Eipä voi kuin odottaa tätä kaunotarta, jonka kuvia on alkanut näkyä eri julkaisuissa. Ostin ranskalaisen L'Automobile-lehden yksinomaan ihaillakseni C5:sta napattuja valokuvia.
Uutta Mazda kutosta tai Renault Lagunaa odottavat autoilijat eivät nyt voikaan tehdä kauppoja noin vain, sillä C5:n tulo on niin lähellä, että moni jää odottamaan sitä.
Jotenkin minulla on aavistus, että Citroenin historian suurin menestys on tulossa.
Uusi C5, ulkonäkö meni nappiin!
16
4780
Vastaukset
- heikko lenkki
Uuteen C5een tulee samat koneet kuin nykyiseen. Suorituskyky ei niillä ole ihmeellinen ja ainetta palaa.
- citroen-for-ever
Mulla oli -05 femma 136hp diesel eikä sitä laiskaksi tai syöpöksi voi kutsua. Pääsinhän sillä kuitenki normaaliajossa alle EU yhdistetyn, johon nykyisellä VW koneisella kulkineella ei ole toiveitkaan. Femman pienin kulutus rauhallisessa maantie ajossa 4,7l/100km normaalisti 5,2L/100km ja vaimokkeen työmatka ajossa n.30% hiekkatietä, 30% kaupunki painotteista ja 40% maantiellä oli kulutus 5,9-6,2l/100km riippuen keleistä. Nykyisellä n. 150kg painavemmalla VW pumppis koneella vaimokkeella menee samoihin ajoihin 6,8-7,4l/100km. ett silleen.
- Caradisiac
"Jotenkin minulla on aavistus, että Citroenin historian suuri menestys on tulossa".
Olen seurannut PSA-konsernin (Peugeot-Citroën) kehitystä jo jonkin aikaa ja tullut samaan tulokseen.
Sen vuoksi tein myöskin sijoituken yhtiön osakkeisiin, kurssin hiljattain notkahdettua subprime-kohinan seurauksena. Osakkeella on erinomainen potentiaali tulevan 1-2-3 vuoden tähtäimessä ja pidemmälläkin jaksolla.
Peugeot investoi puolet kehitysbudjetistaan ympäritötutukimukseen ja PSA yhtiön johtaja arvioi sen olevan tärkein myyntivaltti vuosista 2009-2010 alkaen.
Yhtiö on jo nyt erityisen vahva ympäristöasioissa ja on valmistanut ja myynyt yli miljoona autoa jotka tuottavat alle 140g CO2 / 100km.
Heillä on ollut jo suhteellisen pitkään merkittävä panostus luotettavan ja teollistettavan hybridi-dieselin valmistamiseksi. Tavoitteena on ollut sen sarjatuotannon aloittaminen 2010, joskin se voitaneen aloittaa jo aikaisemmin. Hybridi-diesel saattaanee varustaa varsin pian koko heidän automallistonsa, pieniä malleja lukuunottamatta.
Yhtiön uusi johtaja Christian Streiff on laittanut liikkeelle merkittävän koko yrityksen uudelleenorganisoinni ja teollisten tuotantolaitoksien tehostamisen, ( mm. Peugeot-Citrën yhteistyön tiivistäminen, tehostaminen ja päällekkäisyyksien karsiminen) kulurakenteen tahostamisen, sekä uusien automallien lanseeramisen. Tavoitteena on myöskin laadun merkittävä parantaminen.
Myös yhteistyöprojekteja muiden merkkien kanssa tullaan lisäämään entisestään. Uusi pikkudieseleiden sarja tullaan kehittämään Fordin kanssa yhteistyössä, joka tulee osittain käytettäväksi hybrideissä. BMW kanssa on työn / tutkinnan alla nelisylinterinen 2L moottori 1,6L lisäksi ja PSA ostaa BMW'ltä V6 ja V8 moottoreita.
PSA'han on myynyt jo hyvin kauan eri moottorityyppejään muille valmistajille, kuten myös vaihdelaatiokoita.Pelkkää turhaa puhetta ei laadunparannus varmaankaan ranskalaismerkeillä ole. Siitä ovat puhuneet niin Renault, Peugeot kuin Citroenkin. Uskon vakaasti puheiden todenperäisyyteen.
Uudella C5:lla ajetaan miljoonia testikilometrejä päätavoitteena asiakastyytyväisyyden kehittäminen parhaiden merkkien tasolle. Muotoilun mestarit ovat luoneet autolle ulkonäön, jossa on ripaus myös saksalaisia piirteitä. Tämä on tietenkin harkittu veto, koska tarkoituksena on napata mahdollisimman paljon asiakkaita sikäläisiltä merkeiltä. Mukaan on jätetty kuitenkin tarpeeksi ranskalaista tyylikkyyttä, jolla vedotaan PSA:n ja myös Renaultin asiakaskuntaan.
Kaiken edellämainitun kun ynnää yhteen on tuloksena kaikin puolin kiinnostava tuote. Ainoa kompastuskivi saattaa olla 1.8 ja 2.0 litraiset bensiinimoottorit. Riittävätkö niiden rajoitetut tehot kuljettamaan tyydyttävän ripeästi näin painavaa massaa? Tuossa hieman aiemmin muuan kirjoittaja mietti samaa asiaa.- bemulta
PSA:n kannattaisi hankkia kaikki bensakoneensa BMW:ltä, jos vaan suostuu myymään. Ne ovat kuitenkin kaikilta ominaisuuksiltaan parempia kuin PSA:n vastaavat, varsinkin kulutuspuoli. No on kyllä dieselitkin, jos tarkemmin ajattelee...
ps. Ei varmasti tule ostamaan PSA BMW:ltä V6 koneita, kun kyseinen tehdas ei niitä valmista... - Caradisiac
bemulta kirjoitti:
PSA:n kannattaisi hankkia kaikki bensakoneensa BMW:ltä, jos vaan suostuu myymään. Ne ovat kuitenkin kaikilta ominaisuuksiltaan parempia kuin PSA:n vastaavat, varsinkin kulutuspuoli. No on kyllä dieselitkin, jos tarkemmin ajattelee...
ps. Ei varmasti tule ostamaan PSA BMW:ltä V6 koneita, kun kyseinen tehdas ei niitä valmista..."ps.Ei varmasti tule ostamaan PSA BMW:ltä V6 koneita, kun kyseinen tehdas ei niitä valmista..."
Ohessa linnkki 09/08/2006:
- http://fr.cars.yahoo.com/09082006/321/bmw-x5-ii-la-releve-assuree-0.html
... - Caradisiac
dolmen kirjoitti:
Pelkkää turhaa puhetta ei laadunparannus varmaankaan ranskalaismerkeillä ole. Siitä ovat puhuneet niin Renault, Peugeot kuin Citroenkin. Uskon vakaasti puheiden todenperäisyyteen.
Uudella C5:lla ajetaan miljoonia testikilometrejä päätavoitteena asiakastyytyväisyyden kehittäminen parhaiden merkkien tasolle. Muotoilun mestarit ovat luoneet autolle ulkonäön, jossa on ripaus myös saksalaisia piirteitä. Tämä on tietenkin harkittu veto, koska tarkoituksena on napata mahdollisimman paljon asiakkaita sikäläisiltä merkeiltä. Mukaan on jätetty kuitenkin tarpeeksi ranskalaista tyylikkyyttä, jolla vedotaan PSA:n ja myös Renaultin asiakaskuntaan.
Kaiken edellämainitun kun ynnää yhteen on tuloksena kaikin puolin kiinnostava tuote. Ainoa kompastuskivi saattaa olla 1.8 ja 2.0 litraiset bensiinimoottorit. Riittävätkö niiden rajoitetut tehot kuljettamaan tyydyttävän ripeästi näin painavaa massaa? Tuossa hieman aiemmin muuan kirjoittaja mietti samaa asiaa.Euro NCAP:n kolaritestisä uusi C5 sai maksimipisteet turvallisuudesta. Tuloksena oli 36 pistettä 37:stä mahdollisesta.
Tulos ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ollut listattuna ko. sivuilla:
- http://www.euroncap.com/large_family_car.aspx
Moottoreiden suhteen tulenee tapahtumaan lähivuosina merkittäviä muutoksia. EU:ssa on tavoitteena pudottaa uusien autojen päästöarvot maksimissaan 120 grammaan CO2 / 100km, muistaakseni 2010-2011 mennessä. - selvitä?
Caradisiac kirjoitti:
"ps.Ei varmasti tule ostamaan PSA BMW:ltä V6 koneita, kun kyseinen tehdas ei niitä valmista..."
Ohessa linnkki 09/08/2006:
- http://fr.cars.yahoo.com/09082006/321/bmw-x5-ii-la-releve-assuree-0.html
...En puhu ranskaa, eli en ymmärtänyt mitä linkistä piti selvitä. Mutta se on varma, ettei BMW tee V6 moottoreita vaan rivikuutosia. Erona on se, että moottori on pitempi = ei kannata asentaa etuvetoautoon poikittain (pl. Volvo....)
- Ei HB
Farkku on varmasti hyvä ja sedankin näyttää tosi hienolta.
Sedanin tavaratilaa pienentää pahasti kiinnitystankojen kotelot. Lastausaukko on kohtuullinen sedaniin.
Katso video:
http://news.caradisiac.com/Citroen-C5-la-video-757
Viisiovinen oli mainio tavaroiden kuljetukseen, harmi kun sitä ei tullut uuteen malliin. - ja laadun parannusta
Autona melko varmasti parasta mitä citikka nyt voi tuoda. Mutta kuten aiemminkin niin miten ostajat reagoivat tähän malliin, on kysymysmerkki ja varsinkin täällä Suomessa nykyisen mallin heikko jälleenmyyntiarvo? Hetkessä ei asenteita muuteta, vaikka on viime vuosina sekin nähty Skodan puolelta. Joten en usko uudestakaan mallista tulevan myyntimenestystä, mutta Lagunan kanssa kyllä kilpailee ranskalaisten autojen ostajista. Mazda 6:n ostajat eivät edes mene katsomaan autoa.
Kyllä tämä uusi C5 tulee herättämään kiinnostusta japanilaismerkkienkin ostajissa. Mazda 6 on kärsinyt ruostumisongelmista ja osa merkin asiakkaista on valmiita kokeilemaan jotain muuta vaihtoehtoa. Uusi sitikka tulee juuri sopivaan rakoon, jos se saadaan Suomeen maalis-huhtikuussa. Jos tulo siirtyy myöhemmäksi, niin se on Citroenin Suomen myynnin kannalta huono asia. C4 on nostanut myyntiään tänä vuonna hienosti, mutta muu mallisto ei kolkuttele myyntitilastojen kärkeä. (En puhu Stockmannin hullujen päivien C2 ryntäyksestä)
C5:lla on mahdollisuus tunkea itsensä luokkansa kärkipäähän. Renault Lagunalla sitävastoin on edessään kova urakka saalistaessaan pudonneita markkinaosuuksia takaisin.- Kalle
dolmen kirjoitti:
Kyllä tämä uusi C5 tulee herättämään kiinnostusta japanilaismerkkienkin ostajissa. Mazda 6 on kärsinyt ruostumisongelmista ja osa merkin asiakkaista on valmiita kokeilemaan jotain muuta vaihtoehtoa. Uusi sitikka tulee juuri sopivaan rakoon, jos se saadaan Suomeen maalis-huhtikuussa. Jos tulo siirtyy myöhemmäksi, niin se on Citroenin Suomen myynnin kannalta huono asia. C4 on nostanut myyntiään tänä vuonna hienosti, mutta muu mallisto ei kolkuttele myyntitilastojen kärkeä. (En puhu Stockmannin hullujen päivien C2 ryntäyksestä)
C5:lla on mahdollisuus tunkea itsensä luokkansa kärkipäähän. Renault Lagunalla sitävastoin on edessään kova urakka saalistaessaan pudonneita markkinaosuuksia takaisin.sitikan kuten muidenkin keskikokoisten merkkien suunnittelu. Leveys on jo 186 cm, renkaat kokoa 245x45x18. Iso ja hankala paikoitella markettien ahtailla parkeilla. Renkaat maksaa tuplasti 15-tuumaisiin verrattuna. Ei tietenkään iso menoerä kokonaisuuden huomioiden, mutta se ajomukavuus ja vetely. Kaikki tunnutaan tekevän vain Saksan autobaanoja varten. XM:kin alkaa tuntua pieneltä koppuralta tämän komeuden rinnalla.
- Caradisiac
Kalle kirjoitti:
sitikan kuten muidenkin keskikokoisten merkkien suunnittelu. Leveys on jo 186 cm, renkaat kokoa 245x45x18. Iso ja hankala paikoitella markettien ahtailla parkeilla. Renkaat maksaa tuplasti 15-tuumaisiin verrattuna. Ei tietenkään iso menoerä kokonaisuuden huomioiden, mutta se ajomukavuus ja vetely. Kaikki tunnutaan tekevän vain Saksan autobaanoja varten. XM:kin alkaa tuntua pieneltä koppuralta tämän komeuden rinnalla.
Eurooppalaisilla autoilla on ollut viime vuosina melkoinen kasvukierre, jolloin jokaisen uudituksen yhteydessä tulee mittoja lisää.
Vertailukohteeksi voi ottaa vaikkapa Golf-I:sen seuraajineen. Nykyinen Polo lienee varsin lähellä Golf-III:sen mittoja.
Uuusin Audi A4 on vain muutamaa senttiä A6 pienempi ja uusi A6 puolestaan lähellä aiempaa A8:a.
Japanissa puolestaan on alettu suosia jo jonkin aikaa pieniä, kevyitä ja ympäristöystävällisiä kaupunkiautoja. Markkinoilla on ja on tulossa suorastaan uusi monikäyttöisten miniautojen sukupolvi.
Varsin monessa perheessä on nykyisin kaksi autoa. Todennäkösesti tulevaisuudessa yhä yleisemmin ainakin se kakkoasuto tulee olemaan pieni city-auto, mahdollisesti mini-tila-auto.
EU:n jatkossa yhä kiristyvät päästönormit (aivan perustellusti) tulevat asettamaan suuria haasteita autonvalmistajille ja insinööreille. "Ökyautoilu" tulee kustantamaan yhä enemmän ja suuntaus järkevämpiin vaihtoehtoihin.
Monet prenium sporttiautojenkin valmistajat, kuten Porsche, ovat jo pitkään valmistautuneet ja kehittäneet vähäpäästöisiä hybridi-ratkaisuja. - Jälleenmyyntiarvo
Huono jälleenmyyntiarvo riippuu mihin vertaa.
Tässä pari esimerkkiä:
Esim 1.
BMW 316 1,8i 4d maksoi v.2005 uutena 32200,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 25570,- euroa. Pudotusta siis 6630,- euroa.
C5 2.0i-16 VTR Berline 5d maksoi v.2005 uutena 27790,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 22100,- euroa. Pudotusta siis 5690,- euroa.
Yleensä sanotaan että japanilaiset autot pitävät paremmin hintansa???
Esim 2.
Toyota Avensis 2.0 VVT-i Sol Liftback maksoi v.2005 uutena 32350,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 26555,- euroa. Pudotusta siis 5795,- euroa.
Hankintahinnan erotuksen n.4500,- euroa voi sijoittaa tuottamaan korkoa seuraavaa vaihtoa varten kun hankkii C5:n.
Lähde: Ajovalo.fi - Caradisiac
Jälleenmyyntiarvo kirjoitti:
Huono jälleenmyyntiarvo riippuu mihin vertaa.
Tässä pari esimerkkiä:
Esim 1.
BMW 316 1,8i 4d maksoi v.2005 uutena 32200,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 25570,- euroa. Pudotusta siis 6630,- euroa.
C5 2.0i-16 VTR Berline 5d maksoi v.2005 uutena 27790,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 22100,- euroa. Pudotusta siis 5690,- euroa.
Yleensä sanotaan että japanilaiset autot pitävät paremmin hintansa???
Esim 2.
Toyota Avensis 2.0 VVT-i Sol Liftback maksoi v.2005 uutena 32350,- euroa, kesäkuussa 2007 sen keskihinta oli 26555,- euroa. Pudotusta siis 5795,- euroa.
Hankintahinnan erotuksen n.4500,- euroa voi sijoittaa tuottamaan korkoa seuraavaa vaihtoa varten kun hankkii C5:n.
Lähde: Ajovalo.fiKiinnostava huomio eri autojen hinnanmuododstuksesta.
Luonollisestikin jokainen valitsee makuaan ja kukkaroaan vastaavan laitteen, jossa nautinto voi olla tiukan katteajattelun edellä. Onneksi markkinoilla on valinnanvaraa kunkin makuun ja tarpeisiin. Autojahan nämä vain ovat.
Ps. Tuolla n. 4500€ erotuksella voisi ostaa vaikkapa PSA:n osakkeita, joihin pieneä bonuksena tulee myös osingot keväällä ;-)
- Citrophoros
Muotoilupuolella ollaan kyllä hieman haksahduttu mallintamaan BMW:tä C5 berlinen uusiksi kuosiksi ja taasen uus C5 break on yleisilmeeltään otsikon muokaisesti merkin sisäistä kierrätystä.
Tässäpä Flash-pätkä uudesta "see'sanqista"!
http://www.c5.citroen.com/en/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482493
- 1801738
- 921598
- 691573
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6985- 80958
- 68881
- 61856
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes188834- 61818