Ahtimen

jälkiasennus

Haluaisin asennuttaa vapaastihengittävään bemariin ahtimen, mutta AKE:n määräykset ja muutoskatsastus vaivaavat mieltä.

Olisin tilaamassa ahdinta ulkomailta, joten tuskin on mahdollista saada rahoja takaisin jos asentamisen jälkeen todetaan esim. että auto ei täytä enää pakokaasupäästövaatimuksia - etukäteen asiaa on kuitenkin vaikea varmentaa!?

Miten muut saman projektin toteuttaneet ovat päässeet näiden "esteiden" yli?

AKEn sivuilla puhutaan moottorin "nettotehosta", mitä se tarkoittaa? Säädöksen mukaan auton massan ja tehon suhde täytyy olla vähintään 7 kg/kw - tarkoittaako em. suhde että jos auto painaa 1500 kg, niin siinä ei saa olla ahtamisen jälkeen yli n.220 kw tehoa?!

Lopuksi kysymys ahtimen asennuttamisesta - jos työn teettää ammattilaisilla, esim. bmw:n valtuutetussa huollossa, niin kauanko aikaa suunnilleen työssä menee ja laskutetaanko tuntihinnalla? Entä täytyykö moottorista vaihtaa muitakin osia vai sisältävätkö nuo ulkomailta tilattavat "ahdin paketit" kaiken oleellisen (hinta n. 5000 dollaria)?

Asiantuntevista neuvoista ja kommenteista jo etukäteen suuri kiitos!!

13

5562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4x4bmw

      yritykseen.1500kg=214kw max.teho.epäilen ettei valtuutettu bmw huolto suostu kyseistä hommaa tekemään ja jos suostuu niin maksaa varmaan muutaman tonnin.sitä täytyykö moottorista vaihtaa jotain osia,on paha sanoa kun ei tiedä mitä se ahdin paketti pitää sisällään ja mihin moottoriin olet sitä laittamassa.jos autosi vuosmalli on -96 tai uudempi,niin parasta unohtaa koko homma,et saa sitä lailliseksi ainakaan kovin halvalla.

    • TurbotOn

      Ensinnäkin Aken sivuilta löytyy kyllä tiedot mitä tarvitset auton muutoskatsastukseen.

      -Vuotta 1991 ennen rekisteröityyn autoon ei turbon asennuksen/katsastuksen yhteydessä tarvita pakokaasumittausta.Tehonlisäys ei saa ylittää 20%.Alusta ja jarrut on muutettava auton mallisarjan tehokkaimpaa mallia vastaavaksi.Tässä pari tärkeää perusfaktaa jälkiturbotukseen.

      -Mikään merkkikorjaamo ei tuollaista tee jo pelkästään siitä syystä,että työn vaativa tuntimäärä on sitä luokkaa,että sellaista ei yksinkertaisesti kannata teetättää korjaamoilla.Viriviri-pajat on asia erikseen.Niiltä kun useimmiten löytyy tieto ja tarvittavat osatkin.

      -Ylipäätään jos aiot kaiken teetättää ulkopuolisella etkä itse osaa tehdä mitään projektin eteen,niin unohda koko juttu.Sillä rahamäärällä mikä projektiin kuluu saisit varmasti paremman,luotettavamman ja turvallisemmankin auton jo valmiina.

      -Turbotettuja Bemareita löytyy Suomesta pilvin pimein.Käyppä kyselemästä joltain ko.merkin nettifoorumilta apua.Sieltä löytyy.Ja sieltä varmaan löytyy kavereita jotka osaavat/haluavat tehdä tarvittavat muutokset.Sieltä löytyy varmasti apua paerisotaankin kun sen aika tulee.

      -Vanhan(?) auton turbottaminen on useimmiten tyhmää.Koskaan et saa sijoittamiasi rahoja takaisin.Se on aina vakiota epäluotettavampi.Aina saa olla konepellin alla työkalujen kanssa.Näin se vaan on.

      • kysyjä...

        Kiitoksia kommenteista! Jätin kieltämättä oleellisia tietoja kirjoittamatta.

        Auto on vuoden 2002 330 E46 ja se painaa ~1500 kiloa. Tämä aiheuttaa mielestäni kaksi ongelmaa: Pysyvätkö päästöt ahtamisen jälkeen kurissa ja onko ahtamisessa mitään järkeä jos teho ei saa nousta yli 214 kw:n.

        "Ahdin paketti", jota myydään jenkeissä, lupaa tehoa n. 350 hv (eli periaatteessa huomattavasti yli sallitun), kuitenkin niin, että takapyöriltä tehoa mitataan n. 300 hv - eli aika rajoilla ollaan! Em. kohdan vuoksi kysyin mitä tarkoitetaan "nettoteholla". Valmistajan antamien tietojen mukaan paketti sisältää kaiken tarvittavan ja sen asennus vie mekaanikon ammattitaidosta riippuen 6 - 8 h, mutta tietenkin ymmärrän että nuo ovat heidän mainoslauseita ja sen takia kysyin kommentteja "tosi elämään pohjautuen".

        Ahtamisen jälkeen auton suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla E46 M3:sen kanssa, joihin hintaero on n. 15 keuroa. Eli jos rahaa uppoaisi projektiin n. 7 keuroa, niin mielestäni se voisi kannattaa?!


      • kysyjälle
        kysyjä... kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista! Jätin kieltämättä oleellisia tietoja kirjoittamatta.

        Auto on vuoden 2002 330 E46 ja se painaa ~1500 kiloa. Tämä aiheuttaa mielestäni kaksi ongelmaa: Pysyvätkö päästöt ahtamisen jälkeen kurissa ja onko ahtamisessa mitään järkeä jos teho ei saa nousta yli 214 kw:n.

        "Ahdin paketti", jota myydään jenkeissä, lupaa tehoa n. 350 hv (eli periaatteessa huomattavasti yli sallitun), kuitenkin niin, että takapyöriltä tehoa mitataan n. 300 hv - eli aika rajoilla ollaan! Em. kohdan vuoksi kysyin mitä tarkoitetaan "nettoteholla". Valmistajan antamien tietojen mukaan paketti sisältää kaiken tarvittavan ja sen asennus vie mekaanikon ammattitaidosta riippuen 6 - 8 h, mutta tietenkin ymmärrän että nuo ovat heidän mainoslauseita ja sen takia kysyin kommentteja "tosi elämään pohjautuen".

        Ahtamisen jälkeen auton suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla E46 M3:sen kanssa, joihin hintaero on n. 15 keuroa. Eli jos rahaa uppoaisi projektiin n. 7 keuroa, niin mielestäni se voisi kannattaa?!

        Noin uudessa autossa päästöt pitää todistaa eu-tyyppihyväksyntäpapereilla. Jos ahdinsarjalla on jokin hyväksyntä, niin VTT saattaa kirjoittaa tyyppihyväksyntää vastaavat paperit. Eli jos löydät ahdinsarjan, jolla on tüv-, dekra-, carb- tai muu hyväksyntä, niin kysy vtt:ltä, käykö se sinun autoosi. Jos hyväksyntää ei ahdinsarjalla ole, niin sitten joudut todennäköisesti unohtamaan koko jutun.

        Tehosta pitää toimittaa paperi katsastukseen mutta se millä tehoilla oikeasti ajelet on sitten eri juttu.

        Paketti tuskin on asennettavissa 6-8 tunnissa. Yleensä niistä puuttuu kaikenlaista ja osat eivät sovi eli helposti menee muutama päivä, että ahdin on kiinni ja toimii tehopaperi on kädessäsi.


      • 4x4bmw
        kysyjä... kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista! Jätin kieltämättä oleellisia tietoja kirjoittamatta.

        Auto on vuoden 2002 330 E46 ja se painaa ~1500 kiloa. Tämä aiheuttaa mielestäni kaksi ongelmaa: Pysyvätkö päästöt ahtamisen jälkeen kurissa ja onko ahtamisessa mitään järkeä jos teho ei saa nousta yli 214 kw:n.

        "Ahdin paketti", jota myydään jenkeissä, lupaa tehoa n. 350 hv (eli periaatteessa huomattavasti yli sallitun), kuitenkin niin, että takapyöriltä tehoa mitataan n. 300 hv - eli aika rajoilla ollaan! Em. kohdan vuoksi kysyin mitä tarkoitetaan "nettoteholla". Valmistajan antamien tietojen mukaan paketti sisältää kaiken tarvittavan ja sen asennus vie mekaanikon ammattitaidosta riippuen 6 - 8 h, mutta tietenkin ymmärrän että nuo ovat heidän mainoslauseita ja sen takia kysyin kommentteja "tosi elämään pohjautuen".

        Ahtamisen jälkeen auton suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla E46 M3:sen kanssa, joihin hintaero on n. 15 keuroa. Eli jos rahaa uppoaisi projektiin n. 7 keuroa, niin mielestäni se voisi kannattaa?!

        uuden auton tapauksessa joudut toimittamaan konttorille vtt:llä tehdyn päästömittaus todistuksen,joka maksaa noin 1500 euroa,oli päästöt hyväksyttävät tai ei.lisäksi tarvitset mittaustodistuksen moottoritehosta joka tässä tapauksessa saa olla max.noin 214kw.


      • riittää
        4x4bmw kirjoitti:

        uuden auton tapauksessa joudut toimittamaan konttorille vtt:llä tehdyn päästömittaus todistuksen,joka maksaa noin 1500 euroa,oli päästöt hyväksyttävät tai ei.lisäksi tarvitset mittaustodistuksen moottoritehosta joka tässä tapauksessa saa olla max.noin 214kw.

        päästömittaus, vaan pitää olla eu-tyyppihyväksyntä. VTT varmaankin osaa vastata pystyvätkö testaamaan noin uuden auton ahtimen eu-tyyppihyväksyntävaatimukset.


      • Nimetön
        kysyjä... kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista! Jätin kieltämättä oleellisia tietoja kirjoittamatta.

        Auto on vuoden 2002 330 E46 ja se painaa ~1500 kiloa. Tämä aiheuttaa mielestäni kaksi ongelmaa: Pysyvätkö päästöt ahtamisen jälkeen kurissa ja onko ahtamisessa mitään järkeä jos teho ei saa nousta yli 214 kw:n.

        "Ahdin paketti", jota myydään jenkeissä, lupaa tehoa n. 350 hv (eli periaatteessa huomattavasti yli sallitun), kuitenkin niin, että takapyöriltä tehoa mitataan n. 300 hv - eli aika rajoilla ollaan! Em. kohdan vuoksi kysyin mitä tarkoitetaan "nettoteholla". Valmistajan antamien tietojen mukaan paketti sisältää kaiken tarvittavan ja sen asennus vie mekaanikon ammattitaidosta riippuen 6 - 8 h, mutta tietenkin ymmärrän että nuo ovat heidän mainoslauseita ja sen takia kysyin kommentteja "tosi elämään pohjautuen".

        Ahtamisen jälkeen auton suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla E46 M3:sen kanssa, joihin hintaero on n. 15 keuroa. Eli jos rahaa uppoaisi projektiin n. 7 keuroa, niin mielestäni se voisi kannattaa?!

        Takavuosina tuli laitettua remmiahdin Mazdaan, pyöristä mitattiin yli 200hp. Voimaa tulee ihan eri tavalla kuin pakokaasuahtimesta eli tasaisesti hirmuisella väännöllä.

        Silloin ei katsastusmies sanonut mitään, vaimokaan ei huomannut kun mitään tehopiikkiä ei ole. Kulki kevyellä kaasulla ihan normaalisti. Muutoin pieksi silloisen Cosworth Sierran mennen tullen.

        Nyt on alla Jaguar XJR (viimeinen suora 6 malli) alkuperäisellä remmillä, 332hp. Automaatilla raskas auto lähtee 0-100 alle 6 sek.

        Huiput rajoitettu 250, muutoin 273


      • paremmuudesta
        Nimetön kirjoitti:

        Takavuosina tuli laitettua remmiahdin Mazdaan, pyöristä mitattiin yli 200hp. Voimaa tulee ihan eri tavalla kuin pakokaasuahtimesta eli tasaisesti hirmuisella väännöllä.

        Silloin ei katsastusmies sanonut mitään, vaimokaan ei huomannut kun mitään tehopiikkiä ei ole. Kulki kevyellä kaasulla ihan normaalisti. Muutoin pieksi silloisen Cosworth Sierran mennen tullen.

        Nyt on alla Jaguar XJR (viimeinen suora 6 malli) alkuperäisellä remmillä, 332hp. Automaatilla raskas auto lähtee 0-100 alle 6 sek.

        Huiput rajoitettu 250, muutoin 273

        Kyllä remmi on varmasti paras, jos hakee mukavuutta ja tasaista vääntöä. Sen sijaan turbolla saadaan suuremmat tehot ja maksimivääntökin löytyy alempaa kuin remmiahtimella (toisin kuin yleisesti luullaan). Remmi tarjoaa tasaisesti kasvavan väännön ja mukavan ajettavuuden mutta maksimisuorituskyvyssä jää turbolle toiseksi huonomman hyötysuhteen takia.


    • kysyjä.....

      Kiitos kaikille kommenteista. Selvittelin niiden pohjalta asioita tarkemmin ja tulin siihen lopputulokseen, että Suomessa projekti on tehty viranomaisten puolelta mahdottomaksi, sillä se sisältää liian monta riskiä/epäselvyyttä, joita ei voi etukäteen tarkastaa.

      Toisaalta, ei tunnu myöskään kovin houkuttelevalta ajatukselta maksaa tuhansia euroja "ahdin paketista", jos ei voi olla 100%:sen varma sen sisällöstä - varsinkin jos ko. yritys sijaitsee Floridassa!

      • etukäteen

        Kaikki laillisuusasiat voi tarkastaa etukäteen ja kannattaakin tehdä niin. Toimittajista voi lukea eri foorumeilta, mitä heidän tuotteista on kerrottu eli toimittajan luotettavuuskin selviää. Jos osa sarjan osista ei sovi suoraan, niin osaava asentaja kyllä hoitaa homman

        Turbottaminen on kyllä tehty vaikeaksi mutta ei se mahdotonta ole. Jos löydät ahdinsarjan, jolla on hyväksyntä päästöistä Euroopassa tai USA:ssa, niin olet jo aika pitkällä


      • näinkin
        etukäteen kirjoitti:

        Kaikki laillisuusasiat voi tarkastaa etukäteen ja kannattaakin tehdä niin. Toimittajista voi lukea eri foorumeilta, mitä heidän tuotteista on kerrottu eli toimittajan luotettavuuskin selviää. Jos osa sarjan osista ei sovi suoraan, niin osaava asentaja kyllä hoitaa homman

        Turbottaminen on kyllä tehty vaikeaksi mutta ei se mahdotonta ole. Jos löydät ahdinsarjan, jolla on hyväksyntä päästöistä Euroopassa tai USA:ssa, niin olet jo aika pitkällä

        ...mutta kyllä muutama kysymysmerkki jää ilmaan ja riskinä on vähintäänkin se, että kaikkien vaadittujen muutosten jälkeen hinta kohoaa kohtuuttomaksi.

        AKEn sivuilla on mm. kohta:

        "Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää."

        Varmasti tuohonkin voisi lähteä kyselemään vastausta etukäteen, mutta veikkaukseni on että viranomaistahot pelaavat varman päälle ja ilmoittavat että muutokset ovat tarpeen!

        No, tämä nyt on vain mutua. Olet myös oikeassa, että eri palstoilta voisi yrittää saada selville lisää informaatiota eri vaihtoehdoista, mutta kuinka paljon näihinkään on luottaminen - yleensä netissä kirjoitellaan mitä mieleen juolahtaa. Olen kuitenkin kiitollinen, että tähän omaan kysymykseeni sain todella asiallisia ja avuliaita vastauksia.


      • vastauksia
        näinkin kirjoitti:

        ...mutta kyllä muutama kysymysmerkki jää ilmaan ja riskinä on vähintäänkin se, että kaikkien vaadittujen muutosten jälkeen hinta kohoaa kohtuuttomaksi.

        AKEn sivuilla on mm. kohta:

        "Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää."

        Varmasti tuohonkin voisi lähteä kyselemään vastausta etukäteen, mutta veikkaukseni on että viranomaistahot pelaavat varman päälle ja ilmoittavat että muutokset ovat tarpeen!

        No, tämä nyt on vain mutua. Olet myös oikeassa, että eri palstoilta voisi yrittää saada selville lisää informaatiota eri vaihtoehdoista, mutta kuinka paljon näihinkään on luottaminen - yleensä netissä kirjoitellaan mitä mieleen juolahtaa. Olen kuitenkin kiitollinen, että tähän omaan kysymykseeni sain todella asiallisia ja avuliaita vastauksia.

        Mainitsemiesi muutosten tarve riippuu siitä, mitä esim. maahantuoja lausuu (tai jokin muu taho, jonka katsastusmies hyväksyy). Mahdollista on, että sinulta vaaditaan M3:n alusta, jarrut ja voimansiirto mutta on myös mahdollista, ettei kaikkea tarvitse vaihtaa. Osa osista on varmaankin samoja ja pieni tehonnousu ei välttämättä edellytä voimansiirron tai jarrujen vaihtoa.

        Suurin haaste on löytää sellainen ahdinsarja, jolla on EU-tyyppihyväksyntä tai joku muu hyväksyntä, jonka perusteella VTT voi antaa sinulle lausunnon, että sarja täyttää EU-vaatimukset. Katselin carb-hyväksyntöjä ja huomasin, ettei yhdelläkään jenkkisarjalla ole autoosi hyväksyntää eli pitäisi todennäköisesti löytää tüv:n hyväksymä sarja.

        Monet pelkäävät turbotetun kestävyyttä mutta eu-tyyppihyväksytyt sarjat ovat lähes poikkeuksetta erittäin hyviä, eiväthän ne muuten olisi hyväksyntää saaneetkaan.

        Eli kertauksena sanottakoon, että jos löydät tüv:n hyväksymän turbosarjan, niin kaikki loput asiat on suhteellisen helppo ja nopea selvittää. Yhteys vtt:hen ja katsastuskonttorille riittää aluksi. Jos et löydä hyväksyttyä sarjaa, niin sitten voi tulla todella kalliiksi.


    • masentua kuitenkaan

      Turbotus jää varmasti väliin 99% kyselijöiltä. Kiinnostus hiipuu viimeistään kun kustannkset selviävät, elleivät viranomaismääräykset ole siihen mennessä pelästyttäneet. Eli et todellakaan ole ainoa, joka ei halua lähteä projektiin, jolla ei ole takeita onnistumisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1542
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1482
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      221
      1223
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1115
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      323
      1072
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      156
      1026
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      307
      1018
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      77
      994
    Aihe