Mitä suosittelette (laji ja seura, pääkaupunkiseudulla), jos 4 -kymppinen "hidas ja kankea" vaikkakin hyväkuntoinen mies haluaisi harrastaa jotain tehokasta itsepuolustuslajia. Henkilökohtaisista em. ominaisuuksista johtuen tekniikoiden tulisi varmaan olla aika yksinkertaisia. Enkä halua alkeiskurssille, jossa muut ovat 12 vuotiaita. Onko aikuisille mitään tarjolla ?
40-v:lle laji ?
22
3256
Vastaukset
- osmo
Suosittelen krav magaa. Itse aloitin 35-vuotiaana. Liitteenä yksi seuravaihtoehto ja vähän infoa asiasta.
http://www.kravmagatapanila.net/ - pete
Ju-jutsu 2000: löytyy ainakin Va-jutsu Tikkurilassa, Tapanilan Erällä ja Combat Academyssä ( suolaisin hinta ).
Ei ole korkeita potkuja joten mainitsemallasi hyvällä kunnolla ja treenihaluilla pääsee pitkälle.
Eikä lopu opeteltava kesken, kun pitää oppia pysty ja matto-ottelu ja kaikki siltä väliltä.
Kyllä niiltä kursseilta löytyy ihan aikuisiakin ja viimeistään kurssin jälkeen varhaisteinejä näkyy vähemmän.
Oli lajivalintasi lopulta mikä tahansa, aivan varmasti kannattaa aloittaa huiskinta. Et voi kuin voittaa.
pete, 32 v. pyjamakohkaaja - Vanha kehäraakki
MORO! Kyllä nyrkkeilyyn kannattais lähtee mukaa
se on erittäin monipuolinen laji ja perustekniikat on on lopuksi aika simppeleitä oppia ja mikä parasta nyrkkeilyväki on tosi reiluu sakkia! Ota yhteyttä eim. Viipurin Nyrk.
Helsingin Tarmo,Helsing.Nyrk. Onhan noita en nyt musta kaikkia , olen itse Pohjanmalta.... - Phoenix82
JA taas äänessä oman lajin puolesta =) kuten varmaan kaikki täällä. Thainyrkkeily on tehokas kunnon kohottaja. Peruskurssille osallistujat ovat täällä (Itä suomessa päin n.16-30 vuotiaita) mutta onpa siellä ollut eräs 56 vuotias mies ja pari 40 naista ja miestä. Peruskurssi on n. 2kk ja pakollinen suorittaa Silloin opetellaan perustekniikat torjunnat lyönnit ja potkut sekä niskapainia. JA kehitetään fysiikkaa jatkoa ajatellen.
Seurassamme keski-ikä pyörii siinä 20 ja 30 välillä ja varsinkin kuntopuolella löytyy ihan aikuisiakin harrastajia. Kilpailupuolella porukka onv vähän nuorempaa.
Itseuolustuslajina thainyrkkeily on yksinkertaista ja kovaa. Ei sovellu (mielestäni) pehmeään itsepuolustukseen tai portsarihommiin , vaikka meidänki seurasta löytyy 3-6 päätoimista portsaria.- Opa
Ehdottomasti Krav maga, olen jo 5-kymppinen entinen karateka ja Km-sopii kuin naula päähän.
Krav magassa ei ole mitään ihmetemppuja vaan toimivaa tekniikkaa ja järkevä ajatusmalli.
Opa 50 v
- hapkidooo
sin moo hapkido olis hyvä monipuolinen laji ja tehokas ei tärvii mittää super notkeut ite ki oon kankee ku rautatiekisko ja silti sujuu tosi hyvin kato www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi
www.hapkido.fi sielt löytyy lissää infoo aloita ihmeessä!!!!!8D - kung fu miäs
minusta tuntuu että kaikki vaan suosittelee omaa lajiaan.
". Henkilökohtaisista em. ominaisuuksista johtuen tekniikoiden tulisi varmaan olla aika yksinkertaisia."
Minä annan ääneni krav magalle.
Tosin kyllä oma lajini, bajiquan, sopii myös hyvin tuohon vaatimukseen. Meillä on pieni mukava ryhmä, saa hyvää henkilökohtaista opetusta. Linkki: http://www.kolumbus.fi/baji/introduction.htm . Alussa kylläkin opetellaan melkein vain käyttämään kehoa ja tappelu tekniikat ovat toissijaisia. Mutta jos haluat jotain mikä vaatii hieman omistautumista ja aikaa niin tämä on todella hyvä.- flammee
Noh, taitaa olla näin että suurimmassa osassa lajeja se optimaalisin aloitusikä on suhteellisen nuorena. Mutta monessa lajissa silti pörrää mukana näitä papparaisia ja ratakiskoja jotka pärjäävät lajissa ihan hyvin.
Josta päästäänkin varsinaiseen asiaan eli että taekwondo voisi olla sopiva laji, jos paikkakunnaltasi löytyy senioriryhmiä.. Kyllä fyysisesti pärjää normaaliryhmässäkin, mutta siellä on niitä alle 15 vuotiaita ehkä pikkuisen liian suuri määrä.. - Häh
flammee kirjoitti:
Noh, taitaa olla näin että suurimmassa osassa lajeja se optimaalisin aloitusikä on suhteellisen nuorena. Mutta monessa lajissa silti pörrää mukana näitä papparaisia ja ratakiskoja jotka pärjäävät lajissa ihan hyvin.
Josta päästäänkin varsinaiseen asiaan eli että taekwondo voisi olla sopiva laji, jos paikkakunnaltasi löytyy senioriryhmiä.. Kyllä fyysisesti pärjää normaaliryhmässäkin, mutta siellä on niitä alle 15 vuotiaita ehkä pikkuisen liian suuri määrä.....onko oman lajin sokea ihailu esteenä nähdä alkuperäinen kysymys?
Väitän, ettei tkd sovi kaikille, varsinkin todella kankeille.
Jotain rajaa, minusta tuo km on ihan hyvä valinta, vaikka itse harrastankin ihan muuta lajia. - flammee
Häh kirjoitti:
...onko oman lajin sokea ihailu esteenä nähdä alkuperäinen kysymys?
Väitän, ettei tkd sovi kaikille, varsinkin todella kankeille.
Jotain rajaa, minusta tuo km on ihan hyvä valinta, vaikka itse harrastankin ihan muuta lajia.Kyllä niitä kankeita ihmisiä on taekwondonkin parissa ja viihtyvät ihan hyvin.. Ja taisin mainita sen senioritaekwondon..
- phoenix82
Tottakai oma laji on jokaisesta se paras ja rakkain. Kukapa sitä omaa moittiskaa
- Sipjin
flammee kirjoitti:
Kyllä niitä kankeita ihmisiä on taekwondonkin parissa ja viihtyvät ihan hyvin.. Ja taisin mainita sen senioritaekwondon..
Hyvä on asiaa miettiä ja kysellä, mutta ei kannata sokeasti uskoa jokaista joka kehuu omaa lajiaan. Jos vanhempi kankea mies etsii tehokasta itsepuolustuslajia niin se ei ole Taekwondo.
Kysymys oli tehokkaasta itsepuolustuslajista ja vanhempi ja kankeampi ei enään pysty tehokkaasti puolustamaan itseään Tkd tekniikoilla.
Kehitys on hänellä tässä lajissa liian hidasta ja ikää tulee kokoajan lisää. Ei siis mitään järkeä jos todellakin haluaa oppia puolustamaan itseään.
Suosittelisin Krav Magaa tai Hokutoryo Ju jutsua.
Ju jutsussakin kroppa hutaa armoa ja loukkaantumisriski kasvaa ikääntyneellä aloittelijalla. Kuntonyrkkeily hyvän ohjaana avulla voi olla myös lisä harjoitteluun alussa.
Se tuo kestävyyttä ja ripeyttä lyönteihin.
Joku voi nyt sanoa ettei se ole itsepuolustusta, mutta kyllä se on osa sitä ja erittäin paljon.
Vielä pitää sanoa, että itse olen Taekwondoa harrastanut yli 10 vuotta ja pidän laista erittäin paljon, mutta en voisi suositella sitä 40 vuotiaalle kankealle miehelle itsepuolustuslajiksi. Ju jutsusta on kokemusta myös melko paljon ja suosittelisin sitä hänelle.
Krav Maga voisi sopia vielä paremmin.
Krav Magan harrastajat voisivat valoittaa asiaa enemmän lajin sopivuuden kannalta. - kung fu miäs
phoenix82 kirjoitti:
Tottakai oma laji on jokaisesta se paras ja rakkain. Kukapa sitä omaa moittiskaa
on osa nöyryyttä ja viisautta.
- Phoenix82
kung fu miäs kirjoitti:
nöyryyttä olen oppinut mutta jostain ihmeen syystä en ole ollut paikalla silloi kun viisautta jaettiin. *naurahtaa* Suuri osa asioista täytyy oppia kantapään kautta, jos edes niinkään
- kung fu miäs
Phoenix82 kirjoitti:
nöyryyttä olen oppinut mutta jostain ihmeen syystä en ole ollut paikalla silloi kun viisautta jaettiin. *naurahtaa* Suuri osa asioista täytyy oppia kantapään kautta, jos edes niinkään
"Suuri osa asioista täytyy oppia kantapään kautta, jos edes niinkään "
Juuri näin on. Siksi en pidä näistä budo-jeesuksista, suurin osa heistä ei ole paljoa kokenut, kuitenkin he saarnaavat vaikka mitä korkeampia moraaleja. - Pantse
kung fu miäs kirjoitti:
"Suuri osa asioista täytyy oppia kantapään kautta, jos edes niinkään "
Juuri näin on. Siksi en pidä näistä budo-jeesuksista, suurin osa heistä ei ole paljoa kokenut, kuitenkin he saarnaavat vaikka mitä korkeampia moraaleja.että säännöllisesti käyttämäsi termi "kyynerpää" on mielestäni suomenkielen kirjoitussääntöjen mukaan "kyynärpää".
Pantse - shotokan ;=) - kung fu miäs
Pantse kirjoitti:
että säännöllisesti käyttämäsi termi "kyynerpää" on mielestäni suomenkielen kirjoitussääntöjen mukaan "kyynärpää".
Pantse - shotokan ;=)kiitos paljon
- Andy
kung fu miäs kirjoitti:
Kiinalaiset lajit ovat luonnollisesti poikkeus tästä säännöstä. ;-)
- kung fu miäs
Andy kirjoitti:
Kiinalaiset lajit ovat luonnollisesti poikkeus tästä säännöstä. ;-)
en tiennytkään
- pantse
Tottahan täällä puhutaan - jos toimivaa itsepuolustussysteemiä haluaa aikuisena ihan aikuistasolta, niin kyllä tuo Krav Maga paras valinta taitaa olla. Pitää valita vaan "oikea" seura = tieto ohjaajan oikeutuksesta ja mm. vakuutusmahdollisuus kunnossa. Ei magaajien treeneissä sinänsä taida enempää vahinkoa käydä kuin keskimäärin. Jos haluat vaaraa, niin pelaa futista, jääkiekkoa jms. tilastojen mukaan !
Kaikkea voi kuitenkin sattua turvallisesta lajista huolimatta. Itselläni muutama vuosi sitten uusi hammas ja pari viereistä (silta) - onneksi vakuutus maksoi. Muuten olisi ollut 7.500 mk. mummon rahaa. Korvaus tuli mukisematta täydellisenä, kun olin huomioinut sinänsä halvassa vakuutuksessa tämän "vaarallisen lajin" = karate.
Toisaalta tuo ikämiesosastokin pelaa kyllä karatessakin - paikkakunnasta riippuen harjoituksia uusille ns. vanhuksille löytyy kyllä! Aika harva uusi yrittäjä vaan jaksaa lähteä esim. shotokanin vaativaan, pihtaavaan opetustyyliin vanhempana. Osa jaksaa, terveisiä vaan Harrille ja kumppaneille !
Eli: Krav Maga ehdottomasti.
Pantse - shotokan karateka-vanhus, 43-v. - Urpå
Jos Hälssingin keskustan alueelta lajia haeskelet ja toivot aikuisempaa seuraa treeneihin, olisi yksi mahdollisuus esim. Yawara (www.jujutsuliitto.fi/yawara) tai Combat Academy (www.combatacademy.fi)
- OlliSan
Tuolla kaukana idässä suosivat ikämiehet Origamia. Siinä pysyy omakin terveys kunnossa, puhumattakaan muista. HAI !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078