Saksalainen verkkokauppa

Nimetön

Tilasin saksalaisesta verkkokaupasta joitakin tuotteita. Maksutavakasi valitsin ennakkomaksun (vorkasse) eli tuotteet lähetetään kun maksan tilauksen heidän tililleen. En kuitenkaan maksanut tilausta, joten oletin että kauppa purkautuu automaattisesti.

Nyt kyseinen firma kuitenkin karhuaa rahojaan saksalaisen perintätoimiston välityksellä, joka uhkaa viedä asian oikeuteen asti mikäli maksua ei kuulu.

Täytyykö minun maksaa kyseinen lasku vaikka en ole edes saanut kauppatavaraa?

9

3873

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Ilmajokelainen*

      väkisin maksamaan - nyt täytyy sanoa,vaikka saksalaiset verkkokaupat ovat useita kertoja vuosien mittaan tulleet tutuiksi - että koska en tiedä ,minkälaiset AGB:t ,nuo Allgemeine Geschäftsbedingungen eli yleiset kauppaehdot heillä on - niin vaikea sanoa ,onko ostaja sitoutunut tilatessaan maksuun ,josta seuraa peruuntuessa tuonkaltaisia sanktioita...tuntuu kyllä härskiltä.

      Eihän voi olla mitään pakko-ostamista! Eikö tuossa ole pelästyttäminen kyseessä.
      Tuotettahan ei ollut varta vasten Sinulle tilattu,vai kuinka? Olit klikannut tuotteen jne.
      Yleensähän käytäntö on se,että tilaus tosiaan katsotaan peruuntuneeksi ,jos ei maksua tilillä näy tiettyyn päivämäärään mennessä - tämä olisi terveen järjen mukainen kohtuukäytäntö.

      Lue nyt niitä AGB-pykäliä ,jospa sieltä löytyy kohta mihin vedota.

      • Mut hei

        Ei ole nyt kyse pakko-ostamisesta vaan siitä että tilaus on sitova jos sitä ei ole toimitusehtojen mukaisesti peruttu. Maksamatta jättäminen ei yleensä ole toimitusehtojen mukainen peruminen.

        Miks ihmeessä jättää vain maksamatta kun viisainta olisi perua tilaus!?


      • Omark
        Mut hei kirjoitti:

        Ei ole nyt kyse pakko-ostamisesta vaan siitä että tilaus on sitova jos sitä ei ole toimitusehtojen mukaisesti peruttu. Maksamatta jättäminen ei yleensä ole toimitusehtojen mukainen peruminen.

        Miks ihmeessä jättää vain maksamatta kun viisainta olisi perua tilaus!?

        Tilasin vuosi sitten jostain saksalais-suomalaisesta (taisi olla kitupiikki.net) nettifirmasta kirkasvalolamput, oli edullisin kauppapaikka. Alkuun epäilytti tuotteen ennakkoon maksaminen, mutta ihan asianmukaisesti kauppa toimi. Näinhän ennaakkon maksuja perii myös esim. suomalainen KUA toisenlaisista joululahjoista.

        Samaa mieltä kuin edellinen, kauppa on peruttava, jos ei halua maksaa seurauksista!


      • Nimi Merkki
        Mut hei kirjoitti:

        Ei ole nyt kyse pakko-ostamisesta vaan siitä että tilaus on sitova jos sitä ei ole toimitusehtojen mukaisesti peruttu. Maksamatta jättäminen ei yleensä ole toimitusehtojen mukainen peruminen.

        Miks ihmeessä jättää vain maksamatta kun viisainta olisi perua tilaus!?

        Niin tai näin. Joka tapauksessa on selvää että tuollaisen firman kanssa ei kannata käydä kauppaa, ei varsinkaan ennakkomaksua vastaan.

        En minäkään käsitä missä on ongelma, kun yritys ei lähetä tuotetta ennen kuin maksu tulee. Jos maksua ei tule, niin tilaus peruuntuu automaattisesti.

        Postimyynnissä on joka tapauksessa aina mahdollista muuttaa mielensä, eli peruttaa koko kauppa. Tai vaikka vastaanottaa tuote ja palauttaa se sitten ilman kuluja.

        Suositeltavina lienee lähettää firmaan viesti siitä että tilaus on peruuntunut eikä karhuja tarvitse enää lähetellä.


      • Nimi Merkki kirjoitti:

        Niin tai näin. Joka tapauksessa on selvää että tuollaisen firman kanssa ei kannata käydä kauppaa, ei varsinkaan ennakkomaksua vastaan.

        En minäkään käsitä missä on ongelma, kun yritys ei lähetä tuotetta ennen kuin maksu tulee. Jos maksua ei tule, niin tilaus peruuntuu automaattisesti.

        Postimyynnissä on joka tapauksessa aina mahdollista muuttaa mielensä, eli peruttaa koko kauppa. Tai vaikka vastaanottaa tuote ja palauttaa se sitten ilman kuluja.

        Suositeltavina lienee lähettää firmaan viesti siitä että tilaus on peruuntunut eikä karhuja tarvitse enää lähetellä.

        Saksasssa laki on erilainen. Siellä käsittääkseni asiakas vastaa postikuluista palauttaessaan. Sinänsä EU-laissa on mielestäni korjaamisen varaa. Olisi syytä siirtyä käytäntöön, jossa noudatetaan kuluttajan maan lainsäädäntöä. Ei kuluttajan voi olettaa tietävän joka maan lainsäädäntöä. Ainakin liikkeen esittäessä vaatimuksia, kuten tässä pitäisi ostajan maan lain olla vallitseva.


      • jotta kaupoissa pätee
        okaro kirjoitti:

        Saksasssa laki on erilainen. Siellä käsittääkseni asiakas vastaa postikuluista palauttaessaan. Sinänsä EU-laissa on mielestäni korjaamisen varaa. Olisi syytä siirtyä käytäntöön, jossa noudatetaan kuluttajan maan lainsäädäntöä. Ei kuluttajan voi olettaa tietävän joka maan lainsäädäntöä. Ainakin liikkeen esittäessä vaatimuksia, kuten tässä pitäisi ostajan maan lain olla vallitseva.

        säännöt sen mukaan missä maassa kauppa sijaitsee.Eli saksan säännöt saksassa ja suomen säännöt suomessa.Maksaan joudut kokemusta on ja meni luottotiedotkin mulla.


      • Järjetön ehdotus
        okaro kirjoitti:

        Saksasssa laki on erilainen. Siellä käsittääkseni asiakas vastaa postikuluista palauttaessaan. Sinänsä EU-laissa on mielestäni korjaamisen varaa. Olisi syytä siirtyä käytäntöön, jossa noudatetaan kuluttajan maan lainsäädäntöä. Ei kuluttajan voi olettaa tietävän joka maan lainsäädäntöä. Ainakin liikkeen esittäessä vaatimuksia, kuten tässä pitäisi ostajan maan lain olla vallitseva.

        > Olisi syytä siirtyä käytäntöön, jossa noudatetaan kuluttajan maan lainsäädäntöä.

        Jaaha, siis esim. Saksassa toimivan yrityksen pitäisi olla valmis toimimaan 27 eri EU-maan lainsäädännön puitteissa, riippuen siitä mistä maasta kulloinenkin asiakas sattuu olemaan? Tämähän ei varmaan laisinkaan lisäisi firman kustannuksia, jotka tietysti siirtyisivät suoraan hintoihin.

        > Ei kuluttajan voi olettaa tietävän joka maan lainsäädäntöä.

        Ei, mutta kuluttajan voi todellakin olettaa lukeneen firman toimintaehdot ja hyväksyneen ne (ja toimintaehdot ovat kyseisen maan lakien mukaiset). Aivan takuuvarmasti tuokin ketjun aloittaja on tilausta tehdessään joutunut rastittamaan kohdan jossa vakuuttaa lukeneensa ehdot, ymmärtävänsä ja hyväksyvänsä ne. Jos ei sitä oikeasti ole tehnyt, vaikka niin väittää, niin se on sitten puhtaasti oma moka ja kuluttajan omalla vastuulla.

        > Ainakin liikkeen esittäessä vaatimuksia, kuten tässä pitäisi ostajan maan lain olla vallitseva.

        Eli ostajalla olisi kaikki oikeudet eikä yhtään mitään velvollisuuksia? Ei tuollaista kestä minkään firman liiketoiminta.

        Jos kerran on pakko saada halvalla tilata jotain tavaraa, ja sitä siis lähtee toisesta EU-maasta tilaamaan, sen sijaan että hommaisi tavaran Suomesta, jonka lainsäädäntö on kuluttajalle tuttu ja turvallinen, niin silloin on pakko hyväksyä myös se että ostajan oma vastuu asioista kasvaa!


      • Järjetön ehdotus kirjoitti:

        > Olisi syytä siirtyä käytäntöön, jossa noudatetaan kuluttajan maan lainsäädäntöä.

        Jaaha, siis esim. Saksassa toimivan yrityksen pitäisi olla valmis toimimaan 27 eri EU-maan lainsäädännön puitteissa, riippuen siitä mistä maasta kulloinenkin asiakas sattuu olemaan? Tämähän ei varmaan laisinkaan lisäisi firman kustannuksia, jotka tietysti siirtyisivät suoraan hintoihin.

        > Ei kuluttajan voi olettaa tietävän joka maan lainsäädäntöä.

        Ei, mutta kuluttajan voi todellakin olettaa lukeneen firman toimintaehdot ja hyväksyneen ne (ja toimintaehdot ovat kyseisen maan lakien mukaiset). Aivan takuuvarmasti tuokin ketjun aloittaja on tilausta tehdessään joutunut rastittamaan kohdan jossa vakuuttaa lukeneensa ehdot, ymmärtävänsä ja hyväksyvänsä ne. Jos ei sitä oikeasti ole tehnyt, vaikka niin väittää, niin se on sitten puhtaasti oma moka ja kuluttajan omalla vastuulla.

        > Ainakin liikkeen esittäessä vaatimuksia, kuten tässä pitäisi ostajan maan lain olla vallitseva.

        Eli ostajalla olisi kaikki oikeudet eikä yhtään mitään velvollisuuksia? Ei tuollaista kestä minkään firman liiketoiminta.

        Jos kerran on pakko saada halvalla tilata jotain tavaraa, ja sitä siis lähtee toisesta EU-maasta tilaamaan, sen sijaan että hommaisi tavaran Suomesta, jonka lainsäädäntö on kuluttajalle tuttu ja turvallinen, niin silloin on pakko hyväksyä myös se että ostajan oma vastuu asioista kasvaa!

        "Jaaha, siis esim. Saksassa toimivan yrityksen pitäisi olla valmis toimimaan 27 eri EU-maan lainsäädännön puitteissa, riippuen siitä mistä maasta kulloinenkin asiakas sattuu olemaan? Tämähän ei varmaan laisinkaan lisäisi firman kustannuksia, jotka tietysti siirtyisivät suoraan hintoihin."

        Aivan, yrittäjän hommiin kuuluu tuollaisten selvittäminen. Kun se tehdään tehokkaasti ei siitä juuri tule kustannuksia. Ei kustannukset ole mikään syy rajoittaa kuluttajansuojaa. Tietenkään mikään ei pakota firmaa myymään joka maahan.

        Toimitusehdot voivat olla kielellä, jota kuluttaja ei oikein ymmärrä. Lisäksi ne voivat muutenkin olla hankalasti kirjoittuja, eikä ihmiset todellakaan lue niitä läpi. Kuluttaja ei välttämättä edes tajua, että firma ei ole Suomessa.

        "Eli ostajalla olisi kaikki oikeudet eikä yhtään mitään velvollisuuksia? Ei tuollaista kestä minkään firman liiketoiminta. "

        Suomessa näin pitkälti on postimyynnissä ja se on hyvä. Minusta on selvä, että kun vaateita aletaan esittämään kuluttajalle, ne tehtäisiin hänen kotimaassaan hänen omien lakiensa mukaan. Toki asia voitaisiin tehdä symmetrisesti, että jos kuluttaja esittää vaateita firmalle, niin pätee ko. maan laki. Jo yleinen oikeusturva mielestäni edellyttää, että jos joku vaatii sinulta jotain, sinun ei tarvitse matkustaa muuhun maahan puolustamaan itseäsi. Mitä, jos firman vaade on perusteeton? Jos palataan tähän tapaukseen, millä osoitetaan, että tilaaja on todellakin tilannut ne?

        "Jos kerran on pakko saada halvalla tilata jotain tavaraa, ja sitä siis lähtee toisesta EU-maasta tilaamaan, sen sijaan että hommaisi tavaran Suomesta, jonka lainsäädäntö on kuluttajalle tuttu ja turvallinen, niin silloin on pakko hyväksyä myös se että ostajan oma vastuu asioista kasvaa!""

        To on jo aika paksua kun mieltää sen siinä valossa, että EU:n tarkoitus on helpottaa rajat ylittävää kauppaa. Miksi firman eiskit eivät saisi kasvaa, jos se alkaa myydä muihin maihin?


    • staamos perkule

      ainakin Stamos-germany kauppa on täysi huijari, myy epäkelpoa tavaraa ja vähät välittää asiakkaiden oikeuksista.
      do not buy anything from stamos, they are scammers.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe