buddhalaiset syövät lihaa!

kasvitvainkelpaavat

Aika monet buddhalaiset syövät lihaa. Mitä hemmetin kaiken elämän kunnioittamista se on. Taitaa lihaa syövät buddhalaiset olla melko mukavuudenhaluisia sekundabuddhalaisia. Ps. Maitokin on sitten eläinkunnan tuote. Ja tässä maassa epäeettisesti tuotettu.

48

5230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddha......

      opetti,ei ainakaan ruokatottumuksia.

      • on merkitystä

        varmaan moni buddhalainen syö lihaa.yhtä varmaan moni kristitty ryyppää.moni tappaa eläimiä,jopa ihmisiä,uskonnollisesta näkökulmasta riippumatta.kyse ehkä siitä, että missä vaiheessa omassa kehityksessään ihminen on.jos on edennyt uskonnon,elämäntavan,henkisen tien tai minkä tahansa metodin harrastamisessa,jolla pyrkii korkeampaan käsitykseen ja ymmärrykseen elämästä,dharmasta,teesistä tai vaikka zen-koanista,niin ihminen siirtyy kasvissyöjäksi, kun siihen on valmis.


      • on se tärkein...
        on merkitystä kirjoitti:

        varmaan moni buddhalainen syö lihaa.yhtä varmaan moni kristitty ryyppää.moni tappaa eläimiä,jopa ihmisiä,uskonnollisesta näkökulmasta riippumatta.kyse ehkä siitä, että missä vaiheessa omassa kehityksessään ihminen on.jos on edennyt uskonnon,elämäntavan,henkisen tien tai minkä tahansa metodin harrastamisessa,jolla pyrkii korkeampaan käsitykseen ja ymmärrykseen elämästä,dharmasta,teesistä tai vaikka zen-koanista,niin ihminen siirtyy kasvissyöjäksi, kun siihen on valmis.

        ...kohtuudella kaikkea.Kalaa, kanaa, nautaa, kasviksia ,ei niitä ole kielletty.


      • Propellihattu
        on se tärkein... kirjoitti:

        ...kohtuudella kaikkea.Kalaa, kanaa, nautaa, kasviksia ,ei niitä ole kielletty.

        Kiinnostus budhalaisuuteen yleensä loppuu kun saavat selville että lihaa syövät budhalaisetkin.


      • opetti kohtuutta

        Buddha opetti nimenomaan kohtuutta niin ruuan kuin muunkin suhteen, ei mitään hihhulointia.


    • lihansyöjä

      proteiinia pysyäkseen järjissään. Muuten kaikki olisivat tuollaisia kusipäisiä turhantoimittaja vikisijöitä niinkuin sinä.

      • kasvitvainkelpaavat

        Taisit suuttua. Juuttuiko kanan koipi väärään kurkkuun. No vastataan nyt. Proteiini ei ole sama asia kuin liha. Proteiinia saa myös esim. palkokasveista ja viljasta.


      • lihansyöjä
        kasvitvainkelpaavat kirjoitti:

        Taisit suuttua. Juuttuiko kanan koipi väärään kurkkuun. No vastataan nyt. Proteiini ei ole sama asia kuin liha. Proteiinia saa myös esim. palkokasveista ja viljasta.

        Joo vedä sitten 2,3kg papuja että saat päivittäisen proteiini tarpeesi tai syö 12 lautasellista kaurapuuroa. Ei siinä muuta ehdi tekemäänkään.

        Mitä eroa on kasvin tappamisella ja eläimen tappamisella? Onko kasviperäisen tietoisuuden tappaminen mielestäsi oikeutetumpaa kuin eläimen tietoisuuden tappaminen? Jos olet joku elämän suojelija, niin lopeta syöminen kokonaan ja siirry valoravintoon. Valoravintoon siirtyminen on helppoa, lopetat vain kasvien tappamisen ja vedät valoa napaasi. Pranayama harjoitukset ovat hyödyllisiä, saat ilmasta kaiken veden ja ravinnon. Miksi saarnaat täällä, kun itse olet kasvien kiduttaja. Siirry valoravintoon, niin sitten olet asemassa jossa voit aukoa päätäsi, karmasäkki.


      • kasvitvainkelpaavat
        lihansyöjä kirjoitti:

        Joo vedä sitten 2,3kg papuja että saat päivittäisen proteiini tarpeesi tai syö 12 lautasellista kaurapuuroa. Ei siinä muuta ehdi tekemäänkään.

        Mitä eroa on kasvin tappamisella ja eläimen tappamisella? Onko kasviperäisen tietoisuuden tappaminen mielestäsi oikeutetumpaa kuin eläimen tietoisuuden tappaminen? Jos olet joku elämän suojelija, niin lopeta syöminen kokonaan ja siirry valoravintoon. Valoravintoon siirtyminen on helppoa, lopetat vain kasvien tappamisen ja vedät valoa napaasi. Pranayama harjoitukset ovat hyödyllisiä, saat ilmasta kaiken veden ja ravinnon. Miksi saarnaat täällä, kun itse olet kasvien kiduttaja. Siirry valoravintoon, niin sitten olet asemassa jossa voit aukoa päätäsi, karmasäkki.

        Tuotantoeläimet joutuvat syömään äärimmäisen paljon kasvisravintoa. Sen lisäksi, että tuotantoeläimet elävät lyhyen, surkean elämän, niin niiden takia revitään sademetsää matalaksi todella paljon. Montakohan kasvia tuossa touhussa kuolee. Syö siis kasviksia jos kasvien elämä kiinnostaa.

        Nuo juttusi siitä, että pitäisi syödä kilotolkulla papuja ja viljaa osoittavat vaan sen, että olet tietämätön ja sivistymätön.


      • lihansyöjä
        kasvitvainkelpaavat kirjoitti:

        Tuotantoeläimet joutuvat syömään äärimmäisen paljon kasvisravintoa. Sen lisäksi, että tuotantoeläimet elävät lyhyen, surkean elämän, niin niiden takia revitään sademetsää matalaksi todella paljon. Montakohan kasvia tuossa touhussa kuolee. Syö siis kasviksia jos kasvien elämä kiinnostaa.

        Nuo juttusi siitä, että pitäisi syödä kilotolkulla papuja ja viljaa osoittavat vaan sen, että olet tietämätön ja sivistymätön.

        ravintotieteilijät suosittelevat proteiinia 1g/kg eli jos painan 90kg tarvitsen 90g proteiinia ja sitä saa sen verran 12 lautasellisesta kaurapuuroa tai 2,3kg papuja. Teeppä pikku tutkimus aiheesta ennenkuin alat nimittelemään tietämättömäksi ja sivistymättömäksi. Vedä sitä valoa napaas, ja lopeta kasvien murha.


      • kasvitvainkelpaavat
        lihansyöjä kirjoitti:

        ravintotieteilijät suosittelevat proteiinia 1g/kg eli jos painan 90kg tarvitsen 90g proteiinia ja sitä saa sen verran 12 lautasellisesta kaurapuuroa tai 2,3kg papuja. Teeppä pikku tutkimus aiheesta ennenkuin alat nimittelemään tietämättömäksi ja sivistymättömäksi. Vedä sitä valoa napaas, ja lopeta kasvien murha.

        Millä selität sen, että monet huippu-urheilijatkin ovat vegaaneja. Ja sitä paitsi melkein kaikki tietämäni kasvinmurhaaja vegaanit ovat hyvinkin urheilullisia. Terveys ja veganismi näyttävät kulkevan käsi kädessä. Oiken koostettuna vegaaniruokavalio ei ole este kovillekaan urheilutuloksille.


      • HÖRHÖR

        ihan turha jätkä Suomesta.
        Nakkasi keihäällä mm. olympiakultaa vihanneksilla.

        Kun on aivosto tallessa ja hyvin trimmattu
        ottaa selvää mistä proteiineja saa (eniten).
        (Bodarithen vetää soijaproteiinia niin että
        nivelet paukkuu ja rauta nousee).


    • sisalta kasin

      Tarkastelehan sita asiaa sisalta kasin:

      Luostarilaitos ei sailyisi tuhansia vuosia, ellei buddhalaiset soisi lihaa. Munkit eivat syo sellaista lihaa, jossa elain on teurastettu ravinnoksi nimenomaan munkkia varten, mutta muuten kylla. Ravinnon kerjaaminen aamulla kylalaisilta olisi kaytannossa mahdotonta, jos kylalaiset tekisivat ruuan erikseen munkeille. Eli tekisivat erikseen kasvisruokaa ja erikseen sen ruuan, jota itse syovat. Luostarilaitos loppuisi siihen. Ihmiset eivat vaivautuisi tekemaan ruokaa erikseen munkeille.

      Eli theravada-buddhalainen tapa on mahdollinen vain jos munkit syovat myos lihaa. Munkit eivat itse valmista ruokaansa. Eivatka siten valitse itse mita syovat. Ehka kasvissyonti onnistuisi mahayana-buddhalaisuudessa. On helppo ulkopuolisena kritisoida. Pitaisi syoda sita ja tata. Helppo sinun on rikkaana lansimaisena sanoa ihmisille, mita heidan pitaisi syoda.

      • kasvitvainkelpaavat

        Puhutaan nyt uudesta ilmiöstä. Länsimaihin rantautuneesta buddhalaisuudesta. Aluksi olin tyytyväinen, että myös Suomeenkin rantautuisi jokin kaikkea elämää kunnioittava "uskonto". Kristinuskossa kun eläinten oikeudet ovat mitä ovat. Kristityt keksivät rakentaa maailman suurimmat teurastamot. Nyt minulle on selvinnyt että nyky buddhalaiset ovat ilmeisesti yhtä mukavuudenhaluisia kuin meidän kristillisdemokraatit. Suomessa olisi tänä päivänä todella helppoa olla kasvissyöjä. Lihansyönti ei tämän päivän Suomessa ole enää perusteltua. Se on ainoastaan intohimo.


    • Mr_Zen

      Lihansyönti todellakin on eräs nautinto. Monet buddhalaiset syövät lihaa, tämä on aivan totta. Mutta on huomioitava, että kaikki eivät vain ole valmiita luopumaan kaikista nautinnoista. Hän, joka todella haluaa seurata suurta polkua siirtyy kasvissyöntiin, mutta vasta kun on itse valmis. Sama sääntö pätee myös muista nautinnoista luopumiseen.

      • vittu...

        kohtuudella kaikkea.Elämme rajallisissa olosuhteissa.


      • DeCarabas

        1) Liha on hyvää
        2) Koska maapallon resurssit ovat rajalliset ja lihansyönti kuluttaa näitä resursseja enemmän kuin kasvissyönti, lihaa kannattaa syödä paljon nyt kun sitä on vielä tarjolla


      • HÖRHÖR
        vittu... kirjoitti:

        kohtuudella kaikkea.Elämme rajallisissa olosuhteissa.

        kasvisruokaa.


    • bubastis

      tällä palstalla on tarkoitus syödä meditaatiota.

      Toisaalta Dalai Lama opettaa että lihaa syömällä, mahayana valan ottanut, antaa eläimelle mahdollisuuden syntyä ihmiseksi.

    • kasvitvainkelpaavat

      Bodhipaksa on buddhalainen isolla B:llä ja vegaani. Lukekaa hänen kirjansa: vegetarismi. Ehkä uskotte häntä paremmin kuin minua. Kirjaa lukemalla selviää myös syy vihaanne vegetarismia kohtaan.

    • Olen buddhalainen ja 9/10 ajasta kasvissyöjä ja se tuntuu pitävän terveenä. Enempi kasvissyönnin tavoittelu tuntuisi väkinäiseltä. Nyt voin sanoa kelle hyvänsä, että kasvissyönti tuntuu paremmalta kuin lihansyönti, ja toivon mukaan esimerkilläni tehdä muistakin kasvissyöjiä, kun en kerran ole nääntyneen näköinen. Kaksikin 9/10-kasvissyöjää on parempi kuin vain yksi täyskasvissyöjä!

      • ei tekopyhä

        Minulle elämän kunnioittaminen merkitsee juuri sitä. Elämän kunnioittamista niissä rajoissa, mitä tämä maailma on ja sellaisena kuin se on.

        Se ei merkitse tekopyhyyttä eikä oman biologiani kiistämistä.

        Todettakoon näin, että tämä maailma on kova, julma ja paha paikka, ja kaikki toisenvarainen elämä perustuu muun elämän tuhoamiseen. Kaikki eläimet tuhoavat toista elämää, jotta voisivat itse elää. Joko kasveja tai sitten toisia eläimiä. Minun on turhaa kiistää olevani biologinen olento ja että voisin itse yhteyttää oman ravintoni. Eli minun on syötävä toista elämää voidakseni itse elää. Ja minulla on sekasyöjän hampaisto ja ruoansulatuselimistö, aivan kuten sioilla ja simpansseillakin.

        Sama suomeksi: syön lihaa.

        Tässä ei ole mitään hurskastelua. Minulle elämän kunnoittaminen eui merkitse tekopyhyyttä oman biologiani edessä, vaan sitä, että

        a) en surmaa yhtäkään eläintä muutoin kuin itsepuolustukseksi tai ravinnokseni - en siksi hyväksy eläinten kiduttamista, rääkkäämistä tai niiden surmaamista pelkän urheilun vuoksi

        b) kun surmaan eläimen (yleensä kalan), teen sen mahollisimman nopeasti ja tuskattomasti, eli että esimerkiksi ensin lyön kalan yhdellä iskulla tajuttomaksi ja tämän jälkeen pistän sitä kiduksiin niin, että nirri lähtee alle sekunnin eikä kala ehdi kärsiä. Eli siis jos pitää surmata eläin, se tehdään mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti ja kärsimystä välttäen.

        c) jos syön eläinkunnan ruokaa, suon mielessäni lyhyen rukouklsen tai myötätunnon hetken sille eläimelle, joka joutui luopumaan omasta elämästään jotta minä saisin elää. Toivon samalla, että tälle eläimelle se, että se joutui ruoakseni, oli itse asiassa pääsy parempaan inkarnaatioon.

        En ole pupujussi, mutta en myöskään susihukka. Kaikkein enimmin pyrin välttämään massatuotettua ja epäeettisesti tuotettua ravintoa, ja mahdollisuuksien mukaan syömään mahdollisimman läheltä luontoa - joko itse pyydystettyä tai poimittua tai mahdollisimman eettisesti tuotettua ravintoa.


      • eräs kasvissyöjä
        ei tekopyhä kirjoitti:

        Minulle elämän kunnioittaminen merkitsee juuri sitä. Elämän kunnioittamista niissä rajoissa, mitä tämä maailma on ja sellaisena kuin se on.

        Se ei merkitse tekopyhyyttä eikä oman biologiani kiistämistä.

        Todettakoon näin, että tämä maailma on kova, julma ja paha paikka, ja kaikki toisenvarainen elämä perustuu muun elämän tuhoamiseen. Kaikki eläimet tuhoavat toista elämää, jotta voisivat itse elää. Joko kasveja tai sitten toisia eläimiä. Minun on turhaa kiistää olevani biologinen olento ja että voisin itse yhteyttää oman ravintoni. Eli minun on syötävä toista elämää voidakseni itse elää. Ja minulla on sekasyöjän hampaisto ja ruoansulatuselimistö, aivan kuten sioilla ja simpansseillakin.

        Sama suomeksi: syön lihaa.

        Tässä ei ole mitään hurskastelua. Minulle elämän kunnoittaminen eui merkitse tekopyhyyttä oman biologiani edessä, vaan sitä, että

        a) en surmaa yhtäkään eläintä muutoin kuin itsepuolustukseksi tai ravinnokseni - en siksi hyväksy eläinten kiduttamista, rääkkäämistä tai niiden surmaamista pelkän urheilun vuoksi

        b) kun surmaan eläimen (yleensä kalan), teen sen mahollisimman nopeasti ja tuskattomasti, eli että esimerkiksi ensin lyön kalan yhdellä iskulla tajuttomaksi ja tämän jälkeen pistän sitä kiduksiin niin, että nirri lähtee alle sekunnin eikä kala ehdi kärsiä. Eli siis jos pitää surmata eläin, se tehdään mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti ja kärsimystä välttäen.

        c) jos syön eläinkunnan ruokaa, suon mielessäni lyhyen rukouklsen tai myötätunnon hetken sille eläimelle, joka joutui luopumaan omasta elämästään jotta minä saisin elää. Toivon samalla, että tälle eläimelle se, että se joutui ruoakseni, oli itse asiassa pääsy parempaan inkarnaatioon.

        En ole pupujussi, mutta en myöskään susihukka. Kaikkein enimmin pyrin välttämään massatuotettua ja epäeettisesti tuotettua ravintoa, ja mahdollisuuksien mukaan syömään mahdollisimman läheltä luontoa - joko itse pyydystettyä tai poimittua tai mahdollisimman eettisesti tuotettua ravintoa.

        "oman biologiani kiistämistä."

        Minun kokemukset oman biologiani uhmaamisesta: Siitä huolimatta, että ihminen on luonnostaan sekasyöjä, päätin ruveta kasvissyöjäksi. Seuraus oli että voin nyt paremmin kuin koskaan. Pitää vain tajuta, että lihaa ei vain jätetä yksinkertaisesti pois vaan se korvataan proteiinipitoisilla kasvikunnan tuotteilla. Tiettyjen vitamiinien saanti pitää myös varmistaa. Ilmeisesti luulet, että vegaanit syövät kuin pupujussit.

        Uhmasin myös omaa biologiaani moniavioisuus asiassa. Ihminen on luonnostaan moniavioinen. Uhmasin tätä luonnollista taipumusta sillä seurauksella, että olen nyt paljon onnellisempi kuin jos olisin kukasta kukkaan lentävä sinkku. On hienoa kun voi saman kumppanin kanssa jakaa ilot ja surut vuodesta toiseen.

        Leijonauroksille on luonnollista tappaa kumppani ja lapset ainoastaan siitä syystä että raivostuttaa. Tämä on valitettavasti luonnollista myös ihmisille. Niin luonnollista, että entisessä Roomassa vaimon ja lapsen murhaaminen oli täysin laillista.

        Maailma ei ole luonnostaan hyvä. Meidän täytyy tehdä siitä hyvä!


      • kfhknoiu
        eräs kasvissyöjä kirjoitti:

        "oman biologiani kiistämistä."

        Minun kokemukset oman biologiani uhmaamisesta: Siitä huolimatta, että ihminen on luonnostaan sekasyöjä, päätin ruveta kasvissyöjäksi. Seuraus oli että voin nyt paremmin kuin koskaan. Pitää vain tajuta, että lihaa ei vain jätetä yksinkertaisesti pois vaan se korvataan proteiinipitoisilla kasvikunnan tuotteilla. Tiettyjen vitamiinien saanti pitää myös varmistaa. Ilmeisesti luulet, että vegaanit syövät kuin pupujussit.

        Uhmasin myös omaa biologiaani moniavioisuus asiassa. Ihminen on luonnostaan moniavioinen. Uhmasin tätä luonnollista taipumusta sillä seurauksella, että olen nyt paljon onnellisempi kuin jos olisin kukasta kukkaan lentävä sinkku. On hienoa kun voi saman kumppanin kanssa jakaa ilot ja surut vuodesta toiseen.

        Leijonauroksille on luonnollista tappaa kumppani ja lapset ainoastaan siitä syystä että raivostuttaa. Tämä on valitettavasti luonnollista myös ihmisille. Niin luonnollista, että entisessä Roomassa vaimon ja lapsen murhaaminen oli täysin laillista.

        Maailma ei ole luonnostaan hyvä. Meidän täytyy tehdä siitä hyvä!

        Muistanet, että myös kasvit ovat eläviä olentoja :)

        Jos ruokavaliosi sopii sinulle, onnitteluni. Me ihmiset olemme erilaisia, ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle, ja itse en kyennyt tulemaan toimeen kasviruokavaliolla, vaan minulle sopii sekaruokavalio paremmin. Liian moni vegetaristi, ja varsinkin vegaani, syö kuin pupujussi.

        Kasviproteiinissa on se ongelma, että sen aminohappokoostumus on mitä sattuu ja toisaalta vain aniharvoissa kasviksissa on riittävän korkea proteiinipitoisuus. Oikeastaan lähinnä tofu on riittävän hyvälaatuista kasviproteiinia.

        Ihminen ei ole luonnostaan moniavioinen, vaan lähinnä jotkut tietämättömyydessä rypevät hormoniensa vietävissä olevat miehet kuvittelevat asian niin olevan. Ihminen muistuttaa perhemalliltaan paljon enemmän lintuja kuin muita nisäkkäitä - linnuillakin parisuhdemalli on vallitseva.


      • liha=paskaa!
        kfhknoiu kirjoitti:

        Muistanet, että myös kasvit ovat eläviä olentoja :)

        Jos ruokavaliosi sopii sinulle, onnitteluni. Me ihmiset olemme erilaisia, ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle, ja itse en kyennyt tulemaan toimeen kasviruokavaliolla, vaan minulle sopii sekaruokavalio paremmin. Liian moni vegetaristi, ja varsinkin vegaani, syö kuin pupujussi.

        Kasviproteiinissa on se ongelma, että sen aminohappokoostumus on mitä sattuu ja toisaalta vain aniharvoissa kasviksissa on riittävän korkea proteiinipitoisuus. Oikeastaan lähinnä tofu on riittävän hyvälaatuista kasviproteiinia.

        Ihminen ei ole luonnostaan moniavioinen, vaan lähinnä jotkut tietämättömyydessä rypevät hormoniensa vietävissä olevat miehet kuvittelevat asian niin olevan. Ihminen muistuttaa perhemalliltaan paljon enemmän lintuja kuin muita nisäkkäitä - linnuillakin parisuhdemalli on vallitseva.

        "Muistanet, että myös kasvit ovat eläviä olentoja :)"

        Juuri tuollaisilla näsäviisailla perusteluilla haetaan oikeutusta omiin rumiin tapoihin. Tässä tapauksessa lihalla mässäilyyn. Tosi asiassa vain kasvissyönnillä tuhotaan vähemmän myös kasveja.

        "Liian moni vegetaristi, ja varsinkin vegaani, syö kuin pupujussi."

        Kyse voi olla silloin jostain aivan muusta kuin vegetarismista. Anoreksiasta tai jostain muusta syömishäiriöstä kenties. Kehotan tarkkailemaan kavereitas tai keitä ovatkaan.


      • nälkään.

        Jos syön pelkkää jäniksen rehua nälkään niin mua rupee heikottaa kun nälkä ei lähe millään. Jos mulle joskus tulee ylipainoa niin paljon että on pakko terveydellisestä syystä laihduttaa lääkärin määräyksestä, niin rupeen väliaikaisesti rehun syöjäksi.


    • Zatani

      Ei ole väliä mitä syöt,ei se sinua pilaa vain ajatuksesi pilaa sen ja Kaikki mikä On,on Yhtä,joten turha siitä on painetta ottaa.
      Mutta se mikä turhaan tappaa tahi toista turhaan kiusaa niin on se Lain vastainen ja se mikä on Lain vastainen on tuleva hänelle takaisin ja jopa Laki on Teissä.
      Kunnioita Kaikkea Elävää,maan pieniä kuin suuria,se on Elämä joka elää,Kaikessa.
      -Vaikka antaisin Kuun taivaalta mutta ette sitä ymmärtäisi niin mitä te siitä kostutte.-
      §.

      • iovjli

        ...Eräässä Toisessa Uskonnossa (TM) sen suurelta ajattelijalta kysyttiin jotain ruokailusäännöstöstä. Hän vastasi:

        "Ei se saastuta teitä, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä sieltä tulee ulos".

        Eli likaiset ajatukset, pahansuovat teot, viha, katkeruus, itsekkyys ja kaikenlainen egoon takertuminen on se, mikä saastuttaa, ei se, onko ravinto peräisin seuraavaan inkarnaatioonsa siirtyneen olennon materiaalisesta kehosta.


      • Zatani
        iovjli kirjoitti:

        ...Eräässä Toisessa Uskonnossa (TM) sen suurelta ajattelijalta kysyttiin jotain ruokailusäännöstöstä. Hän vastasi:

        "Ei se saastuta teitä, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä sieltä tulee ulos".

        Eli likaiset ajatukset, pahansuovat teot, viha, katkeruus, itsekkyys ja kaikenlainen egoon takertuminen on se, mikä saastuttaa, ei se, onko ravinto peräisin seuraavaan inkarnaatioonsa siirtyneen olennon materiaalisesta kehosta.

        Jeesuksen sana;"Ei se saastuta teitä, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä sieltä tulee ulos".
        Ja Juutalaiset ihmettelivät hätääntyneenä ja kysyivät Jeesukselta;"Mutta mitä ihmettä me sitten syömme tahi juomme jos kaikki se on saastaista ja kiellettyä!".Jeesus vastasi ja sanoi;"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja kaikki tämä annetaan,antoihan Jumala Isillennekkin mannaa taivaasta,te vähäuskoiset".Heheh huoh.
        Totta puhut veliseni,ei kaikki ole sitä miltä näyttää ja liian kirjaimellisesti ottavat eksyvät omaan harhaansa jonka jokainen luo pienessä avaruudessaan,mutta lopullinen asia on yhä piilossa ja se on ulkopuolella ja ympärillä,eikä mikään Ruoka tahi mikään Oppi tee teistä sen valkoisempaa ja pyhempää kuin Ymmärrys Ykseydestä,mikä On ja on Oleva/kin.
        Noh,taisin harhailla pois asiayhteydestä vai harhailinko!-.-.
        Kaikkea ei pitäisi sanoa mitä mieleen putkahtaa sry,sillä enhän ole kenenkään opettaja tahi jumala,vain yksi olento kaikkeudessa.;)
        Rock'on and Namaste,Shalom und Amen.
        Z.~~


      • sukkaan,....
        Zatani kirjoitti:

        Jeesuksen sana;"Ei se saastuta teitä, mikä menee suusta sisään, vaan se, mikä sieltä tulee ulos".
        Ja Juutalaiset ihmettelivät hätääntyneenä ja kysyivät Jeesukselta;"Mutta mitä ihmettä me sitten syömme tahi juomme jos kaikki se on saastaista ja kiellettyä!".Jeesus vastasi ja sanoi;"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja kaikki tämä annetaan,antoihan Jumala Isillennekkin mannaa taivaasta,te vähäuskoiset".Heheh huoh.
        Totta puhut veliseni,ei kaikki ole sitä miltä näyttää ja liian kirjaimellisesti ottavat eksyvät omaan harhaansa jonka jokainen luo pienessä avaruudessaan,mutta lopullinen asia on yhä piilossa ja se on ulkopuolella ja ympärillä,eikä mikään Ruoka tahi mikään Oppi tee teistä sen valkoisempaa ja pyhempää kuin Ymmärrys Ykseydestä,mikä On ja on Oleva/kin.
        Noh,taisin harhailla pois asiayhteydestä vai harhailinko!-.-.
        Kaikkea ei pitäisi sanoa mitä mieleen putkahtaa sry,sillä enhän ole kenenkään opettaja tahi jumala,vain yksi olento kaikkeudessa.;)
        Rock'on and Namaste,Shalom und Amen.
        Z.~~

        ..ei mene kusi hukkaan.
        Käänteistä jeesusutelua.


    • syövät

      tiikerit ja krokodiilit Laosin korpimetsässä buddhalaisia munkkeja. Kosto on suloista.

      • kierto on.......

        suloista.


    • Hipshups76

      Mä oon budhalainen ja syön lihoja ja muita luonnontuotteita. En näe kasveissa ja lihoissa ruokana mitään sen kummenpaa eroa. Lähinnä vältän epäterveellisiä lisäaineita ja tiettyjen ruokien epäterveellistä käsittelyä ja länsimaisia viljoja. En liittyen uskontooni vaan koska haluan elää terveenä ja pitkään. Lihansyönti on terveellistä, koska se on ihmisen luonnollista ravintoa. (jalostettujen lihaa sisältävien tuotteiden, kuten makkaran syöminen ei välttämättä ole terveellistä. Ja suurimmalle osalle meistä tuhoton viljojen syönti aiheuttaa sairauksia.)

    • wtrwgweg

      En itse usko että ruokavaliolla pääsee yhtään lähemmäksi totuutta. Jos siis jossain budhhalaisissa opeissa sanottaisiin että buddhalla oli tapana kaivaa nenää niin siitä sitten vain kaivelemaan ja valaistumista odottelemaan ;). Mutta en siis itse seuraa mitään muuta oppia kuin Nisargadatta Maharajin yksinkertaista neuvoa "be with the sense of I am" (olen valitettavasti ulkosuomalaistunut niin paljon etten osaa kääntää järkevästi).

      Luovuin aika nopeasti buddhalaisuuden opiskelusta kun mun mielestä jonkun valaistuneen elämäntapojen imitointi ei vie totuuteen. Jos me olemme kaikki vaan harhaa niin mitä väliä sillä on syökö lihaa vai ei. Heti kun aletaan antaa määräyksiä elintavoista, homma alkaa haiskahtaa liikaa uskonnolta. Itse en hae uskontoa vaan totuutta. Mutta nämähän on siis kanssa arvuutteluja ja tiedän olevani tietämätön.

    • Bodhipaksa

      LOL ensimmäinen buddhalaisten noudattamasta viidestä moraaliohjeesta on pyrkimys olla vahingoittamatta mitään elävää olentoa. Ihminen joka haluaa elää buddhalaisen opin mukaan EI syö lihaa! Itse olisin vegaani siitä huolimatta, vaikka en olisi ikinä buddhalaisuudesta kuullutkaan. En halua, että kärsimystä aiheutetaan eläimille minun vuokseni lihanjalostuksen ja siihen kiinteästi liittyvän maidontuotannon tai missään muussakaan muodossa.Bodhipaksa

    • kurpitsapullo

      ...siis Bodhipaksa on buddhalainen eläinlääkäri, joka on kirjoittanut hyvän oppaan ; Vegetarismi, miksi ja miten ryhtyä kasvissyöjäksi. Eihän minulle henkilökohtaisesti ole mitään merkitystä mitä joku toinen syö!

    • vapaa buddhalainen

      Buddhalaisuus ei ole samanlainen autoritäärinen käskyihin perustuva uskonto kuin vaikka islam tai juutalaisuus. Buddhalaisilla ei ole mitään "sääntökirjoja" mitkä kieltävät jotkin asiat. Buddhalainen voi itse päättää mitä syö tai miten elää. Ei ole jumalaa mikä määräisi.

      • ihmettely*

        Ei buddhalaisuus monen mielestä ole uskonto lainkaan, koska siinä ei ole mitään jumalan käsitettä,mutta miksi ihmeessä kutsua itseään buddhalaiseksi jos ei edes pyri seuraamaan se moraalisia ohjeita.


      • 20+6
        ihmettely* kirjoitti:

        Ei buddhalaisuus monen mielestä ole uskonto lainkaan, koska siinä ei ole mitään jumalan käsitettä,mutta miksi ihmeessä kutsua itseään buddhalaiseksi jos ei edes pyri seuraamaan se moraalisia ohjeita.

        buddha kun varsinaisesti antanut mitään moraaliohjeita


      • Ö Ö Ö
        20+6 kirjoitti:

        buddha kun varsinaisesti antanut mitään moraaliohjeita

        Mikä se polku sitten oikein on?


      • O O O M
        Ö Ö Ö kirjoitti:

        Mikä se polku sitten oikein on?

        Se on löydettävä.


      • Moi!

      • Anonyymi
        20+6 kirjoitti:

        buddha kun varsinaisesti antanut mitään moraaliohjeita

        Kyllä moraali on tärkeä tuki kärsimyksen vähentämisessä, toisaalta se on myös luonnollinen seuraus viisauden lisääntymisestä.

        Buddhalaisuudessa ovat keskeistä "sila, samadhi, panja", eli moraali, meditaatio ja viisaus.

        Mutta näitä on jaoteltu ja selitetty monella erilaisella jaoittelulla, mikä saattaa sekoittaa monia jotka etsivät perusasioita.

        Moraalin perusteet ovat 5 moraaliperiaatetta, joita maallikotkin pyrkivät noudattamaan, koska niitä seuraamalla vältetään joutuminen ennalta arvaamattomiin helvetillisiin olotiloihin ja tilanteisiin.


    • Anonyymi

      Haistakaa vittu Aaaaaaaaaaaa minä ssyön papuja säkin nam hyvää Aaaaaaaaaaaa Haistakaa vittu kaikki

      • Anonyymi

        Niinhän se on, että niihin jää koukkuun, kun ovat niin hyviä, mutta jos heti ison säkin syö niin voi tulla paljon hajuja mitä haistella.


    • Anonyymi

      Ei kovin buddhalaista kuvaa saa tästä ketjusta. Miksi muun uskontokunnan jäsenet tulevat tänne haukkumaan?
      Muistakaa buddhalaiset ainakin, että me emme riitele.

    • Anonyymi

      Liha on noita pikkujuttuja, jota voi funtsia sitten munkit itse, ja buddhalaiset ovat niistä tiedostavimpia ja syövät halutessaan lihaa.
      Jos terveellisesti päättää syödä kasviksia, ei siitä pitäisi olla haittaakaan. Se lienee toiminnan tiellä, johon sitoutuu etiikka vahvasti.
      Buddhalaiset ovat keskeisimmin meditatiivisella tiellä.
      Kristityt (ei koiraa), islamistit (ei sikaa) palvonnallisella.
      Hindut ei diggaa nautaa. Buddhalaiset syö vaikka koiraa.

      • Anonyymi

        Et näemmä tiedä hinduismista sen enempää kuin budhalaisuudestakaan ja sotket aivan kaiken.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe