neuvola ja odottajan paino!

miettiväinen ylipainoinen

onko neuvolassa PAKKO mennä itse vaaalle?

saako siitä siis kieltäytyä vai onko pakollinen???

kiitos vastauksista. Kyse kanta-hämeen riihimäen neuvolasta. nimimerkillä esikoinen rv5 4

10

3255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janeski78

      kannattaa kiivetä, vaakalle siis... painon seuranta on ihan hyvä juttu. itse olen ylipainoinen ja juuri siksi koin että vaakalla pitää käydä, saa seurata painon kehitystä jos rupeaa liikaa nousemaan niin osaa sit tarkkailla mitä syö... minulle on vaan käynyt niin että oma apinoni on laskenut raskauden aikana. nyt rv 30 ja painoa tullun vajaa 2kg ja lapsukainen painaa 1,6 kg

    • mikään pakko

      Neuvolakäynnit ovat vapaaehtoisia. Ei siellä tarvitse käydä lainkaan ja itse päätät, mitä siellä teet.

    • itekkin?

      Koko neuvolaan ei ole pakko mennä!

      Mutta sinun ja lapsesi parhaaksi siellä työskennellään.

      Painosi muutoksista voi paljastua jokin hätä joka lapsellasi on, sen vuoksi sitä tarkkaillaan.

      Ei neuvola muutoin ylipainosta ole kiinostunut.

    • käydä

      vaakalla, vaikka mikä olisi.

      Tulkitsisin kysymyksesi niin, että olet reilusti ylipainoinen. Hävettää mennä vaa'alle?

      Mutta kuten tuolla aimmin jo todettiin, se punnitus kertoo sinun ja vauvasi hyvinvoinnista. Ylimääräinen turvotus voi olla esim. merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä. Haluathan vauvasi parasta?

      Eräs aiempi kirjoittaja sanoi, että terveydenhoitaja ei ole kiinnostunut sinun ylipainostasi. Siitä olen eri mieltä. Hyvä terkkari on kiinnostunut totta kai myös äidistä, te olette molemmat (vauva ja sinä) yhtä tärkeitä pääosanesittäjiä.

      Hyvä terkkari ei lakaise ylipainoasiaa maton alle, vaan valistaa yms. fiksusti. Itselläni seurattiin tarkasti mm. veren sokeriarvoja kahdessa viimeisessä raskaudessa. Ylipainoa on n. 10 kg, oman maun mukaan n. 15 kg. Se saattaa nyt tuntua vähäiseltä jonkun mielestä, mutta jokainen kantaa kilonsa itse ja tietää, mikä itselle on sopivaa, mikä ei. Joillekin 2 kg on ylipainoa, joillekin vasta 50kg ekstraa alkaa tuntua.

      Kun menet neuvolaan eka kertaa (sinne ei siis ole pakko mennä, kuten joku kirjoitti, mutta sitten ei saa mitään etuisuuksiakaan, esim. äitiyspakkausta ja -rahaa), KERRO TERKKARILLE ETTÄ SINUA VAIVAA VAAKALLE MENEMINEN. Hyvä terkkari osaa tsempata ja perustella käytäntönsä.

      Jos taas pelkäät, että vaaka ei riitä näyttämään painoasi, sano sekin etukäteen. Sitten hommataan sellainen vaaka, joka näyttää.

      Entäs jos terkkari on tiukkapipo ja runkku valittaja, jonka tarkoituksena on mollata ylipainoinen mamma suohon? Sellaisiakin valitettavasti löytyy. Silloin myöskin uskalla sanoa, että sinun mielestäsi hänen käytöksensä on asiatonta ja ylipainosta voisi valistaa fiksustikin. Kaikki me ylipainoiset varmasti tiedämme, mitä pitäisi tehdä ja miten syödä. Voit myös hakeutua toiselle terveydenhoitajalle toiseen neuvolaan.

      Sinulla on uusi elämä sisälläsi, ja todennäköisesti ihan tarkoituksella tehty. Anna sille parhaat mahdolliset lähtökohdat - älä anna omien fobioiden vaakalle astumisesta estää terkkarin seurantaa vauvastasi.

      Uskalla siis puhua peloistasi. Suomalaiset äidit ovat välillä liian ujoja, ja valittavat asioista ja kertovat pelkojaan ihan väärissä paikoissa. Siis tässäkin tapauksessa; asia kuuluu neuvolan terkkarille. Uskalla vaatia, uskalla kysyä, siitä se lähtee.

    • mapee

      mutta mitä ideaa on mennä neuvolaan jos siitä käynnistä ei ole hyötyä kenellekkään? Painon seuranta on yksi ruttiini siinä missä moni muukin toimenpide siellä neuvolassa ja keroo monesta asiasta.

      Ilmeisesti olet ylipainoinen? Ehkä se paino jopa laskee odotusaikana eikä nouse, niinkin voi käydä. Toisaalta jos se nousee paljon se taas on selvä vihje tiettyihin asioihin.

      Kukaanhan ei sinne vaa'alle pakoita, mutta todella turhaa on sitten yrittää raskautta seurata kun kuviosta jää pala pois.

    • käynyt kertaakaan

      mielessä, että olisin kieltäynyt vaikka pidinkin sitä melkeinpä nöyryyttävänä.
      Loppujen lopuksi eihän sitä lukemaa näe muut kuin sinä ja terkkari! -ja jälkimmäinen on vaitiolovelvollinen:)
      Ja kuten allaolevistakin viesteistä huomaat, vauvan vointiahan sillä myös tarkkaillaan, ja mitäs me äidit emme omien rakkaiden lastemme puolesta tekisi!
      Rohkaise itsesi! Et ole ainut:)

    • itse...

      Eli eihän sinua kukaan sinne vaakaan pakota, jos vaan jostain syystä kieltäydyt... Ylipainon takia ei saisi terkkari epäasiallisesti kommentoida, mutta se on kyllä varmaa, että silloin terkkari katsoo kieroon, jos et vaakaan mene!

      Mulla oli TOSI reilusti ylipainoa, kun aloin odottaa esikoista. Ekalla neuvolakäynnillä otin heti ylipainon puheeksi, ennenkuin edes menin vaakaan. Sanoin, että tiedostan asian itse, ja en tässä elämäntilanteessa halua kuulla asiasta mitään saarnoja. Terkkari oli onneksi tosi mukava, ja kommentoi vaan, että eihän se edes ole terveellistä raskaana laihduttamaan ruveta.

      Tämän jälkeen painosta ei kommentoitu juuri mitään, ainoastaan loppuraskaudesta selviteltiin miksi paino oli noussut yli kilon viikossa, mutta silloinkin keskusteltiin asiallisessa sävyssä, ja juuri vauvan terveyttä ajatellen.

      Tsemppiä ja onnellista odotusta!

    • ei täydellinen äiti

      Minun menneisyyteen kuuluu anoreksia ja bulimia, ja kummittelevat varmaan ikuisesti mielessä. Vaakaa ei ole meidän(mies ja minä)kodissa ollut ikinä. Sairaus on pysynyt hallinnassa mutta täytyy sanoa että kyllä neuvolakäynnit ovat välillä olleet aika masentavia. Mutta vaaálle kyllä menen. Yritän olla miettimättä sitä ja en katso äitiyskorttia kauhean usein.

      Mielummin olisin menemättä mutta haluan että vauvalla on kaikki hyvin joten hm...uhraudun kyllä. Peiliin katsominen tuntuu kamalalta välillä mutta vauva on niin toivottu ja odotettu että siirrän omat itsekkäät (mutta todelliset) ajatukset muualle.

      Mulla raskaus kohta ohi ja se vaaán tuijottaminen tuntui pahalta alussa ja keskiraskaudessa. Sitten raskaus tuli yhä todellisemmaksi ja myös ajatukset melko lailla vauvassa koko ajan.

      Sanoin ihan rohkeesti ekalla käynnillä että minulla tämmöinen juttu ja muistaakseni kysyivät miltä vaaalle meneminen tuntuu. En halunnut erityiskohtelua mutta haluaisin että ovat tietoisia asiasta jos vaikka yhtäkkiä heitän vaaan ikkunasta ulos..=)

      Tsemppiä sulle!!

    • lapsellinen että

      tollasia murehdit on paras pistää stoppii koko touhulles!

    • Vaahterakuja

      En ole käynyt neuvolassa vaa'alla tai kertonut painoani. En ole ylipainoinen. Osaan mitata painoa itsekin. Minusta on ihanaa kun on iso vauvamaha, ja painoa on tullut mukavasti lisää, mutta ei liikaa. Neuvolassa voivat mitata muita asioita. Ehkä osa raskaana olevista hyötyy neuvolan painon mittauksista, osan kannalta se taas on historiallinen jäänne ajalta, jolloin kodeissa ei ollut vaakoja. Veikkaan, että nykyisin aika suuri prosentti naisista pärjäisi ilman neuvolan painonmittauksia, jos muutenkin on tapana pitää itsestä huolta. Ymmärrän kyllä, että osasta tuntuu turvalliselta, että ammattilainen mittaa ja arvioi painon muutoksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe