Voiko keliakia tulla "milloin vain"?

blaaab

Hassusti muotoiltu otsikko, mutta meinaan että voiko keliakia tulla vaikka vasta 50-vuotiaana? Et sitä ennen on ollu aivan "normaali". Vai onko se tyyliin heti syntymästä asti kunnes se huomataan...? Ymmärtääköhän kukaan :D

5

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blaaab

      tajusin et mulla on aika paljon sellasii oireita mitkä vois liittyä keliakiaan. Ja ei, en lähteny varta vasten etsimään niitä oireita vaan ensin mietin oireita ja sitten yhdistin ne keliakiaan...Mulla on ollu esim. "raskausmaha" niin kauan ku muistan, ja porukat on selitelly tyyliin et joo ihan normaalia, sul on vaan erikoinen pallea. Ei oikeen mee läpi!

      • vbjghjfj

        Näin se on. Keliakia voi tulla ihan milloin vaan.
        Tyttärilläni on todettu 9 & 13-vuotiaina, minulla itselläni 41-vuotiaana!


    • mattiko?

      Minulla se todettiin yli kuusikymppisenä. Olin tietysti sairastanut tautia tietämättäni ilmeisesti vuosikausia. Lähes ainoana oireena oli jatkuva, hidas painon lasku, jolle ei meinannut selitystä löytä. Lisäksi diagnoosia sotki se, että verikokeessa eivät keliakiavasta-aineet olleet koholla.
      Tähystys paljasti totaalisen suolinukka kadon.

    • synnynnäinen

      Mutta se voidaan todeta koska vain, vaikka vasta 75-vuotiaana. Keliakia voi olla oireeton ja se voidaan löytää myös ihan vahingossa, esim. muusta syystä tehdyn tähystyksen yhteydessä.

    • kyllä

      Minulle tehtiin diagnoosi 49-vuotiaana. Ja samalla alkoi kolmekymppinen poikani dieetille, tosin hölmöyksissään ei mennyt koepalaan ottoon lainkaan vaan alkoi dieetin saman tien.Mutta elämisen laatu, vatsan turvotukset, väsymiset, aftat ym. kummallisuudet ovat hävinneet. Jipii!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe