Suomen kielen opiskelu

yliopistossa;

Ajattelin aloittaa suomen kielen laitoksella suomen kielen opiskelun, joka on tarkoitettu suomalaisille.
Itse olen ulkomaalainen ja minulla on jo suoritettu yksi maisterintutkinto. Ajattelin, että sitä kautta voisin saada hyvän ja virheettömän suomen kielen taidon, joka auttaisi työelämässä.

Nyt kun olen hakenut työpaikkoja runsaasti, näköjään ulkomaalaisena hakijana, minua syrjäytetään kylmästi.

Osaisiko joku sanoa niistä opinnoista?

8

1193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hei. Suomen opinnoista en osaa valitettavasti sanoa, mutta syrjinnästä kylläkin jotain.

      Minulla on vierasperäinen nimi, mutta olen suomessa syntynyt ja kouluni täällä käynyt, ja kaksi korkeakoulututkintoa (tradenomi ja fil.maisteri) omaava _suomalainen_. Tutkintojeni arvosanat ovat kiitettävät. Ja silti minua on syrjitty työnhaussa.

      Minulla on ollut tästä asiasta tunne jo pitkään, mutta nykyisin _tiedän_ tämän varmaksi yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyisessä työpaikassani lähiesimieheni kertoi minulle että joutui puolustelemaan valintaani ylemmälle taholle. Ylemmällä taholla epäiltiin kykyjäni... nimeni takia. Ja tämä työ jossa nyt olen ei ole edes sellaista, jossa tarvitaan välttämättä korkeakouluopintoja, vaan periaatteessa kohtalaisen yksinkertaista hommaa joskin ajoittain vaativaa siksi että ollaan tekemisissä ihmisten ja heidän raha-asioidensa kanssa.

      Olen tietenkin hyvin kiitollinen lähiesimiehelleni, mutta on toisaalta ikävää saada vahvistetuksi se tunne, että en kai koskaan tule hyväksytyksi tässä maassa sellaisena kuin olen, en siis vaikka olen täällä syntynyt ja ikäni asunut. Epäilen tulenko koskaan saamaan kykyjäni vastaavia tehtäviä.

      • aneladga

        Kuulostaa oudolta. Olin ulkomaalainen Suomessa...


      • Sandrine

        Onkohan nyt käynyt niin, että itse luot kuvitelmia sukunimesi suhteen ja kuittaat ikävät kokemukset ja epäonnistumiset, joita meille kaikille joskus tulee sukunimelläsi. Uskomatonta, jos luulet että ihmiset lokeroivat sinut/puhumattakaan syrjivät sinua sukunimesi perusteella. Kai itsekin tajuat, ettei kirjaimista muodostuva sukunimi korreloi ihmisen ammattitaidon kuin muidenkaan kykyjen kanssa. Eiköhän kyse ole nyt kyllä itse kyvyistä ja persoonasta, eikä mistään sukunimestä. Suhteellisen suuri osa valtionviroistakin koostuu ihmisistä, joilla syystä tai toisesta on vierasperäinen nimi. Näitä ihmisiä on allalla kuin alalla. Jos tapauksesi tosiasiassa todellakin meni niin, että esimiestaso epäilee kykyjäsi sukunimesi perusteella, istuu johtopaikalla epäammattimaisinta väkeä, misä ikinä olen kuullutkaan. Epäilen kyllä, että esimiestason väki voisi oikeasti olla noin typerää, että luovat jonkin kuvitteellien funktion sukunimelle ja todellisille kyvyille. Mutta vaikka tapauksesi olisi tosi, valehtelet kyllä itsellesi kyvyistäsi, jos kuittaat kykyjäsi vastaamattomat tehtävät/muut epäonnistumisesi koko maan puolesta sukunimelläsi, niin kuin annoit ymmärtää viimeisessä kappaleessasi. Taidat itse ratastaa sukunimelläsi.


    • laitoksella

      ei opi niinkään suomen kieltä kuin suomen kielestä.
      Entä suomen kielen ja kulttuurin opinnot, jotka on tarkoitettu ulkomaalaisille?

      • ja ne ovat liian alkeistasoa,

        haluaisin tuollaista kielitaitoa kun on suomalaisilla ja täydellistä suomen kielen taitoa joka ylittäisi keskimmäisen suomalaisen kielitaidon


    • aloittajalle

      En osaa hirveästi sanoa, kun kävin vain perusopinnot suomen kielestä, mutta niistä ainakin oli suuri osa kielioppia, ja uskoisin kyllä, että se pilkunviilaus auttaisi sinua parantamaan kielitaitoasi. Lisäksi saisit työkaluja, millä korjata ja huomata tekemäsi virheet, ja eivätköhän ne työnantajatkin osaa arvostaa suomen kielen taitoasi näiden opintojen jälkeen!

      • gregoryn

        Itse en kyllä näe, että aloittajalle suomen kielen pääaineopinnoista on erityistä hyötyä. Oppimäärä sisältää yhden - kaksi kielenhuollon kurssia, kun taas muu on pelkkää kielitiedettä, eikä siis sinänsä liity kovinkaan olennaisesti kielenhuoltoon ja kirjoittamiseen.


      • Kirjastaja
        gregoryn kirjoitti:

        Itse en kyllä näe, että aloittajalle suomen kielen pääaineopinnoista on erityistä hyötyä. Oppimäärä sisältää yhden - kaksi kielenhuollon kurssia, kun taas muu on pelkkää kielitiedettä, eikä siis sinänsä liity kovinkaan olennaisesti kielenhuoltoon ja kirjoittamiseen.

        Ei ehkä ole tarpeellista hakea yliopistoon suomea opiskelemaan, koska suurin osa kursseista on tosiaan kielitiedettä yleisemmin tai esim. sukukieliä (viro, unkari). Aineopinnoissa ei ole sellaisia kursseja, mitkä suomen kielen opiskeluun sopivat, sitäkään määrää kuin perusopinnoissa, joten oletko ajatellut, että kävisit avoimen yliopiston kursseina vain ne, mistä on hyötyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      270
      2973
    2. 201
      2856
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      69
      2436
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      214
      1916
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1368
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1192
    Aihe