Kansallinen etu

Toisinaan on varsin huvittavaa, kun kuulee puhetta kansallisesta, yhteisestä edusta. Toisinaan taas ei. Huvittavaksi asian tekee aina se, kun jotakin asiaa pitävät kansallisena etuna ensimmäisenä ne, jotka saavat välitöntä hyötyä siitä, että jokin asia on kansallinen etu.

Kotimaisen maatalouden ylläpitoa ylituotantoineen kaikkineen pitävät välttämättömänä maatalousyrittäjät, MTK ja Kepu esimmäisinä. Eikö olisi paljon uskottavampaa, jos me syöjät, kuluttajat olisimme niitä, jotka ensimmäisenä huutavat maatalousomavaraisuuden perään. Kuluttajathan siinä ensimmäisinä nälkään kuolevat, eivätkä ruuan tuottajat, jos viime mainittujen maalailemat uhkakuvat toteutuisivat.

Miksei asiaa anneta siis kuluttajien ratkaistavaksi. Kansanäänestys voitaisiin suorittaa jokaikinen arkipäivä ja joskus jopa sunnuntaisin. Kuluttajat tekevät valintojaan kaupoissa. Merkitään vain selvästi esille, mikä on kotimaista ja mikä ulkomaista ja hinnoitellaan kotimainen niin, että siinä näkyy tuenkin osuus. Maksat siis esim. kotimaisesta tomaatista 2 euroa kilo plus 50 senttiä verotukea ja ulkomaisesta 1,50 euroa kiloa, missä ei ole senttiäkään suomalaisten maksamaa verotukea.

Kun valinta annetaan tällä tavoin kuluttajille ja aika ajoin valistetaan kuluttajia näkyvistä siitä, että nämä ottaisivat huomioon tuotteen alkuperän ostopäätöstä tehdessään, päästäisiin näkemään, kuinka tärkeänä kuluttajat todellisudessa pitävät kotimaisen maatalouden tukemista. Olisi siis kovin reilua, että päätösvalta annettaisiin niille, joita se eniten koskee eli kuluttajia. Jos kuluttajat ovat valmiita tukemaan maataloutta, toki he ovat silloin valmiita siihen myös ostopäätöksiään tehdessään eikä vain pakolla verotuksen kautta. Eikö niin?

20

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Miksi tukea ulkomaista maataloutta?

      • palstan kirjoittajista

        suurin osa on remadeita, ei uskoisi että saman puolueeen ihmisissä on noin jumalattoman tyhmiä paljon.


      • Jos suomalainen syö muissa EU-maissa tuotettua ruokaa, nämä muiden maiden EU-kansalaiset tukevat suomalaisten syömistä. Me tietenkin pitäisimme huolta siitä, että maksaisimme EU:n jäsenmaksuja siten, että se vastaa saamaamme EU-tukea suunnilleen samassa suhteessa kuin Suomen tapaiset maat EU:ssa.


      • ulkomaille...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jos suomalainen syö muissa EU-maissa tuotettua ruokaa, nämä muiden maiden EU-kansalaiset tukevat suomalaisten syömistä. Me tietenkin pitäisimme huolta siitä, että maksaisimme EU:n jäsenmaksuja siten, että se vastaa saamaamme EU-tukea suunnilleen samassa suhteessa kuin Suomen tapaiset maat EU:ssa.

        niin ei (ehkä) kannata ottaa omia eväitä mukaan, mutta jos suomessa syötäisiin vain ulkolaista ruokaa niin eikö siitä syntyisi suuri kauppavaje?


    • Heh heh

      Tulee varmaan välikysymys.

    • vitsikö?

      hassu asetelma vain toisesta on ilmoitettu tuki määrä mutta toisesta ei,millä ihmeellä voit sanoa että siinä toisessa ei ole suomalaisen veroeuroja? et niin millään koska Suomi on nettomaksaja ei saaja ja nettomaksuosuus senkuin tulee nousemaan.

      Tietysti olisit voinut edes laittaa kuinka paljon tuo kotimainen vaihtoehto tuo verorahoja Suomeen vs. tuo toinen. Mutta kun ei niin ei.

      Eipä tuota kotimaista ylituotantoa pahemin ole enää olemassa, paitsi joidenkin mielikuvissa. No kun tuotanto loppuu valkenee silloin joillekin että mitä tarkoittaa kilpailun väheneminen. sillä nyt monet sinä mukaan lukien olet sanonut että se laskee hintoja. Mistä ihmeestä näitä talousoppineita oikein syntyy jotka pystyvät kirkkain silmin sellaista väittämään?

      Tuista äänestettiin jo kerran ja päätös oli myönteinen, ilmeisesti kuulut niihin demokraatteihin jotka haluavat äänestää niin monta kertaa kun tulos mielyttää :) No tapansa kullakin.

      Ps. kotimaisen tomaatti kilon tuottamisesta on moni duunari Suomessa saanut palkkaa mutta onko sitä toisesta vaihtoehdosta saanut? Kaikki tiedot vain esille kun valintaa tehdään eikä vain valikoituja paloja. Jos uskallat tai edes kykenet niin paljon asiaa miettimään.

      • Voidaan siihen toiseenkin panna ihan hyvin ilmoitus suomalaisten tukiosuudesta. Sanotaan nyt sitten vaikka siltä osin, että 1,50 euroa plus 0,00001 euroa suomalaisten maksamaa tukea.

        Verorahoja Suomeen tuo eniten sellainen, mikä on markkinaehtoisesti kannattava tuottaa. Jos näin ei olisi, voisimme edelleen täällä jatkaa huopatossutehtailua ja Nokia voisi keskittyä kumisaapastuotantoon.

        Tottakai aito kilpailutilanne laskee hintoja, jos tuotteesta ei ole puutetta. Ruuasta ei Euroopassa ole mikään puute, ellei Eurooppaa kohtaa jokin vakava katastrofi kuten ydinvoimalaonnettomuus, joka tuhoaisi merkittävästi maataloustuotantoa yms. Kilpailutilanteessa markkinat muutuvat optimaalisen tehokkaiksi markkinatalouden oppien mukaisesti. Arvelisin, että esim. Yhdysvaltojen ruokahuolto toimii pääosin niin, että elintarviketuotanto on keskittynyt etelän osavaltioihin kuten Texasiin. USAn pohjoisissa osavaltioissa tuskin huudetaan minkään omavaraisuuden perään ja tuetaan maataloutta niin, että se olisi kilpailukyinen Texasissa tuotetun kanssa. Myös Ruotsissa maatalous on järjestetty järkeä käyttäen. Valtaosa tuotannosta on keskittynyt alueelle, joka sijaitseen kokonaan Suomen eteläpuolella. Tunturimaatalouden osuus Ruotsissa on siten vähäistä.

        Tuista ei ole erikseen äänestetty kertaakaan missään. EU-äänestyksessä valtaosa puolesta äänestäjistä tuskin kiinnitti mitään huomiota maataloussopimukseen. Puolesta äänestettiin aivan toisista ja paljon merkittävimmistä syistä.

        Kotimaisen tomaatin valmistus toki voi työllistää suomalaisia. Mutta kuten jo edellä totesin, niin teki huopatossujen ja kumisaappaidenkin valmistus. Kysymys ratkeaa vain sillä, kun vertailemme vaihtoehtoja. Nokia näki suuremmat mahdollisuudet puhelinbisneksessä kuin kumisaappaissa. Ei siinä silloin jääty itkemään sitä, että kumisaappaiden valmistus työllistää niin paljon suomalaisia.


      • myöskin
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Voidaan siihen toiseenkin panna ihan hyvin ilmoitus suomalaisten tukiosuudesta. Sanotaan nyt sitten vaikka siltä osin, että 1,50 euroa plus 0,00001 euroa suomalaisten maksamaa tukea.

        Verorahoja Suomeen tuo eniten sellainen, mikä on markkinaehtoisesti kannattava tuottaa. Jos näin ei olisi, voisimme edelleen täällä jatkaa huopatossutehtailua ja Nokia voisi keskittyä kumisaapastuotantoon.

        Tottakai aito kilpailutilanne laskee hintoja, jos tuotteesta ei ole puutetta. Ruuasta ei Euroopassa ole mikään puute, ellei Eurooppaa kohtaa jokin vakava katastrofi kuten ydinvoimalaonnettomuus, joka tuhoaisi merkittävästi maataloustuotantoa yms. Kilpailutilanteessa markkinat muutuvat optimaalisen tehokkaiksi markkinatalouden oppien mukaisesti. Arvelisin, että esim. Yhdysvaltojen ruokahuolto toimii pääosin niin, että elintarviketuotanto on keskittynyt etelän osavaltioihin kuten Texasiin. USAn pohjoisissa osavaltioissa tuskin huudetaan minkään omavaraisuuden perään ja tuetaan maataloutta niin, että se olisi kilpailukyinen Texasissa tuotetun kanssa. Myös Ruotsissa maatalous on järjestetty järkeä käyttäen. Valtaosa tuotannosta on keskittynyt alueelle, joka sijaitseen kokonaan Suomen eteläpuolella. Tunturimaatalouden osuus Ruotsissa on siten vähäistä.

        Tuista ei ole erikseen äänestetty kertaakaan missään. EU-äänestyksessä valtaosa puolesta äänestäjistä tuskin kiinnitti mitään huomiota maataloussopimukseen. Puolesta äänestettiin aivan toisista ja paljon merkittävimmistä syistä.

        Kotimaisen tomaatin valmistus toki voi työllistää suomalaisia. Mutta kuten jo edellä totesin, niin teki huopatossujen ja kumisaappaidenkin valmistus. Kysymys ratkeaa vain sillä, kun vertailemme vaihtoehtoja. Nokia näki suuremmat mahdollisuudet puhelinbisneksessä kuin kumisaappaissa. Ei siinä silloin jääty itkemään sitä, että kumisaappaiden valmistus työllistää niin paljon suomalaisia.

        "Verorahoja Suomeen tuo eniten sellainen, mikä on markkinaehtoisesti kannattava tuottaa. Jos näin ei olisi, voisimme edelleen täällä jatkaa huopatossutehtailua ja Nokia voisi keskittyä kumisaapastuotantoon."
        tunnettua kuitenkin on että ostaminen ei niitä tuo vaan myyminen.

        "Ruuasta ei Euroopassa ole mikään puute,"
        Nyt on pakko kysyä seuraatko mitä maailmalla tapahtuu? Sillä viimeaikojen hintojen nousu viljassa maidossa ym. johtuu juuri siitä että kulutus on suurempaa kuin tuotanto. 2000-luvulla ei ole kuin kerran päästy viljan osalta ylijäämäiseen tulokseen vs. kulutus. On totta että ei rikkaassa euroopassa tuot näy muutenkuin hintojen nousuna mutta köyhässä maassa se tarkoittaa sitä että siellä ei enää ole varaa ostaa yhtään mitään.

        USAn elintarvikehuolto on paljon muutakin kuin viljan tuotantoa, ja sen vuoksi maitokarjat ja vihannestilat sijaitsevat lähellä isoja asutus keskuskuksia jotta tuotteet saataisiin tuoreina perille. Toisille tuo tuoreus ei ole niin merkittävä seikka kuin toisille.

        "Tunturimaatalouden osuus Ruotsissa on siten vähäistä."
        onko sinulla esittää lukuja?

        "Tuista ei ole erikseen äänestetty kertaakaan missään. EU-äänestyksessä valtaosa puolesta äänestäjistä tuskin kiinnitti mitään huomiota maataloussopimukseen. Puolesta äänestettiin aivan toisista ja paljon merkittävimmistä syistä."
        Jep, suuret syyt olivat että ruoka saataisiin halpenemaan jota toitotti monet leipurit Fazeria myöten. On aivan naurettavaa sanoa että kansalaiset eivät ollet tietoisia tuista kun mistään muista ei oikein neuvoteltu ja kuten lainkohdistakin sanotaan se on jokaisen omalla vastuulla että on tietoinen mitä niissä on sillä jos vahinko syntyy puolustukseksi ei riitä ettei tiennyt että on olemassa pykäliä jotka kieltävät toiminnan josta syntyy vahinkoa. On erittäin outuo että laintuntija nyt vetoaa siihen ettei tiedetty mistä äänestettiin, se on täysinoma vika jos ei ottanut sen vertaa asioista selvää jotta olisi tiennyt mistä äänestää tai edes seurannut uutisia.

        Muuten samoilla perusteilla jolla perustelet kotimaisen totanon lopettamista (ei tuota mitään) voidaan yhtä hyvin lopettaa vaikka armeija, sillä mitä se tuottaa? ei mitään.
        Mitä tuottaa opetustoimi? ei mitään, jne.

        "Kotimaisen tomaatin valmistus toki voi työllistää suomalaisia."
        mielestäsi se ei siis työllistä, No sama se mutta erittäin uskottavaa on että kotimaisen tomaatinhinta myös laskisi jos voisi maksaa työntekijöille samalla tavalla kuin mitä Espanjassa tehdään, eikö vain?

        "Nokia näki suuremmat mahdollisuudet puhelinbisneksessä kuin kumisaappaissa. Ei siinä silloin jääty itkemään sitä, että kumisaappaiden valmistus työllistää niin paljon suomalaisia."
        Lapsellinen vertaus, anteeksi vain.

        Mutta se täytyy sanoa että ruotssalasiet ja tanskalaiset komissaariaan myöten ova terittäin kiitollisia sinun kaltaisista, sillä toimintasi takaa sen että tuet ja tuoitanto tulee siellä kohoamaan sekä saavat uusia markkinaaluieta joilta alkaa puuttumaan kilpailu, ja se onarvattavissa mitä tapahtuu hinnoille kun kilpailu puuttuu.


    • Kepu-maalaisliitto on jo vuosikymmenet ollut valtio valtiossa, mikä on käytännössä tarkoittanut maatalouskepulaisten ja ökyrikkaiden harrastajaviljelijöiden taloudellista vapaamatkustajuutta muihin kansalaisiin nähden. Kepu on kuin edesmenneen Saddamin Bath-puolue.

      Itse en ole enää vuosiin syönyt kotimaisia tomaatteja. Ne ovat ylihintaisia ja mauttomia.

      • kurkku ja tomaatti

        maistuu oikeilta, ulkolainen kurkku ei miltään, teille tuottajat kiitos että saamme syödä nykyisin melkein ympäri vuoden kotimaista, maksamme mielellämme jos laatu on hyvää ja työllistätte suomalaisia.


      • Kaupunkilainen.

        ..sinun pää on pehmennyt kun olet syönyt myrkkyjä no omapa on valintasi.


    • huvittavinta

      on se kun kuuntelee demadeiden puheita eduskunnassa, täällä haukutaan maanviljelijät maan rakkoon ja eduskunnassa muka puollustetaan.

    • Olla tieto

      siitä paljonko kyseinen tuotetta ostava henkilö on tätä kyseistä verotukea maksannut. Tuen määrähän on eri jos tomaattia ostaa 12400, 25t tai 50t bruttona ansaitseva.

      • Mainitsemasi asia on kyllä nykyisin sisäänrakennettuna valtionverotuksessa. Tämä olisi kuitenkin helposti oikaistavissa muuttamalla veroprogressiota pienituloisia suosivammaksi.


      • Uusi-Ukki
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Mainitsemasi asia on kyllä nykyisin sisäänrakennettuna valtionverotuksessa. Tämä olisi kuitenkin helposti oikaistavissa muuttamalla veroprogressiota pienituloisia suosivammaksi.

        Kun koko Valtakuntamme tiedotustoimistot on pantu julistamaan aamusta iltaan Suomalaisen ruuan puhtaudesta. Tämä on mennyt täysin kansaan, ihmiset todella luulevat että esimerkiksi suomalainen tomaatti ja kurkku on puhtaampaa kuin ulkomainen sama tuote.

        Siis, että ne satamiljoonaa ihmistä syövät Euroopassa epäpuhtaita vihanneksia, ja me koourallinen Suomalaisia täällä pohjan perukoilla vain saamme nauttia Mtk-oon mainostamia puti puhtaita elintarvikkeita. Minua tosiaan raistelee tuollainen ihmisten peloittelu tällä ruoka-asialla. Kepulit ovat tehneet niin kymmeniä vuosia, ja kansa uskoo näitä Kepun Mainosmiehiä, valitettavasti.


      • kun.
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Kun koko Valtakuntamme tiedotustoimistot on pantu julistamaan aamusta iltaan Suomalaisen ruuan puhtaudesta. Tämä on mennyt täysin kansaan, ihmiset todella luulevat että esimerkiksi suomalainen tomaatti ja kurkku on puhtaampaa kuin ulkomainen sama tuote.

        Siis, että ne satamiljoonaa ihmistä syövät Euroopassa epäpuhtaita vihanneksia, ja me koourallinen Suomalaisia täällä pohjan perukoilla vain saamme nauttia Mtk-oon mainostamia puti puhtaita elintarvikkeita. Minua tosiaan raistelee tuollainen ihmisten peloittelu tällä ruoka-asialla. Kepulit ovat tehneet niin kymmeniä vuosia, ja kansa uskoo näitä Kepun Mainosmiehiä, valitettavasti.

        lukaisee EU komission raportteja liittyen elintarvikkeisiin, jossa käsiteellää salmonella ym. muita tilastoja.

        Ainoa jolla ei ole mitään tutmiustietoa väittämänsa tueksi taidat olla taas kerran sinä joka ei edes tunnista pujoa pajusta, valitettavasti.
        Eikö ole muuten mielenkiintoista että kaikki tiedotusvälineet uskovat MTK:n tai kepun sanaan ilman että tarksitaisivat sitä kolmannelta osapuolelta esim. Eviralta?

        Toisaalta näitä ihna turha kirjoittaa sinulle koska tutkittu tieto kun ei pärjää kuitenkaan uskomukselle.


      • kiristys
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Mainitsemasi asia on kyllä nykyisin sisäänrakennettuna valtionverotuksessa. Tämä olisi kuitenkin helposti oikaistavissa muuttamalla veroprogressiota pienituloisia suosivammaksi.

        on MPP:n ratkaisu kaikkiin ongelmiin. En tiedä, onko hän tosissaan, haluaako hän ärsyttää vai haluaako hän osoittaa puhdasoppisuutensa ilman mitään henkilökohtaista riskiä. No, MPP:n mielipiteillä ei tietenkään ole merkitystä, mutta en kadehdi demarien johtoa, jotka ovat koko ajan löysentäneet progressiota. Kyllähän MPP:kin tietää, miksi, joten sitä on turha selittää. Mutta muuten on mielenkiintoista keskustella näiden demarien vasemmistolaisten kannoista. Eivät punaiset aatteet ole estäneet esim. Erkki Tuomiojaa olemassa kaiken sen toteutuksessa, mitä vastaan hän on alunperin ollut. Terävimmin siitä, mitä tämä henkilötasolla merkitsee, on Erkki Tuomiojasta lausunut puoluetoveri Arja Alho: Ei ole olemassa niin pientä taakkaa, että Erkki Tuomioja suostuisi sen jonkun muun puolesta kantamaan.


    • mutta mutta

      Kuluttaja äänestää vain niistä vaihtoehdoista, jotka kaupan ketjut ottavat valikoimiinsa.

      Kuluttaja äänestää siis vain K-, S-, Tradeka- ja Lidl-ketjujen ostajien antanmista vaihtoehdoista

    • Keskustaporvari

      Tätä kirjoittaessani Jyrki Katainen juuri äsken 10-uutisissa puolusti voimakkaasti 141-tukea, ja moitti muita pohjoismaita Suomen vastaisesta toiminnasta. Joten kokoomusta sinun ei ainakaan kannata äänestää.

      Ja mitä taas tulee niihin tomaatteihin, niin kyllä sinun luulisi tietävän, että esim. espanjalaisissa tomaateissa on suomalaisen veronmaksajan maksamaa tukea. Lisäksi niissä on vielä jotain sellaistakin mitä ei suomalaisessa tomaatissa ole. Varmaan kuluttajaa kiinnostava asia sekin.

      http://lotta.yle.fi/motweb.nsf/sivut/ohjelma?opendocument&pageid=Content81ACD

    • mvv

      Mielipidepankki mahtaa asua, olen tähän asti kuvitellut mainittua nimimerkkiä Helsingin seurulta olevaksi.

      Kyllä täällä Eteläpohjanmaalla ainakin tälläistä vaalia voi hyvin käydä. Löyttyy tomaattia sekä kotimaista että ulkomaista. Hinta on ulkolaisella alempi, muutta kyllä väki kuitenkin niitä kotimaisia enemmän pussiin laittaa.

      Mielipidepankin kanattaa ottaa huomioon myös ettei se Espanjan tomaattikaan mahdollisesti ole ilman Suomalaisenkin veromarkkoja kasvatettu. Ja ilmansaateita lentomatkustamisesta aina tulee, että kumpi on sitten parempi vaihtoehto on jokaisen itse ratkaistavissa.

      Minä en katsokkaan ulkomaiseen tässäkään tapauksessa, samoin kun en traktorinkaan valinassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe