Miten olette toteuttaneet valaistussuunnitelman uuteen taloon? Sähkösuunnittelijan tekemänä vai erillinen valaistussuunnitelma ennen sähkösuunnitelman tekoa? Meille tulee ihan tavallinen lapsiperheen okt mutta haluaisin panostaa valaistukseen, että siitä tulisi energiaa säästävä, ei-häikäisevä ja saadaan oikeanlaista valoa oikeaan kohtaan. Nykyinen koti on pimeä, " sokeripalat" keskellä huoneen kattoa. Kysyttiin valaistussuunnitelman hintaa yhdestä liikkeestä pääkaupunkiseudella, hinta 1000e. Aiotaan pyytää tarjouksia lisää. Minkä hintaisia teillä on valistussuunnitelmat olleet, sisältyikö siihen sisätilojen sekä pihan valaistus?
Valaistussuunnitelma
26
5055
Vastaukset
- Valopää
Hyvä että haluat panostaa valaistuksen laatuun.
Useinmiten erillistä valaistussuunnittelijaa ei ole, vaan sähkösuunnittelija suunnittelee myös valaistuksen. Tämä myös näkyy usein lopputuloksessa, valaistus on tavanomainen, eikä sen suunnitteluun ole kiinnitetty suurta huomiota.
Jos teetät erillisen valaistussuunnitelman, tärkeää on, että suunnittelija on nimen omaan valaistssuunnittelija, eikä esim. sisustussuunnittelija. Kannattaa myös itse tutustua ennalta erilaisiin vaihtoehtoihin.
Riittävän tehokas ja energiatehokas valaistus voidaan toteuttaa himmennettävänä loistelamppuvalaistuksena. Loistelamppujen avulla voidaan myös vaihtaa valaistuksen värilämpötilaa, jos ei haluta perinteisen kellertävää valoa. Esim. päivänvalon sävyinen valaistus on mahdollinen.
Halogeeneja kannattaa käyttää harkiten, jos ollenkaan. Kannattaa myös huomioida, että hehkulamput ehkä tullaan kieltämään tulevaisuudessa. - SW DI
suunnitelin ja rakensin itse taloni sähköt. Ihan helppoa, kun saa mallia jostain ja opiskelee sähkösymbolit:
http://www.lobortis.com/n/5943496052
Mitään hehkulamppuja tulla kieltämään ja jos tullaan niin ostan laittomasti netistä.
Sähkösuunnitelma saa piirtää kuka vaan. Joku sitten kenellä on oikeudet sähkötöihin vastaa sitten siitä.
Sähköalan di saa tehdä oman talonsa sähkötyöt.- kohtaentinensuunnittelija
Hitsi. Nyt on keksitty miten helppoa sähkösuunnittelu on. Minulta loppuu työt. Onko kenelläkään ehdotuksia uudeksi ammatiksi entiselle ja tarpeettomalle sähkösuunnittelijalle? Asennuksetkin kaikki tekee hienosti ja helposti itse, joten sekin ala on pois suljettu.
- että ammatilaiset
kohtaentinensuunnittelija kirjoitti:
Hitsi. Nyt on keksitty miten helppoa sähkösuunnittelu on. Minulta loppuu työt. Onko kenelläkään ehdotuksia uudeksi ammatiksi entiselle ja tarpeettomalle sähkösuunnittelijalle? Asennuksetkin kaikki tekee hienosti ja helposti itse, joten sekin ala on pois suljettu.
rupee täällä urveltamaan kaikesta mitä tehdään itse. Pahus kun en ehtinyt itse kirjoittaa seuraavaa:
"Niin, kaikenmaailman sw-pellet tekee sähkötöitä, eikä TUKES reagoi mitenkään. Vittu, kun on paska ja turha organisaatio koko TUKES. Kyllä sitten näillä hymy hyytyy kun omatekoiset sähköt paukkuvat. Lainsäädäntöä pitäisi kyllä ehdottomasti kiristää, ettei muuta kuin sähköalan DI plus 10 vuotta harjoittelua saa tehdä mitään sähköön vivahtavaakaan. On se niin väärin, että meidän ammatilaisten koulustus ja kokemus menee aivan harakoille tmommoisten jokapaikan tuhertajien takia."
Rupee sä tekee softahommia. Mä en valita yhtään, pikemminkin antaisin ohjeita, että miten tehdään jos kysyisit.
Ei vaiskaa, kyllä niitä uunojakin löytyy, jotka ei nettiä lue ja tulee teidän asiakkaiksi.
Hienoa, jos pilasin elämäsi. Piste mulle sosialismin nujertamisessa:-) - itsensä ylentää
se alennetaan.
Jos olisit puuseppä ja lukisit rakentaminen & remontointipalstaa, itkisit siellä samalla tavalla.
Mutta kas, eipä siellä puusepät juurikaan itke, koska tietävät, että jokainen osaa jotain puutöitä tehdä. - Talotekniikan suunnittelija
Kyllä omakotitalonkin sähkö- ja valaistussuunnittelu on ammattityötä siinä missa muutkin suunnittelut tai asentamiset. Itseasiassa jopa vaativanpaakin kuin esim joku varasto tai teollisuushalli, toki niitäkään väheksymättä. Omakotitalon osalta haasteena on asukkaiden yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden ymmärtäminen ja niiden vieminen suunnitelmiin niin, että toteutuksesta tulee laadukas mutta myös taloudellisesti järkevä. Ja tarvike-materiaalimäärittelyt pitää olla tarkempia. Niitä ei saa jättää sen tutuntutun suositteleman halvan urakoitsijan päätettäväksi. Omakotirakentajillahan harvoin on rahaa rajattomasti. Itse asiassa pientalon tekniikoiden suunnittelu on oma spesiaalilaji, johon ns. tavallinen suunnittelija, joka työkseen tekee esim toimisto-liikerakennusten tekniikkasuunnittelua, ei ole hyvä valinta. Pitäisi löytää erikoistunut suunnittelija, mutta niitäpä on vähänlaisesti, koska tämän lajin homma ei ole kovin kannattavaa, ikävä kyllä.
- teitä nykyajan
Talotekniikan suunnittelija kirjoitti:
Kyllä omakotitalonkin sähkö- ja valaistussuunnittelu on ammattityötä siinä missa muutkin suunnittelut tai asentamiset. Itseasiassa jopa vaativanpaakin kuin esim joku varasto tai teollisuushalli, toki niitäkään väheksymättä. Omakotitalon osalta haasteena on asukkaiden yksilöllisten tarpeiden ja tavoitteiden ymmärtäminen ja niiden vieminen suunnitelmiin niin, että toteutuksesta tulee laadukas mutta myös taloudellisesti järkevä. Ja tarvike-materiaalimäärittelyt pitää olla tarkempia. Niitä ei saa jättää sen tutuntutun suositteleman halvan urakoitsijan päätettäväksi. Omakotirakentajillahan harvoin on rahaa rajattomasti. Itse asiassa pientalon tekniikoiden suunnittelu on oma spesiaalilaji, johon ns. tavallinen suunnittelija, joka työkseen tekee esim toimisto-liikerakennusten tekniikkasuunnittelua, ei ole hyvä valinta. Pitäisi löytää erikoistunut suunnittelija, mutta niitäpä on vähänlaisesti, koska tämän lajin homma ei ole kovin kannattavaa, ikävä kyllä.
loosereita:
"Kyllä omakotitalonkin sähkö- ja valaistussuunnittelu on ammattityötä siinä missa muutkin suunnittelut tai asentamiset."
Tästä huolimatta suomessa tuhansia hartiapankkina tehtyjä ok-taloja ja tehdään edelleen.
Minusta ok-talon rakentaminen on yhtä helppoa kuin legotalon. Tein lapsena paljon legoista kaikenlaista, joten Lammitalo oli luonnollinen valinta.
Tätä tämä Playstation aika teettää, kukaan ei osaa mitään ja ne harvat ketkä väittävät osaavansa itkevät täällä iltamyöhään:-) - ...kuule...
...tutkituttamassa pääsi! Eihän noissa linkissäsi olevissa sähköpiirustuksissa ole järjen häivääkään - eivät ne ainakaan kenenkään sähköalan ammattimiehen tekemiä ole!
- osuu nyt
...kuule... kirjoitti:
...tutkituttamassa pääsi! Eihän noissa linkissäsi olevissa sähköpiirustuksissa ole järjen häivääkään - eivät ne ainakaan kenenkään sähköalan ammattimiehen tekemiä ole!
heikkohermoisiin pahasti mun sähköplääni. Loistavasti kaikki toimii.
Mallia otin ammattilaisen tekemästä kuvasta ja ihan samannäköistä spagettia sekin oli:-)
By the way, looserit alkavat menemään henkilökohtaisuuksiin, koska ei ole muutakaan sanottavaa:-) - mitä haluaa..
jos itse tietää mitä haluaa niin aivan varmasti saa paremman suunnitelman tehtyä kuin sähkösuunnittelija. eihän se kohteen erilaisia käyttötarkoituksia osaa miettiä.
sähkösuunnittelija on hyvä sellaiselle rakentajalle, joka ei oikein tiedä mitä tarvitsee. - teillä pahasti.
mitä haluaa.. kirjoitti:
jos itse tietää mitä haluaa niin aivan varmasti saa paremman suunnitelman tehtyä kuin sähkösuunnittelija. eihän se kohteen erilaisia käyttötarkoituksia osaa miettiä.
sähkösuunnittelija on hyvä sellaiselle rakentajalle, joka ei oikein tiedä mitä tarvitsee." rakentajalle, joka ei oikein tiedä mitä tarvitsee. "
Näitäkin varmasti jonkin verran on, mutta 100% varmasti kaikkien alojen asiakkaiden kannattaa miettiä ensin omat tarpeensa ennenkuin rahaa alkaa laittamaan johonkin:-) - hyvätkin
...kuule... kirjoitti:
orkut teksteistäsi:-)
- sähkötukka
osuu nyt kirjoitti:
heikkohermoisiin pahasti mun sähköplääni. Loistavasti kaikki toimii.
Mallia otin ammattilaisen tekemästä kuvasta ja ihan samannäköistä spagettia sekin oli:-)
By the way, looserit alkavat menemään henkilökohtaisuuksiin, koska ei ole muutakaan sanottavaa:-)En tiedä mitä linkkisi pitäisi kertoa. Minä en ole valaistussuunnittelija mutta sen verran asiaa tunnen ettei tuo kuva ollut valaistussuunnitelma vaan sähkö-layout. Siitä ei voi nähdä miten valaistus on tarkoistus toteuttaa. Se antaa vain joitakin vihjeitä. Näyttäisi kuin kyseessä olisi juuri aloittajan tarkjoittama "sokeripalat keskellä huoneen kattoa"
Aloittaja kyseli nimenomaan valaistussuunnitelman perään. Tyypillisesti valaistus suunnitellaaan "kuten ennenkin" laittamalla "riittävästi" valaisinpisteitä huoneiden kattoon. Jälkeenpäin sitten sovitetaan sopivia valaisimia ennalta määrättyihin pisteisiin.
Minusta lopputulos voisi olla parempi kun ensin mietitään valaistus ja sitten valaistukselle sopivat pisteet. Minullakin meni suunnitelma liikaa tuon ensimmäisen kaavan mukaan. Näin jälikäteen ehkä muuttaisin joitakin asioita.
Kun asiaa suunniteltiin niin valaistussuunnitelmaa tehtiin ensin sähkärin kanssa ja sitten omat kommenttinsa antoi sisustussuunnittelija. Jälkimmäisellä oli jotain käsitystä valaistussuunnittelusta. Osin jälkimmäinen kylläkin keskittyi ns. koristeluun. Itsekin otin asiasta jonkin verran selvää.
Minusta 500-1000e valaistuksen suunnitteluun ei välttämättä olisi huono ajatus. Uskon että oikea suunnittelija olisi tehnyt minulle saman työn(ellei paremman) 10 tunnissa. Minulla meni asioiden opiskeluun varmaankin 50-100 tuntia ja sähkö- ja sisustussuunnittelijoillakin oma aikansa. Mistä hyvä valaistussuunnittelija löytyy, sitä en tiedä. - sähköpanija
Onko sulla liiketunnistimilla varustetut valaisimet? En löytänyt kytkimiä mistään. Jos opiskelet symbolit, kannattaa käyttää myös jakorasioita valaisinpisteissä, eikä ikinä kuvissa piirretä syöttöjä viivoina keskukseen, vaan sillekin on oma merkki.
- sähköpanija
sähköpanija kirjoitti:
Onko sulla liiketunnistimilla varustetut valaisimet? En löytänyt kytkimiä mistään. Jos opiskelet symbolit, kannattaa käyttää myös jakorasioita valaisinpisteissä, eikä ikinä kuvissa piirretä syöttöjä viivoina keskukseen, vaan sillekin on oma merkki.
muttei kuvassa ole niitä merkitty. Pistorasioita kannattaa olla enemmän. Kai sulla heikkovirtapiirustukset erikseen?
- Rane
Ei noissa piirustuksissa ole tolkkua. Olet sitten vetänyt jokaiselta sähköpisteeltä oman kaapelin keskukselle. Et ole koskaan kuullut ketjuttamisesta?
mitä haluaa.. kirjoitti:
sähkösuunnittelija on hyvä sellaiselle rakentajalle, joka ei oikein tiedä mitä tarvitsee.Hyvä suunnittelia, olipa minkä alan hyvänsä
tietää varmasti monin verroin enemmän, kuin
kertarakentaja. Hän voi hyödyntää kokemustaan
koulutuksensa lisäksi esitellessään rakennut-
tajalle eri vaihtoehtoja. Siinä sitten ne omat
tietämiset, mitä tahtoo, yleensä "tarkentuvat".- vittu,
Rane kirjoitti:
Ei noissa piirustuksissa ole tolkkua. Olet sitten vetänyt jokaiselta sähköpisteeltä oman kaapelin keskukselle. Et ole koskaan kuullut ketjuttamisesta?
yläkerrassa on ketjutettu, alakerrassa on varauduttu releohjattaviin pistorasioihin. Jos ei ole järkevämpää kommentoitavaa, painukaa vittuun.
- oiva
Voi harmi tätä keskustelun tasoa! Kiitos Valopää asiallisesta vastauksesta. Aihe taitaa luettujen määrästä päätellen kiinnostaa monia muitakin. Onko kenelläkään kokemusta ammattilaisen tekemästä valaistussuunnitelmasta?
- joku erillinen
valaistussuunnitelma on turha, kai nyt itsekin osaat riittävän tehokkaat valaisimet miettiä.
Hanki semmoinen laser-projektori ja teknomusa ohjaan sitä, niin johan naapuritkin ihmettelee:
http://www.jklasers.com/BC_School_Laser_Show_May_2005.JPG Päivittelet keskustelun tasoa aivan oikeutetusti.
Suurin osa vastauksista pyörii yleensä piuhojen
väreissä-tasolla. Kun ei pystytä arkumentoimaan,
niin sitten hattuillaan.
Hyvä sähkösuunnittelija pystyy loihtimaan eri-
laisia vaihtoehtoja valaistuksen toteuttamiseen.
Jos vaihtoehtoja kartoitetaan, niin pääasiassa
ne ovat:
-Perinteinen suora, alasvaloilla toteutettu
-Täysin epäsuora katon ja seinien kautta
-Edelliset yhdistettynä, suositeltava
-Kohdevaloilla korostus, joissa halogeenejäkin
voi käyttää
Mielestäni paras tulos saavutetaan, kun valais-
tu kohde näkyy, mutta valaisimet eivät. Poikeuk-
sena ovat ne katseen vangitsijat koristevalaisi-
met mukaan lukien suvussa kulkeva kattokruunu.
Voidaan väittää, että ilman valoa ei ole arkki-
tehtuuria eikä sisustusta ja huono valaistus voi
tuhota molemmat.
Värilämmpötila valaistuksessa on sitten puhdasta
tekniikkaa. Puhutaan likaisesta kellertävästä
valosta, mutta se ei ole koko totuus. Parhain
tulos saavutetaan, kun se valonlähde ei näy,
vaan verretaan miten terveeltä iho näyttää tuossa
valaistuksessa ja miten värit hehkuvat siinä
mummon ryijyssä.
Kaiken tämän lätinän päätteksi voin todeta, että
takana ovat ne ajat jolloin riitti; valopiste
sinne, missä on pimeetä.
Ota ammattilainen projektiisi, niin olet kanta-
nut vastuusi onnistumisesta.
- valoa pimeyteen
Miksi suomessa on valaistus suunnittelua tarjolla todella vähän.
Ei sähkösuunnittelu ole sama asia kun valaistus-suunnittelu!!!
Oisko asiaa koulutuksen lisäämiseen?
Toivotaan parannusta asiaan.- on valo- ja
äänisuunnittelulinjat olleet pitkään, minunkin kaveri on ammatiltaan semmoinen, mutta performansseja on sen verran, ettei ne täällä roiku ja kavereihinkaan pidä yhteyttä.
Taitaa olla oiva itse joku ok-talojen spesiaalivalosuunnittelija, koska tällaisen sodan trollillaan on saanut aikaiseksi. On totisesti herättänyt keskustelua, muttä älypäät ovat keskittyneet haukkumaan jonkun hartsarin sähkösuunnitelmaam koska eivät muustakaan tiedä ja ei ole muutakaan tekemistä.
Rakennuslaki antaa selvät ohjeet minimivalaistuksesta:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=198063&lan=fi
- näin meillä
Mietimme ja tutkimme eri valaistusvaihtoehtoja itse. Se ei tietysti sovi ihmiselle, jonka pitää kysyä makuuhuoneen verhojenkin väriä sisustussuunnittelijalta, mutta kylläkin kaikille, jotka tietävät ihan itse mitä haluavat. Netti ja englannin kielen taito auttavat kummasti. Hieman tutustuimme myös siihen, mitä eri vaihtoehdot vaativat sähköjen kannalta.
Sitten marssimme osaavan sähkösuunnittelijan luokse ja selitimme tarkkaan suunnitelmamme. Hänellä olisi ollut vielä paljon lisätietoa erilaisista mahdollisista valaisimista.
Hyvänkään valaistuksen suunnittelemiseen ei välttämättä tarvitse ammattilaista, mutta kiinnostusta ja vaivannäköä kylläkin.- valaistussuunnittelijaa
ihan sen takia, että olen aiemmissa asunnoissa kyllästynyt niihin keskellä kattoa oleviin valaisimen paikkoihin, jotka ovat kaiken lisäksi aina väärässä paikassa. Halusin myös neuvoja muutaman itselleni hankalan paikan valaisuun. Suunnitelmamme tulee maksamaan tuon 1000€ ja se sisältää sekä sisävalaistuksen että ulkovalaistuksen suunnittelun, urakoitsijan ohjeistuksen ja teknisen toteutuksen ohjeistuksen. Lopputuloksesta en osaa sanoa vielä mitään, koska työ on kesken, mutta ainakin tällä hetkellä luulen, että suunnitelma on rahansa väärti. Se on ainakin säästänyt minulta paljona aikaa ja hermoja, kun ei ole tarvinut itse pähkäillä valaisinten teknistä soveltuvuutta kulloiseenkin tilaan, vaan on voinut keskittyä lähinnä valitsemaan vaihtoehdoista ulkonäöllisesti miellyttävimmän. Vielä on sanottava kyllä se, että järkyttävä on tämänkin palstan taso. Teille vittuilijoille ja muille luusereille voisi laittaa vaikkapa oman otsikon: Pura täällä rakennusaikaiset agressiosi ja vitutuksesi.
- laittaa tänne
valaistussuunnittelijaa kirjoitti:
ihan sen takia, että olen aiemmissa asunnoissa kyllästynyt niihin keskellä kattoa oleviin valaisimen paikkoihin, jotka ovat kaiken lisäksi aina väärässä paikassa. Halusin myös neuvoja muutaman itselleni hankalan paikan valaisuun. Suunnitelmamme tulee maksamaan tuon 1000€ ja se sisältää sekä sisävalaistuksen että ulkovalaistuksen suunnittelun, urakoitsijan ohjeistuksen ja teknisen toteutuksen ohjeistuksen. Lopputuloksesta en osaa sanoa vielä mitään, koska työ on kesken, mutta ainakin tällä hetkellä luulen, että suunnitelma on rahansa väärti. Se on ainakin säästänyt minulta paljona aikaa ja hermoja, kun ei ole tarvinut itse pähkäillä valaisinten teknistä soveltuvuutta kulloiseenkin tilaan, vaan on voinut keskittyä lähinnä valitsemaan vaihtoehdoista ulkonäöllisesti miellyttävimmän. Vielä on sanottava kyllä se, että järkyttävä on tämänkin palstan taso. Teille vittuilijoille ja muille luusereille voisi laittaa vaikkapa oman otsikon: Pura täällä rakennusaikaiset agressiosi ja vitutuksesi.
oman otsikon: kirjoita tänne kun töissä on tylsää ja hauku ja pilkkaa kaikkia.
Voi voi voi:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html2465503Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,594799Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk173630Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2913348Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699223310Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1823209- 782924
- 732151
- 302037
- 902026