Syöpä ja flunssa, vaarallinen yhdistelmä?

mammiina

Anopillani todettiin imusolmukesyöoä muutama viikko sitten ja hänet leikattiin. Syöpä on levinnyt myös luustoon. Hän sai ekat sytostaatit pari viikkoa sitten. Kotona hän on ollut reilun viikon. Pari päivää sitten hän sairastui flunssaan, on yskää, nuhaa ja kuumetta. Hän on todella heikossa kunnossa, ei oikeastaan pysty puhumaan, kun ahdistaa, mutta lääkäriin ei suostu menemään. Onko syytä huoleen? Olen kuullut, että hoitojen aikana flunssa on vaarallinen, mutta pitääkö se paikkaansa?

6

12116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastustuskyky

on heikoimmillaan hoitojen aikana,jos lämpöä
      nousee tai kovin heikoksi menee olo kannattaa
      lähteä lääkärille.

• lääkäriin

Ymmärrän että hän ei haluaisi sairaalaan, mutta ehdottomasti pitää mennä!

• yhteys lääkäriin

Lämpö voi hoitojen aikana nousta ilman flunssaakin. Minulle aikanaan sanottiin, että pieni lämmnnousu on mahdollista ja jos sitä esiintyy, niin soitto lääkärille, niin lääkäri tekee puhelinreseptin lähimpään apteekkiin antibioottikuurista. Mutta, jos lämpö nousee yli 38 asteen, on välittömästi hakeuduttava sairaalahoitoon. Siellä ne sitten antavat kaiketi tehokkaampia lääkkeitä. Pari antibioottikuuria sainkin, mutta onneksi sairaalaan asti ei tarvinnut lähteä.

Minulle annettujen ohjeiden perusteella kehottaisin ehdottomasti ottamaan yhteyttä lääkäriin. Sitäpaitsi hoitohenkilökunta oli selkeästi sitä mieltä, ettei kuumeiluja, kipuiluja ja pahoinvointia tarvitse välttämättä kärsiä, koska niihin nykyisin on saatavissa lääkitystä.

Oma sairauteni oli muuten rintasyöpä, joka todettiin paikalliseksi, ei siis ollut levinnyt mihinkään. Sytoja sain kolmen viikon välein. Vaara saada flunssa tai muu tulehdus on ymmärtääkseni pahimmillaan siinä hoitojen puolivälissä, jolloin veriarvot ovat alhaisimmillaan. Kaikenlaisten tulehdusten ehkäisemiseksi annettiin lisäksi yleiohje välttää suuria väkijoukkoja varsinkin tuona aikana, kun veriarvot ovat alhaalla.

Toivotan pikaista paranemista flunssasta ja muutenkin jaksamista hoitojen ja sairauden kanssa.

• Elisama

Heti lääkäriin.

Flunssa on tuossa tilanteessa HENGENVAARALLINEN

• Callux

Sun anoppi pitää saada sairaalaan vaikka väkisin. Eikö hänen poliklinikkakortissa ole neuvoa, että jos solusalpaajahoitoja saava potilas saa infektion, niin heti sairaalaan. Mun puoliso on tehnyt niin joka kerta, kun on ollut kuumeinen ja onhan sairaala tosi tylsä paikka, mutta vielä kaveri on hengissä, vaikka rankkaa syöpää sairastaa!

• SULPJOK

Itse sain flunssan heti ensimmäisen sytostaattihoidon jälkeen ja kun soitin paikallisen aluesairaalan polille (kuumetta 37, 5) määrättiin minut heti osastolle ja tiputukseen. Anoppisi olisi todella otettava flunssa vakavasti. Lisäksi tiedoksi, että influessarokote on syöpää sairastavalle ilmainen ja lähes tulkoon pakollinen. Samoin sytojen aikana tulee välttää sairaiden läsnäoloa, ettei itse sairastu. Itse hommasin vieraille käsidesin, jotta eivät kantaisi turhia tauteja. Sytohoidot saattavat joillekin olla tosi rankkoja ja siinä sitten vielä joku kulkutauti ohessa huh, huh..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      442
      3794
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1642
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1476
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1256
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1191
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1039
    Aihe