Vuoroin ohittelua

Hiukan vajaa 1000 km tuli taas tänään ajettua ja loppumatkasta oli eräänlaista vuorotellen toisistaan ohittelua erään pakukuskin kanssa. Paku eteni leveäkaistaa muutamien perässä, eikä käyttänyt ohitusmahdollisuuksia, jolloin minä tietysti takaa kaikista ohi. Paku lähti seuraamaan perässä, ohitustaitoja yllättäen löytyikin ja tehoja koneesta. Sitä minä en vaan ymmärtänyt, että miksi aina ohitusten jälkeen piti ampaista melkein puskuriin kiinni, ne valotkin sen verran korkealla, että hiukan häikäisivät siinä. Pientä ylinopeutta vain ajelin ( 30), kun kiirekään ei ollut enää silloin.

Aikansa seurattuaan paku meni sitten viimein vuorostaan minusta ohi ja loittoni ihan kiitettävästi, mikäpä siinä, saahan sitä kiirettä pitää. Leveäkaistatiekin oli jo kaukana takana ja ajettiin tavallisella kaksikaistaisella. Vaan sitten alkoi saman pakun perä taas lähestyä, oli varmaan jälleen ohitusvaikeuksia. Muutamasta meni vielä jotenkuten ohi, mutta sitten loppui ohitusinto ja minä kun en jää odottelemaan mikä ohitustilaisuus kenellekin sopii, niin polkaisin pakusta ja muutamista muista jälleen ohi.

Niin vaan oli pakukuskin jälleen saatava kopperonsa vauhtiin takanani ja ohitustilaisuuden jälleen käytti. Eipä mennyt taaskaan kauaakaan, kun oli edessäni, eikä osannut käyttää ohituspaikkoja. Paku tuli sitten taas taholtani ohitetuksi ja samoin harvakseltaan edellä ajaneet kolme rekkaa, sekä niiden väleissä etenevät henkilöautot ja yksi ambulanssikin. Enää ei pakua sen jälkeen peileissäni näkynyt ja varmistin asiaa vielä sen verran, että kun tietä oli vapaana, niin kiskaisin sen verran rakoa takana ajaviin, että ei näkynyt enää heidän valojakaan edes suorilla.

Tuo oli poikkeus, että pakukuski noin ajoi, yleensä ne ovat henkilöautoilijoita. Motarilla menevät usein ohi, kun ohittaminen ei juuri mitään osaamista vaadi, mutta heti ovat motarin jälkeen kaksikaistaisella edessä menevän jonon hännillä ja jättäytyvät siihen. Leveäkaistatielläkin vielä ohittelevat vastaantulijoiden kaistan puolta käyttäen, vaikka vastaantulijoitakin on.

Kyllä tiet pitää rakentaa pikaisesti ohituksia varten leveämmiksi ja onneksi ainakin Oulun motarille ryhdytään suunnittelemaan yhtä lisäkaistaa suuntaansa (muutkin tiet kaipaisivat samaa).

Sitä nyt hiukan mietin, että miksi niitä kaistoja ryhdytään lisää rakentamaan, eikös sitä tien välityskykyä pystyisi parantamaan nopeusrajoitusta laskemalla, kuten täällä jotkut ovat yrittäneet todistella?

13

708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä, jos

se on pelkkää ohittelun harmittelua ja
      ohittamistarvetta.

• ...muillakin. Ohitustaitoja ei sitten senkään vertaa. Näkeehän tuolla ajaessa, että lähes kaikki haluaisivat ajaa omaa nopeuttaan, mutta ohitustaitojen puuttuessa ja ylinopeuden pelossa jäädään lähituntumaan jonottelemaan hitaampien taakse. Minä en jää jonoihin, muuten ajaisin tuolla eilisiä ajoja vieläkin, nyt olen ehtinyt nukkua hyvät yöunet ja teenkin juuri lähtöä tämän päivän 400 km:n matkalle (huomenna sitten hiukan enemmän, eli n. 500 km).

Ongelma on lähinnä tiestössä, Ruotsissa näkee huomattavasti enemmän rekkojenkin ohituksia toisistaan tavallisilla kaksikaistateillä, näkyvyyttä ja väljyyttä kun piisaa. Leveäkaistatietkin taitavat olla hiukan leveämpiä kuin Suomessa, ainakin rekasta mahtuu helpommin ohi keskiviivaa ylittämättä, vaikka rekka ei ihan reunaviivaa hipoen ajaisikaan.

• näyttää olevan
        Kairakettu kirjoitti:

...muillakin. Ohitustaitoja ei sitten senkään vertaa. Näkeehän tuolla ajaessa, että lähes kaikki haluaisivat ajaa omaa nopeuttaan, mutta ohitustaitojen puuttuessa ja ylinopeuden pelossa jäädään lähituntumaan jonottelemaan hitaampien taakse. Minä en jää jonoihin, muuten ajaisin tuolla eilisiä ajoja vieläkin, nyt olen ehtinyt nukkua hyvät yöunet ja teenkin juuri lähtöä tämän päivän 400 km:n matkalle (huomenna sitten hiukan enemmän, eli n. 500 km).

Ongelma on lähinnä tiestössä, Ruotsissa näkee huomattavasti enemmän rekkojenkin ohituksia toisistaan tavallisilla kaksikaistateillä, näkyvyyttä ja väljyyttä kun piisaa. Leveäkaistatietkin taitavat olla hiukan leveämpiä kuin Suomessa, ainakin rekasta mahtuu helpommin ohi keskiviivaa ylittämättä, vaikka rekka ei ihan reunaviivaa hipoen ajaisikaan.

Minä poika se vetelin niin ja minä se työntelin näin ja minä pistelin menemään silleen ja minä painelin menemään tälleen ja minäminäminä.
        Niin on iso ego ettei taida yhdessä rekka-autossa sopia menemään.

• Kallonkutistaja

Täällä on tarjottu mm kännykkään puhumista selitykseksi tuollaiselle poukkoilevalle ajotavalle. Eli meno hidastuu ja ohitushalut hupenee aina, kun pitää puhua luuriin, ja meno normalisoituu taas, kun puhelun saa lopetettua.

• Barbeito

Pienemmillä nopeuseroilla tuota tapahtuu motarilla ilman kännykkää. Viimeksikin kun ajelin Hämeenlinnan moottoritietä vakionopeussäädin päällä, oli matkalla useitakin autoja, joista välillä menin ohi ja taas ne menivät ohi jne. Eikä näkynyt kännyä. Toisille tuntuu tasaista nopeutta ajaminen olevan ylivoimaisen vaikeaa.

• Too Fast For You
        Barbeito kirjoitti:

Pienemmillä nopeuseroilla tuota tapahtuu motarilla ilman kännykkää. Viimeksikin kun ajelin Hämeenlinnan moottoritietä vakionopeussäädin päällä, oli matkalla useitakin autoja, joista välillä menin ohi ja taas ne menivät ohi jne. Eikä näkynyt kännyä. Toisille tuntuu tasaista nopeutta ajaminen olevan ylivoimaisen vaikeaa.

Moottoritiellä

Rinnakkain ajosta pitäisi tehdä ANKARASTI RANGAISTAVAA.

Moottoritie ajon pitäisi olla dynaamista. Jatkuvalla nopeuden hienosäädöllä pystytään samanaikaiset ohitustilanteet muuttamaan peräkkäisiksi.

Jolloin jonoja ei muodostu!!!
        (sitten kun autot on jonossa, tilanne on menetetty)

Toinen maininnan arvoinen asia on tahallinen kiusaaminen KOTIPOLIISINA oleminen. Liian yleistä.

• safety_car
        Barbeito kirjoitti:

Tähän voi olla myös luonnollinen selitys.

Minäkin ajoin tässä kerran 3-motarilla ja ohitin joitain autoja pariin kolmeen kertaan. Osaan kyllä ajaa tasaista nopeutta, mutta käytännössä se usein edellyttää sitä että tie edessä on tyhjä.

On olemassa pari periaatetta jota noudatan moottoritiellä. Yksi on se että pyrin käyttämään oikeaa kaistaa silloin kun se on vapaa, niinkuin pitääkin. Toinen on se, että olen erityisen tarkka etten kiilaa kenenkään eteen ohituskaistalle.

Näistä seuraa että jään helposti "jumiin" oikealle kaistalle hitaamman auton taakse. Näin vasta ohittamani autot, joiden tavoitenopeus on omaani alhaisempi, saattavat ohittaa minut. Tämä johtuu siitä että he sattuman oikusta pääsevät siirtymään ohituskaistalle saavuttaessaan minut. Minä taas en päässyt koska ohituskaista oli varattu sillä hetkellä kun saavutin hitaamman auton.

Sitten kun pääsen ohituskaistalle ja tie edessäni on vapaa, ohitan heidät taas vähitellen kun matkanopeuteni on jonkinverran suurempi. Ja edellämainittu voi tietysti toistua useamman kerran :)

• Jep, nyt kun mainitsit, niin muistinkin, että kyllä niitäkin poukkoilijoita, jotka puhuvat kännykkään, näkee myös. Aika usein muuten, ei vaan ole tullut siitä koskaan kirjoitettua. Pakukuskista en tiedä puhuiko välillä kännykkään, oli jo sen verran pimeää.

• rintterikuski?

Olipa hyvä ättä näytin miten sitä männään.

• näkemys.

Kun ei voida kuulla toista osapuolta kuitenkaan, niin on helppo syyttää ja moittia kaikkia muita ihan mistä vaan. Juttuja voi vedättää sitä omaa egoa kohottamaan, vaikka loppujen lopuksi vika saattaisi löytyä peiliin katsomalla tai totuus osottautua ihan joksikin muuksi, jos toinenkin näkemys kuultaisiin. Kyllähän täällä näitä "minä olen aina oikeassa ja minä tiedän ja osaan kaiken" - hemmoja riittää. Niin kuin tämä itseriittoinen kirjoittaja minäminä-asenteellaan.

• On tuossa tilaa kirjoitella vastinetta niidenkin, jotka kyseisen ajotavan tunnistavat omakseen. On niitä muitakin kuin se yksi, sen voi jo päätellä noista muutamista vastauksistakin.

Kumman vaisuina vaan ovat aina näissä.

• hommaa

Viimeisin vastaava oli eräs toyota corolla, joka veti herneen nenään kun ohitin sen yksi kaunis kesäpäivä maantiellä 100km/h rajoituksella. Lähti sitten perään upeat sumuvalot loistaen, vaan kun tuo ohittaminen tuntui olevan corollakuskille vaikeata, niin sehän jäi aina ohitustilanteissa jonnekin todella kauas taakse. Sitten kun lopulta pääsi ohi, joutui ajamaan ainakin 160km/h, että sai minut taas kiinni. Itse ajelin leppoisaa ja tasaista sataakahtakymppiä, edes ohituksissa ei tarvinnut hidastaa tai kiihdyttää kun liikenne oli niin hiljaista.
      Corolla teki kaikkensa pysyäkseen perässä, mutta niin se joutui luovuttamaan vajaa 100km pinnistelyn jälkeen.

Muitakin vastaavia huvittavuuksia on, mutta en jaksa pitempään kirjoitella.

• että suomalaista

ei saa ohittaa.Hän loukkaantuu siitä kovasti.Hänestä tuntuu siltä kuin olisit ottanut häneltä jotain pois ilman hänen suostumustaan.Tsykolookinen juitsu nähkääs.Suomalaista ei saisi ohittaa edes OHITUSKAISTALLA,silloin hän vetää herneet justiin.Olen monesti huomannut että kun ajelen jonkun perässä ja se mennä kaakottaa satasen alueella tommosta 80-90 kmh.Mutta auta armias perkele kun alkaa ohituskaista niin johan löytyy kinneristä kaasupetaalikin,nopeus nousee hetkessä tuonne 140-150 kmh tuntumaan.Nyt kysytte että miksi ihmeessä? Vastaus on päivänselvä:SIKSI ETTEI KUKAAN PÄÄSE OHI!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7373
    2. 77
      4859
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4779
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4198
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2988
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2609
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2521
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2166
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2161
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1800
    Aihe