Koeajoin H:gin sinisen bussin

Moottori mies

Sain tilaisuuden menneenä kesänä koeajaa sinisen bussin. Merkki oli Scania. Se ei ollut enää mikään tuliterä, vaan ajokilometrejä oli takana yli 600 000. Melkonen helistin ja rämistin toimi kuitenkin teknisesti moitteettomasti.

Vaihteenvalitsimen löytäminen tuotti ongelmia. Lämmityslaitteen puhaltimen vipua muistuttava katkaisin kojetaulussa osoittautui kuitenkin vivuksi, jolla E (eteenpäin) käännettiin päälle. Vaihteisto oli nestetoiminen ja täysautomaattinen. Välityksiä oli kaksi eteenpäin. Vaihto suuremmalle tapahtui noin 40 km/h nopeudessa. Huippunopeus oli 80 km/h. Vaihteistohidastinta ei autossa ollut. Jarrut olivat paineilmatoimiset ja tasaisesti ottavat, vaikka eivät olleetkaan lukkiutumattomat.

Jousituksena oli ilmajousitus, joka tuntui kuitenkin melko kovalta turistibusseihin verrattuna. Autossa oli pysäkkijarruautomatiikka, joka esti liikkeelle lähdön takimmaisen tai keskimmäisen oven ollessa auki. Etummaista ovea se ei koskenut, koska kuljettaja näkee sen hyvin istuimeltaan. Etuovea olikin mukava pitää auki tuuletusta tehostamassa ajettaessa hellesäällä.

Täytyy sanoa, että mukava oli ajella ja ergonomia pelasi. Kehittämistäkin löytyi, mutta kuten sanoin, auto ei ollut aivan uusimmasta päästä.

21

2331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksivuotta vanha!!

      Todella vanha n.2v

    • Mardebus

      Jotenkin tuli mieleen HKL:n vanhat Scaniat... lähinnä tuosta 2-vaihteisuudesta. En vaan muista koska ne poistettiin. Taisi niitä vielä 80-luvun alussa olla liikenteessä? Mahtoikohan ne mennä edes kahdeksaakymppiä :)

    • Teräsmies2

      Suurin osa tästä tekstistä on lainattu 1980-luvulla julkaistusta Tekniikan Maailman artikkelista, jossa esiteltiin silloisen HKL:n kalustoa.

    • Raaka-Reino

      nyt onnellinen? Hanki rahtaritakki ja muista morjestaa vilkulla kaikki traktoritkin.

    • i-shift

      En yhtään epäile ja varmasti siistiä päästä kokeilemaan, mutta oudoksuttaa ettei olisi ABS-jarruja. Minkä ikäinen bussi tuo oli? Mielestäni ABS-jarrut löytyy jo 1980-luvun lopun useista kaupunkibusseista, esim. '88 Wiima-Scania N112 jota oli vielä muutama vuosi sitten. Mutta 600 000 ajettu kuulostaisi joltain 1990-luvun puolivälin autolta ja varmasti olisi ABS:t. Ja kun pysäkkijarruautomatiikka kuitenkin löytyy. Olisin vain erittäin utelias kuulemaan, mikä auto on kyseessä?

      • Moottori mies

        Busssin vuosimallista en tiedä. Melko vanha se kuitenkin oli. Kätevänä yksityiskohtana siinä oli paineilmakäyttöiset lasinpyyhkijät. Tuli sadekuuro ja pyyhinnopeuden sai säätää aivan mieleisekseen portaattomasti ja vielä kummallekin pyyhkijälle erikseen.


      • mmmmmm
        Moottori mies kirjoitti:

        Busssin vuosimallista en tiedä. Melko vanha se kuitenkin oli. Kätevänä yksityiskohtana siinä oli paineilmakäyttöiset lasinpyyhkijät. Tuli sadekuuro ja pyyhinnopeuden sai säätää aivan mieleisekseen portaattomasti ja vielä kummallekin pyyhkijälle erikseen.

        Hei ammattimiehet ja asiantuntijat! Onko näitä kaksivaihteisia Scanioita (ollut) vielä(kin) liikenteessä? Autohan pohjautunee ikivanhaan CR76:een, mikä se myöhemmin oli, CR 110 vai 111? Vaihteisto on ilmeisesti pelkkä momentinmuunnin eli nestevirtausvaihde, jota on täydennetty lamellikytkimellä eli suoralla vaihteella. Liikkeelle lähdetään momentinmuunninalueella, ja tämä sallii moottorille käytännössä täydet kierrokset (ja täyden kiihtyvyyden) heti liikkeellelähdöstä alkaen. Kiihtyvyyden hidastuessa momentinmuuntimen hyötysuhteen huonontuessa jossain noin 40 km/h nopeudessa vaihde sulkee kytkimen, joka lukitsee momentinmuuntimen "luistavasta" kiinteäksi ja taas mennään, huippunopeuden ollessa jossain 80 km/h tietämissä kaupunkiperällä.

        Kuulostiko tutulta? Moottori oli takana poikittain, olisiko ollut alun pitäen Scanian suora kahdeksikko, onko tyyppi pysynyt samana? Autoja on ollut Ruotsissa jostain 50-luvun loppupuolelta ja Suomessa 60-luvun alusta Tampereella, Hesassa, Turussa, Jyväskylässä jne jne Mutta että vieläkin liikenteessä, näinkö on?


      • i-shift
        mmmmmm kirjoitti:

        Hei ammattimiehet ja asiantuntijat! Onko näitä kaksivaihteisia Scanioita (ollut) vielä(kin) liikenteessä? Autohan pohjautunee ikivanhaan CR76:een, mikä se myöhemmin oli, CR 110 vai 111? Vaihteisto on ilmeisesti pelkkä momentinmuunnin eli nestevirtausvaihde, jota on täydennetty lamellikytkimellä eli suoralla vaihteella. Liikkeelle lähdetään momentinmuunninalueella, ja tämä sallii moottorille käytännössä täydet kierrokset (ja täyden kiihtyvyyden) heti liikkeellelähdöstä alkaen. Kiihtyvyyden hidastuessa momentinmuuntimen hyötysuhteen huonontuessa jossain noin 40 km/h nopeudessa vaihde sulkee kytkimen, joka lukitsee momentinmuuntimen "luistavasta" kiinteäksi ja taas mennään, huippunopeuden ollessa jossain 80 km/h tietämissä kaupunkiperällä.

        Kuulostiko tutulta? Moottori oli takana poikittain, olisiko ollut alun pitäen Scanian suora kahdeksikko, onko tyyppi pysynyt samana? Autoja on ollut Ruotsissa jostain 50-luvun loppupuolelta ja Suomessa 60-luvun alusta Tampereella, Hesassa, Turussa, Jyväskylässä jne jne Mutta että vieläkin liikenteessä, näinkö on?

        Helsinkiläisessä jo käytöstä poistetussa ensimmäisessä matalalattiabussissa (9201) pitäisi olla kaksivaihteinen laatikko. Tuossa näkyy Wiima-Scania vuodelta 1992. Alustana Scania CN113 ja vaihteisto GAV, joka ilmeisesti on 2-portainen.

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/carrus/k202_matala_hkl01.jpg

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/fin/kalusto/carrus/k202_matala.shtml

        On olemassa 90-luvun alkupuolen joitain (varhaisia matalalattioita) Wiima ja Lahti 402 Scania CN113 tai N113 -alustalla ja 2-portaisella GAV-vaihteistolla. Mutta edelleen sanoisin, että ABS-jarrut noissa löytyy.

        Kuulostaa kieltämättä hauskalta 2-vaihteinen vaihteisto, mutta kyllä niitä on. Hauska ajaa varmasti :D

        Toki voi olla, että aloittajan ajama auto on vielä selvästi vanhempi, jopa 70-luvulta ja käytöstä poistettu kauan sitten. Mittarilukema on pyörähtänyt ympärin. Paineilmalla toimivat pyyhkijät kuulostaa antiikkiselta.


      • vielä ole
        i-shift kirjoitti:

        Helsinkiläisessä jo käytöstä poistetussa ensimmäisessä matalalattiabussissa (9201) pitäisi olla kaksivaihteinen laatikko. Tuossa näkyy Wiima-Scania vuodelta 1992. Alustana Scania CN113 ja vaihteisto GAV, joka ilmeisesti on 2-portainen.

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/carrus/k202_matala_hkl01.jpg

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/fin/kalusto/carrus/k202_matala.shtml

        On olemassa 90-luvun alkupuolen joitain (varhaisia matalalattioita) Wiima ja Lahti 402 Scania CN113 tai N113 -alustalla ja 2-portaisella GAV-vaihteistolla. Mutta edelleen sanoisin, että ABS-jarrut noissa löytyy.

        Kuulostaa kieltämättä hauskalta 2-vaihteinen vaihteisto, mutta kyllä niitä on. Hauska ajaa varmasti :D

        Toki voi olla, että aloittajan ajama auto on vielä selvästi vanhempi, jopa 70-luvulta ja käytöstä poistettu kauan sitten. Mittarilukema on pyörähtänyt ympärin. Paineilmalla toimivat pyyhkijät kuulostaa antiikkiselta.

        sellaisia Scanioita joissa on vain 2 vaihdetta...
        Tässä kalustolista
        http://koti.mbnet.fi/kalusto/vekka.htm
        Tosta jos joku tunnistais ne 2 vaihteiset Scaniat


      • i-shift
        vielä ole kirjoitti:

        sellaisia Scanioita joissa on vain 2 vaihdetta...
        Tässä kalustolista
        http://koti.mbnet.fi/kalusto/vekka.htm
        Tosta jos joku tunnistais ne 2 vaihteiset Scaniat

        Tuo ainakin luulisi olevan: Ekoja Wiiman matalia. Liekö juuri ent. HKL 9201 tai Metsälän Liikenteen, voi olla myös Tampereelta.

        http://www.omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/VWXYZ/Vekka Liikenne Oy/DSC03668.JPG


        Tuo Scania CN112 vuodelta '84 saattasi myös hyvin olla 2-portaisella GAV:lla.

        http://www.omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/VWXYZ/Vekka Liikenne Oy/DSC03665.JPG


        Jonkin verran löytyy joltain liikennöitsijöiltä Suomesta myös Lahti 402 Scania N113 GAV-laatikolla.


      • JBA-831
        i-shift kirjoitti:

        Helsinkiläisessä jo käytöstä poistetussa ensimmäisessä matalalattiabussissa (9201) pitäisi olla kaksivaihteinen laatikko. Tuossa näkyy Wiima-Scania vuodelta 1992. Alustana Scania CN113 ja vaihteisto GAV, joka ilmeisesti on 2-portainen.

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/carrus/k202_matala_hkl01.jpg

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/fin/kalusto/carrus/k202_matala.shtml

        On olemassa 90-luvun alkupuolen joitain (varhaisia matalalattioita) Wiima ja Lahti 402 Scania CN113 tai N113 -alustalla ja 2-portaisella GAV-vaihteistolla. Mutta edelleen sanoisin, että ABS-jarrut noissa löytyy.

        Kuulostaa kieltämättä hauskalta 2-vaihteinen vaihteisto, mutta kyllä niitä on. Hauska ajaa varmasti :D

        Toki voi olla, että aloittajan ajama auto on vielä selvästi vanhempi, jopa 70-luvulta ja käytöstä poistettu kauan sitten. Mittarilukema on pyörähtänyt ympärin. Paineilmalla toimivat pyyhkijät kuulostaa antiikkiselta.

        Vuoden 1991 syksyllä käyttöönotetussa autossa 9201 ei ole koskaan ollut kaksivaihteista vaihdelaatikkoa!


      • JBA-831
        i-shift kirjoitti:

        Tuo ainakin luulisi olevan: Ekoja Wiiman matalia. Liekö juuri ent. HKL 9201 tai Metsälän Liikenteen, voi olla myös Tampereelta.

        http://www.omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/VWXYZ/Vekka Liikenne Oy/DSC03668.JPG


        Tuo Scania CN112 vuodelta '84 saattasi myös hyvin olla 2-portaisella GAV:lla.

        http://www.omnibussi.1g.fi/kuvat/FINLAND/VWXYZ/Vekka Liikenne Oy/DSC03665.JPG


        Jonkin verran löytyy joltain liikennöitsijöiltä Suomesta myös Lahti 402 Scania N113 GAV-laatikolla.

        Ensimmäisessä kuvassa näkyvä auto on liikkunut aiemmin TKL:n väreissä.


      • oli vain

      • korjaamoteknikko
        oli vain kirjoitti:

        2 porrasta laatikossa:

        http://www.mystinenportaali.com/bussi/fin/kalusto/carrus/k202_matala.shtml

        Tuolla sivulla tietoa lyhykäisesti 9201:stä ja mainitaan nimenomaan että "Vaihteisto: GAV873R (2-port. automaatti)"

        9201:n vaihteistossa on kolme vaihdetta eteenpäin ja yksi taakse. Tässä autossa ei tuolla sivulla mainittua vaihdelaatikkoa, vaan tämän auton vaihdelaatikko on Voith D863.


      • en tiedä..
        korjaamoteknikko kirjoitti:

        9201:n vaihteistossa on kolme vaihdetta eteenpäin ja yksi taakse. Tässä autossa ei tuolla sivulla mainittua vaihdelaatikkoa, vaan tämän auton vaihdelaatikko on Voith D863.

        mutta sen tiedän että joissakin 90-luvulla ja 80-luvulla olevissa busseissa oli 2-portainen automaatti.


      • Voith Divabus
        en tiedä.. kirjoitti:

        mutta sen tiedän että joissakin 90-luvulla ja 80-luvulla olevissa busseissa oli 2-portainen automaatti.

        Eikös jo 60-luvulla Voith valmistanut kaksiportaista Divabus automaattilaatikkoa, jota käytettiin eri bussimerkeissä Sisua ja Vanajaa myöten. Se oli rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen ja ilmeisen kestävä. Polttoainetaloudellisuus ei ehkä niinkään hyvä. Nestevaihteella lähdettiin liikkeelle ja sitten laatikko vaihtoi suoralle ajovaihteelle nykäyksen saattelemana.


    • napraat

      Turhan usein uusitaan kalustoa. Vanhoilla voisi ajaa paljon pidempään.

      • voiajaaeikannata

        voihan niillä ajaa mutta se ei tarkoita että ne olisivat enää hyviä käytettäväksi julkisena joukkoliikennevälineenä. on tarkoituksen mukaista pitää ammattiajoon käytetty kalusto uutena ja pakollistakin kilpailutuksessa pärjäämiseksi ja mm. päästö normien takia.


    • Rahoittajana

      Liian uusi kalusto tulee veronmaksajille kalliiksi ja tosiaankin autoilla voisi ajaa paljon pidempään.
      Päästöintoilu on mennyt yli ymmärryksen, Euro 3 auto lisäsuodattimella on jo hyvin vähäpäästöinen.
      Tutkimusten mukaan kuitenkin, pienkoneet ruohonleikkurit ja moottorisahat saastuttavat enemmän.
      Kaluston liian tiheät uusinvestoinnithan lopulta maksaa veronmaksajat joukkoliikenne tukien muodossa.
      Amerikan tyyli miljoona kilometriä ja peruskorjaus, sitten toiset miljoona kilometriä on edullinen tapa toimia.
      Huhu kertoo myös että AD blue laitteita olisi purettu autoista ongelmien vuoksi, onkohan siinäkään mitään järkeä. Todellisuudessa etukulmassa komea Euro 6 merkki, pakoputkesta Euro 3.

    • Anonyymi

      Venäläisiä busseja voisi ostaa Helsinkiin.

    • Anonyymi

      Minä koeajoin sinistä bussia jo paljon aiemmin kuin monikaan teistä oli edes leivän päälläkään.
      Ollut jo yli 20 vuotta eläkkeelläkin päästyäni 55 vuotiaana HKL stä hyvälle eläkkeelle.
      Eikä metriäkään eläkeukkoduunia senjälkeen vaikka on pyydelty kuin yhtä Peteriä sinne sun tänne duuniin.
      Enkä myöskään fillaria ole ajanut kuin viimeksi intissä enkä sielläkään paljoa !!!

      Karju Heinolasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      385
      3253
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1526
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1322
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1305
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1155
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      26
      965
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      857
    Aihe