Lahjavero, miten menee?

verotettava

Miten paljon menee lahjaveroa 8000 eurosta? Meneekö koko 8000 euron summasta, vai voiko vähentää ensin 3399 euroa ja lopusta menisi lahjavero?

Jos koko summa 8000 euroa tulee tililleni voiko siitä olla 3399 euroa puolisolleni, jolloin minulle tulisi vain 4601 euroa, josta lahjavero menisi?

Yrittänyt etsiä vastausta netistä, mutta en ole kunnolla löytänyt. Osaako joku auttaa? Kiitos!

5

1333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Ensi vuonna saa kuka tahansa lahjoittaa kenelle tahansa 4000 euroa verotta kerran kolmessa vuodessa. Eli jos sinä saat 4000 euroa ja vaimosi myös saa 4000 euroa, ette maksa veroja lainkaan. Lahjakirja on hyvä tehdä ja toimittaa verotoimistoon, vaikka veroa ei menisi.

Vielä järkevämpää olisi se, että lahjan antaja maksaisi normaaleita elinkustannuksianne, esimerkiksi vuokran. Tai ostaisi teille sohvan tai jääkaapin. Elinkustannuksia saa maksaa miten paljon tahansa verotta, kunhan lahjan saajalla ei ole mahdollisuutta käyttää rahoja muuhun tarkoitukseen. Samoin normaaleita käyttötavaroita saa lahjoittaa miten paljon vaan, kunhan yksittäisen esineen arvo ei ylitä 3399 euroa.

• verotettava

Tilanne tällä hetkellä että olen saanut jo tuon 8000 euroa tililleni, joten ensi vuoden 4000 4000 ei tässä taida käydä.

Miten menee kun 8000 on jo tililläni, voiko siitä sanoa että se 3399 on puolisoni ja loput minun? Rahat siis tulleet minun sukulaiselta.

Eli joudunko maksamaan tosta 8000 eurosta ne verot, vai vähennänkö siitä sen 3400 jonka saa verottomana ja maksan 4600 eurosta verot?

Ja onnistuuko jos 8000 eurosta puolisoni saa 3399, vaikka ne minun tilillä? Jolloin minä saisin 4601, ja maksaisin tosta 4601 eurosta verot?

• joku vaan
        verotettava kirjoitti:

Tilanne tällä hetkellä että olen saanut jo tuon 8000 euroa tililleni, joten ensi vuoden 4000 4000 ei tässä taida käydä.

Miten menee kun 8000 on jo tililläni, voiko siitä sanoa että se 3399 on puolisoni ja loput minun? Rahat siis tulleet minun sukulaiselta.

Eli joudunko maksamaan tosta 8000 eurosta ne verot, vai vähennänkö siitä sen 3400 jonka saa verottomana ja maksan 4600 eurosta verot?

Ja onnistuuko jos 8000 eurosta puolisoni saa 3399, vaikka ne minun tilillä? Jolloin minä saisin 4601, ja maksaisin tosta 4601 eurosta verot?

Jos se sululaisesi tekee lahjakirjan jossa ilmoittaa puolet olevan sinulle ja puolet vaimollesi niin asia on sillä selvä, maksatte kumpikin veroja 600 eurosta.

Sata euroa säästyy lisää, mikäli lahjakirjassa sanotaan että 3399 euroa on vaimollesi ja loput sinulle. Ei verottaja noita tilejä katso ellei ole erityistä aihetta, eihän ne muuta ehtisi tehdäkään.

Joku epärehellinen ihminen voisi jopa unohtaa ilmoittaa koko jutusta verottajalle, kiinnijäämisen riski on mitätön ja seuraamukset vähäiset.

• :::::::::::::::::::::::::
        verotettava kirjoitti:

Onko lapsia ?

• verotettava
        ::::::::::::::::::::::::: kirjoitti:

Onko lapsia ?

Eli siis ei ole lapsia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe