arvot oli 146/102

huolestunut mies

Vaimollani oli verenpaineet 146/102 ja nyt heräsi huoli että onko nämä arvot huolestuttavan korkeat vai miten. Ikää on 47 ja ylipainoa ei ole kuin ehkä pari kiloa. Hän harrastaa liikuntaa aika paljon ja syö mielestäni terveellisesti.
Onko aihetta huolestua....?

10

5424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestuisin

      Siis yläpainehan nyt ei kauheasti ole kohollaan, mutta vähän.

      Sen sijaan tuo alapaine on kyllä mielestäni selvästi liian korkealla.

      Millainenkohan oli mittaustilanne? Ja oliko yksi ainoa mittaus?

      Minä ainakin harkitsisin säännöllistä mittausta ja tarkkailisin arvoja, jotta selviäisi oliko tuossa yhdessä kerrassa esim. jännitystä tai muuta vastaavaa mukana. Hommaisin varmaan kotiin mittarin (jos sitä ei jo ole).

      Kyllä muuten terveellä ihmisellä paineet saisivat olla alle 130/85, jotka ovat normaalin verenpaineen rajat ainakin osassa lähteitä. Varsinaisesti kohonneeksi paineet katsotaan, jos yläpaine on yli 140 ja alapaine yli 90.

      Tuo alapaine minua itseäni eniten huolestuttaisi.

      • Huolestunut..

        Useamman kerran on kuulemma töissä mitannut ja aina on ollut samaa luokkaa. Kerran oli kuulemma se ala arvo 95. Lääkäriin on menossa, mutta sehän ei minua rauhoita. Osaatko sanoa mistä se voi johtua että se ala-arvo on sitten koholla. Mitä voi tehdä, kun mielestäni elämäntavat ovat kunnossa.
        Mitenkä tämä verenpaine vaikuttaa ja miksi sinä olisit huolestunut.

        Tuostahan sain myös hyvän joululahja idean. Minkälainen on HYVÄ mittari, esim merkki jos tiedät.


      • huolestuisin
        Huolestunut.. kirjoitti:

        Useamman kerran on kuulemma töissä mitannut ja aina on ollut samaa luokkaa. Kerran oli kuulemma se ala arvo 95. Lääkäriin on menossa, mutta sehän ei minua rauhoita. Osaatko sanoa mistä se voi johtua että se ala-arvo on sitten koholla. Mitä voi tehdä, kun mielestäni elämäntavat ovat kunnossa.
        Mitenkä tämä verenpaine vaikuttaa ja miksi sinä olisit huolestunut.

        Tuostahan sain myös hyvän joululahja idean. Minkälainen on HYVÄ mittari, esim merkki jos tiedät.

        Jos sinua kiinnostaa, niin Käypä hoito -ohijeista löytyy Kohonnut verenpaine ja siellä on kerrottu vaikka mitä...

        http://www.kaypahoito.fi/

        Mutta siis miksi itse huolestuisin VÄHÄN, on se, että kohonnut verenpainehan on yksi altistava juttu ajatellen sydän- ja verisuonitautivaaraa.

        Kun en ole mikään terveydenhoitoalan ammattilainen, niin enpä lähde arvailemaan mistä juuri alapaineen koholla olo johtuisi. Tärkeimmät tekijät tuntuisivan kuitenkin olevan kunnossa, siis kuten kerroit, ei ylipainoa, ruokatottumukset ok ja ilmeisesti liikuntaakin tulee.

        Sressi on tietenkin yksi tekijä eli voisiko töissä olla stressitekijät mukana? Ja entäpä onko juuri ennen mittausta oltu juomatta kahvia tai syömättä ja onhan siinä istahdettu toviksi ennen mittausta rauhoittumaan? Verenpainehan heittelee meillä kaikilla todella paljon ja mittausolosuhteen pitäisi olla mahdollisimman standardit. Esim. itselläni pelkkä mittaus vastaanottokäynnillä antaa todella paljon korkeammat tulokset (mulla tosin lähinnä vain yläpaineen osalta) kuin kotosalla tehdyt.

        Itselläni on kotimittauksia varten Omron M4-I mittari, johon olen ollut tyytyväinen (on jo ollut muutamia vuosia). Merkkejä on varmaan paljon, mutta tärkeintä mielestäni on se, että mittari ei olisi niitä ranne-versioita, vaan ihan kunnolla olkavarresta mittaava.


      • Huolestunut...
        huolestuisin kirjoitti:

        Jos sinua kiinnostaa, niin Käypä hoito -ohijeista löytyy Kohonnut verenpaine ja siellä on kerrottu vaikka mitä...

        http://www.kaypahoito.fi/

        Mutta siis miksi itse huolestuisin VÄHÄN, on se, että kohonnut verenpainehan on yksi altistava juttu ajatellen sydän- ja verisuonitautivaaraa.

        Kun en ole mikään terveydenhoitoalan ammattilainen, niin enpä lähde arvailemaan mistä juuri alapaineen koholla olo johtuisi. Tärkeimmät tekijät tuntuisivan kuitenkin olevan kunnossa, siis kuten kerroit, ei ylipainoa, ruokatottumukset ok ja ilmeisesti liikuntaakin tulee.

        Sressi on tietenkin yksi tekijä eli voisiko töissä olla stressitekijät mukana? Ja entäpä onko juuri ennen mittausta oltu juomatta kahvia tai syömättä ja onhan siinä istahdettu toviksi ennen mittausta rauhoittumaan? Verenpainehan heittelee meillä kaikilla todella paljon ja mittausolosuhteen pitäisi olla mahdollisimman standardit. Esim. itselläni pelkkä mittaus vastaanottokäynnillä antaa todella paljon korkeammat tulokset (mulla tosin lähinnä vain yläpaineen osalta) kuin kotosalla tehdyt.

        Itselläni on kotimittauksia varten Omron M4-I mittari, johon olen ollut tyytyväinen (on jo ollut muutamia vuosia). Merkkejä on varmaan paljon, mutta tärkeintä mielestäni on se, että mittari ei olisi niitä ranne-versioita, vaan ihan kunnolla olkavarresta mittaava.

        Taitaapi sillä hiukan ressin poikasta olla ja täytyy ottaa mamma puhutteluun, että hellittää hiukan. Onneksi kuitenkin nyt mittailee sitä painetta töissä ja on menossa lääkäriin siitä keskustelemaan.
        Mittari täytyy ostaa joululahjaksi kun eihän sitä saa rauhaa itsekkään ellei tiedä mitkä arvot on milloinkin.
        Kiitos tiedoistasi ja toivotaan että on väliaikaista. Hyvää jatkoa sinullekkin.


    • Elisama

      Lukemat on sitä luokkaa että on syytä mennä lääkäriin.
      Stressi voi aiheuttaa painetta ja kova kahvin juonti. Samoin onko ruuissa liikaa suolaa.
      Nykylääketiede pitää yläpainetta yhtä vaarallisena kuin alapainetta.
      Jos on kauan aikaa yläpaine yli 150 niin riski vaurioihin kasvaa homattavasti. Tästä on valmistunut juuri suuri tutkimus.
      Alapainetta saattaa nostaa stressi.

    • nuori nainen 21v

      yläpaine 150-160 ja alapaine huiteli yli 100.

      Söin 2v säännöllisen epäsäännöllisesti (aiheutti päänsärkyä lääkkeet siksi epäsäännäöölisesti söin vaikkei sais)

      Lopetin siis rr-lääkkeet 3kk sitten oman halun vuoksi koska päätä särki koko ajan.

      Ja nyt paineet on 128/82 ja minä olen nuori nainen 21v ja ylipainoa on, enkä ole pudottanut painoa tai muuttanut elämäntapoja mitenkään.

      stressi lisää paineita. toisilla taas alenee paineet kun stressaa, mutta silloin on kyseessä matala rr.

      En olisi huolissani vaimosi paineista, ikä tuo alapainetta ylemmäs. Olisin huolissani jos alapaine huitelisi alle 90.

      Anna vaimosi elää, niin silloin elät itsekin!

      hyvää talven odotusta sinulle ja vaimollesi!

      • huolestuisin vähän...

        Sinä kirjoitit:
        ----
        En olisi huolissani vaimosi paineista, ikä tuo alapainetta ylemmäs. Olisin huolissani jos alapaine huitelisi alle 90.
        ----

        Kuinka huolestunut olisit mun alapaineista, kun ne ovat jatkuvasti välillä 50-60? Ja ikääkin on 51v.

        Eli voisinko saada tietää mihin perustat tuon, että jos alapaine olisi alle 90, pitäisi huolestua - iän myötäkö?

        Minulla ainakaan lääkärit eivät huolestu eivätkä käske minunkaan huolestua. Mieluumun kehuvat paineitani (ovat keskimääräin 120-130/50-60).


    • pitäisi olla ainakin hieman

      huolestunut.Varsinkin yläpaine on aivan liian korkea, eikä alapainekaan ole mikään ihanne.Vaimonne on aivan oikein, menossa keskustelemaan verenpainearvoistaan.Nykyäänhän paineita mitataan tietyn ajan ja jos paineet ovat koko ajan koholla , aloitetaan lääkitys.Joskus, kun kyseessä on todella korkeat paineet, voidaan lääkitys aloittaa heti.Mutta, hankkikaa kotiin mittari ja mitatkaa rauhassa ja merkitkää ylös mittaustulokset.Kotona mitattu tulos voi olla "todellisempi"jos kyseessä on ns.valkotakkipelko, jolloin paineet nousee jo lääkärin näkemisestä.Tsemppiä!

      • päin

        Kyllä se on niin päin, että alapaineen pitäisi huolestettaa selvästi enemmän, koska se on kohtalaisesti kohonnut, mutta yläpaine on vain lievästi kohonnut. Katso taukukosta.


    • Itsekkin paineen alainen

      Tuollainen paine on jatkuvasti vaarallinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      100
      2085
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1609
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1323
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1143
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      74
      1092
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1055
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      999
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      266
      984
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe