Ahdistuneisuushäiriö

mies 185cm / 80kg

Terve!
Olin tuossa kuukausi takaperin psykiatrin juttusilla pitkään kestäneen ahdistuneisuuden ja lievien paniikkihäiriöiden johdosta. Psykiatrin kanssa keskusteltuani päätimme yhdessä aloittaa lääkehoidon, lääkkeenä ensin sermomex 10mg kahden viikon ajan, jonka jälkeen annostusta nostettiin 20mg vuorokaudessa.

Kuitenkin lääkehoitoa on kestänyt jo kuukauden, ja seuraava keskustelu psykiatrini kanssa on viikon kuluttua. Haluaisin kuitenkin käytännön kokemuksia teiltä, koska mielestäni lääke-annostus on liian pieni / olematon. Ensimmäisten viikkojen aikana lääke vain pahensi oireitani, jonka jälkeen oireet ovat jatkuneet aivan kuten monta kuukautta aikasemminkin. Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia, miten kannattaisi psykiatrille asiaa ilmaista? Kärsin erittäin pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta, sekä yleiset paikat kuten kaupungilla oleskelu aiheuttaa erittäin kovaa ahdistusta ja sydämmen tykytystä.

Kannattaisko kysyä jotakin Diatsepaami tms. lääkitystä kyseisen SSRI:n ohelle?

Kiitoksia neuvoista ja vinkeistä jo etukäteen.

12

5456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaa

Tietenkin kaikista parasta on että juttelet psykiatrisi kanssa. Mutta ahdistuneisuuteen käytetään myös epilepsialääkettä: Lyrica.
      Diatsepaameihin tulee helpommin riippuvuutta.
      Ja lisäksi sinulla on mielestäni hyvin vähän aikaa ollut tuo lääkitys.
      Itselläni on masentuneisuutta, kipua ja jonkin verran ahdistuneiauutta. Olen syönyt lyricaa kipuun(vaikuttaa myös ahdistuneisuuteen), sertralinia masennukseen (jo kesäkuusta saakka)
      ja unettomuuteen ja kipuun noritrenia.
      Nämä on niitä pitkään hoidettavia sairauksia:(

Ole avoin lääkärillesi, hän osaa ehdottaa sopivaa koktailia tai lisätä nykyistäsi.
      Pilkettä silmäkulmaan kaikesta huolimatta ;)

• toinen lääke

Diapam ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto, mutta pyydäpä Buspar siihen SSRI:n rinnalle, niin eiköhän se siitä :)

MInulla toimi ainakin loistavasti :-D

• P---

mulla on myös cipralex buspar setti ja hyvin toimii.

• kyselen...

Harrastatko masturbaatiota/seksiä päivittäin tai useasti viikossa?

Itellä huomasin, että liiallinen masturbointi ajo mut tosi pahaan jamaan. Mulle tuli tosi kova ahdistus, masennus, voimattomuutta ja paniikkikohtauksia; kaikki nämä ilman mitään vakavaa henkistä ongelmaa.

Kun kokeilin vähentää masturbointia maksimissa pariin kertaan viikossa, niin aluksi tuli häilyvä hyvä olo, mutta siitä seurasi paniikkikohtaus. Piti vähän aikaa totutella siihen hyvään oloon, ja sen jälkeen paniikkikohtaukset katosivat vähitellen :-)

Nyt ei ole ollut varsinaisia paniikkikohtauksia aikoihin. Ainoastaan, jos annan halujen mennä järjen edelle, eli masturboin muutaman päivän putkeen, olo alkaa heikkenemään.

Ahdistuskin on vähentynyt paljon, eikä ole jokapäiväistä kalvavaa voimattomuutta.

Kiitän tässä täällä Suomi24 foorumilla ollutta mulle tuntematonta neuvojaa ja hänen vinkkejään:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000405&posting=22000000006358732#22000000006358732

Olen soveltanut ton viestin vinkkejä omalle kohdalleni, ja tulokset ovat erittäin lupaavia. :-)

• kasvat

karvat kämmeniin!!! Elämme 2000-lukua!! Ja seksiki n vielä aiheuttaa ahdistusta!!

Kait tämä viimeinen itsetyydytys/seksijuttu on provo?! Toivon mukaan.

Seksillä ja itsetyyd. kun ei nimittäin mitään tekemistä paniikkihäiriön kanssa.

• Ei ole provo, eikä vitsi
        kasvat kirjoitti:

karvat kämmeniin!!! Elämme 2000-lukua!! Ja seksiki n vielä aiheuttaa ahdistusta!!

Kait tämä viimeinen itsetyydytys/seksijuttu on provo?! Toivon mukaan.

Seksillä ja itsetyyd. kun ei nimittäin mitään tekemistä paniikkihäiriön kanssa.

Ei ole provo, eikä vitsi, vaan kokemusperäinen neuvo.

Et ilmeisesti lukenut edes vähää alustakaan tuota linkkiä.

Seksissä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta miehillä on ongelmana, että ejakulaatiossa lähtee sperman mukana tärkeitä aineita elimistöstä. Naisillahan tätä ongelmaa ei ole (olkaa onnellisia)

Pitkään jatkuessa masturbointi syö näitä tärkeitä ainevarastoja. Ongelma vaan kasvaa, jos ei saa ravinnosta tarpeeksi hivenaineita/vitamiineja, jotka täydentää näitä varastoja.

Itellä ei tuntunut mikään auttavan, ei lääkkeet, ei terapia. Ja oudointa oli, että huonolle ololle ei ollut syytä.

Kaikkea mahdollista tuli kokeiltua, kun oli niin epätoivoinen olo. Sitten törmäsin onneksi tuohon itsehoito-ohjeeseen. Olin jo tuudittautunut siihen, että mikään ei tule auttamaan tähän paskaan oloon, mutta päätin vielä kokeilla tuota, kun ei ollut mitään menetettävää.

Ja se auttoi. Tietenkään se ei poistanut kaikkia huonoja ajatuksia, mutta olotila koheni reippaasti. Paniikkikohtaukset katosivat, ja on enemmän energiaa tehdä asioita, uskallustakin tullut lisää (epäilen, että testosteroni aiheuttaa tämän).

Jos ejakuloidun useammin kuin 3x viikossa, niin alkaa heikottamaan ja ahdistamaan.

Ei ole pakko uskoa tuota linkin tekstiä, mutta itselle se auttoi, ja suosittelen miehiä kokeilemaan sitä (ennen helvetillistä koe-eläin lääkekierrettä), jos on epämääräistä ahdistusta/masennusta/paniikkihäiriöitä.

• Addiktihoitaja

Jos, et ole riippuvainen lääkkeistä etkä alkoholista eikä taustastasi löydy erityistä riippuvuussuhdetta huumeisiin on Diatsepaami hyvä alun noin kolmeksi viikoksi - Busparin saat unohtaa tässä vaiheessa. myöhemmin, jos ahdistus jatkuu voi kyseeseen tulla Buspar ( Buspar ei sovi, koska sen vaikutusmekanismi on hidas eikä lievitä serotniini lääkityksen mahdollisia sivuoireita - siksi masennushoito jää usein alkumetreille) Diapam 5mg tarvittaessa 1-3 kertaan päivässä on hyvä jollet ole tottunut lääkkeeseen etkä käyttänyt tätä ennen suurempia määriä.

• Sofia88

Rauhoittavia on erilaisia ja jokainen taas suosittelee sitä omaansa, mutta on niistä apua varsinkin kun monissa masennuslääkkeissä on aluksi tosi ikäviä sivuvaikutuksia (mm.lisääntynyt ahdistuneisuus ja itsetuhoisuus), mulla kun vaihdettiin lääkitys niin määrättiin pariksi viikoksi puolikas rauhoittava joka aamu (aamut mulla ahdistavimpia), sen jälkeen olen käyttänyt tarvittaessa eli jos tiedän etukäteen että stressi tulee olemaaan tiettynä päivänä kova tai jos saan paniikkikohtauksen (esim. lennot). Tiedän itsestä sen että en ole kovinkaan altis riippuvaisuuksille, en polta enkä juo ikinä joten pystyn säätelemään tuota omaa rauhoittavien käyttöä mutta onhan ne houkuttelevan helppo tie ulos (vähän aikaa) joten kannattaa miettiä omaa suhtautumista ylipäätään. Mulla toimii Opamox 15mg tosi hyvin, joskus jopa puolikas riittää mutta se on miedoimpia rauhottavia ja jotkut kokee sen riittämättömäksi. Itse en voi sietää sitä tokkuraa mikä siitä tulee jos ottaa enemmän ja haluan apua tosiaankin pelkästään siihen ahdistukseen. Kannattaa oman lääkärin kanssa puhua mikä voisi sopia juuri sulle ja jos on vaikee ottaa asioita puheeksi niin kirjota lista etukäteen ja ota se mukaan, mä en ainakaan saa jännitykseltäni välttämättä sanottua kaikkea mitä on aikasemmin suunnitellut. Lääkärikin kun on sosiaalinen tilanne. :(

• toiveikas87

ihan on yksilöllistä mikä kenelläkin toimii itse olen kokeillut buspironia,efexoria,cipraleksia ja citalopramia ja mikään näistä ei auttanut. itse olen todella lääke kammoinen joten yritän parantua ilman lääkkeitä ja aika hyvällä mallilla mennään jo :)

• PAKU1971

Laitanpa oman kokemuksen kautta saatua infoa, kokeiltiin aiemmin paniikkihäiriöön triptyliä ym. lääkkeitä, loppujen lopuksi sain Alprox 1mg, tehosi heti, nyt muutama vuosi alotuksen jälkeen olen huomannut, että voin jo jättää lääkkeet miltei kokonaan pois, otan puolikkaan puolituntia ennen vain jos olen menossa isompiin juhliin, työhaastatteluun jne. Joku tehoaa toisille ja toisille ei, näinhän se menee. :)

• eteenpäin

Kun mulla oli paniikkikohtauksia aloin tunnistaa seuraavan seikan, kun menin esim. kauppaan olo oli ihan normaali, mut kerrankin kun laitoin hedelmiä pussiin
      tuntui et jalat ei pidä, tuli kylmä hiki enkä saanut kunnolla happea, säntäsin ulos ja yritin rauhoitella itseäni ajatuksen voimalla, siis hoin et kaikki ok ei mitään hätää ja aattelin et jospa tähän kaadun niin kai joku auttaa, tahdon siis tällä tuoda esiin että paniikkikohtausta voi itse säädellä, mitä enemmän sitä pelkää sitä todennäköisemmin se tulee, mulla auttaa ainakin se että yritän olla mahdollisemman rauhallinen ja hoitaa asiani pikku hiljaa. Tällä hetkellä kun ajattelen tuntuu joskus siltä et mikä se paniikkikohtaus oikein on koska niitä ei enää tule. Tämä on vain mun henk. kohtanen kokemus.

• artsi7

Joogalla eli hengitysharjoitus venytykset päästään myös eteenpäin. Oikealla hengitystekniikalla on suuri merkitys paniikin hoidossa. Mitään hätäähän ei ole, ihminen vain kuvittelee sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe