ONKO RISTEYTYSPONI LIIAN PIENI MULLE

hepan om.

olen harkinnut yhden risteytysponin ostoa(säkä 148cm) ja itse olen 160 cm pitkä ja paino siinä noin 52 kg...miten tää juttu meni et minkä kokone ratsastaja millekin ponille on sopivan kokoinen? Ja mikä on liian pieni? Olen tähän asti omistanut vain heppoja niin en näistä tiedä paljoa... kiitos asiantuntijoiden vastauksista!

25

5622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ton kokonen

      ei viittäkytäkiloo kanna, nii ei sitten mikään!

      • keskustelun aloittaja

        jotkut väittää että ei kantais...tai et vois vaa ratsailla vähä tollasella:P


    • juksata

      Jos olet jo "omistanut heppoja" tiedät varmasti, että tuon kokoinen poni ja ratsastaja ovat täydellinen pari mihin tahansa hommaan. Taidat kysellä piloillasi usealla otsikolla.

      Hyvä silti, että asiasta keskustellaan. Paljon näkee pienillä hevosilla pitkiä ja-tai painavia ratsastajia, jopa kilpailuissa.

      • keskustelun aloittaja

        ei tämä ole vitsi mutta kun en ole ennen oikeasti yhtään perehtynyt poneihin...mitä joskus ratsastanut niillä hieman mutta joo heppa mulla on säältään 160cm...mut tosiaan en tiedä noista mittasuhteista et minkä kokone ois sopiva tollaselle tai ylipäätään minkä kokoinen ratsastaja minkä kokoiselle ponille:D


      • juksaakaan
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        ei tämä ole vitsi mutta kun en ole ennen oikeasti yhtään perehtynyt poneihin...mitä joskus ratsastanut niillä hieman mutta joo heppa mulla on säältään 160cm...mut tosiaan en tiedä noista mittasuhteista et minkä kokone ois sopiva tollaselle tai ylipäätään minkä kokoinen ratsastaja minkä kokoiselle ponille:D

        niin onnea vain ponin hankinnalle.

        Olen kuullut nyrkkisäännön että ratsastajan ihannepituus on ratsun säkäkorkeus 10 cm. Ja minustakin on näyttänyt 148 cm ponille 160 cm ratsastaja oikein hyvältä.

        Painoraja taas riippuu siitä miten vankka ratsu on ja millaisessa käytössä. 148 cm poni kantaa varmaan vaikka rankemmassakin treenissä 60-kiloisen mielellään.

        Itse ole omalle 140 cm ponilleni 160 cm ja 57 kg. Pituutta on minulla siis 10 cm liikaa ja läskiäkin 5-10 kg. Onneksi poni on tosi vankka ja voimakas, niin että se kyllä kantaa minua ihan kunnialla harrastehevosena. Mutta en minä sillä kisoihin lähtisi.


      • morou
        juksaakaan kirjoitti:

        niin onnea vain ponin hankinnalle.

        Olen kuullut nyrkkisäännön että ratsastajan ihannepituus on ratsun säkäkorkeus 10 cm. Ja minustakin on näyttänyt 148 cm ponille 160 cm ratsastaja oikein hyvältä.

        Painoraja taas riippuu siitä miten vankka ratsu on ja millaisessa käytössä. 148 cm poni kantaa varmaan vaikka rankemmassakin treenissä 60-kiloisen mielellään.

        Itse ole omalle 140 cm ponilleni 160 cm ja 57 kg. Pituutta on minulla siis 10 cm liikaa ja läskiäkin 5-10 kg. Onneksi poni on tosi vankka ja voimakas, niin että se kyllä kantaa minua ihan kunnialla harrastehevosena. Mutta en minä sillä kisoihin lähtisi.

        Olen itse 159 cm pitkä, painoa 57 kg. Joo tiiän oon aika läski. Oonko sopiva ponille ei rist. ponille, vaan säkä 142 cm. Ope laitto mut ite ratsastaan sillä jo 2 kertaa. Eihän poni kärsi! Eihän! Entä oonks sopiva säkä. 124 cm ponille, ei rist. ponille. Vastaus pliiis!


      • ...
        morou kirjoitti:

        Olen itse 159 cm pitkä, painoa 57 kg. Joo tiiän oon aika läski. Oonko sopiva ponille ei rist. ponille, vaan säkä 142 cm. Ope laitto mut ite ratsastaan sillä jo 2 kertaa. Eihän poni kärsi! Eihän! Entä oonks sopiva säkä. 124 cm ponille, ei rist. ponille. Vastaus pliiis!

        Et miun mielestä, ellei 124cm poni ole mikään hintelä welsh, sen pitää olla yhtä jykevä, kuin esimerkiksi russit.


    • 153 cm

      ja sillä ratsastan minä (163 cm, 70 kg) ja mieheni (185 cm 85 kg), eikä mitään ongelmia.

    • Somppalainen

      Ei ole. olen itsekkin ratsastanut risteytysponilla ja olen sille sopivan kokoinen. olen 168 cm pitkä ja painan n. 70 kg. Niin en usko ainakaan että se on liian pieni

      • nainah

        Risteytysponi jaksaa kantaa noin 55-60 kiloista ihmistä olet liian pitkä ja ylität painorajan. Harkitse muuta ponia/hevosta. Tiedän hyvin kun itse kasvatan risteytysponeja


    • maikkuu

      Ei todellakaan ole! Mulla on risteytysponi jonka säkäkorkeus on 147,5 cm ja aikuinen pystyy keposesti ratsastaa. Itse painan 55 kg ja pituutta in 153 cm. 16 vuotta poni on eikä haittaa yhtään vaikka aikuinen ratsastaisi

    • poni-tyttö

      Osta pois,jos ponin säkä on todella 145> :)Onnea rist.ponin hankintaan.
      PS:tunnen rist.ponin,sk.n.138 cm jolla olen itsekin mennyt ja moni 50>kg painava kaverinikin!Joten ilman muuta!

    • Elliiiihh

      Ei ole liian pieni. itse olen myös 160 ja aika saman painoinenkin ja pystyn hyvin pikkuponeillakin ratsastaan. menen välillä shetuillakin (rotevilla) tiedän tästä tulee marmatusta, mutta painoni puolesta olen kyllä ihan sopiva satunnaiseen ratsastukseen shetulla. Itselleni hyvä nyrkkisääntö on että jos oma jalka on saman mittainen kun hevosen/ponin on poni sopiva.

    • riippuu aika paljon

      onko poni siro vai vankkarakenteinen.
      Itselläni risteytys säkä.n130, mulla pituutta 152cm ja painan 40kg. Poni on hirmu siro rakenteeltaan mutta hyvin jaksaa kantaa. Tosin tuo 148cm luokiteltaisiin jo hevosiin.. kasvatko vielä plajon?
      Kannattaa miettiä vielä tulevaisuuttakin, että vieläkö kakskymppisenä voit ratsastaa samalla pollella

    • cloooca

      Vähän riippuu jos poni on huippu siro nii voi olla ehkä pikkasen liian pieni mut jos poni on ihan normaali suht massiivinen nii ei mun mielestä oo liian pieni :) onnea ponin ostoon! :D

      • --

        Multa löytyy ylläpitoponina 130cm säkäinen risteytysruuna, joka on kyllä melko pulla, ja minä taas sellaiset 165cm ja 62kg, eikä poni ole tuntunut vielä yhtään pieneltä/kärsivältä. :D Että ihan rohkeesti vaan..


    • Innaaa

      .. voit mennä. Itse olen n. 165cm ja painan 58kg, olen mennyt monestikkin 132 senttisellä ponskuraisella. Tallin 110 shettiksellä (vankkarakenteinen ja hieman pulskakin) on pari kertaa kaverini mennyt, joka on 155 senttiä ja painaa n. 45kg.. Mielestäni hyvin voit mennä.

      • ridailija

        148cm ponilla saisi mennä vaikka 75kg siis riippuuhan se ponin rakenteesta.


    • et oo liian iso :D

      itelläni on 103 cm shettis ja 140 cm risteytysponi ja oon 160cm ja painoa 55 kg nii tuskin olet ponille liian isokokoinen :) itse ratsastan risteytyksellä ja ilman satulaa lyhyitä matkoja ratsastan shettiksellä :D kun pikkuveli enemmän tuon shettiksen kanssa on tekemisissä.

    • hevostietäjä

      Kyllä pitäs olla OK!

    • moroooooh

      meillä on 147cm risteytysponi ja kantaa hyvin minut (150cm ja 50 kg ) ja siskoni ( n.160cm ja 49kg )

    • HÄBÄ

      Et taida olla ainakaan vielä liian iso ehkä tulevalle ponillesi. Mutta kannattaisi kyllä ostaa isompi poni, tai itse hevonen koska joudut luopumaan ponistasi muutaman vuoden kuluttua. Vaikka muutaman vuoden päästä olisitkin kevyt ja tuntuisi että ponisi kyllä jaksaa kantaa sinua, olet kasvanut myös pituutta, ja sinun sekä ponisi sopusuhtaisuus ei toimisi VÄLTTÄMÄTTÄ. Tämä on minun mielipiteeni. Jos sinulla on tähän asti ollut vain hevosia, miksi yhtäkkiä siirtyisit poneihin? Hmm... Vähän tämä juttu nyt mietityttää mutta joo. Päätä itse nämä ovat vain ehdotuksia!

    • suokki ja poni :)

      Kyllä varmastikki sulle sopiva. Mullaki on risteytysponi;säkä 145 ja ite oon 158 pitkä. Ja hyvin se toimii mulla ja jaksaa kantaa:)

    • Hevoshullu asuu maat

      Oon 150cm pitkä ja ope laittto mut ratsastaa yhellä 115säkäsellä risteytys ponilla mä painan 36kg joo oon tosi laiha mut haittaako se sitä ponii ku se on niin pienin ja mä oon sitä melki 40cm pitempi?

    • KiKi ponny

      No kyllähän vielä voisit mennäsillä myös satulalla kun et niin paljoo
      Paina.. mutta kyllähän aika pian se voisi pieneksi käydä,
      että sitä kannattaa ajatella!
      Se pituus suositus yleisesti on että hevosen ja ihmisen
      Pituusväli olisi korkeintaan 10cm....
      (: 0nnee ponin etsintään!!! ♥

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe