Editointi helpottui

Elokuvahullu

Olen opetellut kuvausta ensin Lubitel peilikameralla ja sitten 1969 vanhempani hankkivat minulle jossakin hetken mielihäiriössä Chinon 609 kaitafilmikameran. Oli se upea laitos kuusin kertainen zoom käsin ja automaattisesti kahdella nopeudella, kolme eri kuvausnopeutta, kaukolaukaisimen paikat jatkuvalle ja kuvakerrallaan kuvaukseen, käsi- ja automaattinenvalotuksensäätö.

Ei muuta kuin kuvaamaan. Oli se hienoa.

Viisivuotta sitten hommasin vihdoin viimein videokameran joka on digitaalinen Panasonic. Kuvaus muuttui todella paljon, ei ollut enää valonriittämisestä ongelmia. Lähikuvaus onnistui mikä kaitafikameralla oli minimissä 1,5m nyt muutamia senttejä.

Aluksi editoin kamerasta videonauhurille. Sitten kun projektipaikassa pyysivät tekemään yhdestä hommasta videon ja materiaalia kertyi yli 10 tuntia alkoi kameralta videolle editoiminen tuntumaan turhan työläältä.

Selvittelin tietokoneella editointia mutta se tuntui vielä kankealta ja sain tietää tuplapesäisestä JVC:n Eisa palkitusta nauhurista jolla editointi pitäisi olla helpompaa. Aluksi etsitiin 8 x 8 otosta muistiin DV-nauhalta sitten homma käyntiin ja otokset SuperVHS- tai tavalliselle VHS-nauhalle. Homma helpottui kummasti. Ainoa ongelma oli JVC joka on koko ajan reistaillut ja ollut huollossa. Viime kesänä vaihdettiin DV-pesä mutta jouluna muutaman video editoituani se meni mykäksi. Kuvapä sökönä. No korjauksen jälkeen editoin 4 satsia 8x8 otosta ja viidennellä alkoi taas homma tökkiä ja kuva pikselöityä. Hemmetti 260 otoksen jälkeen taas laiteessa jotain. Pyysivät lähettämään jälleen maahantuojalle.

Miksen ole aiemmin kokeillut tietokoneella editointia? Nyt kun veljeni kasasi minulle koneen ja hankin siihen Pinnaclen studio 8 ja aloin opettelemaan sillä. Perjantaina vieräti ilta sekä lauantaina ja sunnuntaina aika lensi siivillä. Istuin koneen ääressä puolesta päivästä ilta kymmeneen editoiden erästä hautajaisvideota. Vaimokin totesi, että miksi tuota ei ole aiemmin hommattu, olisi tullut halvaksi kun ei tarvitse edes ruokaa sinulle laittaa.

Kyllä oli mukava editoida ja korjailla, kopioida ääntä eri raidalle oikeaan kohtaa. Aivan mahtavaa. Nyt hommat alkoivat vörkkiä ja lopullisen kuvan laadunkin pitäisi olla melkein YLE:n tasoa.

4

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku mui

      ONNITTELUT :))

      kohta elokuvahullu on suuri tekijä
      keskuudessamme.
      saamme sitten olla ylpeitä,
      onhan hän ikioma "pappislaisemme", hih :))

      • Elokuvahullu

        En tiedä, että suuri tekijä, ehkä paremminkin pieni puuhastelija. Mukava rustailla kaikenlaista.

        Materiaalia on kaitafilmeillä toistakymmentä tuntia. Olen muuten vetänyt niitä videolle suoraa valkokankaalta, hieman editoinut ja lisännyt aikakauden musiikit ja avot siitä vain lahjaksi nuoruuden kaverille joka oli aivan otettu.

        Serkku pyysi viemään omat kaitafilmit videolle joita on noin 13,5h. Muutaman kelan olen jo vetänyt videolle ja niitähän hieman siistiessä se turkaleen JVC alkoi taas tökkiä. Mutta sain karsittua pahimmat kuvalliset kömmähdykset ja epäonnistuneetotokset pois ja tähän asti melkein valmiista videosta tuli puolet lyhyempi kuin alkuperäismateriaalista.

        Videolle on tullut kuvattu ainakin 50h. Joten materiaalia riittää vaikka muille jakaa.

        Kiitos vain vielä kerran Pikku Mui ja hauskaa viikon alkua!


      • joni
        Elokuvahullu kirjoitti:

        En tiedä, että suuri tekijä, ehkä paremminkin pieni puuhastelija. Mukava rustailla kaikenlaista.

        Materiaalia on kaitafilmeillä toistakymmentä tuntia. Olen muuten vetänyt niitä videolle suoraa valkokankaalta, hieman editoinut ja lisännyt aikakauden musiikit ja avot siitä vain lahjaksi nuoruuden kaverille joka oli aivan otettu.

        Serkku pyysi viemään omat kaitafilmit videolle joita on noin 13,5h. Muutaman kelan olen jo vetänyt videolle ja niitähän hieman siistiessä se turkaleen JVC alkoi taas tökkiä. Mutta sain karsittua pahimmat kuvalliset kömmähdykset ja epäonnistuneetotokset pois ja tähän asti melkein valmiista videosta tuli puolet lyhyempi kuin alkuperäismateriaalista.

        Videolle on tullut kuvattu ainakin 50h. Joten materiaalia riittää vaikka muille jakaa.

        Kiitos vain vielä kerran Pikku Mui ja hauskaa viikon alkua!

        Kun olet tarpeeksi editoinut pinnaclella niin kokeileppa esim. Adoben Premiereä! Sillä saa kaikkea aikaseksi, tuhansia plug-inejä löytyy.. Ainoa huonopuoli ohjelmassa on sen vaikea käyttö alussa, mutta kyllä sen oppii nopeasti.
        Kuvailu ja editointi on kyllä kivaa puuhaa :)


    • star wars

      millä voi editoida star wars videon taustaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe