IV-koneen tuloilman lämpötila?

Rraikku

Lueskelin tuossa alla toista ketjunpätkää, ja aloin pohtimaan meidän omaa tuloilman lämpötilaa kotona ja miksi se on niin korkea. Koneena on Pingvin AC, jota pidetään normaalikäytössä kakkosteholla (kuudesta vai kahdeksasta?) eli pienellä. Talossa on tällä hetkellä joku hiukan alle 130 neliötä.

Tuloilman minimilämpötilaksi olen joutunut laittamaan niinkin korkean luvun kuin 20 astetta, koska makuuhuoneessa tuntuu muuten vetoa ja lattianrajassa on viileätä. Päälämmityslähteenä on varaava lattialämmitys yösähköllä (yö)asetuksena n. 22 astetta.

Minulla heräsi epäilys siitä, että ovatko säädöt nyt nahdollisesti ihan pielessä, kun muilla kuulosti olevan monta astetta matalampia tuloilman lämpötiloja? Eli venttiili aivan liian isolla ja siitä tulisi vedon tunnetta.

Systeemiä ei ole viime aikoina säädetty eikä säädetä, koska taloon on tulossa laajennus. Talo on kuitenkin alipaineinen ja hajut ja kosteus katoavat.

Onko teillä todella noin matalia lämpötiloja?

8

15540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTR-3 AC

Kyllähän tuo 20 astetta pitäisi tulla ilman jälkilämmitystäkin tällaisilla ilmoilla, jos huonelämpötila on 22 astetta tai yli.

Ettei vain noin pienellä puhallusteholla pääsisi ilma kylmenemään kanavissa kun se liikkuu niin hitaasti.

Toki asettamalla tuloilman lämpötila lähes samaan kuin huonelämpötila, saadaan estettyä vedon tunne vaikka puhallettaisiin ilma suoraan kohti huoneessa olijoita.

Itselläni on tällä hetkellä tuloilman lämpötilan asetus 20 astetta ja jälkilämmitystä tarvitaan vain ajoittain. Puhallusteho on enimmäkseen 4(/8). Toki kovimpien pakkasten aikaan saatan pudottaa vähän puhallustehoa ja korottaa lämpötila-asetusta, niin eipä tunnu veto.

• Rraikku

Kyllähän minullakin suurimman osan ajasta kone toimii ilman jälkilämmitystä ihan talveen saakka. Varsinkin kun lapsiperheessä tuotetaan julmia lämpömääriä kuivausrummun tiheällä käytöllä. Sisälämpötila on meillä usein jopa turhan korkea - 23-24 astetta juuri tästä syystä. Onneksi on LTO niin ei tarvitse pukata lämpöä harakoille talvella. Kesällä se menee sitten hukkaan.

Eli tämä ongelma ei ole ihan päivittäinen lämpimämmillä ilmoilla. Kanavatkin (kaikki) meillä kulkevat lämpimissä sisätiloissa, joten jäähtymisestä ei ole kysymys.

Tuli mieleen, että talo saattaa tietysti olla epätiivis nurkista. Rakenne on erikoinen: puurunko jossa styroksit eristeenä, elementtitalona pystytetty. Styroksien reunojen tiivistämisen laadusta minulla ei ole mitään tietoa. Muiden kokemusten perusteella jota tästä mökistä on siellä voisi hyvinkin olla muutama vuotava sauma.

• lämpökameralla
        Rraikku kirjoitti:

Kyllähän minullakin suurimman osan ajasta kone toimii ilman jälkilämmitystä ihan talveen saakka. Varsinkin kun lapsiperheessä tuotetaan julmia lämpömääriä kuivausrummun tiheällä käytöllä. Sisälämpötila on meillä usein jopa turhan korkea - 23-24 astetta juuri tästä syystä. Onneksi on LTO niin ei tarvitse pukata lämpöä harakoille talvella. Kesällä se menee sitten hukkaan.

Eli tämä ongelma ei ole ihan päivittäinen lämpimämmillä ilmoilla. Kanavatkin (kaikki) meillä kulkevat lämpimissä sisätiloissa, joten jäähtymisestä ei ole kysymys.

Tuli mieleen, että talo saattaa tietysti olla epätiivis nurkista. Rakenne on erikoinen: puurunko jossa styroksit eristeenä, elementtitalona pystytetty. Styroksien reunojen tiivistämisen laadusta minulla ei ole mitään tietoa. Muiden kokemusten perusteella jota tästä mökistä on siellä voisi hyvinkin olla muutama vuotava sauma.

tuota voisi harkita. Kertoo takuulla vuodot ja jos löytyy niin sitten voisi harkita remppauksen/lisätiivistämisen mahdollisuutta. Tuo on kyllä varmasti aina haastava rakenne jos/kun styroksit ovat runkotolppien välissä -> jos runkopuu on vähänkin vino ei styrox ole asettunut tiivisti puutavasten ilman erillistä sovittamista tai tiivistemassaa (joka sekin tn. repeää irti puun eläessä).

• M-a-t-t-i

Olen tutkinut omassa talossani, että puhallus teholla ei ole suurtakaan merkitystä asian suhteen. Liian pienellä teholla ilma tietenkin jäähtyy, mutta kuka nyt niin pienellä ajaa. Isolla teholla jälkilämmitysvastus ei kerkeä lämmittämään tuloilmaa riittävästi ainakaan mun Vallox digit SE. Sama lopputulos lämpötilassa jos ajan 1/8 tai 3/8 tehoilla. Suurempaa tehoa käytettäessä vedon tunne kasvaa.

• Pähkääjä

Samaa asiaa olen minäkin ihmetellyt. Ilma jäähtyi tuloputkessa monta astetta. Putket on eristetty hyvin 100mm alu-villalla. Hommasin putkien päälle vielä reilut 100mm puhellusvillapurua saa nähdä miten pakkasilmoilla käy. Nyt nolla asteen ulkolämpötilassa talon toisessa päässä ilma viilenee n. 1,2C.

• ..näillä keleillä...

..ilman jälkilämmitystä ja tuloilman lämpötila pysyttelee 18 - 19 asteen kieppeillä. Ilman vedon tuntua. Sisälämpötila 22 astetta.

Äänestäisin että sulla on sen makkarin venttiili liian isolla suhteessa muihin tuloihin ja/tai vuoto lattian ja seinän välisissä eristeissä. Ei tarvi kuin yhden nurkan vuotaa niin koko lattia viilenee.

• LTO

IV-koneissa oleva sähkövastus on vain tovin päällä jonka jälkeen se huilaa. Jos kanavistoon sytetään pätkittäin lämmintä ilmaa, niin ei sieltä venttiilin päästä koskaan voi tulla lähtöpäähän määrättyä lämpötilaa.

• Rraikku

...muistaakseni ACE-mallissa on vastuksen portaaton tehonsäätö. En nyt vain löytänyt siitä mainintaa Enerventin sivuilta, eikä tuolla nyt ehkä käytännössä ole suurta merkitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163