300M?

Ameriikan ihme

Harkitsen 300M:N ostamista vm.2000-2002.
Mitä autosta kannattaa tarkistaa ja mikä on auton ongelma kohta?Entäpä auton kestävyys, ainakin yli 300thkm:ä ajettujakin näyttää olevan tarjolla.
Kiitos asiallisista vastauksista?

13

3464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreihundert

      Tarkista että konepellin alla on 3,5-kone... Ei olennaista hintaeroa 2,7-litraiseen, mutta vääntävämpi mylly sopii auton luonteeseen, samaten varustelu varmemmin kohdallaan.

      Huoltokirja kannattaa aina tarkistaa. Pajahuolloissa ei välttämättä uskota että laatikkoon pitää vaihta MoParin omat öljyt. Raskaan etuvetoisen alustassa menee säännöllisesti vaihtoon palikkaa - normaalia kulumista. Etujarrulevyjä joutuu vaihtamaa keskimääräistä useammin.
      Tyyppivika/ominaisuus on tuon tason autolle turhan kova rengasmelu. Oppii ajamaan urien vieressä...

      Käypä koeajolla, kiihdytä moottoritien rampista sinne 120 km/h, ja tunne miten 4000 rpm kohdalla alkaa kärry kulkea!

    • Chr300

      ...tarkistaa onko autossa nokkahihna vai -ketju.
      Minulla ratkaisi se että autossa oli tuo nokkaketju ja aukoton huoltokirja.
      Itselläni 2,7 litrainen, ei mitään ongelmia nopeuden(kaan) suhteen. Kyllä fakta on se että 3,5 kuluttaa enemmän.
      Jarrulevyt tosiaan tuppaa menemään kieroiksi. Olen sorvauttanut omiani ja matka jatkuu taas.
      Vaihdelaatikon huoltoon pitää kiinnittää erityistä huomiota!
      Omassa autossa 245/45-18 renkaat, onhan ne uraherkät mutta kaikkeen tottuu.
      Kannattaa myös tarkistaa koeajossa ettei mittaristossa pala yhtään varoitusvaloja, koska ne kertovat vian olemassaolosta.
      Tarkista myös RUOSTESUOJAUS!

    • Epäkesko

      Edellä mainittujen lisäksi pari vinkkiä vielä.

      Vaihdelaatikko on herkkä käytetylle öljylle. Eli laatikko tykkää vain Mopar ATF 4-öljystä. Muuten auto on varsin huoleton ja luotettava. Vaihdelaatikon öljyjen vaihdon yhteydessä tulee aina vaihdattaa myös suodatin ja tiiviste.

      Moottoriöljyt suodatin kannattaa vaihtaa about 7000 km välein, niin kone pysyy vetreänä. Itselläni on tuolla 3,5 litran koneella ja olen ollut tyytyväinen alle 9 litran kulutukseen matka-ajossa. Kaupungissa kulutus on luokkaa 10,5-11,5 litraa kaasujalan raskaudesta riippuen.

      Näin talven tullessa kannattaa tarkistaa myös istuinlämmittimien toiminta - lämmityselementit on ommeltu istuimen nahkapäälliseen kiinteästi ja korjaaminen saattaa olla hankalaa. Uusi penkki maksaa $$$$, mutta jotkut ovat pujottaneet Jeepin lämmityselementin (50-100 euroa) penkin päällysteen alle ja kytkeneet sen ohjauselektroniikkaan, ja penkki lämpenee taas mainiosti :)

      Mikäli englanti on jollakin tavalla hanskassa, niin suosittelen liittymään 300M-clubiin www.300mclub.org (jäsenmaksu $15/vuodessa). Kerhossa runsaasti vinkkejä ja asiaa autosta ja sen tekniikasta.

      Vaihdelaatikosta vielä: Vaihdelaatikossa on kaksi anturia (noin 50 euroa kappale), joista jompi kumpi saattaa hajota ajan mittaan. Tällöin laatikko menee ns. vikatilaan (eli käytössä on vain kakkonen ja peruutusvaihde). Eli anturit kannattaa tarkistaa/vaihtaa ensin, ennen kuin tekee pidemmälle meneviä päätelmiä laatikon hajoamisesta.

    • mauku6

      Maailmalta kantautuu tietoja että 2.7 moottoreissa paljon isoja konerikkoja,varsin USAssa jossa käyttävät huonoja öljyjä.Pienet öljykanavat tukkeutuu ja konerikko seuraa.
      3.5 on vahvempi,isommilla öljykanavilla.

      • Chr300

        ...itsehän sanoit, käytetään huonoja öljyjä.
        Kun kävin Jenkeissä, varaosamyyjä sanoi että Jenkit vaihtavat mineraaliöljyjään miten sattuvat muistamaan, eivät aina edes suodatinta. Jos ostat "suomi-auton", joka lausta saakka on säännöllisesti huollettu täyssyntettisillä (=pesevillä") öljyillä, ei ole syytä huoleen. Ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, tiuhenna öljynvaihtovälejä, niin 2,7 toimii aivan yhtä hyvin. Autot ovat yksilöitä - kuten ihmisetkin ;-)


      • jakopää
        Chr300 kirjoitti:

        ...itsehän sanoit, käytetään huonoja öljyjä.
        Kun kävin Jenkeissä, varaosamyyjä sanoi että Jenkit vaihtavat mineraaliöljyjään miten sattuvat muistamaan, eivät aina edes suodatinta. Jos ostat "suomi-auton", joka lausta saakka on säännöllisesti huollettu täyssyntettisillä (=pesevillä") öljyillä, ei ole syytä huoleen. Ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, tiuhenna öljynvaihtovälejä, niin 2,7 toimii aivan yhtä hyvin. Autot ovat yksilöitä - kuten ihmisetkin ;-)

        on erilainen. 3.5:ssa on remmi, mutta 2.7:ssa ketju. Hihnan vaihtoväli 160tkm tai 7v.

        Minkälaisilla hinnoilla olette saaneet hihnan vaihdettua?

        Hieno auto kaikin puolin, mulla kokemuksia vain 3.5:sta. Pidin koneesta enemmän kuin esim. North starista. Ei se rengasmelu nyt mikään kauhea ole, siitä höpistään liikaa. Tietty, mihin vertaa - Volvo ei ole sen kummempi, mutta Cadillac on sitten jo eri maata.


      • Epäkesko
        jakopää kirjoitti:

        on erilainen. 3.5:ssa on remmi, mutta 2.7:ssa ketju. Hihnan vaihtoväli 160tkm tai 7v.

        Minkälaisilla hinnoilla olette saaneet hihnan vaihdettua?

        Hieno auto kaikin puolin, mulla kokemuksia vain 3.5:sta. Pidin koneesta enemmän kuin esim. North starista. Ei se rengasmelu nyt mikään kauhea ole, siitä höpistään liikaa. Tietty, mihin vertaa - Volvo ei ole sen kummempi, mutta Cadillac on sitten jo eri maata.

        Teetin omaan 3,5 300M:ään 7-vuotishuollossa seuraavat asennukset hintaan 500 euroa (vein omat osat asentajalle):

        - Jakohihna kiristin ($100)
        - Jakohihnan hydraulinen kiristin ($90)
        - Vesipumppu ($60)
        - Käyttöhihnat ohjaimet ($40)
        - Termostaatti ($25) (kettumainen vaihtaa)
        - Jäähdytinneste tislattu vesi (70 euroa)
        - Etupolttimot (35 euroa)
        - Platinatulpat 6 kpl ($50)

        Eli työaika noin 8 tuntia. Suluissa varaosien hinnat ulkomuistista. Suurin säästö verrattuna Autokeskuksen hintoihin taisi tulla asennustyöstä (noin puolet) ja jakohinan hydraulisesta kiristimestä ($90 versus 240 euroa). Jakohihnan vaihdon yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös vesipumppu.


    • high output 3,5litre

      Joo, ehdottomasti 3,5l kone on parempi. Huomaat sen kyllä, jos käyt koeajamassa molemmat. Kulutusero pieni, mutta tuleva saastevero (porrastettu käyttömaksu) saattaa olla selvästi suurempi.

      3,5litre high output koneen edut:
      -vääntö
      -tarvittaessa huipputeho
      -hieno konehuoneen puoli
      -sopii paremmin jenkkiautoon (jenkissä kuuluu olla iso moottori)

      Autosta muuten: ei ruoste herkästi, asfaltin karkeus nostaa merkittävästi melua, huonot lähivalot, hyvät stereot (infinity), tilaa muualla, paitsi etumatkustajan jalkatilaa.

      Ei varmaakaan pety ostokseen.

      • Ameriikan ihme

        Kiitos vastauksista.
        Menen koe-ajamaan 3,5l:n koneella olevan auton.Laatikon öljyt vaihdettu(mopar)ja jakopää tehty hiljattain.Katsotaan miltä auto vaikuttaa...


    • 300c

      Minulla oli M 3,5 koneella. Unohda 2,7 , pieni kone isoon autoon... ei kiitos. Ei isommassakaan liikaa voimaa ole, mutta merkittävästi parempi silti.

      Vaihdelaatikko sanoi poks 130tkm kohdalla aivan yllätten, ilman minkäänlaista ennakko-oiretta. Palasiksi meni, autoa ei saanut liikkeelle edes työntämällä, piti nostaa hinurin lavalle.

      Raskas auto ei kestä ahtaassa parkkitilassa paikallaan vekslailua. Hammastanko vaihdettiin kaksi kertaa, aina tosin takuuseen, kun ei kestänyt kuin reilun vuoden kerrallaan.

      Muuten M oli kelpo peli ajella. Tuli vain aika täyteen ja vaihdoin "panssarivaunuun", eli C:hen.

    • Anonyymi

      Kestää se paikallaan veksailun, olipa iso tai pieni auto. Kun vaan muistat, auton täytyyolla SEIS, ennenkuin laitat vaihteen joko pakin tai eteen! Tuollaista paskapuhetta leviä turhaan!!! Lukekaa käsikirja ja opetelkaa käyttämaan automaatti laatikkoa!!!

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa tuo ahtaassa paikassa veksailu! Auton pitää olla SEIS kun laitat pykälän päälle! Kyllä kestää auto kuin auto!!!

    • Anonyymi

      On se kumma että kyllä ihmetellä täytyy!! Automaatilaatikoiden särkyminen johtuu 99% osaamattomasta käytöstä! Sillä kikkailu seuraa varma rikko. Laatikko on tehty kestämään auton iän!! Kuten aiemmissa viesteissä on että auton on ehdottomasti oltava pysähdyksissä kun vaihtaa P:lle tai R:llle!! Eikä sitä runnota ajossakaan. D päälle ja perillä P niin helppoa se on!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe