Onko läntisten ja itäisten mytologioiden (uskontojen) välillä konflikti.
Läntiset mytologiat pohjautuvat dualistiseen maailmankuvaan. Käsitykseen, joka olettaa kaksi toisilleen vastakkaista alkuperustaa. Jumalainen ja paholaismainen.
Itäiset mytologiat ymmärtävät, että jumalainen ja paholaismainen kätkeytyvät molemmat saman Jumalan kasvoihin.
Itäisistä mytologioista löytyvät kaikki
ihmiskunnan ikuiset asiat: pyhä ja maallinen, jumalainen ja paholaismainen, monet moninaiset Yhden , jumalallisen älyn, kasvot.
Kuten olemme kuulleet, IHVH loi ihmisen omaksi kuvaksensa. Ihmisellä on hyvin monet, moninaiset kasvot, eikö silloin todempi ole väite, että myös IHVH:lla on monet kasvot.
Miten kristikansa suhtautuu tähän ajatukseen.
KONFLIKTI
23
452
Vastaukset
- hoovee
Ai mitenkö? Monenlaisilla erilaisilla mielipiteillä, joita riittää niin paljon kuin on vaikkapa kristinuskovaisia ihmisiä.
Kirjainlyhennelmien arvailu on väsyttävää, kun en itse lyhentele vaikkapa Jumalaa tarkoittavaa nimeä, mutta tätä jaaritteluahan tässä paikassa paljon riittää. Uskovaisetkin ovat erilaisia luonteita, mutta he tahtovat pelastaa oman sielunsa koska heille on annettu usko, joka pitää Jumalan lähellä. PElkkä ulkokuori ja siihen liittyvä hymyily ei tee kenestäkään uskovaista, vaikka se kivaltä näyttääkin...!- LEARSI
Kai tiedät, että tämä on keskustelupalsta. Avaa joku mielenkiintoinen aihe. Jos joku ei avaa, tämä seisoo tyhjänpanttina.
Ei se mitään jos on eri mieltä, ei samanmielisten välillä keskustelua synnykään,
Joo,joo,just noin, tylsää.
UUsia ajatuksia on aina kiva lukea.
- vai kuis on?
#### Ei ymmärrä
Kirjoittanut: LEARSI 25.10.2007 klo 13.47
Eräs asia on vähän epäselvä.
KUN Jes. 8:13-14 sanoo
"Herra Sebaot pitäkää pyhänä häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
Ja hän on oleva pyhäkkö hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio, molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille."
Sebaot (< hebr.sotajoukot??)
VT:ssa usein IHVH:n yhteydessä esiintyvä nimitys, joka näyttää alk. tarkoittanen lähinnä sitä, että IHVH on Israelin sotajoukkojen herra ja valitun kansan suojelija. Niimpä! Jeesus kun liitetään tuohon, tarkoittaa se juuri sitä suojattomuutta, joka on ollut juutalaisten mukana heidän kulkiessaan pakanakansojen joukossa. Ja kun katsot tarkemmin, HUOMAAT, että se huonokin suhde Jeesukseen, joka on kristittyjen noudattamisessa ollut, on haikeimmin kohdentunut juuri juutalaisiin. Silti juutalaiset ovat pysytelleet nimenomaan kristittyjen kansojen keskuudessa. MIKSIKÖHÄN?
####Yleensähän näin on ,että rukoillaan omille joukoille suojelusta, kun sota on.
Mutta, tämä Jesajan teksti on lainattu UT:N puolelle tarkoittammaan JEESUSTA.
Luuk. 2:34
Katso tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan..
Matt. "21:44
Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.
Ja Paavalin muunnos. Room. 9:33
niinkuin kirjoitettu on:
"Katso minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion ja joka häneen uskoo, se ei
häpeään joudu."
Kor. 1: 23
"Me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus"
Näissä UT:n kohdissa on kaikissa viittaus Jes.8:14
Mutta kun ei oikein täsmää, niinkuin ei muutkaan
samantyypiset viittaukset. Täsmääminen riippuu siitä mitä odotuksia asetat täsmäämiselle. Jeesus selvästi asetti ehdonalaiseksi Häneen uskomisen. Joka uskoo Jeesukseen, "ei joudu häpeään". Ja kääntäen tietysti siten, että joutuu häpeään. Jeesus puhui myös juutalaisille ennustuksen, että he joutuvat Jeesuksen nimen vuoksi vainottaviksi. Tämä on toteutunut, mutta yllättävällä tavalla! Mutta Raamattu on yllätyksiä täynnä.-> Jesaja:
55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.---Vai kuis on?- LEARSI
Kerro mieluummin miten nuo liittyvät toisiinsa,
miten ne on yhdistettävissä, kun näit sen vaivan, että siirsit tänne.
Tuo vastaus ei tyydytä.
Ei pakko seuraamista voi kenellekään asettaa,
siis; Jos et minua usko, sinun käy huonosti. - vai kuis on?
LEARSI kirjoitti:
Tuo vastaus ei tyydytä.
siis; Jos et minua usko, sinun käy huonosti.Pahoittelen luvatonta kopiointiani ja vielä luvattomampaa siirtoani. Minä vaan olen välillä omavaltaisesti käyttäytyvä. (jos paha päivä sattuu)----> Mutta.Eihän mitään pakkoa ole koskaan asetettukaan. Ehdothan voi silti asettaa! Joka ei halua uskoa, voi ihan vapaasti olla uskomatta. Miksi mielestäsi olisi väärin, jos joutuu kantamaan itse valitemastaan asenteestaan seuraamukset? Eikös se ole ihan normaali maalaiskäytäntö? Vai kuis se on teilläpäin?
- LEARSI
LEARSI kirjoitti:
Tuo vastaus ei tyydytä.
siis; Jos et minua usko, sinun käy huonosti.>>Pysytelleet nimenomaan kristittyjen kansojen keskuudessa..> Jeesus on hyvin liitettävissä tuohon
- LEARSI
vai kuis on? kirjoitti:
Pahoittelen luvatonta kopiointiani ja vielä luvattomampaa siirtoani. Minä vaan olen välillä omavaltaisesti käyttäytyvä. (jos paha päivä sattuu)----> Mutta.Eihän mitään pakkoa ole koskaan asetettukaan. Ehdothan voi silti asettaa! Joka ei halua uskoa, voi ihan vapaasti olla uskomatta. Miksi mielestäsi olisi väärin, jos joutuu kantamaan itse valitemastaan asenteestaan seuraamukset? Eikös se ole ihan normaali maalaiskäytäntö? Vai kuis se on teilläpäin?
Saat anteeksi, kun noin kauniisti pyydät, mutta älä tee toiste.
Huomasin kyllä, että olet vähän kiihkeällä päällä, muuta sellaista sattuu meille kaikille.
On se meilläkin päin niin, että itse on vastuu kannettava valinnoistaan, kukapa sitä muu.
Jatketaan opiskelua...:)
- Trubaduuri
Ei ole olemassa kristikansaa! Joten ei sellainen voi suhtautua mihinkään mitenkään jota ei ole. ;)
Raamatun Jumala on moni-ilmeinen:
minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän. Jes 45:7
Tahi tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut? Aam 3:6
Onko kukaan sanonut, ja se on tapahtunut, jos ei Herra ole käskenyt? Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä? Valit 3:37-38
Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää. Eikö viittä varpusta myydä kahteen ropoon? Eikä Jumala ole yhtäkään niistä unhottanut. Luuk 12:4-6
Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Jer 28:11-13
"Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon." 2 Moos 33:20
Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Joh 14:9
Konflikti on siinä, että emme saa hänestä lopullista otetta. Mutta mikä Jumala se on, joka on meidän hallittavissamme?- LEARSI
Näinhän se on, tuohon voi yhtyä täysin...mutta,
ei Jumala helvettiin meitä lähetä, kunhan kurittaa
aina välillä, että ihmisiksi kasvaisimme.
Minuakin useasti, kun olen vähän omapäinen.
- haamu
ei ole tätä konfliktia, eikä YHWH:lla ole vastapoolia. "Satan" esiintyy pari kertaa VT:ssä mutta on "apupoika" joka tottelee. Kristinuskossa Jumala taistelee luomaansa enkeliä vastaan joka jostain syytä on noussut kapinaan ja jota ei millään tahdota saada lannistettua.
- vai kuis on?
Jumalan tahto ja juutalaisuus ovat olleet profeettojen ajoista saakka eri asia. SE mitä me pyrimme ymmätämään Raanatusta, on ne perusteet joihin Uuden Testamentin opetukset liittyvät. Tuossa tutkinnassa ei juutalaisuudella ole merkitystä vaan Jumalan ilmoituksen opetuksella. Juutalaiset ovat meille Raamatussa "roolihenkilöinä". Toki meidän tulee oppia juutalaisten osuudesta Jumalan suunnitelmassa asiat yhtä hyvin ja oikein kuin juutalaistenkin. Mutta sitä oikeaa osuutta emme saa vastaukseksi kysymällä sitä juutalaisilta. Oikean merkityksen opettaa meille vain Raamattu. Monia asioita voimme toki oppia paremmin ymmärtämään lukemalla juutalaisten kirjoittamia omia tulkintojaan.
- haamu
vai kuis on? kirjoitti:
Jumalan tahto ja juutalaisuus ovat olleet profeettojen ajoista saakka eri asia. SE mitä me pyrimme ymmätämään Raanatusta, on ne perusteet joihin Uuden Testamentin opetukset liittyvät. Tuossa tutkinnassa ei juutalaisuudella ole merkitystä vaan Jumalan ilmoituksen opetuksella. Juutalaiset ovat meille Raamatussa "roolihenkilöinä". Toki meidän tulee oppia juutalaisten osuudesta Jumalan suunnitelmassa asiat yhtä hyvin ja oikein kuin juutalaistenkin. Mutta sitä oikeaa osuutta emme saa vastaukseksi kysymällä sitä juutalaisilta. Oikean merkityksen opettaa meille vain Raamattu. Monia asioita voimme toki oppia paremmin ymmärtämään lukemalla juutalaisten kirjoittamia omia tulkintojaan.
kristittyjen puolesta vaan toin vain esiin että juutalaisuus ei näe maailmaa dualistisena, harvat kristityt tietävät tätäkään.
- vai kuis on?
haamu kirjoitti:
kristittyjen puolesta vaan toin vain esiin että juutalaisuus ei näe maailmaa dualistisena, harvat kristityt tietävät tätäkään.
Sen olen huomannut, että juutalaisten puhuessa erilaisista kristittyjen heidän mielestään vääristä näkemyksistä, he jättävät kritiikissään tyystin mainitsematta tietynlaisen näkemyksen . Kysynkin, onko jossain näkemyksessä jotain sellaista erilaisuutta, että sen esilleottaminen pitää ikäänkuin vaieta olemattomaksi?
- haamu
vai kuis on? kirjoitti:
Sen olen huomannut, että juutalaisten puhuessa erilaisista kristittyjen heidän mielestään vääristä näkemyksistä, he jättävät kritiikissään tyystin mainitsematta tietynlaisen näkemyksen . Kysynkin, onko jossain näkemyksessä jotain sellaista erilaisuutta, että sen esilleottaminen pitää ikäänkuin vaieta olemattomaksi?
uskonnolla on omat näkemyksensä ja ne ovat siinä uskonnossa oikeat. Mistään ei tarvitse vaieta, erilaisuudet saa ja pitää tuoda esiin, ei niitä pidä salata.
Mitä tulee hyvän ja pahan väliseen dilemmaan VT:ssa ja UT:ssa, niin molemmissa Jumalan toiminta meihin ihmisiin nähden voidaan selittää tästä näkökulmasta.
"Minä sanoisin: 'Minä puhallan heidät pois, hävitän heidän muistonsa ihmisten seasta', jollen varoisi, että vihollinen tuottaisi minulle mielipahaa, että heidän vastustajansa selittäisivät sen väärin, että he sanoisivat: 'Meidän kätemme oli korotettu, eikä Herra ole tästä kaikesta mitään tehnyt.'" 5 Moos 32:26-27- vai kuis on?
haamu kirjoitti:
uskonnolla on omat näkemyksensä ja ne ovat siinä uskonnossa oikeat. Mistään ei tarvitse vaieta, erilaisuudet saa ja pitää tuoda esiin, ei niitä pidä salata.
Se miksi minä keskustelen näin, ei ole käännytystarkoitus. Haluan itse opia lisää ja jos mahdollista auttaa ymmärtämään miten jotkut kristyistä ovat saaneet ymmärrystä. Sen tiedän varmasti, että käännyttäminen ei tule koskaan kysymykseen. Mutta henkilöiden välillä voidaan vaihtaa mielipiteitä, ja jos hyvin käy, rikastua yhdessä. Kaikkea ei voi, eikä pidä puhua julkisella paikalla. Keskustelkaamme siitä mistä voi! Kokonaisuuden ymmärtämisessä on se hyvä puoli, että Vanha Testamentti on molemmille yhtä tärkeä. Voimmeko tästä olla yhtä mieltä?
- LEARSI
Hauska tavata, pitkästä aikaa.
MIkä on oikeaoppisesti tämä lyhenne YHWH vai IHVH
"Satan" ei siis ole yksi YHWH:n ominaisuus, vaan apupoika, onhan meissäkin pikku "piruja" silloin tällöin. (Hyvin harvoin tietenkin :)
Muuten...oliko sinun kirjoitus 22.10.2007
"Perustamispäätöksen tekijä"
kirj. Oikean vastauksen tietävä - rebecca(ei kirjautuneena)
LEARSI kirjoitti:
"Satan" ei siis ole yksi YHWH:n ominaisuus, vaan apupoika, onhan meissäkin pikku "piruja" silloin tällöin. (Hyvin harvoin tietenkin :)
kirj. Oikean vastauksen tietävätodella ystävällinen ja lämminsävyinen "henki" tänään kirjoittajien välillä :)
Minullakin olisi jotain kerrottavaa - mutta palaan asiaan myöhemmin..... en kuitenkaan tänään.
Hyvää jatkoa kaikille :) - LEARSI
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
todella ystävällinen ja lämminsävyinen "henki" tänään kirjoittajien välillä :)
Minullakin olisi jotain kerrottavaa - mutta palaan asiaan myöhemmin..... en kuitenkaan tänään.
Hyvää jatkoa kaikille :)Eikös olekin, ihanaa kun kukaan ei riitele, suloinen rauha kaikkialla.
Lämminhenkistä luettavaa, mitähän on tapahtunut?
Minullakaan ei vaihteeksi ole huono päivä :) - haamu
LEARSI kirjoitti:
kirj. Oikean vastauksen tietäväminun kirjoitukseni.
Ihmisessä on sekä hyvä että paha taipumus ja ihminen itse päättää kumpi niistä kulloinkin voittaa.tässä hyvä yhteenveto, liitän koko pätkän: "According to the article on 'Satan' in the Jewish Encyclopedia, Satan's role as the accuser is found
“ in the prologue to the Book of Job, where Satan appears, together with other celestial beings or 'sons of God,' before the Deity, replying to the inquiry of God as to whence he had come, with the words: 'From going to and fro in the earth, and from walking up and down in it.' (Job 1:7) Both question and answer, as well as the dialogue which follows, characterize Satan as that member of the divine council who watches over human activity, but with the evil purpose of searching out men's sins and appearing as their accuser. He is, therefore, the celestial prosecutor, lawyer who sees only iniquity; for he persists in his evil opinion of Job even after the man of Uz has passed successfully through his first trial by surrendering to the will of God, whereupon Satan demands another test through physical suffering. (ib. ii. 3-5.) ”
“ Yet it is also evident from the prologue that Satan has no power of independent action, but requires the permission of God, which he may not transgress. He cannot be regarded, therefore, as an opponent of the Deity; and the doctrine of monotheism is disturbed by his existence no more than by the presence of other beings before the face of God. This view is also retained in Zech. 3:1-2, where Satan is described as the adversary of the high priest Joshua, and of the people of God whose representative the hierarch is; and he there opposes the 'angel of the Lord' who bids him be silent in the name of God. ”
“ In both of these passages Satan is a mere accuser who acts only according to the permission of the Deity; but in I Chron. 21:1 he appears as one who is able to provoke David to destroy Israel. The Chronicler (third century B.C.) regards Satan as an independent agent, a view which is the more striking since the source whence he drew his account (II Sam. 24:1) speaks of God Himself as the one who moved David against the children of Israel. Since the older conception refers all events, whether good or bad, to God alone, (I Sam. 16:14; I Kings 22:22; Isa. 45:7; etc) it is possible that the Chronicler, and perhaps even Zechariah, were influenced by Zoroastrianism, even though in the case of the prophet Jewish monism strongly opposed Iranian dualism. (Stave, Einfluss des Parsismus auf das Judenthum, pp. 253 et seq.) An immediate influence of the Babylonian concept of the 'accuser, persecutor, and oppressor' (Schrader, K. A. T. 3d ed., p. 463) is impossible, since traces of such an influence, if it had existed, would have appeared in the earlier portions of the Bible."[9] - LEARSI
haamu kirjoitti:
minun kirjoitukseni.
Ihmisessä on sekä hyvä että paha taipumus ja ihminen itse päättää kumpi niistä kulloinkin voittaa.tässä hyvä yhteenveto, liitän koko pätkän: "According to the article on 'Satan' in the Jewish Encyclopedia, Satan's role as the accuser is found
“ in the prologue to the Book of Job, where Satan appears, together with other celestial beings or 'sons of God,' before the Deity, replying to the inquiry of God as to whence he had come, with the words: 'From going to and fro in the earth, and from walking up and down in it.' (Job 1:7) Both question and answer, as well as the dialogue which follows, characterize Satan as that member of the divine council who watches over human activity, but with the evil purpose of searching out men's sins and appearing as their accuser. He is, therefore, the celestial prosecutor, lawyer who sees only iniquity; for he persists in his evil opinion of Job even after the man of Uz has passed successfully through his first trial by surrendering to the will of God, whereupon Satan demands another test through physical suffering. (ib. ii. 3-5.) ”
“ Yet it is also evident from the prologue that Satan has no power of independent action, but requires the permission of God, which he may not transgress. He cannot be regarded, therefore, as an opponent of the Deity; and the doctrine of monotheism is disturbed by his existence no more than by the presence of other beings before the face of God. This view is also retained in Zech. 3:1-2, where Satan is described as the adversary of the high priest Joshua, and of the people of God whose representative the hierarch is; and he there opposes the 'angel of the Lord' who bids him be silent in the name of God. ”
“ In both of these passages Satan is a mere accuser who acts only according to the permission of the Deity; but in I Chron. 21:1 he appears as one who is able to provoke David to destroy Israel. The Chronicler (third century B.C.) regards Satan as an independent agent, a view which is the more striking since the source whence he drew his account (II Sam. 24:1) speaks of God Himself as the one who moved David against the children of Israel. Since the older conception refers all events, whether good or bad, to God alone, (I Sam. 16:14; I Kings 22:22; Isa. 45:7; etc) it is possible that the Chronicler, and perhaps even Zechariah, were influenced by Zoroastrianism, even though in the case of the prophet Jewish monism strongly opposed Iranian dualism. (Stave, Einfluss des Parsismus auf das Judenthum, pp. 253 et seq.) An immediate influence of the Babylonian concept of the 'accuser, persecutor, and oppressor' (Schrader, K. A. T. 3d ed., p. 463) is impossible, since traces of such an influence, if it had existed, would have appeared in the earlier portions of the Bible."[9]Kiitos HYVÄÄ YÖTÄ.....kauniita unia....
- rebecca_07
En ole kristitty, mutta koen hyvän (altruismin) ja pahan (egoismin) ihmisen sisällä olevina voimina. Eli meissä jokaisessa on molemmat.
Ihmiselle on annettu vapaus valita kumpaa hän käyttää...
Voimme tietysti olla "terveen egoistisia" - mutta kun katsomme ympärillemme, huomaamme kuinka egoismi on saanut sellaiset mittasuhteet, että ihminen tuhoaa itse itsensä. Tämän voi nähdä yksilö, yhteisö....jne..valtiotasolla ja jopa globaalisesti.
Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa suuntaa, kohti altruismia.
Luoja suunnitelma on saada ihmiset ymmärtämään, kasvamaan henkisesti. Se on ainoa tie päästä lähemmäksi Häntä.
VT on "avautunut" minulle lähiaikoina aivan totaalisen eritavalla kuin "aikojeni alussa".
Silloin se teksti oli vain sanoja - sanojen perään... Historiallinen kertomus ym.
Tänäpäivänä näen/koen kaiken henkiseltä tasolta ja tekstit sisältävät niin paljon ylempää.
Harmittaa, kun en osaa hepreaa - sillä niiden kirjaimien viivojen, pisteiden takana on informaatiota, ja ennekaikkea viisautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1346553
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495669- 1134796
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434450Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523842- 633021
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.432869Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242272- 332196
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152167