Kumpi on venyvyyden kannalta parempi, 4 mm vaijeri vai 8 mm kuorellinen dyneema?
dyneema vs vaijeri
10
5480
Vastaukset
- mainsaill
vastaus on dyneema-käytä sitä pelkästään.vaijereista ei enää tarvita kilkattamassa.
- SpK
4mm vaijeri venyy hiukan vähemmän kuin 8mm polyesterikuorellinen dyneemaköysi. Ero ei ole suuri ja muilta ominaisuuksiltaan köysi parempi. Suosittelen dyneemaa, mutta 8 mm kuulostaa ohuelta. Ei sillä, että murtolujuus ei riittäisi vaan sen takia, että paksumpaa köyttä on mukavampi vetää käsin. Riippuu tietysti veneen ja purjeen koosta, mutta yleensä nostimissa käytetään vähintään 10 mm köysipaksuutta.
- kysymys?
En ole alkuperäinen kysyjä, mutta miten dyneemaköysi käyttäytyy ST-vinssissä? Kannattaako pleissata normaali köysi vinssin kohdalle osuvalle osalle? Eli siis vaihtaa vaijeri-köysinostin dyneema-köysinostimeen?
- Eksä
Kuorellinen Dyneema käyttäytyy kuin mikä tahansa köysi st-vinssillä. Jos haluaa minimoida painoa rikissä kannattaa nostimet kuoria puolestavälistä. Näin vinssille ja vapauttimelle tulee kuorellinen osa ja mastoon jää kevyt ydin.
Mulla on 30 nelion isossa 10 mm Dyna-One (Gleistain) nostimena. Siinä on 8 millisen köyden ydin paksummalla kuorella jotta se olisi mukavampi käsitellä. Lujuus riittää ja hinta on edullisempi kuin "normaali" 10 mm dyneema. Viekää ne vaijerit merimuseoon:) - Antsu*
Eksä ei ole ollenkaan väärässä ehdotuksineen. Asian voi ratkaista myös 8 mm kuorellisella dyneemalla tms, johon lisätään päälle irrallista kuorta 10 mm köydestä parin metrin matkalle. Siis sille osalle, joka vähän ennen fallin kiristymistä on vinssillä ja kiristyneenä stopparilla. 8 mm köysi ei ainakaan minulla toimi kunnolla ST-vinssillä, eikä varsinkaan stopparissa. Ongelma ei ole materiaali, vaan halkaisija. Jatkoksia ei missään tapauksessa kannata tehdä. Hyvä valikoima kuorittaviakin köysiä löytyy.
- olla pitää
Antsu* kirjoitti:
Eksä ei ole ollenkaan väärässä ehdotuksineen. Asian voi ratkaista myös 8 mm kuorellisella dyneemalla tms, johon lisätään päälle irrallista kuorta 10 mm köydestä parin metrin matkalle. Siis sille osalle, joka vähän ennen fallin kiristymistä on vinssillä ja kiristyneenä stopparilla. 8 mm köysi ei ainakaan minulla toimi kunnolla ST-vinssillä, eikä varsinkaan stopparissa. Ongelma ei ole materiaali, vaan halkaisija. Jatkoksia ei missään tapauksessa kannata tehdä. Hyvä valikoima kuorittaviakin köysiä löytyy.
Kas kun eivät nostureissa jo käytä tuota dyneemaa vaijereiden sijasta - tai bavarian vanteissa.
Jos varmuutta haetaan ei ole teräksen voittanutta. Muovi on aina muovia, oli mitä hyvänsä. Voi itse kokeilla vaikka puukolla nirhata vaijeria ja dyneemaa. Kokeellisen tiedon perusteella on valinta helppoa. - Eksä
olla pitää kirjoitti:
Kas kun eivät nostureissa jo käytä tuota dyneemaa vaijereiden sijasta - tai bavarian vanteissa.
Jos varmuutta haetaan ei ole teräksen voittanutta. Muovi on aina muovia, oli mitä hyvänsä. Voi itse kokeilla vaikka puukolla nirhata vaijeria ja dyneemaa. Kokeellisen tiedon perusteella on valinta helppoa.Edelisessä viestissäni laitoin Dyna-one kun piti olla Dyna-lite.
Vanteissa on jo käytössä dyneemaa ja uskoisin, että tulevaisuudessa "muovit" tulevat syrjäyttämään teräksen monessa muussakin paikassa missä pyritään keveyteen. Nostureissa tuskin tuo paino on yhtä kriittinen kuin kilpaveneen takilassa, jossa painonsäästöstä kannattaa jotain maksaakin. Lisäksi köysi on kyllä pirun paljon mukavampi käsitellä kuin vaijeri (varsinkin jos vaijerissa on yksikin säije poikki. - runkomateriaali,
olla pitää kirjoitti:
Kas kun eivät nostureissa jo käytä tuota dyneemaa vaijereiden sijasta - tai bavarian vanteissa.
Jos varmuutta haetaan ei ole teräksen voittanutta. Muovi on aina muovia, oli mitä hyvänsä. Voi itse kokeilla vaikka puukolla nirhata vaijeria ja dyneemaa. Kokeellisen tiedon perusteella on valinta helppoa.laivoissa ja isommissa veneissä, mutta se on keinokuitua huonompi materiaali purjeveneen nostimissa. Näin se vain käytännössä sittenkin on. Nostimissa on sitä paitsi käytetty 133-säikeisen teräsvaijerin ja nostinköyden yhdistelmiä. Heikko kohta on vaijerin ja köyden liitos. Vaijeri tahtoo myös rispaantua muutaman käyttövuoden jälkeen, jolloin se on pakko uusia ennenkuin katkeaa. Dyneema/Spectra on ollut selvä parannus nostimissa. Monen mielestä se on nykyisin ainoa oikea materiaali matkapursien nostimiin - oman kokemukseni perusteella olen samaa mieltä.
- Antilla-36
olla pitää kirjoitti:
Kas kun eivät nostureissa jo käytä tuota dyneemaa vaijereiden sijasta - tai bavarian vanteissa.
Jos varmuutta haetaan ei ole teräksen voittanutta. Muovi on aina muovia, oli mitä hyvänsä. Voi itse kokeilla vaikka puukolla nirhata vaijeria ja dyneemaa. Kokeellisen tiedon perusteella on valinta helppoa.Juoksevassa takilassa on parempi 'jumi' tilanteessa saada köysi poikki puukolla, kuin ruveta rautasahalla hinkkaamaan vaijeria tai etsimään merenkäynnissä leikkureita. Kaiken lisäksi dyneema ja varsinkin muut synteettiset kuidut venyvät vähemmän, kuin vaijeri. Lujuus painoon nähden on huomattavasti suurempi ja käyttömukavuus ihan toista luokkaa. Myöskin vinssit pysyvät pidempään ehjänä. Yksi asia on kuitenkin syytä muistaa, kun siirtyy vaijerifalleista köyteen. Nostimen yläpään pylpyrä on yleensä ns. vaijerimalli. Se olisi hyvä vaihtaa köysimalliseksi. Tuo vaijerimalli ei oikein sovi köydelle ja usein se myös kuluttaa köyttä ihan turhaan.
- Antsu*
olla pitää kirjoitti:
Kas kun eivät nostureissa jo käytä tuota dyneemaa vaijereiden sijasta - tai bavarian vanteissa.
Jos varmuutta haetaan ei ole teräksen voittanutta. Muovi on aina muovia, oli mitä hyvänsä. Voi itse kokeilla vaikka puukolla nirhata vaijeria ja dyneemaa. Kokeellisen tiedon perusteella on valinta helppoa.Jos teräs on niin verratonta, omat fallisi ovat silloin toki alusta loppuun vaijeria, eikö niin?
Omakohtaisiin kokemuksiin kuuluu yksi katkennut köysi-vaijeri liitos ja useampia haavoja katkenneista säikeistä. Lisäksi kiharalle mennyttä vaijeria lähellä päätä. Vaijerifallin käyttöikä näyttää olevan lyhyempi kuin köysifallin. En ole toisaalta keksinyt, miksi falleja pitäisi nyrhätä puukolla muutoin kuin hätätapauksessa. Missä siis piilee se teräksen etu? Ei ainakaan siinä varmuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis4217328Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai926126Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2075602Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi894339Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r224243Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse664060Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673568Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta943523HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok723481Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava213474