krooninen ripuli

niiiiin väsynyt

Mistä sairaidesta on kyse kun on koko ajan ripuli päällä!?? Vessassa saa käydä about 20 krt päivässä! Kaikki ruoka tulee ulos. Mikään ripulilääke ei toimi. Verikokeista ja ulostekokeista ei ole löytynyt mitään. Alan jo pelkäämään jotain vakavampaa sairautta...

36

12555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä

      on vaivannu noin 3 viikkoa, olen menossa labraan verikokeisiin.Tohtori epäili keliakiaa ja toistaiseksi viljat pois.Ei oo mukavaa ku ei edes uskalla pierasta....

    • KT3

      Keliakia ja laktoosi-intoleranssi jos ovat poissuljetut ynnä parasiitit, saattaisi kovasti viitata johonkin tulehdukselliseen suolistosairauteen. Selviääpi tähystykselle, joka ei ole kummoinenkaan juttu.

      Pidä huolta nesteytyksestä ja kivennäisistä, etteivät kalium- ja natriumarvot keikahda päälaelleen.

      Ei kun rohkeasti selvittämään asia, ripuli hoitoon ja väsymys pois. Hyvää vointia!

    • Tautinen

      Olen potenut samanlaisia oireita jo heinäkuun loppupuolesta lähtien ja kaikenmaailman kokeita on otettu ja missään ei ole mitään näkynyt... Keliakiaa ensimmäisenä epäiltiin, mutta ei ollut! Päivystykseenkin jouduin lähteä koska mahakipu tuli niin sietämättömäksi, mutta passitettiin kotiin koska pärjäsin kivun kanssa kotonakin...? Pärjään...Koska on pakko pärjätä...

      Tähystys on tehty, mutta ei sieltäkään mitään vikaa löytynyt... Nyt on aika ohutsuolen magneettikuvaukseen jos siitä saisi jotain irti...

      Töistä on ollut pakko olla välillä pois koska välillä mikään asento ei ole hyvä ja vain vessan seinät ovat tulleet tutuiksi!

      Oon kuullu että tälläset vaivat on yleisiä, mutta miksei löydy sitten apua...?

      Itselläkin on kaikenmaailman kauhukuvat tullu jo päähän että mitä sielä mahas oikein on, mutta pitää yrittää vaan ajatella positiivisesti kokoajan, koska stressi pahentaa oireita!

      Toivotan jaksamista, et ole yksin!

    • tähystyksessä...

      Juu, siis mulla kuukausia jatkunut jatkuva ripuli, hyvinkin vetinen. Ei mitään vatsakipuja, vähän turvottelua ihan alavatsassa. Ja ei verta missään vaiheessa.

      Painokin oli tippunut jo kymmenisen kiloa (60 => 50 kg).

      Paksunsuolen tähyssä koepalojen perusteella mulla selvisi mikroskooppinen koliitti. Ja muitakin tulehduksellisia juttuja voi suolistossa lymyillä...

      Että suosittelen ainakin tuon paksunsuolen tähystystä, jos keliakiat ja parasiitit ym. on suljettu pois verikoikein ja ulostenäyttein...

      • Alkup.

        Mikä on mikroskooppinen koliitti? Ja sitten. En ole käynyt ikinä minkäänlaisissa tähystyksissä. Olen vain kuvitellut että ne on kamalia kokemuksia. Minkälaisia?


      • Sara10
        Alkup. kirjoitti:

        Mikä on mikroskooppinen koliitti? Ja sitten. En ole käynyt ikinä minkäänlaisissa tähystyksissä. Olen vain kuvitellut että ne on kamalia kokemuksia. Minkälaisia?

        netistä: www.gastrolab.net.

        Tähystys on ihan siedettävä tutkimusmuoto etenkin ottaen huomioon sen antama tarkka diagnostinen tieto,joka on hoidon aloittamisen edellytys.

        Koliittiin löytyy hyviä lääkkeitä, joten reippaasti lääkäriin ja tutkimuksiin, jotta pääset väsymyksestä!!


      • tähyyn siitä!
        Sara10 kirjoitti:

        netistä: www.gastrolab.net.

        Tähystys on ihan siedettävä tutkimusmuoto etenkin ottaen huomioon sen antama tarkka diagnostinen tieto,joka on hoidon aloittamisen edellytys.

        Koliittiin löytyy hyviä lääkkeitä, joten reippaasti lääkäriin ja tutkimuksiin, jotta pääset väsymyksestä!!

        Jos vaivat kerran on tota luokkaa, niin tähyyn menisin ja äkkiä! Tosin itse menin jo vähäisemmästäkin vaivasta ja molempiin. Ei se itekseen parane. Noihin vaivoihin verrattuna pari tähyä ei oo mitään. Itsellä ainakin oli tilanne, että aika paljon olin valmis kestämään päästäkseni vaivoistani.


      • koliitti esim.
        tähyyn siitä! kirjoitti:

        Jos vaivat kerran on tota luokkaa, niin tähyyn menisin ja äkkiä! Tosin itse menin jo vähäisemmästäkin vaivasta ja molempiin. Ei se itekseen parane. Noihin vaivoihin verrattuna pari tähyä ei oo mitään. Itsellä ainakin oli tilanne, että aika paljon olin valmis kestämään päästäkseni vaivoistani.

        Mulla vuoden kestänyt ripuli ja syyksi löytyi kollageeni koliitti. Se voidaan todeta vain paksusuolentähystyksessä otetuista koepaloista. Itse tähystys oli helppo, kesti n. 20 min korkeintan, ei kipuja, ainoastaan kahdesa ensimmäisessä suolen mutkassa tuntui.
        Eli kollageeni koliitti on yksi mikroskooppisen koliitin muoto, siihen ei ole täsmälääkkeitä, mutta jotain lääkkeitä löytyy. Siitä voi parantua tai se voi olla loppuelämän vaiva. Itsellä ripulointi helpottui huomattavasti alettuani syömään maitohappobakteereita, probiootti plus, jauheena.


      • valvoja
        koliitti esim. kirjoitti:

        Mulla vuoden kestänyt ripuli ja syyksi löytyi kollageeni koliitti. Se voidaan todeta vain paksusuolentähystyksessä otetuista koepaloista. Itse tähystys oli helppo, kesti n. 20 min korkeintan, ei kipuja, ainoastaan kahdesa ensimmäisessä suolen mutkassa tuntui.
        Eli kollageeni koliitti on yksi mikroskooppisen koliitin muoto, siihen ei ole täsmälääkkeitä, mutta jotain lääkkeitä löytyy. Siitä voi parantua tai se voi olla loppuelämän vaiva. Itsellä ripulointi helpottui huomattavasti alettuani syömään maitohappobakteereita, probiootti plus, jauheena.

        tuhoutuvat suurimmaksi osaksi vatsassa vatsahappojen vaikutuksesta. Kapseli muuttuu vatsassa geelipalloksi ja luovuttaa sitten suolistossa pikkihiljaa bakteerit omille paikoilleen.


      • kyllääntynyt

        Niin, mutta miten homma on hoidettu?
        Sama löytyi multakin, mutta sanottiin vaan, että seuraa tilannetta sekä lykättiin lääkereseptiä ulosteen tiivistämiseksi.

        Ja paskasouvi senkun jatkuu...


    • Probiootti-bakteeri

      pula limakalvoillasi. Syö mhb.ta ja paljon! Nämä toimi 100%.sti Nokian vk aikaan! Ota nuo mhb.t käyttöön heti niin sinun ei tarvitse pelätä!
      __________________________

      Seuraavien ongelmien selvittämiseen minut johdatti Nokian vesikatastrofi!

      Antibiootti-ripuli & Tappaja-bakteeri ja Uloste-tutkimus ja Probiootti bakteerit (mhb).

      * Maitohappobakteerit ovat bakteereita, joilla palautetaan limakalvojen luontainen bakteerikanta.
      * Mhb on ainoa lääkinnällinen lääke kosteusvaurio-hometta vastaan.
      * Huomioi, että nämä bakteeri-ohjeet soveltuvat limakalvoille vaikka kvht-altistuksesta ei olisikaan kyse.
      Mitä yhteistä: Sikainfluenssa-virus, MRSA-sairaalabakteeri, Clostridium difficile-tappajabakteeri ja EHEC-tappajabakteeri?

      Kaikkia näitä "pikkupiruja" voimme yrittää "juosta karkuun" tai parantaa limakalvot kolmella tärkeimmmällä maitohappobakteerilla, jolloin oma immuunipuolustus hoitaa "pahat" bakteerit ja virukset!

      Pidän lääketieteen ennakkovalmisteluja ja potilaiden eristämisiä vähintäänkin hätävarjelun liioitteluna. Toki voimme "juosta" bakteereita ja viruksia karkuun, mutta pakoon emme niiltä pääse koskaan!

      Milloinkahan lääketiede pääsee tälle 2009-luvulle?
      Clostridium difficile-bakteeri on yleinen meillä ihmisillä, lapsilla varsinkin. Itse Clostridium difficile-bakteeri ei ole perus syy kuolemiin, vaan antibiootti ja kosteusvaurio-homeiden antibiootti ovat tappaneet nämä tarpeelliset Probiootti bakteerit, jonka takia Clostridium difficile-bakteerit ovat päässeet kiinnittymään/kasvamaan/lisääntymään limakalvoilla, joilta puuttuu tämä luonnollinen vastarinta; Tärkeimmät Probiootti bakteerit!
      * Kun vatsamme (=suolisto) limakalvot ovat täysin kunnossa (=löytyy tärkeimmät mhb.t), niin silloin ei esiinny: kipu, vihlonta, närästys, ummetus, ripuli, jne.
      Maitohappobakteerit muodostavat limakalvoilla "bakteeripuolustuksen", jolloin jos esimerkiksi saat suun kautta Clostridium difficile tappajabakteerin, niin Clostridium difficile bakteeri jatkaa vahinkoa aiheuttamatta suoliston läpi ja poistuu ulosteen matkassa. Kolmella tärkeimmällä bakteerilla voidaan ehkäistä tilanteen kärjistyminen, jolloin-

      * >>>>>>Ripuli (löysä uloste), johon ei liity ripulia edeltänyttä antibiootti-kuuria:
      Kertoo sen että suoliston tarpeellinen bakteeri-kanta on vajaa, mutta ei vielä vakava, joka voidaan parantaa antamalla suoliston limakalvoille hyvät/tarpeelliset maitohappobakteerit syöden, huomioiden että syöt oikeita eläviä/luonnollisia bakteerikantoja (ks kolme (3) tärkeintä bakteeria), vähintään 3(suositus on 6)-miljardia bakteeria/vrk. Antibiootti tappaa maitohappobakteerit, joten ota mhb.t kolme tuntia antibiootin jälkeen ja ajoita mhb.n otto viimeiseksi yötä vasten, jne.
      Mutta jos limakalvoille ei olekaan annettu hyviä/tarpeellisia maitohappobakteereita, niin-

      * >>>>>>Veri-ripuli (löysä uloste), johon saattaa liittyä ripulia edeltänyt antibiootti-kuuri:
      Kyseessä saattaa olla Clostridium difficile-bakteerin tuottaman toksiinin (=myrkky) aiheuttama ripuli. Clostridium difficile bakteeriin eivät tehoa mikään antibiootti(!!!)t, vaan antibiootti ainoastaan pahentaa suoliston limakalvojen tilaa tappamalla hyviä/tarpeellisia maitohappobakteereita. Clostridium difficile-tappajabakteerin kiinnittyminen/kasvu/lisääntyminen vaurioituneilla (=haavautuneilla) limakalvoilla voidaan estää ainoastaan ohessa luetelluilla kolmella tärkeimmällä maitohappobakteerilla! Luonnollisilla/elävillä maitohappobakteereilla ei ole yliannostuksen vaaraa, joten tilanteen vakavuudesta riippuen potilaalle voidaan antaa kymmeniä---satoja miljardeja mhb.ta/vrk! Kun limakalvot ovat kunnossa, niin Closridium difficile-bakteeri ei aiheuta mitään erityisiä toimenpiteitä. Ainoastaan toksiinia tuottava kanta vioituneilla (=haavautuneilla) limakalvoilla aiheuttaa välittömiä toimenpiteitä. Sen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa-

      * >>>>>>Uloste-tutkimus:
      Jossa ulosteesta määritetään bakteerit ja toksiinit. Mikäli ulosteesta löytyy Clostridium difficile-bakteereita ja niiden tuottamaa toksiinia, niin paksusuolen pelastamiseksi ja Clostridium difficile-bakteerin nopean häätämisen vuoksi kannattaa teettää sairaalassa-

      * >>>>>>Maitohappobakteeri-liuoksella korvattu ulosteen-siirto:
      Jossa paksusuoli tyhjennetään ja paksusuoleen ruiskutetaan maitohappobakteeri-liuosta (1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif).

      Lue tuo: ***Sivuilla oleva toistettava teksti*** .................jatkuu.
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Antibioottiripuli&Tappajabakteeri.html

      • taas paasaat...

        Haha-hah-haa, toimii 100%:sti, anna mun kaikki kestää. Että sä jaksat paasata milloin missäkin.


    • poertti

      jos tää on sitä superbakteeria. eimutta katos perkele nyt on vuosi 2012 jo! mites tää aeka näin kulluupi..?

    • tähystyksessä...

      Tuolla jo vuonna 2007 kirjoittelin minulta löytyneen mikroskoppinen koliitti. Nyt (viime vuonna) uuden tähyn myötä on diagnoosi tarkentunut eli kyse on lymfosyyttikoliitista. Kokeiltua tuli 3kk:n kortisonikuurikin, joka helpotti jonkin verran, mutta kuurin loputtua tilanne taas paheni eli ei saatu sellaista pidempää oireetonta vaihetta.

      Imodium on ainoa, joka edes vähän auttaa, mutta kait sitä on vaan totuteltava tähän. Onneksi on ns. hyvänlaatuista ripulia, ei siis noita varsinaisia tulehduksellisia juttuja. Mutta tylsää siltikin.

    • toimii.
      • ripulin selättänyt

        Ruokavalio on kaiken a ja o. Virallinen terveyssuositus täysjyväviljoineen ja leivän syömisineen ja rasvattomine maitoineen yms. kevyttuotteineen on monen pakille kauhistus. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin ne kaiken maailman laktoosittomat ja hylat saa oman suolen täysin sekaisin. Ja siihen riittää yksi syöty ateria, jossa esim. hylakermaa. Aluksi siinä tervehtymisvaiheessa on oltava erityisen tarkka, mitä syö.
        Valitse vain runsasrasvaisia maitotuotteita, ei mitään sekasotkukermoja, vaan oikeata kermaa, maitoakin voi kokeilla runsasrasvaisina tai jätä maitotuotteet kokonaan hetkeksi pois ja siirry sitten suoliston siedon mukaan rasvaisiin hapanmaitovalmisteisiin ja jatkat siitä kokeilua eteenpäin. Näin voi tehdä, jos sitä laktoosi-intoleranssia ei tutkimuksissa ole löytynyt. Kaikkien eritavoin alkuperäisestä muodosta käsiteltyjen maitotuotteiden suolistonläpäisevyys on vain muuttunut siten, että toisten suolisto ei sitä kestä, mutta kestää joitakin rasvaisia, vähemmin käsiteltyjä tuotteita. Oman suolistoni sain kuntoon siirtymällä ns. tinkimaitoon, mutta kaikkialla se ei onnistu. Enkä ihmettele, sillä luonnonmukaisin maitohappobakteerikanta on juuri siinä.
        Viljavalmisteet olivat omalla kohdallani myös ongelma. Parhaiten suolisto kestää vehnää, ruista ei ollenkaan. Tässäkin voi kokeilla erilaisia tuotteita, hiivatonta ruisleipää tai luomuruisleipää eli mahdollisimman vähin perusraaka-ainein tehtyä. Vehnästä tehtyä leipää kestän vain tiettyjen leipomoiden, mahdollisimmin vähäisellä hiivalla valmistettuja ja vain melkoisella kohtuudella käytettynä. Leipä, joka jo ulospäin haisee hiivaiselle kannattaa jättää ostamatta. Sääntö, mitä vähäisemmin perusraaka-ainein valmistettu sitä suolistoystävällisempää. Jauhonparanne on omalle suolistolle täysmyrkky mitä ripulointiin tulee. Aina voi kokeilla viikon leivätöntä elämää, olisiko siitä apua. Voihan olla, että suolisto kestää viljoja esim. puuroina, mutta ei leipinä.
        Hiiva moninaisissa tuotteissa on itselleni ongelma. Hiiivauutetta löytyy esim. lihaleikkeleistä, jotka omassa ruokavliossa jäävät kaupan hyllyyn. Eli ei siis vain leivissä ole hiivaa, sitä on mitä yllättävimmissä paikoissa.
        Muut ruoka-aineet, mahdollisimman vähin lisäainein, itse alusta alkaen tehden, ovat koko jutun peruskallio. Kauppojen valmisruoat on jätettävä muiden syötäviksi. Valmista liedellä tai uunissa, jätä mikrossa kuumennus vähäisemmälle, niin maistuu paremmalle.
        Jos itse söisin, mitä sattuu, istuisin vessassa ripuloimassa...


      • tähystyksessä...
        ripulin selättänyt kirjoitti:

        Ruokavalio on kaiken a ja o. Virallinen terveyssuositus täysjyväviljoineen ja leivän syömisineen ja rasvattomine maitoineen yms. kevyttuotteineen on monen pakille kauhistus. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin ne kaiken maailman laktoosittomat ja hylat saa oman suolen täysin sekaisin. Ja siihen riittää yksi syöty ateria, jossa esim. hylakermaa. Aluksi siinä tervehtymisvaiheessa on oltava erityisen tarkka, mitä syö.
        Valitse vain runsasrasvaisia maitotuotteita, ei mitään sekasotkukermoja, vaan oikeata kermaa, maitoakin voi kokeilla runsasrasvaisina tai jätä maitotuotteet kokonaan hetkeksi pois ja siirry sitten suoliston siedon mukaan rasvaisiin hapanmaitovalmisteisiin ja jatkat siitä kokeilua eteenpäin. Näin voi tehdä, jos sitä laktoosi-intoleranssia ei tutkimuksissa ole löytynyt. Kaikkien eritavoin alkuperäisestä muodosta käsiteltyjen maitotuotteiden suolistonläpäisevyys on vain muuttunut siten, että toisten suolisto ei sitä kestä, mutta kestää joitakin rasvaisia, vähemmin käsiteltyjä tuotteita. Oman suolistoni sain kuntoon siirtymällä ns. tinkimaitoon, mutta kaikkialla se ei onnistu. Enkä ihmettele, sillä luonnonmukaisin maitohappobakteerikanta on juuri siinä.
        Viljavalmisteet olivat omalla kohdallani myös ongelma. Parhaiten suolisto kestää vehnää, ruista ei ollenkaan. Tässäkin voi kokeilla erilaisia tuotteita, hiivatonta ruisleipää tai luomuruisleipää eli mahdollisimman vähin perusraaka-ainein tehtyä. Vehnästä tehtyä leipää kestän vain tiettyjen leipomoiden, mahdollisimmin vähäisellä hiivalla valmistettuja ja vain melkoisella kohtuudella käytettynä. Leipä, joka jo ulospäin haisee hiivaiselle kannattaa jättää ostamatta. Sääntö, mitä vähäisemmin perusraaka-ainein valmistettu sitä suolistoystävällisempää. Jauhonparanne on omalle suolistolle täysmyrkky mitä ripulointiin tulee. Aina voi kokeilla viikon leivätöntä elämää, olisiko siitä apua. Voihan olla, että suolisto kestää viljoja esim. puuroina, mutta ei leipinä.
        Hiiva moninaisissa tuotteissa on itselleni ongelma. Hiiivauutetta löytyy esim. lihaleikkeleistä, jotka omassa ruokavliossa jäävät kaupan hyllyyn. Eli ei siis vain leivissä ole hiivaa, sitä on mitä yllättävimmissä paikoissa.
        Muut ruoka-aineet, mahdollisimman vähin lisäainein, itse alusta alkaen tehden, ovat koko jutun peruskallio. Kauppojen valmisruoat on jätettävä muiden syötäviksi. Valmista liedellä tai uunissa, jätä mikrossa kuumennus vähäisemmälle, niin maistuu paremmalle.
        Jos itse söisin, mitä sattuu, istuisin vessassa ripuloimassa...

        Toiminnalliset ripulit ym. pystyykin varmaan selättämään ruokavaliolla, toki sekin on ihan yksilöllinen mikä toimii. Sinulla toimii noin ja jollain muulla ihan toisenlainen.

        Mutta kun kyse ei ole toiminnallisesta ripulista, niin sillon ei auta ruokavaliot.

        Hienoa, että sinulla ripulin selätys onnistui. Minulla ei ainakaan maidottomuus tai lisäaineettomuus ole auttanut. Lisäaineet on tullut selvitettyä, koska lisäaineista lisätty fosfori on minulla kiellettyjen listalla toisen kroonisen sairauteni vuoksi. Ja maitotuotteet taas sinänsä sisältävät fosforia liikaa.

        Ripulin kanssa elää, mutta toinen sairaus johtaa hautaan, sen ehdoilla siis elellään.


    • ripulirallia

      Mulla ollu kans nelisen kuukautta vatta löysällä... Kävin yksityisellä, koska julkisella puolella on yli kolmen kuukauen jonot. Yksityinen ei sanonu juuta eikä jaata tähän vaivaan... Verikokeita lisää ja virtsanäyte pittää antaa. Kirjoitti lekuri kuites reseptin kuitulisälle, jonka pitäis rauhoittaa vatsaa. Mielenkiintosta on kyllä elämä ollu tämän ripulin kanssa :D Aina pitäis se vessa olla lähelä tai ainaki näköpiirissä :D

    • imotiumi

      Tuo on ikävä vaiva, sitä eivät lääkärit ymmärrä, tai halua ymmärtää...haistakoot kakka.

    • Hammaskivi00

      Valitettavasti kaikki eivät ota kroonista ripulia tosissaan, vaan kuvittelevat että tilanne paranee itsellään. Useat lääkäritkään eivät sitä huomioi, ellet sitten mene sanomaan että sitä on kestänyt kuukausia/vuosia ja tilanne on todella paha. Mahdollisia syitä ripuliin on kymmeniä, mutta yleensä testit aloitetaan täydellisestä verenkuvasta ja keliakia & laktoosi-intoleranttitesteillä, josta edetään tähystykseen yms. Kyllä se syy sieltä lopulta selviää.

    • Lääkärien uhri

      Eivät tosiaan ota vakavissaan :(. Minulle lääkäri vain hoki, että tilani on "aivan normaalia" - siis etten ole kuukausiin voinut poistua kotoa kuin suoli täysin tyhjänä (pikku paasto), että suolesta ryöpsähtelee ihan omia aikojaankin veristä limaa, eikä mikään sula (varsinkin rasvaa ja vilja-kasviruoan sulamattomia jäänteitä tulee läpi ja puutosoireet alkaa jo tuntea). Onko siis aivan normaalia olla jatkuvalla sairaslomalla? Kotona töiden teko ei pidemmän päälle riitä ja sairaus vie joka tapauksessa voimat. Pelkään, ettei työnantajan kärsivällisyyskään riitä loputtomiin.

      Lopulta lääkäri ehdotti, että alkaisin syödä Imodiumia jatkuvasti. Mahtaako se olla järkevä neuvo? Oman kokemukseni mukaan se lievittää hetkeksi, mutta sen jälkeen oireet ovat kahta kauheammat.

      Ai niin, toinen lääkäri lähetti psykoterapiaan! Jotta jaksaisin vatsani aiheuttaman stressin kanssa! Alkoi tuntua, että pitävät luulosairautena.

      Minulle ovat suostuneet tekemään vain aivan perustestit (suolistoviljely1 ja 2 sekä parasiitit - joita tosin pitäisi tehdä useita, eikä kaikkia ripuloivia alkueläimiä silti löydetä standardimenetelmillä).

      Jos löytäisin lääkärin, joka suostuu tutkimaan tätä, niin mitä testejä ehdottaisitte? Tai osaatteko suositella hyvää lääkäriä vaikka Helsingistä?

      • tähystyksessä...

        Jos ripulin seassa on verta, pitää syy ehdottomasti selvittää. Imodiumia ei saa tuossa tapauksessa edes jatkuvasti käyttää, koska vaikka se ripulia hillitsisikin, niin joku syy on siihen verentuloon.

        Suosittelen ehdottomasti kolonoskopiaa eli paksunsuolen tähystystä noiden peruslabrojen lisäksi, siis ainakin.

        Eli lähete gastroenterologille, esim. Hesassa joko kaupungin sairaaloiden konsultaatiopolille tai sitten Meilahteen, jos normi-terveysasemalla olet käynyt, työterveydestä yleensä lähete tulee yksityiselle puolelle.

        Tähystyksellä saadaan poissuljettua pahanlaatuiset jutut ja tulehdukselliset sairaudet selviävät (collitis ulcerosa, Grohnin tauli esim.) eli löytyy sitten täsmälääkitystä. Ja sitten voi toki löytyä syy, johon ei täsmälääkitystä ole (kuten ne mikrospooppiset koliitit), jolloin sitten Imodiumia voi huolettomammin käyttää.


    • sdjkfhalsdkjhf

      Onko sulla jotain muita oireita..itselläni oli pitkään vatsa jatkuvasti löysällä. Oli kamalaa kun se saatto iskee missä vaan ja sit oli julmettu kiire kotiin..Olin myös tosi tosi väsyny. Lääkärissä kävin mutta oli alkuun ihan et koita jättää maitotuotteet tms pois mutta ei ei auttanu. . Söin ku hevonen mut paino putos silti ku kaikki tuli heti ulos...no lopulta selvis niinkin yksinkertanen syy kun kilpirauhasen liikatoiminta..nyt on vuosi kun leikattiin kilpirauhaset kokonaan pois..taas ilokseni on tää paskarumba palannu kun sopivaa lääkitystä ei taho löytyä :D Mutta siis älä viä pelkää pahinta..voi olla jotai ihan jotain vaaratonta...toivottavasti syy selviää :)

      • ykl

        Hei! Oletko ajatellut, että se voi olla perinnöllistä? Kokeile jättää pois peruna, vihannekset, kasvikset, juurekset, kaikki sokerit(myös makeutusaineetaa9, maito,viljat ja tuoreet marjat. Minulla nimittäin on sama vaiva ja saan syödä vain pakastettua( noin 5 vuorokautta) ja kypsää kanaa, kalaa ja lihaa, kymmenen minuuttia keitettyjä kananmunia ja sokeritonta perunajauhoilla suurustettua kiisseliä, jonka marjojakaan ei saa laittaa sinne tuoreena, vaan nekin täytyy keittää.
        Minulle on tehty kaikki mahdolliset kokeet julkisella puolelle, eikä mitään ole löytynyt. Kävin sitten terveystalolla gastropanelissa ja löytyihän syy. Minulla ei ole ruoansulatusnesteitä, joten siksi kaikki pitää keittää ja tämä juttu on peritty lappalaisilta, sillä olen Kuusamon metsälappalaista sukua ja lappalaisethan kypsentivät ruokansa kunnolla. Lisäksi ostan luontaistuotekaupasta digestive-ruoansulatusentsyymejä, suolahappoa ja pepsiiniä.


    • sfdnfksklnf

      Kokeilkaa Biolatte Boulardiita ja/tai Diarrexia, molemmat ovat auttaneet minua!

    • No jaa? Aamulla kyllä paskattaa, mutta mulla ei ole ripulia.

    • Ripulitar

      Mulla iski eka todella paha väsymys jonka seurauksena tuli vesiripuli, oksentelu, kuume, vilunväreet, huimaus, pahoinvointi. En kestänyt ollenkaan olla pystyssä, kun kunto romahti. Tätä kesti 3.5 kk. Nyt on paksusuoli tähystetty- terve, ei laktoosi-intoleranssia eikä keliakiaa, veriarvot ok. Kuukausien ns. pakko paasto ja parikymmentä lääkärikäyntiä päivystyksessä ja terveyskeskuksessa takana. 2 kk syöty visbliniä. Ripulointia aluksi n. 25 kertaa pvä sitten siirretty n. 5-15 kertaan pvä. ummetustakin oli mutta nyt taas ripulointia.

      Nyt aloitettu 10 päivää sitten foadmap ruokavalio tiukalla rajauksella ja kiireellinen lähete odottaa sisötautiklinikalle. Seuraavaksi masutähystys luultavammin ja parasiittituloksit saapuvat parin päivän päästä. Nyt yli 4 kk saikulla ja helvettiä ollut koko hetki. Kunto romahtanut mutta mä selvitän mikä mulla on!! Vaikka mikä ois! Lääkärit eivät suostu diagnosoimaan terveyskeskuspuolella kun eivät tiedä mikä on. Yksi teoria ärtyvä suoli mutta ei se vie ihmiseltä terveyttä niin että se konttaa paskalle.

      Toivottavasti tästä oli joillekin apua ja lupaan infoa kun homma selviää.

    • Ripulitar

      Ai niin..epäiltiin myös kilpirauhasen ylivilkkautta sekä mikroskooppista koliittia- kumpaakaan ei ole.

      Vatsakramppeihin ja kipuihin annettu panadolia ja litalginia.

    • KivesHikiKassu69

      Aids

    • JeppeY

      Sama vaiva ja muutakin minullakin, eikä ripulilääke tehoa. Vuoden tutkimusten jälkeen haiman elastaasi matala. Mikään ei imeydy, sulamaton mössö möyrii paksusuolessa ja ruokkii vääriä bakteereita. Haimalääke creon auttoi heti oikeansuuntaisesti, mutta tilanteen tasapainottaminen taitaa viedä aikaa.

    • Ripulieva

      Myös ruoka-aineallergia voi oirehtia ripulilla. Vaikea juttu, kun ripuli tulee aikaisintaan vuorokauden kuluessa ruuan nauttimisesta. Itselläni tulee ripuli myös, jos käytän närästyslääkkeitä. Pitkään vaikuttavat ovat pahempia. Rennien kestää helpommin jos ei syö tuntikausiin mitään sen ottamisen jälkeen. Lisäksi ripuloin makeutusaineesta limussa tai karkissa. Jos niitä syön päivittäin, on myös päivittäin ripuli.

    • Swäägpussy

      Köyhät ripuloi

    • Anonyymi

      Itsellä myös kroonista (erittäin pahan hajuista) ripulia ollut vuosikausia. Viime vuosina olen joutunut ottamaan muutamia antibioottikuureja ja etukäteen pelännyt, että kuinkanhan huonoksi niistä suolisto menee kun muutenkin ongelmia.

      Mutta, yllätykseksi, näiden antibioottikuurien aikana suolisto onkin mennyt parempaan kuntoon. Uloste muuttunut kiinteäksi ja lähes hajuttomaksi.
      Voisiko tämä viitata siihen, että suolistossa onkin jotain parasiitteja, helikobakteeri tms.?

      Keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia ei verikokeiden mukaan ole. Ehdotettu mm. ärtyvän suolen oireyhtymää. Eikö ärtyvän suolen oireyhtymässä luulisi, että suolisto menee pahempaan kuntoon antibiooteista eikä parempaan kuten minulla on käynyt?

    • Anonyymi

      Crohnin tautikin voi olla mahdollista, it5selläni on sellainen ja se oli kamalaa aikaa kun vaivoja oli eikä ymmärtänyt mitä se on ennen kuin tutkimuksissa siis tähystyksessä tauti löytyi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Krooninen rasvaripuli, Keliakia, Laktoosi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe