kuuluisi säätää laki joka kieltäisi

ahvenanmaalaisilta

oikeuden äänestää manner-Suomen vaaleissa, koska
suomenkielisetkään eivät saa äänestää heidän
vaaleissaan.

9

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen suomenkielinen, olin jopa ehdokkaana vaaleissa ja tietysti äänestin. Kukaan ei kysynyt äidinkieltäni. Muuten äänestämme eduskuntavaaleissa oman edustajamme Suomen eduskuntaan.
      Lopetetaan nyt tämä höpötys siitä, että äidinkielellä olisi merkitystä äänestämisessä tai missään muussakaan asiassa.

      • Gosse från Borgo

        jottee ålanderit piäse Suomee jos ee oo suorittanunnja suomenkiele täävellistä oppimiäree kaekkee mitä liäkär miäree.


      • Lukenut

        Ahvenanmaalla saa suomalainen äänestää kunnallisissa, mutta ei maakunta hallintoa käsittävissä vaaleissa.
        Ahvenanmaalla vaaditaan asua 5 vuotta ja sitten saa anoa kotipaikkaoikeutta. Tietysti sen saamiseksi osattava ruotsia.
        Kielellä on suuri merkitys ahvenanmaalla ja suomenkielisellä ei ole mitään kielellisiä oikeuksia
        missään julkisissa toimissa tai asioissa siellä.
        Kulttuurillisesti se on täysin kuollutta koska siellä suvaitaan vai ruotsalainen kulttuuri ja muut sitten saavatkin olla hiljaa.
        Tuntuu siltä, että ahvenanmaalaiset yrittävät antaa väärää tietoa asioista, mitkä ovat ihan päivän selviä jokaiselle suomalaiselle jo nykyisin.


      • toisin päin
        Lukenut kirjoitti:

        Ahvenanmaalla saa suomalainen äänestää kunnallisissa, mutta ei maakunta hallintoa käsittävissä vaaleissa.
        Ahvenanmaalla vaaditaan asua 5 vuotta ja sitten saa anoa kotipaikkaoikeutta. Tietysti sen saamiseksi osattava ruotsia.
        Kielellä on suuri merkitys ahvenanmaalla ja suomenkielisellä ei ole mitään kielellisiä oikeuksia
        missään julkisissa toimissa tai asioissa siellä.
        Kulttuurillisesti se on täysin kuollutta koska siellä suvaitaan vai ruotsalainen kulttuuri ja muut sitten saavatkin olla hiljaa.
        Tuntuu siltä, että ahvenanmaalaiset yrittävät antaa väärää tietoa asioista, mitkä ovat ihan päivän selviä jokaiselle suomalaiselle jo nykyisin.

        Eikö olisi reilua, että Ahvenanmaalaisten oikeudet laitetaan samalle tasolle manner-suomessa? Jos ei suomenkieli suju, niin moi då!!


      • toisin päin kirjoitti:

        Eikö olisi reilua, että Ahvenanmaalaisten oikeudet laitetaan samalle tasolle manner-suomessa? Jos ei suomenkieli suju, niin moi då!!

        Ja mitähän erioikeuksia ahvenanmaalaisilla mantereella on? Ja ainakin minun tuntemani ahvenanmaalaiset ovat opetelleet suomea suomenkieliselle paikkakunnalle muutettuaan, samoin kuin me tänne muuttaneet olemme opetelleet ruotsia.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Ja mitähän erioikeuksia ahvenanmaalaisilla mantereella on? Ja ainakin minun tuntemani ahvenanmaalaiset ovat opetelleet suomea suomenkieliselle paikkakunnalle muutettuaan, samoin kuin me tänne muuttaneet olemme opetelleet ruotsia.

        Ahvenanmaalaisella ruotsinkielisellä pitäisi olla jokin syy muuttaessaan jonnekin missä on vähempi ruotsinkielistä väestöä. Ensinnäkin työn tai aviopuolison takia sen kyllä ymmärtäisi, mutta muuten ei. Onhan täysin hullua muuttaa minnekään ahvenanmaalta, jos ei ole mitään syytä.


      • Lukenut kirjoitti:

        Ahvenanmaalaisella ruotsinkielisellä pitäisi olla jokin syy muuttaessaan jonnekin missä on vähempi ruotsinkielistä väestöä. Ensinnäkin työn tai aviopuolison takia sen kyllä ymmärtäisi, mutta muuten ei. Onhan täysin hullua muuttaa minnekään ahvenanmaalta, jos ei ole mitään syytä.

        Yleensä ihmisillä on joku syy muuttaa. Matkustella voi kuinka paljon lystää, mutta jos hankkii vakituisen asunnon, siihen yleensä on jokin syy, niin ahvenanmaalaisilla kuin muillakin.


    • loooogikko

      Logiikkasi pettää, sillä ahvenanmaalaiset kuuluvat Suomeen (joten he ovat oikeutettuja äänestämään valtakunnan vaaleissa), mutta mannersuomalaiset eivät ole Ahvenanmaan asukkaita (joten he eivät ole oikeutettuuja äänestämään Ahvenanmaan vaaleissa).

      Sinun "logiikallasi" hesalaiset eivät saisi äänestää valtakunnan vaaleissa, koska ei-hesalaiset eivät saa äänestää Hesan kunnallisvaaleissa.

      • Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa. Ja myös ruotsinkieliset tänne muuttavat saavat odottaa kotiseutuoikeutta ja siten oikeutta äänestää maaakuntapäivävaaleissa viisi vuotta, äidinkielellä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe