistä ei normaali ihminen ei oikein ymmärrä mistä on kysymys.


      • viitearvot
        Zpam kirjoitti:

        .. mikähän on semmoinen arvo, määre johon verrata
        arvoja milloin voisi ajatella jotain maksaperäistä juttua.Mistä löytyisi tietoa ...millä sanamuodolla hakisin oikein netistä, ettei tulisi jotain taas sellaista mistä ei normaali ihminen ei oikein ymmärrä mistä on kysymys.

        on tässä http://www.huslab.fi/ohjekirja/4568.html ja myös vähän juttua siitä mikä niitä nostaa. Mutta eihän kolesteroliarvoista voi vain niitä pelkkiä lukuja katsomalla tietää, miksi ne ovat minkäkin verran. Pitää tietää muut sairaudet ja usein muitakin labra-arvoja, suku, ravitsemus jne. ennen kuin voi yhtään arvella mistä arvot johtuis.


      • juha123
        viitearvot kirjoitti:

        on tässä http://www.huslab.fi/ohjekirja/4568.html ja myös vähän juttua siitä mikä niitä nostaa. Mutta eihän kolesteroliarvoista voi vain niitä pelkkiä lukuja katsomalla tietää, miksi ne ovat minkäkin verran. Pitää tietää muut sairaudet ja usein muitakin labra-arvoja, suku, ravitsemus jne. ennen kuin voi yhtään arvella mistä arvot johtuis.

        Optimi määrä on 20ml/vrk jos on kyse punaviinistä. Sen jälkeen ei alkoholin käytön lisäystä voi perustella veriarvojen parantamisena.


      • ^^******
        juha123 kirjoitti:

        Optimi määrä on 20ml/vrk jos on kyse punaviinistä. Sen jälkeen ei alkoholin käytön lisäystä voi perustella veriarvojen parantamisena.

        20 ml olisi 2 cl joka on olemattoman vähän. Tuossa yhdessä viestissä viitteenä olevassa tutkimuksessa puhuttiin 1-3 lasillisesta päivässä, siis viiniä. Siihen tuo 20 cl täsmäisi.

        Lopputulos kuitenkin, että kohtuukäyttäjän ei tarvitse pelätä haittana triglyseriini arvojen nousua. Paljon pitää juoda, että ne saa nousemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe